LiFePO4-accu afkoppelen in de stalling?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
dirk280ce
Berichten: 28
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 13:35

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door dirk280ce »

hathi ,
Oke, bedankt ik laat het dan maar zo, en in de winter stalling koppel ik min pool los.

Grt Dirk
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Camperic »

Kroppie schreef:
vr 22 apr 2022, 12:46
om de levensduur van de accu te verlengen kan ook een reden zijn
Een belangrijke reden zelfs :thumbup: , dus ik hoor graag waarom zo de levensduur zou worden verkort.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Kroppie »

veel leveranciers van dat soort accu,s, bevelen voor bewaren een Soc aan van om en nabij de 60% , Soc= state of charge= is op zijn hollands/nederlands nievau van lading = 0%= helemaal leeg en 100%=helemaal vol, waarom ze dat doen, DAT moet je aan hun vragen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Schovie »

Laden via je EBL op loodstand is geen enkel probleem en de levensduur van de LFP accu is bijna oneindig. In de 2 jaren dat ik mijn 280Ah nu heb, heb ik hem 6 maanden echt gebruikt met gemiddeld 40Ah ontlading per dag. Totaal heb ik nu 25 cycles verbruikt (mijnBMS geeft dit ook aan) van de 2500 die voor mijn cellen zijn aangeven. Nadat de 2500 cycles bereikt zijn beschikt de accu nog over 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Ik heb dus nog 600 maanden te gaan om dit punt te bereiken. Per jaar camper ik zo'n 6 maanden. Dus dat is nog 100 jaar te gaan. Helaas zal dat me niet lukken.
Hymer B594
Berichten: 24
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 15:01

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Hymer B594 »

Ik heb ook recent een zelfbouw Lifepo4 280Ah accupakket met Daly BMS geïnstalleerd in de camper. Hiervoor nog wel een Schaudt laadbooster 25A geïnstalleerd. Zijn nu twee weken onderweg en zie dat alles goed functioneerde en we zijn nog niet aan de paal geweest :-B .
BMS geeft na een rit aan dat de accu weer 100% is of de zonnepaneeltjes laden nog lekker bij, ook via een Schaudt MPT lader. Wel heb ik nog een hoofdschakelaar in de plus circuit opgenomen om zo de accu vrij te schakelen, naast natuurlijk een bijpassende hoofdzekering. Dik tevreden voorlopig :cheers:

PS. Er zit nog de Shunt tussen ter controle van het totale verbruik.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door des »

Schovie schreef:
vr 22 apr 2022, 15:01
Laden via je EBL op loodstand is geen enkel probleem en de levensduur van de LFP accu is bijna oneindig. In de 2 jaren dat ik mijn 280Ah nu heb, heb ik hem 6 maanden echt gebruikt met gemiddeld 40Ah ontlading per dag. Totaal heb ik nu 25 cycles verbruikt (mijnBMS geeft dit ook aan) van de 2500 die voor mijn cellen zijn aangeven. Nadat de 2500 cycles bereikt zijn beschikt de accu nog over 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Ik heb dus nog 600 maanden te gaan om dit punt te bereiken. Per jaar camper ik zo'n 6 maanden. Dus dat is nog 100 jaar te gaan. Helaas zal dat me niet lukken.
Wil je hier mee zeggen dat ik gewoon een lithnium kan plaatsen,en op Loodaccu instellingen gebruiken,zonder dat ik dan problemen krijg?
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Schovie »

Ja, ik vind gebaseerd op mijn ervaring van wel. Alleen als je je accu intensiever gaat gebruiken dan je huidige lood, cel of agm accu, kan je er tegen aan lopen dat je huidige laad capaciteit niet meer voldoende is.
Ook diverse leveranciers van LFP accu's zijn dit van mening. Zij noemen hun accu dan een Drop In accu.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door des »

Ik zou niet intensiever gaan gebruiken,maar wel meer capaciteit van de batterij kunnen gebruiken, 100 agm versus 100 lithnium, moet toch interessanter zijn dan.

En kan die dan zelf plaatsen,zonder tussenkomst van een handelaar. En mijn batterij gaat niet kapot gaan de eerste 10 jaar.

Zie ik het goed op die manier?
Want dan zou ik als mijn agm de geest geeft ,zelf een lithnium plaatsen.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
michelrapido
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 23:53
Locatie: Wassenaar

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door michelrapido »

Na het zien van alle reacties ben ik benieuwd of je naast je AGM accu ook gewoon een Lithium accu kunt plaatsen naast elkaar of geeft dat teveel storing?
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Camperic »

Bedoel je samen aansluiten? In dat geval: nee, dat kan niet. Alleen met 2 dezelfde accu’s bovendien van dezelfde leeftijd.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Reneeke 1970 »

Wat ik mij afvraag, is afkoppelen ook de beste oplossing.
Ik heb de camper thuis staan en ik heb er gewoon de buiten verlichting aan gehangen, en laad hem met PV gewoon op. Ik probeer hem wel op 60/70 soc te houden.
Kortom de vraag is, is het het beste om af te koppelen, of is het beter om de elektronen langzaam te blijven laten bewegen?
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 947
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Duco »

Kan gewoon aangesloten blijven zolang je maar zorgt dat er niet geladen wordt als het gaat vriezen. Dus beveiligen via bms of op een andere manier. Die van mij laad niet onder de 5 gr.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door hathi »

Reneeke dat afkoppelen,is meer,voor het sluipverbruik,wat veel Campers hebben, dan voor de Accu,….want deze overbrugt de stallingtijd ruimschoots, dus heb je geen stille verbruikers,gewoon er in laten
Hans
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Lithium accu afkoppelen in de stalling?



Bericht door Marianjacques »

Ik schakel de ontlaad en laad functie middels de BMS op off/ uit.
Ik zorg dat de capaciteit rond de 60 % staat.
Sluip stroom is dan enkel de BMS zelf en de Blue Tooth.
De start accu, wordt dan wel in de stalling op spanning gehouden (1 dag in de week op 230Volt).
De Lithium wordt dan niet geladen.
Na 4 maanden stond de Lithium nog steeds rond de 60%.
Nauwelijks meetbare ontlading dus.
Plaats reactie