navigatie op binnenspiegelsteun

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Camper_01

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Camper_01 »

Hier al aan gedacht?
Bijlagen
Screenshot_20220418-192402_Chrome.jpg
Dit kan een oplossing zijn
Screenshot_20220418-192402_Chrome.jpg (36.05 KiB) 1940 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door EasyBee »

Van Garmin heb je deze houders, meestal zonder plakken, laat staan schroeven. Wij hebben deze en die werkt prima in personenauto en camper. Geen geplak of geschroef.
Afbeelding
Van TomTom heb je deze houders, meestal zonder plakken, laat staan schroeven.
Toen we nog TomTomden, hadden we deze
Afbeelding
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

Onze TomTom kreeg het indertijd achter de voorruit met enige regelmaat te warm en schakelde dan uit en wilde pas weer starten als ie afgekoeld was, zeker op de lange etappes in de volle zon naar het zuiden. Daarom zijn we overgestapt op een Brodit Proclip: daarmee kwam de TomTom precies voor een ventilatie rooster.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

kee ja opties genoeg! die losstaande dingen zie ik niet zo zitten. Werkt prima op de snelweg en in de stad maar als je over van die belgische b wegen dendert dan vliegt ie volgens mij door je cabine.. misschien zie ik het verkeerd?
Een zuignap op het dashboard zou nog wat kunnen zijn. Maar toch voelt voor mij de brodit clip het meest solide. Hmm nog maar eens een nachtje over slapen dan.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

Wij hebben een kleefmat gehad waar de zuignapschijf op zat. Werkte wel, ook op de Belgische kasseien, maar de TomTom kreeg het te warm door de dichte plaatsing onder de voorruit. En aan de kleefmat kleefde op enig moment ook wel wat stof. Brodit was voor ons het beste, maar zien we nu als second best. Als je je navi nog moet kopen, kun je ook een dubbel-din Android radio-navi combi overwegen, dan heb je dacht ik ook een respectabele 7 of 8 inch navi..., tenminste, dat zou ik nu doen. Een brodit is met de houder erbij ook niet gratis en je houdt het gerommel met losse voedingsdraden en stekkers. Een leeg dashboard, geen loshangende draden, geen losschietende voedingsstekkers, geen hinderlijke reflecties waardoor je de navi niet goed ziet, vinden we nu echt wel een plus.

De 10 inch die er bij ons al in zat bij de aankoop van de camper is los nogal fors aan de prijs. En de meerwaarde van camperplaatsen als POI in de navi vonden we bij onze laatste TomTom tegenvallen. Je hebt meer aan een navi waar je gemakkelijk de coördinaten uit een camperplaatsen app op je telefoon in kan voeren. Er zijn n.l. veel verschillende camperplaatsen en camping apps.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Mickel Moen »

Misschien heb ik het wat gemist in deze discussie. Autorijden is altijd ook een zaak van veiligheid. Welke houders steuntjes enz. Is prachtig, maar zijn vooral de technische oplossingen. De plaats waar de apparaten zitten, is vooral een vraag van optimaal.

Natuurlijk afhankelijk van persoonlijke situatie, voertuig enz, lijkt mij de optimale plaats van de navigatie niet te ver van de zichtlijn. In de meeste gevallen is dit naar mijn mening rechtsonder op/in/tegen het midden van het dashboard.

Als die binnenspiegel geen functie heeft lijkt mij dat de aangewezen plaats voor de monitor van een achteruitrijdcamera. Die kun je dan zo aansluiten, dat hij onder het rijden continu aanstaat en zo als een binnenspiegel functioneert.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

Veilghied is zeker benoemd in de posts over zichtlijnen en 'blind spots' doordat een deel van de voorruit afgedekt wordt als je een navi van b.v. 15x10 cm op de plaats van je binnenspiegel hangt. Een binnenspiegel is doorgaans maar half zo hoog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Zonneke »

De achteruitcamera die men hier op de binnenspiegel gezet heeft meet 25 x 11CM.
En die zal bij veel campers gebruikt worden.
Het argument dat een navi te groot zal zijn gaat bij veel dus niet op.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

Tsja...als men zelf vindt dat zijn uitzicht door de voorruit niet gehinderd, beperkt of afgeleid wordt door middenin de voorruit een flink vlak op ooghoogte af te dekken. Dit vind ik zelf juist wel een veiligheidsissue!

Ik zag vorig weekend een camper rijden met 4 schermen bovenop zijn dashboard en tegen de voorruit. 1 navi, 1 achteruitkijk camera, 2 telefoons...hoeveel visuele input kunnen je hersens tegelijk verwerken en hoe verdeel je je aandacht?

Hoe minder visuele herrie zich in je directe blikveld bevindt, hoe beter je je kunt focussen op wat er echt toe doet: het verkeer waar je je met een voertuig met een gewicht van zeker 3 ton + en maximale snelheden van 80 km + ongeschonden doorheen moet zien te komen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

gjvonk schreef:
vr 22 apr 2022, 2:04
Brodit was voor ons het beste, maar zien we nu als second best. Als je je navi nog moet kopen, kun je ook een dubbel-din Android radio-navi combi overwegen, dan heb je dacht ik ook een respectabele 7 of 8 inch navi..., tenminste, dat zou ik nu doen.

daarvoor zit de radio in mijn ducato echt te laag, en komt het scherm wanneer het openklapt voor de knoppen van de ventilatie en kachel
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

Mickel Moen schreef:
vr 22 apr 2022, 6:49
Natuurlijk afhankelijk van persoonlijke situatie, voertuig enz, lijkt mij de optimale plaats van de navigatie niet te ver van de zichtlijn. In de meeste gevallen is dit naar mijn mening rechtsonder op/in/tegen het midden van het dashboard.
Als die binnenspiegel geen functie heeft lijkt mij dat de aangewezen plaats voor de monitor van een achteruitrijdcamera. Die kun je dan zo aansluiten, dat hij onder het rijden continu aanstaat en zo als een binnenspiegel functioneert.
het idee was om een Garmin 770 of 780 met een BC30 of BC40 camera te installeren. Dan heb je je nav en achteruitrijcam in 1. En dan op de spiegelsteun. Maar plan gaat niet op voor mij niet op in verband met leesgedeelte bril.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Mickel Moen »

Precies, dat had ik al begrepen.

Vandaar mijn idee, om navigatie en achteruitrijdcamera te scheiden. Maar als je het in een systeem wilt, zal dat’m dus niet worden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

@TS: een dubbeldin klapt niet open, die gebruikt het standaard radiovak + het erboven gelegen open vak. Vergelijk het met hoe bij mij de radio/navi gemonteerd zit. Deze heeft een 10 inch scherm, een 8 inch is iets smaller en minder hoog.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie