Bakwagen of bestelwagen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
hermanusb
Berichten: 322
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door hermanusb »

Heb ik het nu goed begrepen dat een bakwagen zwaarder dan 3500 kg niet op camper kenteken gezet hoeft te worden om lagere wegenbelasting te betalen..

Een bakwagen van 5000kg met 2500 kg laadvermogen vereist een C (C1) rijbewijs maar betaald 81 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Een ducato van 2100 kg zit je al op 600 euro per kwartaal ( op normaal kenteken dus geen camper )

Een bakwagen lijkt me een stuk aantrekkelijker om te verbouwen, met name door de rechte wanden.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen of bestelwagen.



Bericht door AadenAnke »

Ja en ja maar om vrachtwagen te blijven moet je wel aan voorwaarden voldoen voor de fiscus

Gr Aad
hermanusb
Berichten: 322
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bakwagen of bestelwagen.



Bericht door hermanusb »

Ja, dat is die 50% laadvermogen die er nog moet zijn.
Die fiscus regels ben ik niet zo thuis in.

Maar met een hefbed lijkt me dat je al snel voldoende overgebleven capaciteit hebt,
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 15 apr 2022, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door AadenAnke »

Ik ook niet ik weet dat er iets met 50% is maar niet of kasten e.d. Gewoon meetellen een ouderwets opklapbed is natuurlijk ook gewoon een optie :lol: met vleugelmoeren vast zetten dan blijft het misschien wel lading :bow: misschien dat Nico (de Jonkheer) meer informatie/kennis heeft van de fiscus regels wat dit betreft. Zijn touringcar camper is op papier ook een vrachtwagen :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80408
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door Dafluc »

Beste hermanusb: een vriendelijk verzoek. Als je rechtstreeks reageert op een bericht, zoals hierboven, dan niet quoten. Dan staat het bericht er namelijk onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als een bericht waarop de reactie slaat hogerop staat. Als er dus andere berichten tussenstaan. Bij rechtstreeks reageren de knop Plaats reactie links onder gebruiken. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80408
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door Dafluc »

Zie hier de inrichtingseisen voor een vrachtauto: klik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door kampo »

hermanusb schreef:
vr 15 apr 2022, 10:47
Heb ik het nu goed begrepen dat een bakwagen zwaarder dan 3500 kg niet op camper kenteken gezet hoeft te worden om lagere wegenbelasting te betalen..

Een bakwagen van 5000kg met 2500 kg laadvermogen vereist een C (C1) rijbewijs maar betaald 81 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Een ducato van 2100 kg zit je al op 600 euro per kwartaal ( op normaal kenteken dus geen camper )

Een bakwagen lijkt me een stuk aantrekkelijker om te verbouwen, met name door de rechte wanden.
Je hebt het al half begrepen...
Nu nog even verder uitzoeken hoe men dat in Nederland aanpakt.
Eigenlijk heel bekend en overal terug te vinden. Velen hebben het je voorgedaan.
Maar niet op dit forum. Hier gaat het voornamelijk over bus campers.
Groeten Kampo
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door stobbie »

Als je hem als vrachtwagen gaat rijden, heb je dan ook te maken met tachograaf en rij- en rusttijden en zo?
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door Ahjwinth »

Nee, tachograaf hoeft niet te worden gebruikt als je geen commercieel vervoer en onder de 7,5 ton blijft. Dus een camper vervoeren die je eigendom is en onder de 7,5 ton totaal gewicht blijft hoef je geen tacho te gebruiken.
Maar denk er om dat je aan de eisen voor de inrichting van een vrachtauto voldoet. Ik heb een camper op n2 kenteken met een afzet bak of afneembare bovenbouw. Met 30 min heb ik de camperopbouw er af en kan ik een laadvloer er op zetten. Het is dus een echte vrachtwagen. Wegenbelasting 124 euro/3mnd Als je een bak wagen ombouwt is het lastiger om aan de inrichtingskosten eisen te voldoen.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door AadenAnke »

Tacho plicht en arbeidstijden wet/besluit zijn alleen van toepassing bij professioneel gebruik heeft niets met eigendom of gewicht te maken

Gr Aad
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door Ahjwinth »

Hoi Aad, ik heb hier eerder over geschreven op het forum en de Europese wet nagekeken. Zie hieronder de relevante artikelen.
Het is wel afhankelijk van gewicht. Of iedereen zich daar aan houd is een andere discussie.

Bedankt voor jullie input, ik ben gaan zoeken in de Europese wet en heb onderstaande gevonden in verordening 561/2006 artikel 2 sectie h. Dit is de verordening mbt tot de rijtijden wet.
https://eur-lex.europa.eu/resource.htm ... format=PDF

Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:
h) voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt;

Dus ik maak hier uit op dat de bestuurder van de camper die ik wil kopen niet onder de rijtijden wet valt aangezien deze op kenteken een TMM van 7499kg heeft.
Als de bestuurder niet onder de rijtijden wet valt is een tachograaf dan ook niet nodig. Dit is vastgelegd in verordening 165/2014.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 23&from=NL
Hierin staat het volgende.

(3) Bepaalde voertuigen zijn vrijgesteld van de toepassing van de bepalingen van Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad (4). Om de no­ dige samenhang te waarborgen moet het ook mogelijk zijn die voertuigen buiten het toepassingsgebied van on­ derhavige verordening te houden.

Aangezien dit Europe regelgeving is en volgens de artikelen ook van toepassing is op Zwitserland neem ik aan dat dit in geheel Europa van toepassing is. Mischien moet ik hier maar een kopie van in de camper leggen als het zover is.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door AadenAnke »

Europese wetgeving is prachtig maar jouw nationale wet en regelgeving bepaald. In Nederland is het punt wel of niet “beroepsmatig” en niet een gewicht wel is er weer een andere vrijstelling waar het gewicht bepalend voor is. Voor mij nooit interessant geweest dus niet echt opgelet :oops: vraag is altijd of je valt onder “de arbeidstijdenwet” of “het arbeidstijdenbesluit” laatste is een ministeriële beslissing vallen binnen het kader van de wet. Als voorbeeld het OV Hierin is in de cao een afspraak over werk en rust tijden en vallen de werknemers onder de overlegregeling een uitzondering/vrijstelling op het arbeidstijdenbesluit en ook bij het grensoverschrijdend OV is dat zo :lol: blijft lachen de inspecteurs van leefomgeving en transport zeggen “ja hoor het is goed en zal wel”

Gr Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door de Jonckheer »

Als vrachtwagen moet je 50% laadruimte hebben. Daar mag natuurlijk lading in aanwezig zijn. Dat wil zeggen dat je daar geen bed in mag bevestigen, wel als die met sjorbanden vast is gemaakt. Bij mijn touringcar werden de laadruimtes onder de vloer meegerekend en ook had ik de matras verwijderd uit het bed zodat het geen bed meer was. Ik heb de gok maar gewaagd en het matras er weer in gedaan, ik ben nou eenmaal niet zo braaf en bovendien moet je toch kunnen slapen. In al die jaren heeft er niemand meer naar gekeken. Inmiddels is de bus deze maand 40 jaar oud geworden, belastingvrij dus waardoor ik met die maffe regeltjes niks meer te maken heb.

Het zal niet meevallen om in een vrachtwagen een kampeer interieur te bouwen en dan vrachtwagen op kenteken te blijven, tenzij je iets maakt wat vast staat als lading en ter plaatse simpelweg uitklapt tot camper.

Daarnaast heb je nog te maken met verzekeringmaatschappijen, die doen bepaald moeilijk als het gaat om het verzekeren van een vrachtwagen. Kon je vroeger zelfs nog een bus (D rijbewijs) verzekerd krijgen als particulier, dat is onmogelijk momenteel en ook een vrachtwagen verzekeren zal een toer worden. Voordat je ooit begint met iets aan te schaffen zou ik eerst maar zorgen voor een verzekering acceptatie (op papier).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen of bestelwagen?



Bericht door kampo »

Net nog een NL koppel tegengekomen in BE die een boete kregen met hun 12T vrachtwagen camper.
Tja ingeschreven als N2 op kenteken.
750 euro voor het binnenrijden via Vlaanderen en nog eens 750 euro voor het buitenrijden via Wallonië.
Vergeten van een OBU kastje op de voorruit te plakken ...

Voor de rest is een N2 of N3 met twist locks en afzetcontainer met camperinrichting natuurlijk veel goedkoper als een M1.SA ...in NL.

In BE is een M1 SA camper goedkoper.en geen tachograaf, geen snelheidsbegrenzer, geen fietsbeschermers, geen zondagverbod,
Zelf betaal ik in Vlaanderen 292 euro per jaar voor een echte camper met 11.990kg op kenteken. Geen BPM geen kwarttarief geen schorsing enz.

Ja en ook bij ons zijn een beperkt aantal zaken anders voor de categorie tot 7,5 ton of tot 12T in de reglementeringen.

Een beetje voorbereiding is nodig.
Groeten Kampo
Plaats reactie