Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
en voor de mensen die het niet willen/kunnen geloven, eet het en je weet het
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Dank allemaal, dacht met 2 accu's aardig ver te komen, maar goed, die 1500w is ook een greep in de lucht. Heb een koffiezetapp die 800 w vraagt. Ging mij dr eigenlijk om, kan de NE143 een omvormer aan of moet ik dat los van elkaar zien. De omvormer aansluiten op de accu's gaat dat dan buiten de 143 om zeg maar. Zo niet. moet ik dan aan een andere, een victron bv..
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Heb 2 gelaccu, s van 80 watt, (origineel carthago). Ik heb een omvormer van 1800 watt, als ik de nespresso van 1500 watt aan doe trekt die kortstondig 135 ampère, de accu trekt dan een paar seconde ri de 12.3 a 12.4 volt om vervolgens weer r de 12.9 volt te gaan. Gaat prima.
Alles is vanaf fabriek ingebouwd.
Gr willem.
Alles is vanaf fabriek ingebouwd.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Zet geen 1500W omvormer op 2x95Ah accu's. Had ik ook gedaan, maar binnen 2 jaar waren mijn accu's stuk.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Sorry, maar een volstrekt nietszeggende reactie. Twee 220AH accu’s kun je ook binnen twee jaar om zeep helpen. Wat zeg ik. Binnen een dag.
Ik heb 2 x 75AH accu’s liggen en een omvormer van nominaal 1000Watt en maximaal 2000Watt. Accu’s zijn nu hun 13e jaar ingegaan.
En wat zegt dat? Helemaal niets.
Ik heb 2 x 75AH accu’s liggen en een omvormer van nominaal 1000Watt en maximaal 2000Watt. Accu’s zijn nu hun 13e jaar ingegaan.
En wat zegt dat? Helemaal niets.
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Nog een probleem, netjes de 2 accu's parallel aan elkaar geschakeld. Controlpanel NE172 deed het niet, bleek de aan/uit/check button te zijn. conrad leverde voor 31 ct een nieuwe. Dr op gesoldeerd, diverse nieuwe opbouw 12 v stopcontacten aangelegd die via de aux van het control paneel aangaan, althans dat hoopte ik. Ook nog een voltmeterje dr tussen geplaatst. Zet ik de camper op 230 v, dan kan ik het paneel aanzetten, meter geeft 14.7 v en alles werkt. 230 dr af, geeft het meterje 8 v en valt uiteraard het controlpaneel uit. mmm Accu's gemeten, geven allebei 13.7 volt. Start ik de camper, dan werkt wel alles op 12 volt. Schiet mij maar lek.
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Er zijn tig opties natuurlijk
Hoge vermogens op een loodaccu is gewoon een no-go, maar de tijd is wel een grote bepalende factor.
3min een senseo is een stuk minder ernstig dan 30 minuten. In het eerste geval kan het prima, het 2e geval zal de accu's een stuk sneller om zeep helpen.
Het soort accu scheelt ook: Een onbekend merk huishoudaccu van 100 euro is toch heel wat anders dan een dikke Yellowtop.
In grote lijnen is het advies dus ook lastig met zekerheid te geven omdat er simpelweg teveel factoren zijn die per situatie verschillend kunnen zijn.
Hoge vermogens op een loodaccu is gewoon een no-go, maar de tijd is wel een grote bepalende factor.
3min een senseo is een stuk minder ernstig dan 30 minuten. In het eerste geval kan het prima, het 2e geval zal de accu's een stuk sneller om zeep helpen.
Het soort accu scheelt ook: Een onbekend merk huishoudaccu van 100 euro is toch heel wat anders dan een dikke Yellowtop.
In grote lijnen is het advies dus ook lastig met zekerheid te geven omdat er simpelweg teveel factoren zijn die per situatie verschillend kunnen zijn.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Accucapaciteit ?
Een vuistregel is minimaal 20% accucapaciteit bij een 12V installatie.
Dus minstens 300Ah voor een omvormer van 1500W.
Het is niet omdat anderen dit met minder gedaan hebben dat het dan plots aan te bevelen is.
Bij LFP accu´s zal het niet de accucapaciteit zijn maar in eerste instantie afhangen van wat het BMS systeem kan schakelen.
Een vuistregel is minimaal 20% accucapaciteit bij een 12V installatie.
Dus minstens 300Ah voor een omvormer van 1500W.
Het is niet omdat anderen dit met minder gedaan hebben dat het dan plots aan te bevelen is.
Bij LFP accu´s zal het niet de accucapaciteit zijn maar in eerste instantie afhangen van wat het BMS systeem kan schakelen.
Groeten Kampo
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Ik denk, dat het beste advies is: verdiep je in de materie en koop een goede accumonitor, zodat je kunt zien wat er gebeurt en je je systeem leert kennen. Op basis van die informatie kun je desgewenst het systeem aanpassen of je campergedrag.
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Ben je nu niet een klein beetje aan het overdrijvenkampo schreef: Dus minstens 300Ah voor een omvormer van 1500W.
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Is geen wedstrijd maar gewoon de vuistregel van een aantal merken
Groeten Kampo
Re: Laadapparaat NE143 en 1500W omvormer?
Nou lui, voorlopig komen vandaag mn victron zonnepanelenset binnen. Omvormer laat ik ff voor wat het is. Ik heb wel een kleintje die van 12 v ri de 200 w gaat. Mn biertap vraagt 50 w en die doet t prima daarop. Prioriteiten stellen , koffiezetten met de hand, een koude tap is beter. Mag een slotje