navigatie op binnenspiegelsteun

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

Zoals bij gvjonl het scherm zit is idd ook prachtig! Maar in onze camper niet mogelijk. Ik kan me voorstellen dat een lager hangende nav je blik op de weg verstoort, hoogte asbak zeg maar. Verder wat de anderen ook zeggen, je kijkt regelmatig in spiegels tijdens het rijden. En wanneer je echt voor je moet kijken omdat de situatie dat vraagt kijk je echt niet meer op je scherm, waar die ook zit.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Robenan »

Het zijn juist vaak diegene, die zicht star aan hun “zichtlijn” houden en geen idee hebben wat er om hun heen gebeurd, het gevaarlijkst zijn op de weg ! :lol:
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22838
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door PaulBng »

Mijn TomTom staat op een plateau midden op het dashboard.
Geluid staat uit.
Mijn ervaring is dat je niet langer dan een halve seconde naar het scherm kijkt.
Dat is niet langer dan in je zijspiegels kijken.

Naar mijn idee moet het scherm niet te ver van je blik op de weg zitten.

Mijn 2din radio heeft ook navigatie. Ik weet niet eens of die het nog doet. Onding want ik vind dat ie te laag zit, te ver weg van je blik op de weg...

My 2cents


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

Hoe hoger en dichter je scherm onder voorruit staat, hoe groter de kans op reflectie. De navi op je spiegelsteun vraagt meer draaien van je ogen en de gemiddelde navi is qua oppervlakte je binnenspiegel x2 (Zeker in de hoogte). Je dekt daarmee wel een significant zichtvlak van je voorruit af: plak bij wijze van proef eens een zwart rechthoekig stuk papier of een stuk donker karton ter grootte van je gewenste navi met een tapeje aan de bovenkant over de binnen spiegel heen (of tegen de voorruit als je nog geen spiegel hebt). Het stukje karton hangt dan recht naar beneden zoals je navi ook doet. Dan heb je een idee bij wat je aan beeld gaat missen.

Overigens is de positie van het scherm en de hoek waaronder het ingebouwd zit in onze camper ideaal: het maakt dat zonlichtreflectie bijna niet zal voorkomen; ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt.

Misschien alleen s'morgens vroeg op een route in Noordweste- of oostelijke richting als de zon van links- of rechtsachter laag door het portierraampje schijnt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Peter+Annie »

Robenan schreef:
za 16 apr 2022, 10:10
Het zijn juist vaak diegene, die zicht star aan hun “zichtlijn” houden en geen idee hebben wat er om hun heen gebeurd, het gevaarlijkst zijn op de weg ! :lol:
Dit vind ik onzin;
Het belangrijkste is dat je waarneemt wat er zich in de rijrichting van je voertuig bevind.
En ter controle af en toe een blik in de achteruitrijspiegel.
Ken je het spreekwoord :

Wie naar het verleden kijkt staat met zijn rug naar de toekomst.

Zo is t ook in het wegverkeer.
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door panda58 »

Geen onzin.
Als ik rechtsaf wil ,kijk ik toch altijd in het verleden.
Jij zal er maar net fietsen terwijl ik zonder tekijken afsla.
En evenzo met linksaf slaan.
Ben trouwens wel benieuwd hoe jij invoegd.

Spiegels zitten er niet voor niets op.
Ze worden vaak nog te weinig gebruikt om in het verleden te kijken.

Gr jan
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 484
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door JohnN »

Ik rijd al enkele jaren met mijn navi, een Garmin Zumo 660, op de spiegelsteun. ~Bevalt mij uitstekend en ik heb geen van de genoemde problemen qua zicht ervaren. Wel heb ik een extra voedingskabel aangelegd. Eerder had ik een aansluiting via het lampje boven het dashboard. Dat gaat nl. uit wanneer je het contact even afzet. Vond ik erg irritant.
Wat betreft de plissee. Ik moet wel het grondplaatje waarop de navi wordt geklikt even gelijk aan de voorruit stellen anders loopt het aan.

