Welke nieuwe banden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door gitana »

Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het meedenken en de vele goeie tips👌. Ik heb alles goed doorgelezen en kan hier wel wat mee.
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Bob Diesel »

En het zijn er 5 geworden :-B :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door RobMG »

Hieronder het antwoord op mijn vraag van oktober 2021 van camperverzekerd, kennelijk zit er nogal wat verschil in telefonisch of schriftelijke reactie:

Op wo 27 okt. 2021 14:35 schreef Camperverzekerd <info@camperverzekerd.nl>:

Geachte heer Brouwer,

Hierbij bevestigen wij de goede ontvangst van uw contactmelding via onze website. Hartelijk dank voor uw bericht.

Als maximale leeftijd van een band hanteren wij in de regel het beleid vervanging van een band in het 7e jaar of eerder wanneer de staat of de profiel van de banden dit vereist.

In de polisvoorwaarden camperverzekering hanteren wij geen specifieke uitsluiting ten aanzien van banden op basis van DOT code. Indien tijdens de looptijd van een verzekering door ons echter oude en/of slechte banden worden geconstateerd dan heeft dat ten aanzien van de camperverzekering (voor de reisverzekering met pechhulpverlening ligt dat anders) niet direct
gevolgen voor de dekking of een schadevergoeding, tenzij verzekerde hier nadrukkelijk en herhaaldelijk door ons schriftelijk op is gewezen en er desondanks geen maatregelen worden genomen. In voorkomende gevallen clausuleren (uitsluiting schades aan de camper als gevolg van een klapband) wij zaken op de polis.

Wij adviseren u dan ook tijdig de banden te vervangen voor nieuwe exemplaren.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door seth_space »

Bas vd laar schreef:
do 07 apr 2022, 9:48
Ouder dan 6 jaar is Max 80 km per uur in Duitsland?

In welk sprookjesboek heb je dat gevonden?
Ik neem aan dat je inmiddels uit de bekende droom geholpen bent en nu beter weet :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Bas vd laar »

Ik dacht dat het hier een camper betrof, blijkbaar had je het ineens over caravans.
Ik vind het allemaal best.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door seth_space »

Het gaat het hele topic lang al over banden en 7n dit geval de leeftijdsgrens die gehanteerd wordt en waar die oa op gebaseerd is.
In de schriftelijke reactie is trouwens al te lezen dat de soep niet zo heet gegeten wordt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Bas vd laar »

Ja over campers, dit is namelijk een camperforum, TS stelt dan ook een vraag over camperbanden, en dan kom jij aan met Duitse eisen over caravanbanden :crazy:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Dafluc »

Om aan te tonen dat de leeftijdseis van zes jaar ook door andere instanties wordt aangehouden. Maar tot zover graag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door seth_space »

Inderdaad. Vandaar ook de letterlijke tekst.

De grens van 6 jaar is ook in Duitsland gebruikelijk als je bijv de tempo100 keuringseisen neemt.
Banden verouderen en kennelijk ligt daar ergens een onderzoek aan ten grondslag die deze leeftijdsgrens heeft bepaald.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Camperic »

RobMG schreef:
do 07 apr 2022, 12:30
Hieronder het antwoord op mijn vraag van oktober 2021 van camperverzekerd, kennelijk zit er nogal wat verschil in telefonisch of schriftelijke reactie:

Op wo 27 okt. 2021 14:35 schreef Camperverzekerd <info@camperverzekerd.nl>:

Geachte heer Brouwer,

Hierbij bevestigen wij de goede ontvangst van uw contactmelding via onze website. Hartelijk dank voor uw bericht.

Als maximale leeftijd van een band hanteren wij in de regel het beleid vervanging van een band in het 7e jaar of eerder wanneer de staat of de profiel van de banden dit vereist.

In de polisvoorwaarden camperverzekering hanteren wij geen specifieke uitsluiting ten aanzien van banden op basis van DOT code. Indien tijdens de looptijd van een verzekering door ons echter oude en/of slechte banden worden geconstateerd dan heeft dat ten aanzien van de camperverzekering (voor de reisverzekering met pechhulpverlening ligt dat anders) niet direct
gevolgen voor de dekking of een schadevergoeding, tenzij verzekerde hier nadrukkelijk en herhaaldelijk door ons schriftelijk op is gewezen en er desondanks geen maatregelen worden genomen. In voorkomende gevallen clausuleren (uitsluiting schades aan de camper als gevolg van een klapband) wij zaken op de polis.

Wij adviseren u dan ook tijdig de banden te vervangen voor nieuwe exemplaren.
Voor de volledigheid een aanvulling voor de "kennisdatabase" :wink: op basis van recent contact:
Camperverzekerd schreef:Wij zijn ermee bekend dat er veelal geen banden geleverd kunnen worden die een heel recente DOT code hebben.
Daarom gaan wij bij vervanging van de banden uit van het montagemoment. Als banden vervangen zijn vragen wij altijd de nota op, zodat wij vanaf dat moment het termijn van 7 jaar in laten gaan.

Tip is wel om bij vervangende banden aan te dringen op zo jong mogelijke exemplaren.

Soms worden er banden gemonteerd die 2, 3 jaar oud zijn. Iets wat wij ten zeerste afraden. Dan kunnen we niet het termijn van 7 jaar rekenen vanaf montage, iets wat we dan naar de situatie zullen handelen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door djurre1980 »

Mijn banden zijn 10 jaar oud.
Omdat ik er meteen 6 moet wisselen kijk ik ook wel 2x of het echt nodig is.
Ze komen de apk door en profiel is meer dan goed.
Mijn onderhoudsmonteur zei vorig jaar wel dat het verstandig is om ze te vervangen, maar alleen wegens de leeftijd.
Tja, dan doen we nu dus maar.
Op zich vind ik 10 jaar voor camperbanden een mooie leeftijd.
Ze worden toch een stuk zwaarder belast dan autobanden en staan vaker erop stil.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Camperic »

Tja, zo maakt iedereen zijn eigen persoonlijke afweging en keuze.
Ik heb afgelopen week 2 goede banden vervangen die nog geen 3 jaar oud zijn :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door MarceldeHoog »

Vandaag 2 Continental Vancontact All seasons besteld.

Op mijn bus liggen 2 van deze achter, en 2 winterbanden van hetzelfde merk voor. Die voorbanden zijn sowieso aan vervanging toe, en aangezien mijn bus vrijdag een APK/grote beurt krijgt, dacht ik dat kan er ook nog wel bij. Toch fijner gevoel vindt ik, ook al zouden ze nog door de keuring zijn gekomen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welke nieuwe banden?



Bericht door Bakkertjes »

Let wel even op de banden , wegens het gebruiken van aangepaste samenstelling rubber van verschillende merken .
Zijn er eerder droogtescheuren te constateren.

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Plaats reactie