RogerPaolo schreef:In mijn camper zit een binnenspiegel. Nergens voor nodig, kan ik toch niet mee naar achteren kijken. Nou vraag ik me af of ik op de bevestiging van de spiegel een cradle kan zetten voor een navigatiescherm. Dus de spiegel van het bolgewricht afklikken en iets anders er op. Dan zou ik een Garmin er op kunnen zetten en een Garmin achteruitrijcamera. De voeding zou ik dan van de binnenverlichting op kunnen pikken. Mooi plekkie! Maar bestaat zo iets?
@Zonneke: ik lees hier toch heel duidelijk dat TS een binnenspiegel heeft en die wil vervangen door een navigatie scherm.
Vandaar mijn vergelijking tussen de afmetingen van een binnenspiegel en een navi. Natuurlijk zijn er compactere navi's als de door mij genoemde 6 inch, maar die nemen denk ik allemaal toch meer gezichtsveld weg als de gemiddelde binnenspiegel. Vandaar ook mijn tip om eens met een stuk karton ter grootte van de gewenste navi te experimenteren.
zou idd wel een goed idee zijn. Dit weekend dus mn iPhone gebruikt en die is ongeveer zo hoog als de spiegel (in 'landscape' stand), en dan zit hij niet in de weg (ik kijk achter de spiegel half tegen de oversteek van de alkoof aan). Maar een iphone is een 5,9 inch, en een Garmin 780 is 7 inch dus das iets groter.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
zou idd wel een goed idee zijn. Dit weekend dus mn iPhone gebruikt en die is ongeveer zo hoog als de spiegel (in 'landscape' stand), en dan zit hij niet in de weg (ik kijk achter de spiegel half tegen de oversteek van de alkoof aan). Maar een iphone is een 5,9 inch, en een Garmin 780 is 7 inch dus das iets groter.
Dat zijn de diagonaal afmetingen, dus in werkelijkheid wat minder verschil.
Overigens, in een 'normale' auto zou hij misschien je blikveld verstoren, maar de gemiddelde camper voorruit is toch een behoorlijk stuk hoger. Als je zelf niet bovengemiddeld lang bent, zit het ding daar m.i. niet in de weg, je kijkt toch schuin omhoog in de lucht. Behalve een stoplicht (als je de dichtbij staat) is daar verder toch niks te beleven...
Vooral deze laatste argumenten goed meenemen. Als de spiegel nu niet in je blikveld zit, zit die navigatie dat ook niet. In onze personenauto zorgt die spiegel voor een dode hoek, maar in de camper helemaal niet. Je kijkt er gewoon onder door. Maar hoe goed is de afleesbaarheid van de navigatie op die spiegelplek? Zit je niet vaak tegen fel (zon)licht in te kijken, daar boven? Bij ons staat de Garmin op het dashboard naast de achteruitkijk camera (die permanent aan staat als achteruitkijkspiegel). Zelfs dan heb je af en toe al last van invallend zonlicht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
oei, ik probeer juist aan te geven dat ik met mijn 1,80 meter WEL tegen een navigatie aan zou kijken als die op de plaats van de binnenspiegel zou hangen, zeker als die hoger is dan de gebruikelijke 4 a 5 cm!
TS heeft een binnenspiegel. Hoe eenvoudig is het dan om te onderzoeken wat het effect zal zijn?
En ik kijk met mijn 1,87 in onze integraal camper niet tegen een binnenspiegel aan, maar er onder door.
Dus de vraag is, wat is de situatie bij de topicstarter?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
ik had ff niks in de maat van een navigatiescherm dus heb de asbak even over de spiegelsteun gehangen, die ongeveer die maat is. Ik kijk niet tegen de onderkant van de alkoof aan, dat dacht ik even, maar dat is alleen als je vlak voor een stoplicht staat. Op de foto zie je wat ik zie.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Je zitpositie is in jouw camper duidelijk anders dan in een Ducato/Jumper/Boxer van na 2007; dat is mijn referentiekader. Ik zie op je foto ook dat er onder het gespikkelde deel al 2 (tol?)stickers zitten. Je hebt dus effectief al je gezichtsveld op dat punt ingeperkt en bent dat gewend.
Ook al zou ik jouw camper hebben, dan nog zou ik zelf niet voor die positie van de navi kiezen: voor dichtbij gelegen kruisingen en lage snelheden heb je gezichtsveld genoeg. Ik verwacht echter dat je zicht op verder weg gelegen kruisingen rechts wel belemmerd wordt. Dat vind ik in de stad bij max 50 geen probleem, op lange vrij rechte buitenwegen en snelwegen waarschijnlijk ook niet zo, maar op een meer slingerende buitenweg mogelijk wel. Die gezichtsveldbeperking is eigenlijk "V"-vormig: hoe verder van je gezichtspositie vandaan, hoe breder de "blind spot" wordt.
Nogmaals: het is wat ik vind, denk en verwacht. Ik kan het niet bewijzen of wetenschappelijk onderbouwen.
De Ducato is sowieso al gevoelig voor wat betreft zithoogte wat gevoelig. Wie een beetje aan de lengte is en ook nog een draaiplateau gemonteerd heeft, kijkt al gauw naar een verlaagd stoel console.
Mijn instelling is altijd al geweest dat glas is om doorheen te kijken. Niet voor allerhande stickers, navi's, dashcams en andere uitzichtsvervuiling.
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
daar denk ik precies zo over. Noodgedwongen 2 stickers rechtsonder op de voorruit: de Duitse en Franse milieu sticker, verder niks. De tolbadge zit op het stippeltjesvlak midden bovenin.
ik heb wat opties bekeken en misschien dat ik toch maar de brodit proclip ga plaatsen. Ik vind die wel wat laag zitten, maar die is wel lekker stevig. Die dingen die je in de ventilatieroosters steekt vind ik niks, en ik wil eigenlijk ook niet in het dashboard schroeven.
Critics talk about art - Artists talk about brushes