Stootrollen op de chassisverlenger
- Bob Diesel
- Berichten: 31864
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Je moet die rollen ook niet laten stoten
Echter langzaam laten rollen
En geen km, maar net over die hobbel waar je last van hebt
Echter langzaam laten rollen
En geen km, maar net over die hobbel waar je last van hebt
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Ze zullen ook niet snel het hele gewicht dragen, hooguit een beetje uit de veren tillen lijkt me. Geen idee na hoeveel cm hij los komt uit de veren.
In ons geval gaat het om een tandemasser op AL-KO chassis. De twee achterassen samen mogen 3200kg wegen. Hij steekt achter flink uit. Ik moet de bodemvrijheid achter nog een keertje opmeten, dat weet ik zo niet.
In ons geval gaat het om een tandemasser op AL-KO chassis. De twee achterassen samen mogen 3200kg wegen. Hij steekt achter flink uit. Ik moet de bodemvrijheid achter nog een keertje opmeten, dat weet ik zo niet.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Misschien is hier nog een andere oplossing. https://www.nkc.nl/blog/campertips/zo-v ... je-camper/
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Dat is inderdaad mooi en simpel. Steekt minder ver uit dan die wieltjes, en waarschijnlijk nog robuuster ook.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Die simpele low budget oplossing had ik ergens halverwege dit topic dus al aangedragen.bently schreef: ↑di 17 mei 2022, 9:12Misschien is hier nog een andere oplossing. https://www.nkc.nl/blog/campertips/zo-v ... je-camper/
Maar goed, waarom zou je het ook goedkoop en simpel gaan doen als het ook op een dure en ingewikkelde manier kan.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Zo zwaar is je voertuig niet maar het probleem is dat de kont erg slap is.
Je kan wat schade verminderen door een slede of rolletjes aan te brengen maar het zal, gezien het slappe frame daar vanachter, altijd een beperkte oplossing blijven. Ik zou er een vakman naar laten kijken en zien wat er eventueel te versterken valt.
Misschien kan ik een paar algemene tips meegeven vanuit mijn (oa 4x4 terrein) ervaring.
- Ken je afmetingen. Op routes waar een reisbus/touringcar niet door kan blijf je beter weg. Zo deed ik het met de caravan.
- Oefening: Vooraf wat gaan oefenen op moeilijke en randsituaties is aan te raden. Je moet je voertuig goed kennen voordat een probleem opduikt. Als het niet gaat met de partner dan maar met een kennis. Herhaal de oefening na een paar jaar.
- Wegblijven op plaatsen/terreinen/drempels waar het niet gaat. Je moet geen risico's nemen want de terreinvaardigheid van zo een voertuig is heel beperkt. Hetzelfde voor de draaicirkel en nog veel meer.
- Uitstappen en gaan kijken. Gebruik je assistent. Walki Talki aan je copiloot geven en ook dat moet je regelmatig oefenen. Zeer traag rijden. Trouwens ook voor gewoon achteruit rijden in een moeilijke situatie. Je bent met 2 maar ook hier moet je de "communicatie" inoefenen, weet ik uit ervaring. Geen gezeur maar samenwerken. Is vaak het moeilijkste.
- ...
Je kan wat schade verminderen door een slede of rolletjes aan te brengen maar het zal, gezien het slappe frame daar vanachter, altijd een beperkte oplossing blijven. Ik zou er een vakman naar laten kijken en zien wat er eventueel te versterken valt.
Misschien kan ik een paar algemene tips meegeven vanuit mijn (oa 4x4 terrein) ervaring.
- Ken je afmetingen. Op routes waar een reisbus/touringcar niet door kan blijf je beter weg. Zo deed ik het met de caravan.
- Oefening: Vooraf wat gaan oefenen op moeilijke en randsituaties is aan te raden. Je moet je voertuig goed kennen voordat een probleem opduikt. Als het niet gaat met de partner dan maar met een kennis. Herhaal de oefening na een paar jaar.
- Wegblijven op plaatsen/terreinen/drempels waar het niet gaat. Je moet geen risico's nemen want de terreinvaardigheid van zo een voertuig is heel beperkt. Hetzelfde voor de draaicirkel en nog veel meer.
- Uitstappen en gaan kijken. Gebruik je assistent. Walki Talki aan je copiloot geven en ook dat moet je regelmatig oefenen. Zeer traag rijden. Trouwens ook voor gewoon achteruit rijden in een moeilijke situatie. Je bent met 2 maar ook hier moet je de "communicatie" inoefenen, weet ik uit ervaring. Geen gezeur maar samenwerken. Is vaak het moeilijkste.
