Welke nieuwe banden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Mickel Moen »

Mijn ervaring met verkeerde zuinigheid.

Ik had besloten om mijn nog “goede” winterbanden met nog veel profiel wat meer af te rijden voordat ik zou overstappen naar all-season.Doordat ivm Corona we in Nederland bleven daar dus twee zomers mee gereden. Niet veel km gemaakt. In de winter maak ik ook veel minder km, dus deze Nokian banden waren op het oog nog uitstekend. Garage had wel gewaarschuwd, dat het tijd werd voor nieuwe gezien de ouderdom. (10 jaar) Op een ritje naar onze dochter in Rotterdam in de buurt van Gorinchem, vond ik het wegdek wel heel slecht ineens. En het wegdek bleef slecht. In Rotterdam aangekomen de Wegenwacht er bij geroepen. Nog een proefrit gemaakt, maar hij kon niet ontdekken wat het was. Advies om even naar het technocentrum ANWB in Rotterdam rijden. Daar op de brug. Zat op één van de banden een bult. :bang: Vervangen door reservewiel.
Weer thuis meteen een nieuwe set Michelin crossclimate erop laten zetten. Gezien profiel en ouderdom van de Michelin Agilis zomerbanden ook deze dus vervangen.

De Michelin crossclimate bevallen mij goed. Maar dat zegt natuurlijk niks, want ik kan niet vergelijken. Ik weet niet waarom, maar ik heb vertrouwen in Michelin. Toen ik de bus kocht zaten er Michelins op en wat de zomerbanden betreft is dat zo gebleven. En voor die paar tientjes meer.

Gezien het aantal km wat we jaarlijks maken, krijgen deze niet de kans om door ouderdom slecht te worden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door gjvonk »

All season of cross climate: sowieso komen er op enig moment weer 4 seizoenen banden. Al was het alleen maar om de wisselende weersomstandigheden beter het hoofd te kunnen bieden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Bob Diesel »

En om aan de diverse wettelijke verplichtingen in m'n het buitenland te voldoen ivm winterse omstandigheden

Ook als is prachtig droog weer ☀️☀️
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
panda58
Berichten: 718
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door panda58 »

DiffRental schreef:
zo 03 apr 2022, 9:17
Op onze buscamper zaten ook Michelin banden van 2016, en versleten dus vervangen.

Maar wat ik wel opmerkelijk vond is dat er net boven de velgrand al kleine (droogte) haarscheurtjes zaten, in caravanland zijn deze scheurtjes de reden om banden volgens Bovag norm te vernieuwen.
Die haarscheurtjes zijn voor de APK geen enkele reden om de banden af te keuren, enkel als de scheuren zo groot zijn dat het karkas zichtbaar is.
Hoe goed dat de taxatie hierop let weet ik niet.
De scheurtjes komen niet door het gebruik maar door de ouderdom en zijn vaak de reden van klapbanden en daarom ook dat sommige verzekeringen de eis van 6 jaar hebben.

Dus, besluit je een andere verzekering te nemen, controleer de banden dan in ieder geval wel heel goed op droogte scheurtjes!
Idd,geen camper maar mijn personenauto.
Ook Michelin banden met heeeeel veeeel droogte scheurtjes.
Schrok ervan,banden net 4 jaar oud.
Moet dan een A merk zijn.
Dus ook op de personenauto Maxxis banden.

Gr jan
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5707
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke nieuwe banden??



Bericht door Camperic »

Bas vd laar schreef:
za 02 apr 2022, 23:32
Gewoon laten zitten die banden.
Mocht je een ongeluk krijgen dan dienen ze gewoon uit te keren, tenzij onomstotelijk vast staat dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden als je nieuwere banden had.
Wat in jouw geval dus niet opgaat, de banden zijn immers uitstekend.

De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt.
Bij een ongeluk zal de bewijslast door de verzekering moeilijk zijn, maar bij een klapband zal het daarentegen door de verzekerde lastig aannemelijk te maken zijn dat de band níet de oorzaak is. Zeker na de opmerking/waarschuwing van de verzekering. De schade als gevolg daarvan kan ook groot zijn!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Peter LMC »

De verzekering wil graag klapbanden voorkomen.
Dit omdat de gevolgschade hiervan dan weer door de verzekeringen vergoed moet worden.
En die kan van alleen een bandschade tot een totaal los schade variëren.
En dan het persoonlijk leed er nog niet bijgerekend.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door gjvonk »

Met name bij onze campers die, enkele uitzonderingen daargelaten, stuk voor stuk 3,5 ton of meer wegen en toch maar met 4 stukjes rubber met een contactoppervlak van pakweg 4(?)x21 cm het contact met de weg moeten houden, vind ik het veiligheidsaspect veel zwaarder wegen dan de mening van de verzekeraar. Maar die discussie hebben we ook over de preventieve werking van onderhoud.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8493
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door EasyBee »

Los van de oorzaak en het welles - nietes gedoe tussen verzekeringsmaatschappij en verzekerde, zou ik me als eigenaar van die camper eerder zorgen maken over de veiligheid van mijn dierbaren en mijzelf. Ongeacht merk kunnen de wangen van banden bij intensieve blootstelling aan de zon (UV licht) sneller "verslijten" dan dat het profiel versleten is. Als je relatief weinig kilometers maakt, voelt het dan in eerste instantie raar/vervelend/onnodig duur als banden die op het oog nog prima profiel hebben en toch beter vervangen kunnen worden vanwege die vervelende droogte scheurtjes.
Oktober 2014 moest onze camper voor schade naar een schade herstelbedrijf. De verzekeringsmaatschappij betaalde zonder problemen de herstelde schade, maar als we nog langer bij hen verzekerd wilden blijven, moesten we wel de banden laten vervangen. Nou waren die 8 tot 10 jaar oud en kon het nog wel qua profieldiepte, maar bij demontage bleken er wel degelijk de nodige droogtescheurtjes in te zitten. Voorjaar 2021 weer 6 nieuwe sloffen er op. Na Michelin Agilis en Hankook Vantra nu over op Maxxis A/S AL2. Deze all Seasons bevallen tot nu toe uitstekend.
Hoeveel van jullie kruipen onder de camper om de achterkant van de banden te inspecteren?
Of krijgen jullie banden alleen droogtescheurtjes aan de buitenkant?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door bently »

Bij ons gaan er tot nu toe altijd michelin 's onder. Maar ik vind qwa verzekeringseis toch een beetje veel kaf en koren eis van die 6 jaar.
De ene legt de goedkoopste eronder en de ander de duurste. Beide moeten ze na 6 jaar vervangen worden.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8493
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door EasyBee »

De duurste banden zijn niet altijd de beste. Ze verouderen allemaal, ook die duurste. Waar grenzen gesteld worden, heb je altijd mensen die dan weer aan de grenzen gaan staan twisten. Tijd voor een rijdende rechter.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door gjvonk »

En er zijn ook mensen die graag de veiligheidsgrenzen opzoeken, ik niet. Zeker niet met onze camper, hoge belastingen, lange afstanden en lang niet zoveel voorzieningen als in onze dichtbevolkte en dicht bebouwde Benelux.

Hier vind je in bijna iedere plaats wel een benzinepomp en een garagist en in iedere wat grotere plaats wel een bandenboer. Da's in ieder geval in een aantal gebieden in Frankrijk, Spanje en Portugal toch wel anders...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1602
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door tranny »

Wat verstaat men onder veiligheidsgrenzen... blind afgaan op een productiedatum of geregeld goed onderhoud en visuele controle?
De leeftijd van een band zegt mij heel weinig: foute bandenspanningen, verkeerde opslag en overbelading sloopt een band al veel sneller als de ouderdom.
Ik dank banden af als de profieldiepte minder is als 3mm, of als er scheurtjes ontstaan of als de wangen beschadigingen vertonen (dus wat zich het eerste voordoet :wink: )... en afhankelijk van het gebruik kan dat al ruim binnen die 6 jaar zijn maar ook ruim daarboven, naar die DOT-code kijk ik niet.
Met banden (en alle andere rubbers in de auto) is het net als met spieren: als je ze niet gebruikt verzwakken ze snel en als je ze overbelast sloop je ze ook, gebruik en onderhoud je ze netjes dan gaan ze het langste mee.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
mikeanber
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
lees met aandacht de reacties betreft welkebanden en wat zegt de wet/verzekering net contact gehad met mijn verzekering een die geeft aan dat apk bindend is dus zou voor de zekerheid bij verzekering in formeren en wat zij als regel heben dus in hun regelement die moet je aanhouden en wil je eerder dan zes of zes jaar moet je dat zeker doen als jij je daar goed bij voelt is immers jou eurotjes
:cheers:
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door AadenAnke »

Nog veel belangrijker dan de productie datum is wat je met de band doe. Veel stoepranden flinke gaten te lage druk daar heeft bijna niemand het over. In het OV monteert men banden waar loopplank vernieuwing mee gedaan is en die gaan gewoon voor een 2e en zelfs een 3e keer een leven van 100.000km maken en naar een jaartal kijkt echt niemand. Stoeprandjes e.d. Of ff wangvrijven elke dag een paar keer (wagen van de zaak hè) in het transport onder huurtrailers wil je echt niet weten wat er mee uitgespookt is. Voor mij elke rit ff goed kijken en bij elke stop ff aan de wang voelen vertrouw ik meer op dan op een dotcode

Gr Aad
Plaats reactie