navigatie op binnenspiegelsteun

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

In mijn camper zit een binnenspiegel. Nergens voor nodig, kan ik toch niet mee naar achteren kijken. Nou vraag ik me af of ik op de bevestiging van de spiegel een cradle kan zetten voor een navigatiescherm. Dus de spiegel van het bolgewricht afklikken en iets anders er op. Dan zou ik een Garmin er op kunnen zetten en een Garmin achteruitrijcamera. De voeding zou ik dan van de binnenverlichting op kunnen pikken. Mooi plekkie! Maar bestaat zo iets?
Critics talk about art - Artists talk about brushes
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door veetee »

Ligt er aan welke Garmin je nu hebt. Zoek een op 'RAM Mount', heel veel verschillende onderdelen om zelf iets dergelijks in elkaar te knutselen. Ik heb het eens gedaan met een iPad mini op zo'n RAM mount bol knop.
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

heb de spiegel eraf geklikt en het glas verwijderd, het bracket heeft gaatjes, daar een iphone klem op geschroefd, en dat weer op de ruit gezet. Nu nog stroom, weet iemand hoe je het plafondlichtje van een ouwe ducato demonteert?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RogerPaolo op vr 15 apr 2022, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

veetee schreef:
vr 15 apr 2022, 10:26
Ligt er aan welke Garmin je nu hebt. Zoek een op 'RAM Mount', heel veel verschillende onderdelen om zelf iets dergelijks in elkaar te knutselen. Ik heb het eens gedaan met een iPad mini op zo'n RAM mount bol knop.
Ik heb nog geen Garmin maar wil een 770 of 780, met zo'n bc 30 cameraatje. Ik Marktplaats in het rond, want ik heb geen budget voor een nieuwe.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

ja! stroom van 'dome light' is af te tappen. Dus ff een 12 volt USB adapter ertussen, USB kabeltje door de hemel, en we hebben 5V op USB bij de spiegel.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Peter+Annie »

RogerPaolo schreef:
vr 15 apr 2022, 9:27
In mijn camper zit een binnenspiegel. Nergens voor nodig, kan ik toch niet mee naar achteren kijken. Nou vraag ik me af of ik op de bevestiging van de spiegel een cradle kan zetten voor een navigatiescherm. Dus de spiegel van het bolgewricht afklikken en iets anders er op. Dan zou ik een Garmin er op kunnen zetten en een Garmin achteruitrijcamera. De voeding zou ik dan van de binnenverlichting op kunnen pikken. Mooi plekkie! Maar bestaat zo iets?
Daar zou je wel eens spijt van kunnen krijgen,als je de navi op je spiegelsteun zet zit deze buiten de "zichtlijn"tussen jou en de weg.
Je moet iedere keer dat je op de navi kijkt je" blik op de weg" verlaten.
Bij ons,waar ik gewerkt heb,hadden we één auto waar de navi niet op t dashboard of de voorruit zat maar een stuk daaronder,dat heeft niet lang geduurd voor de wagenparkbeheerder dat ding,op verzoek van de chauffeur,heeft laten verplaatsen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door rijschoollucassen »

Eens met vorige schrijver. Mocht je de binnenverlichting willen verwijderen, héél voorzichtig. Kan je eigenlijk nu al vertellen dat dit een paar barsten in het glas zal opleveren. Plastic is al een beetje ouder en vergt vrij veel kracht. Bij de x250 serie blijft de rand zitten en moet alleen het doorzichtige deel er uit.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Transit 24
Berichten: 28
Lid geworden op: za 04 apr 2020, 23:36

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Transit 24 »

Heb in mijn Chevrolet mijn achteruitrij camera aangesloten op mijn binnenverlichting en als ik de auto van slot zet gaat mijn binnenverlichting aan maar ook mijn achteruitrij camera.
Wel makkelijk als ik van de inrit rij en schakel hem uit als ik hem niet nodig heb ,maar weet niet hoe het bij een Ducato geschakeld zit.
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

de navigatie komt te zitten waar de spiegel zat, de binnenspiegel is weg. Dus verandert dat niets aan de zichtlijn. Ik heb er nu mn iPhone op geklikt, en m.i. is dat een betere plek dan waar de navigatie tegenwoordig zit ingebouwd bij auto's.
Het binnenlampje klikt er met frame en al vrij eenvoudig in en uit, het glas (het plastic eigenlijk) raak je niet aan.
Ik ben voornemens de navigatie te voeden vanaf de binnenverlichting omdat daar 12V zit. Die is echter wel continu. Dus ik kan daar niet ongestraft een adapter op aansluiten, die trekt dan langzaam mn accu leeg. Dus zoek ik een schakelaar om die aan en uit te zetten, of ik trek een andere draad vanaf het dashboard die wel met het contact is geschakeld.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

Net als bij onze personenauto is de navi in onze huidige buscamper een combinatie met de autoradio en zit ook op die plaats. Geen losse schermen, kabels, mounts, enz., ideaal en kan het iedereen aanraden...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door FrankJC »

RogerPaolo schreef:
vr 15 apr 2022, 23:18
de navigatie komt te zitten waar de spiegel zat, de binnenspiegel is weg. Dus verandert dat niets aan de zichtlijn.
De zichtlijn veranderd wel, als je in de binnenspiegel kijkt kijk je omhoog, dan heb even geen zicht op de weg maar ieder moet doen wat hem of haar goed dunkt, ik zou het niet doen.
panda58
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door panda58 »

Dus een binnen spiegel van een auto of bus zit vanaf de fabriek
niet goed gemonteerd.
Beetje vreemd dat het toch allemaal goedgekeurd word voor de landen waar ze rijden.
Ik had mijn navigatie ook zo bevestigd.
Heb een stem die mij de weg verteld.
Af en toe een blik op het scherm moet kunnen toch.
Of kijk je ook nooit in de achteruitkijkspiegel spiegel? :-B

Gr jan
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door CaradoT135 »

Ben het helemaal met je eens, je kijkt onder het rijden toch om je heen, kijkt in de drie spiegels wat er achter je gebeurt en dat doe je als het goed is de hele rit. Dat niet alle bestuurders dat doen is te merken aan achteropkomende hulpdiensten. Sommige bestuurders hinderen de hulpdiensten door niet aan de kant te gaan, dat zijn de niet spiegelende medeweggebruikers die daarnaast of doof zijn of hun radio te hard hebben staan.
Een hoger hangende navigatie heeft volgens mij ook minder last van invallend zonlicht, bij mijn auto en camper heb ik daar in sommige gevallen last van en is het scherm onleesbaar.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6759
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door evdoetelaar+larana »

Voor zichtlijnen en kijkhoeken lijkt het mij ook geen probleem en ook niet onlogisch om de navigatie op de plek van de binnenspiegel te hebben. Onze navigatie zit in het dashbord en daardoor moeten we ook altijd even schuin naar beneden kijken. Op welke plek de navigatie ook zit, je zal altijd even kort je blik niet op de weg hebben. Dat heb je met de binnen- of buitenspiegels ook.

Waar je wel rekening mee moet houden is het plisse achter de voorruit, dat mogelijk niet meer volledig kan sluiten, omdat de mount er dan tussen zit. Dat is bij ons de reden dat we de achteruitkijkcamera niet op de plek van de binnenspiegel kunnen plaatsen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie