Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko

Koen en co
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 apr 2022, 22:10

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Koen en co »

Will schreef:
do 21 apr 2022, 12:40
De Belgische RWD geef je misschien de tijd om de camper later te keuren en dan is hij ook verzekerd je bent toch niet de enige met dit probleem.

Mvrgr.Wil
Hebben ze mij vorige keer geweigerd, maar ik heb de vraag nogmaals gesteld.
Joske schreef:
do 21 apr 2022, 13:32
Ja, het verhaal lezende denk ik aan het volgende.
Ik weet niet of ze meelezen, maar Co en Lia Keizer hebben ook later zelfstandig hun camper opgehaald.
Neem eens contact met hun op. Hier is hun site met gegevens
Bedankt voor deze tip, ik heb hen gecontacteerd
Joske schreef:
do 21 apr 2022, 18:46
Ik denk het niet, er is sprake van dezelfde verzekering. Die is dus ook bij de inreis gebruikt en gecontroleerd.
Ikzelf heb wel ooit dit probleem gehad toen ik met een nieuw (Portugees) kenteken een nieuwe verzekering zonder Marokko-dekking had.
Inderdaad, die verzekering is in orde.

Bedankt voor jullie tips allemaal, die zijn heel waardevol geweest!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door kampo »

Met een groene kaart die verlopen is mag men enkel nog met het voertuig van thuis naar de keuring rijden met het doel om het voertuig te keuren, of van thuis naar de garage teneinde het voertuig in orde te laten maken en vervolgens naar de keuring te gaan.
En dit zal enkel gecontroleerd worden op Belgisch grondgebied. De andere landen waar je door moet kennen de Belgische keuring niet en vragen daar nooit naar. Bovendien kunnen agenten van die andere landen een Vlaams document niet lezen.

In principe kan je je ook in het buitenland laten keuren maar enkel in een EU land. Dat is voorzien in de regelgeving Vlaanderen. https://www.gocavlaanderen.be/detail-pa ... res-detail
Hier staat ook het advies om in dat geval je verzekering in te lichten.
Het zal ook goed zijn als je zonder keuring gaat rijden om over bewijsmateriaal te beschikken. Het kan bv aan de hand van onderhoudshistoriek, dat je voertuig recent of regelmatig onderhouden en nagekeken werd.

Wereldreizigers die langer als 1 jaar met de camper buiten BE en buiten de EU verblijven zijn nooit in orde met de regels van de BE keuring. Ze rijden vaak op een verzekering afgesloten in het land van verblijf en daar wordt niet naar een BE keuring gevraagd. Meestal staat er wel ergens dat je voertuig technisch in orde moet zijn.
Groeten Kampo
Plaats reactie