- ...
Groeten Kampo
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Pontje tussen Roemenië en Bulgarije.
Situatie niet in ogenschouw te nemen want buiten het zicht in niemandsland na de grenswacht
16 meter combi’s redden het net.
Oprijden van de pont op draglineblokken
Bij ons was de achterkant toch wat te laag.
Zit niet altijd mee
Hadden natuurlijk om kunnen keren en 300km om kunnen rijden
Dit even terzijde
Situatie niet in ogenschouw te nemen want buiten het zicht in niemandsland na de grenswacht
16 meter combi’s redden het net.
Oprijden van de pont op draglineblokken
Bij ons was de achterkant toch wat te laag.
Zit niet altijd mee
Hadden natuurlijk om kunnen keren en 300km om kunnen rijden
Dit even terzijde
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Uhm, mijn partner heeft een bloedhekel aan veerponten, of ze nou klein zijn en alleen geschikt voor fietsen (veer De Kwakel van het Bommeer via Vlietzicht naar de Broekpolder bij Vlaardingen) of groot maakt niet uit. Onze navi's staan dus al sinds jaar en dag ingesteld op "veerdiensten vermijden". Scheelt een hoop gedoe...en dat terwijl onze buscamper met weinig overhang te maken heeft.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Deden we ook maar de omweg via een brug over de Donau vanuit ons vertrekpunt was bijna 200 km
En wie verwacht er via korte oprij blokken de pont op te moeten rijden
(Van die dingen waarmee rupskranen op diepladers worden gereden).
Nu hebben wij verzwaarde voorveren waardoor de wagen recht staat maar de achterkant nog lager is dan het standaard model.
Volgende krijgt luchtvering
En wie verwacht er via korte oprij blokken de pont op te moeten rijden
(Van die dingen waarmee rupskranen op diepladers worden gereden).
Nu hebben wij verzwaarde voorveren waardoor de wagen recht staat maar de achterkant nog lager is dan het standaard model.
Volgende krijgt luchtvering
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Als je dan toch voor een verrassing komt te staan vaak is er wel een stuk steigerplank of een balk te vinden daar het wiel op rijden geeft via de lange overhang vaak genoeg ruimte en vooral heel langzaam en als de bijrijder ho zegt is het ook ho
Gr Aad
Gr Aad
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Het verbaast me dat Carsupport nog steeds niets heeft gedaan aan hun oprit de garage in.
Voordat de voorkant van m'n bus 5cm omhoog ging, schuurde ik daar ook over de grond.....
Paul
Voordat de voorkant van m'n bus 5cm omhoog ging, schuurde ik daar ook over de grond.....
Paul
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Doen ze express, weet je dat je moet ophogen. En bij vertrek schuurt er niets meer. Jij blij, zij ook.
Nee zonder dollen. Da's een beste oprit. Zullen er velen zijn die voor of achter even wat schurende geluiden horen.
Wij niet bij aankomst en uiteraard niet bij vertrek. Dat met een behoorlijke overhang en chassisdrager er nog achter. Hoog genoeg dus.
Nee zonder dollen. Da's een beste oprit. Zullen er velen zijn die voor of achter even wat schurende geluiden horen.
Wij niet bij aankomst en uiteraard niet bij vertrek. Dat met een behoorlijke overhang en chassisdrager er nog achter. Hoog genoeg dus.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 21:41
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Vandaag 4 stootrollen van 100mm geplaatst onderzijde chassis fietsendrager.
Stootrollen zijn van nylon en voorzien van glijlagers, dus geen vastgeroeste lagers meer.
Zijn bevestigd met stalen 8.8 bouten en voorzien van rvs schijfringen.
Steken 10mm uit onder stalen kokerprofiel.
Stootrollen zijn van nylon en voorzien van glijlagers, dus geen vastgeroeste lagers meer.
Zijn bevestigd met stalen 8.8 bouten en voorzien van rvs schijfringen.
Steken 10mm uit onder stalen kokerprofiel.
- Bijlagen
-
- 20220520_160326.jpg (78.73 KiB) 201 keer bekeken
Re: Stootrollen op de chassisverlenger
Kan je een foto van de bevestiging en het achterste deel van het chassis laten zien ?
Groeten Kampo