Stootrollen op de chassisverlenger

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door rongreven »

Als ze zo moeilijk uitstapt, het uitstappen makkelijker maken? :D
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
The Scorpios
Berichten: 460
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
Locatie: Apeldoorn

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door The Scorpios »

:bow: ik bood mijn man/chauffeur nog aan om uit te stappen om te kijken of we veilig omhoog komen rijden over een weggetje met een verdieping voor stroompje water..... Hoefde niet. Paar minuten later de hele achterbumper eraf. Kunststof afgebroken. Geen licht meer. Lang verhaal. Inmiddels is de camper gerepatrieerd naar Nederland voor noodreparatie en bumper besteld. Levertijd minimaal 6 maanden. Met vervangende camper doorreizend. Misschien iets om te laten lezen aan de vrouw die vakantie heeft.....😜🤭🥂
Nelleke

De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door rongreven »

Makkelijker uitstappen voor de man?
Groet, Ron Greven
Valentijndag 1945

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Valentijndag 1945 »

Geachten Peter en Annie
Daar wij deze topic gevolgd hebben en de véle adviezen gelezen hebben is mij opgevallen dat er op uw vragenlijst geen duidelijke antwoorden gegeven werden. Wij hebben dáárom ons op camperforum aangemeld.
Op vraag 1 kunnen we het volgende mededeling,
In Julie 2009 hebben we nadat we schade hebben gehad overwogen om luchtvereing op de achteras te monteren. Heb daar lang over nagedacht.
Hoe gaat het als je B.V. over een weg rijdt en er een verkeersdrempel is waar je een verkeerde inschatting maakt, heb je dan tijd om de luchtlagen op te pompen? Dáárom heb ik dáárvan afgezien en ben overgegaan om het chassis aan te passen en geheel op het einde links en rechts een professionele rol te plaatsen met een diameter van
Ongeveer 10 cm en breed 15 Cm. De rollen steken 2cm onder de chassis verlengen uit.
Op vraag 2 het volgende antwoordt
Wij zijn nu in Portugal en vanaf 2009 hebben we regelmatig dat we zogenaamd vast lopen, de rollen lopen dan netjes over de grond, geen enkele schade meer gehad en zijn er erg mee in de schik
Daar wij zélf de aanpassing gedaan hebben kosten het aan materiaal nog geen honderd euro.
We zijn nu in toma en een Nederlander heeft van middag nog achter onder de camper gelegen en foto's gemaakt
Hopend U hiermee van dienst te zijn geweest.
U kunt indien interessen contact met ons opnemen
Groet Valentijn dag 1945
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

Dank je wel voor je reactie,hier kan ik wat mee.
Mijn camper is voorzien van luchtvering,waar ik overigens heel tevreden over ben.
Echter kan ik daar de achterzijde van de camper maar een paar centimeter mee omhoog krijgen.
Inderdaad is het zo dat je ,met luchtvering,de tijd moet hebben om hem omhoog te kunnen zetten;een drempel zien en op een knopje drukken en probleemloos over een drempel gaan is er niet bij.
IK ben meer dan 50 jaar chauffeur geweest en heb de laatste 35 jaar uitsluitend met lucht geveerde voertuigen gereden ,daardoor weet ik dat men eerst moet stoppen voor het obstakel,de luchtvering omhoog zetten en dan pas door rijden.

Door uw bijdrage denk ik er toch over om deze stootrollen te monteren,bij verstandig gebruik: stapvoets over een obstakel rijden,denk ik ook niet dat er schade optreedt.
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Pirke123 »

Ik overweeg ook stootrollen, maar volgens de garage hier steken die zeker 5cm aan de onderkant uit, waardoor de kans en frequentie dat je de grond raakt alleen maar toeneemt. Ze hebben er al verschillende gezien waarbij de tik schade aan de opbouw heeft veroorzaakt vanwege torsie/buiging op een plek waar het niet verwacht wordt.

Als alternatief bieden ze aan om er een kunststof stootstrip onder te maken die maar 1 a 2 cm uitsteekt.

Ik ben nu in dubio wat te doen...
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Valentijndag 1945

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Valentijndag 1945 »

Als u interessen hebt in de stootrollen en hoe ze er uitzien,wij hebben ze er al 180000km schade vrije mee rondgereden dan kunt U met ons contact opnemen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door PaulBng »

En hebben ze dan ook al eens over de grond gerold, en het gewicht van de camper gedragen? Wat voor camper? Gewicht op de achteras?

Paul

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Kroppie »

misschien een gekke vraag en heb er ook nog niet echt over nagedacht, is achteruit de boot op een mogelijkheid?, er mag gelachen worden hoor :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Valentijndag 1945

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Valentijndag 1945 »

Op de vragen van de 2 laatste
Het is een integraal camper met een technis en toegelaten gewicht van 4500kg
De achteras is technisch en toegelaten 2400kg
Men kan zowel vooruit als achter uit ook een ferry oprijden kom regelmatig aan de grond bij steile hellingen en hoeken . Hebben zojuist een tocht gemaakt van 12000 km en zijn vandaag thuiskomen
Van enige vervorming is geen spraken en de garage deuren ga zoals het hoort open en dichters.
Het gewicht van de achteras is gewogen 2380 kg
Als er nog vragenlijst zíjn hoor en we dat graag
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door willemzon »

Een vraag, is het dan niet zo dat als de achterkant van de camper over deze stootrollen loopt er niet heel veel druk op het chassis komt.
Gevoelsmatig lijkt mij dat niet goed.
Het lijkt mij beter om het eea te voorkomen door bijv scheef ergens op te rijden of bij twijfel iemand laten kijken.

Ik lees al dat mijn vraag al min of meer beantwoord is.
Gr willem
Laatst gewijzigd door willemzon op ma 16 mei 2022, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door PaulBng »

Dan heb je een stevige camper!


Paul
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door rongreven »

Als je ziet hoe een chassisverlenging voor de montage van een trekhaak er uit ziet en wat dat weegt, dan is het niet meer als normaal dat zo'n chassis behoorlijk wat druk kan hebben.
Groet, Ron Greven
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

willemzon schreef:
ma 16 mei 2022, 20:11
Een vraag, is het dan niet zo dat als de achterkant van de camper over deze stootrollen loopt er niet heel veel druk op het chassis komt.
Gevoelsmatig lijkt mij dat niet goed.
Het lijkt mij beter om het eea te voorkomen door bijv scheef ergens op te rijden of bij twijfel iemand laten kijken.

Ik lees al dat mijn vraag al min of meer beantwoord is.
Gr willem
Ook bij scheef ergens oprijden kun je met een van de hoeken de grond raken.
En met iemand te laten kijken krijg je de achterkant niet omhoog.
Plaats reactie