John
John
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door veetee »

panda58 schreef:
ma 18 apr 2022, 22:22
Geen onzin.
Als ik rechtsaf wil ,kijk ik toch altijd in het verleden.
Jij zal er maar net fietsen terwijl ik zonder tekijken afsla.
En evenzo met linksaf slaan.
Ben trouwens wel benieuwd hoe jij invoegd.

Spiegels zitten er niet voor niets op.
Ze worden vaak nog te weinig gebruikt om in het verleden te kijken.

Gr jan
:thumbup:
Ik heb (heul lang geleden...) van mijn rij-instructeur geleerd continue, dwz vrij frequent, te spiegelen, dus niet alleen als je wilt afslaan of invoegen - op die manier weet je wat er aan komt achter je, en kun je snelheden van achteropkomend verkeer (inhalers) inschatten, et. etc.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door rijschoollucassen »

Hoe vaak je de spiegels gebruikt merk je pas als er een stuk is. Als ik een auto zie rijden met de spiegels nog ingeklapt, dan krijg ik zo mijn twijfels...

Richting aangeven is natuurlijk een heel ander probleem. Dat valt onder de privacy, het gaat een ander niks aan waar ik naar toe ga.....

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door CaradoT135 »

Dat zijn dan vast mensen die niet naar het verleden willen kijken!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door gjvonk »

Wat ik al schreef: de gemiddelde binnenspiegel zal ongeveer 15 cm breed zijn en 4 a 5 cm hoog. Als voorbeeld neem ik een TomTom 6 inch: die meet 16 cm breed x10 cm hoog (en dat is afgerond naar beneden). Dek je binnenspiegel eens af met een stuk karton van die afmetingen en je krijgt een idee van hoe groot de extra dode hoek is die je in je zichtveld monteert: alsof je rechts oogkleppen op doet. Zeker als er nu geen binnenspiegel hangt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door RogerPaolo »

dit weekend heb ik het hele weekend genavigeerd met mn iPhone in landscape mode op de spiegelsteun. Prima plek wat zon, zichtlijn etc. betreft. 1 ding had ik niet kunnen bedenken vtv: het is voor mij niet zon goede plek in verband met het leesgedeelte in mijn bril. Dat zit, vanzelfsprekend, aan de onderkant. Dus voor mij is de plek op de spiegel niet geschikt. Ik ga zoeken naar een steun die het scherm net boven mn dashboard positioneert:

Afbeelding

zoiets dus.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Zonneke »

gjvonk schreef:
di 19 apr 2022, 8:06
Wat ik al schreef: de gemiddelde binnenspiegel zal ongeveer 15 cm breed zijn en 4 a 5 cm hoog. Als voorbeeld neem ik een TomTom 6 inch: die meet 16 cm breed x10 cm hoog (en dat is afgerond naar beneden). Dek je binnenspiegel eens af met een stuk karton van die afmetingen en je krijgt een idee van hoe groot de extra dode hoek is die je in je zichtveld monteert: alsof je rechts oogkleppen op doet. Zeker als er nu geen binnenspiegel hangt!
Hetgeen je schrijft klopt hier toch niet. Op de plaats van de binnenspiegel zit het scherm van de achteruitrijcamera.
De Garmin Gps is in zijn geheel kleiner.
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: navigatie op binnenspiegelsteun



Bericht door Peter+Annie »

panda58 schreef:
ma 18 apr 2022, 22:22
Geen onzin.
Als ik rechtsaf wil ,kijk ik toch altijd in het verleden.
Jij zal er maar net fietsen terwijl ik zonder tekijken afsla.
En evenzo met linksaf slaan.
Ben trouwens wel benieuwd hoe jij invoegd.

Spiegels zitten er niet voor niets op.
Ze worden vaak nog te weinig gebruikt om in het verleden te kijken.

Gr jan
As je mijn bijdrage zorgvuldiger gelezen had zou je opgemerkt hebben dat ik schreef:

Af en toe een blik in de achteruitkijkspiegel

In de spiegel kijken vraagt slechts een ogenblik dat je je van de rechtdoorgaande zichtlijn afwendt,
Als je echter naar iets kijkt wat geheel buiten je zichtlijn bevind,loop je het risico dat er net iets gebeurt in je zichtlijn,met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
Plaats reactie