Welke 200Ah LiFePO4?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door Aloys »

DJSmiley schreef:
za 03 sep 2022, 17:26
Dat Votronic verhaal: Votronic MPPTs hebben al een 2e uitgang voor de startaccu. Dus dan is dat ding niet nodig als je met het zonnepaneel ook de startaccu op peil wilt houden.
Ik zie als extra uitgang alleen "Load". Zou je daar de startaccu op kunnen aansluiten?
DJSmiley schreef:
za 03 sep 2022, 17:26
De Smartsolar 75/15 is prima, afhankelijk van je huidige panelen kan het verstandiger zijn om ze in serie te zetten (Als je geen last hebt van schaduwval is dat net de iets betere optie)
Daar zat ik al aan te denken.
Is het ook niet zo dat ze dan 's ochtends eerder (en 's avonds iets langer) laden omdat ze sneller de drempelspanning halen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door Atoz »

Iedereen heeft het over schaduw, maar bekijk het anders...
Het is allemaal wel niet zo heel veel winst, maar niet alleen 's avonds of 's morgens mar ook bij grijze dagen ga je sneller laden.

Ik heb zeven jaar alles parallelle gezet, ondertussen staan ze twee per twee in serie.
Merk ik nu verschil?
Voel ik me gelukkiger (ja dus ;-) ) omdat ik sneller stroom produceer?

Dat zinnetje... In de Votronic Laadregelaars die ik ken zit er al een aansluiting voor de autoaccu.

Is het nodig om je autoaccu bij stilstand bij te laden?
Ik vind van wel, ik meet veel te veel sluipstroompjes, tracker, alarm, ....
Ook al is het dan een 20 jaar oude camper zonder veel originele toeters en bellen.
Zelf heb ik de oude Laadregelaar gebruikt met een extra paneeltje op het dak om de autoaccu bij te laden.

De load uitgang is niet voor de autoaccu, kun je gebruiken om kleine verbruikers (geen omvormers!) te voeden, dan kun je de soc functie gebruiken.

Verder goed bezig
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camperrer
Berichten: 137
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door Camperrer »

Deze lifepo4 accu's uit de link kwam ik ook tegen.. keuze verschillende spanningen en capaciteiten, ook maatwerk. De prijzen zijn redelijk.4 jaar garantie.
https://www.pureacell.nl/webshop/lifepo ... olt-packs/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door kampo »

Mooi maar als acculader had ik dezelfde in 30A gekocht voor een paar euro meer.
Bedenk dat het 200Ah Lithium is en dat je daar ook een 70A lader had mogen opzetten.
Het zal wel werken ...

Met een acculadertje op startaccu riskeer je wel een rondje te draaien over de dc/dc Booster
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door Aloys »

Dat was voor mij bedoeld?

Wij staan normaal gesproken nooit meer dan 2 nachten op dezelfde plaats. Omdat we voldoende rijden, in combinatie met de zonnepanelen, verwacht ik nog maar zelden aan de walstroom te staan. Soms een dag of vijf op een camping met een groep radioamateurs, dan is het wel prettig om aan de walstroom te staan.

Met mijn 'oude' 230Ah AGM-accu stond ik ook bijna nooit aan de stroom. Het is ook niet zo dat we steeds meer stroom gaan gebruiken, wij zijn van oorsprong tentkampeerders en beschouwen onszelf nog als kampeerders in een kampeerauto... :D
Dus met 20A houd ik de accu wel vol.

Ik heb zelfs wel eens met de gedachte gespeeld om "terug" te gaan naar een VW-busje. We hebben nu een VW-busje met 5 zitplaatsen als personenauto. We zouden het ook kunnen doen met één auto, tevens camper: een leuke California! Maar Femma hecht nu nog aan de extra ruimte die we hebben in deze 6 meter lange bus.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door kampo »

Ja Aloys natuurlijk gaat het met een 20A acculader onder die gebruiksomstandigheden.
Maar ik wijs op de onevenwichtige keuze, zeker gezien de geringe meerprijs, en op het mogelijk evolueren van de stroom behoefte naar de toekomst. We maken hier dagelijks mee dat men bij de overstap naar 200Ah LFP plots ook grote toestellen via een inverter wil gebruiken. Want ja dat kan opeens. Ook in een T6.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door DJSmiley »

Die Puracell dingen zien er niet slecht uit, maar zoals Kampo al zegt is de lader wel wat beperkt. Ook het laden tot 14.6V vind ik persoonlijk niet ideaal, je BMS zal gegarandeerd gaan ingrijpen omdat een cel de BMS tript, vrijgeeft en weer tript. Over het algemeen zijn die laders ook niet echt hoogstaand spul, ik betwijfel hoe lang die meegaan.

De accu's zelf is niet bijzonder. Beter dan het Aliexpress spul, maar verder is dit anno 2022 wel een beetje het normale segment, zowel kwa specs als kwa prijs. Zo'n ABS accu is gewoon de goedkopere optie, als je die fysiek kwijt kunt.
De specifiekere (vaak stalen) accus voor onder een stoel en/of afwijkende maten zijn meestal wat duurder, maar hebben als voordeel dat ze degelijker gebouwd zijn (kwa behuizing) en ook demontabel zijn (itt zo'n dichtgelijmde bak waarbij je dus zelf weinig kunt)

Een acculader op de startaccu kan idd de booster laten triggeren. Maar als je de startacculader op een lagere spanning houd dan de inschakelspanning van de booster (bv op 13.5V) dan houd je wel de accu op pijl maar trigger je niet de booster.
En als je de booster via de D+ schakelt, of motordetectie op basis van beweging hebt, dan heb je daar ook geen last van.

Kwa laadstroom zou ik idd minimaal 30A als voorkeur geven voor een 200Ah LiFePO4. 20-25A kan als het incidenteel is en je vooral je energie uit de booster en zonnenpanelen haalt. Met een 20A lader, en ook nog wat eigen verbruik, zit je snel aan 12 uur laden te kijken bij een compleet lege accu. Dat vind ik wat lang, mijn persoonlijke voorkeur zou een uurtje of 10 zijn. Dan ben je zelfs in het ergste geval ook met een late aankomst op een camping/camperplaats de volgende ochtend weer vol.

Maar ipv een losse lader kan een goede Multiplus oid ook, dan heb je snel 35-70A laadstroom. Want idd, het begint met een grotere accu, maar eenmaal verwend wil je snel meer is de praktijk. Dan is een multiplus al snel de mooiere oplossing dan een losse omvormer en lader, zeker omdat je dan ook nog dingen als powerassist kunt gebruiken als je bv op een paal met maar 4A staat.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door doov »

doov schreef:
za 03 sep 2022, 10:59
Stap 1: ik moet eerst eens gaan kijken welke lader ik precies heb en welke solarlader.
Ik heb een recente bus ( van 2021) dus misschien is alles bruikbaar. Lifepo4 werd namelijk ook als optie aangeboden door de fabrikant.

Ben de komende weken nog op pad. Bij thuiskomst maar eens bekijken.
In de tussentijd overnachten met electriciteit.

Monteren laat ik sowieso door een specialist doen. Heb 2 linkerhanden namelijk.
De lader is een CBE CB 516
De solarlader is een Schaudt LR 1218
De laadbooster is een Schaudt WA 121525
De laatstgenoemde heeft een stand voor lithium.

Als onbenul zou ik zeggen dat de booster op lithiumstand er voor zorgt dat de lader wordt “opgewaardeerd”.
Of is dat te kort door de bocht?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door DJSmiley »

Dat is iets te kort: De booster is namelijk alleen voor het laden via de dynamo, dus tijdens het rijden. Dat deel heb je dus al.

De andere laders moeten ook geschikt zijn. De Schaudt LR1218 heeft geen standen, en zou in theorie kwa spanningen wel kunnen, maar het is nog een PWM regelaar.
Ben je niet in de war met een LRM 1218? Een PWM regelaar regelaar is een oude techniek en ik verwacht (/mag hopen) dat dat in zo'n jonge bus niet meer geinstalleerd wordt.
Maar goed, mogelijk wil je die zoiezo upgraden icm meer zonnepanelen, want dat is toch de volgende behoefte als je meer accucapaciteit hebt.

De CBE lader is mogelijk geschikt, dat ligt een beetje aan welke versie exact. zie ook oa https://www.boetronics.nl/cbe/

Maar het blijft maar een lichte 16A lader. Als je geen grote accu overweegt en jouw model is geschikt, prima. Maar bij een grotere accu zou ik de acculader evenredig mee vergroten. (andere lader, of als je ook 230V wilt, een mooie multiplus, dan heb je ook een goede omvormer). Maar dat ligt allemaal ook aan je budget.

Overigens wel een wat aparte combi, ik zou OF een CBE installatie, OF een Schaudt verwachten, geen combi van beide merken...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door doov »

Dank je. Het is weer wat duidelijker

Mijn CBE is de niet geschikte versie. Dat blijkt aan de link die je gaf.
Die moet dus vervangen worden.
Ik heb geen omvormer en heb daar ook geen behoefte aan.

Er liggen 2x 110 watt panelen van Phasun op het dak.
Het is wel degelijk een LR 1218.
18 ampere staat er op.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door doov »

Dit wordt de nieuwe installatie:

PowerXtreme 210 amp
Victron blue smart acculader 12/30
Victron smartsolar MPPT 100/20


Schaudt booster WA 121525 had ik al en wordt dus niet vervangen.
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door Bolle »

🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door doov »

En volgens de specs ook te gebruiken als startaccu…………….
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke 200Ah LiFePO4?



Bericht door Kroppie »

wat staat er dan in die specs?, wat jouw conclusie rechtvaardigd
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie