Stootrollen op de chassisverlenger

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

Vraagje over stootrollen op de chassis verlenger,
Zaterdag j.l wilden wij met het pontje van Kop van t land (Dordrecht) oversteken naar de Biesbosch.
DE schipper kwam mij al tegemoet en vertelde dat ik waarschijnlijk vast zou lopen met de oversteek van de camper
De oversteek van de camper,Adria Coral, is iets van 220 cm en de vrije hoogte achterkant chassis is ongeveer 36 cm.
Als ik de hulpluchtvering opdruk tot 3 bar licht hij de achterkant iets van 1 a 1,5 cm op ,wat ook weinig zoden aan de dijk zet.
Gezien ons vizier dit jaar op Scandinavie ,Zweden,Finland,Noordkaap en retour via de Atlantikroute ( RV 17) gericht staat,en ik verwacht daar nogal eens een pontje tegen te komen,is mijn vraag :

Wïe heeft er ook,of ervaring met deze stootrollen ??

Wie heeft er ervaring met deze Noorse ponten ? de opritten van veel pontjes in Nederland komen recht van de dijk ,en rij je zo via een korte veerstoep de pont op zodat dat een behoorlijke knik geeft,zeker bij laag water.

Is deze knik bij de Noorse ponten ook zo scherp ? of liggen die over het algemeen meer vlak doordat er met landings bruggen gewerkt word ??
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 957
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: stootrollen



Bericht door Rens en Riet »

Hey , Peter en Annie. Bij onze vorige camper was de oversteek achter ook langer dus wij reden altijd schuin de ferry
of verkeersheuvels op . misschien is dit ook een oplossing voor jullie.
Suc 6

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: stootrollen



Bericht door Peter LMC »

De hoek waaronder je een veerpont oprijdt wordt voor een groot deel
bepaalt door de waterstand op de aanleg plaats waar de boot aanlegt.

Zelf heb ik al diverse campers gezien die aan de achterzijde de grond raken.
Als je nu al bang bent dat dit gebeurd dan zou ik er wel van die wieltjes onderzetten.
Om verdere schade te voorkomen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stootrollen



Bericht door Kroppie »

dan word de ruimte nog kleiner EN komt het gewicht wat op de achteras rust, zij het maar gedurende een korte tijd, nog meer op die achterkant te rusten, kan die daar tegen??
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: stootrollen



Bericht door jansloos »

Kun je met google streetmap niet bij die ponten kijken?

Haha net gedaan, en dat lukt prima.
Kom zelfs een dieplader tegen.
Screenshot_20220330_123915_com.google.android.apps.maps.jpg
Screenshot_20220330_123915_com.google.android.apps.maps.jpg (57.71 KiB) 1286 keer bekeken
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: stootrollen



Bericht door kampo »

Paar tips...
Specialist laten kijken om te bepalen of het chassis op die plaats sterk genoeg is om stootrollen te plaatsen.
Co-piloot altijd doen uitstappen om te kijken en het maneuver te leiden. Eventueel met walkietalkie.
Het belang ervan inzien en weten hoeveel zo een schade zal/kan kosten.
In oefenen van de samenwerking voor het zo ver is.
Luchtvering vooraf op maximum zetten.
Vering eventueel laten aanpassen als er een structureel probleem is aan het voertuig.
Niet proberen als het niet gaat.
Schuin rijden over de hindernis.
Plankjes plaatsen en oefenen vooraf zodat je weet hoe/waar.
Rustig blijven want ze hetzen je op aan de ferry.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door ducati 900 »

en inderdaad de luchtvering aanpassen, bij die van ons gaat hij meer dan 5 cm omhoog
achter in de max. stand, 1,5 cm is wel heel weinig.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

Op hoeveel druk heb je de luchtvering dan staan ?
Bij mijn Adria zit originele ALKO hulpluchtvering onder,die mag niet meer dan 3 bar hebben.
Of dat echt de limit is weet ik niet.
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: stootrollen



Bericht door Peter+Annie »

kampo schreef:
wo 30 mar 2022, 13:24

Co-piloot altijd doen uitstappen om te kijken en het maneuver te leiden.
Co piloot is mijn vrouw,die stapt hoogstens uit om ergens koffie te gaan drinken.
Ze heeft vakantie zegt ze. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door kampo »

Kan dan een dure koffie worden...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door gjvonk »

Met een vouwtje, foutje,

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door ducati 900 »

Peter+Annie schreef:
wo 30 mar 2022, 15:33
Op hoeveel druk heb je de luchtvering dan staan ?
Bij mijn Adria zit originele ALKO hulpluchtvering onder,die mag niet meer dan 3 bar hebben.
Of dat echt de limit is weet ik niet.
De luchtvering kan bij ons tot 5 bar, moet denk ik bij Alko ook wel kunnen maar hoe dat met zo'n torsieas gaat weet ik niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Pienmajer »

Ik heb de Noorse kust vanaf de Noordkaap zuidwaarts gereden en ben daarbij regelmatig een veerpont tegen gekomen (de weg eindigt en je moet met het pont verder).
Het oprijden ging altijd vlak. Dus nooit aan de grond gekomen.
Als het sterk en kort steil berg op of berg af gaat, kom ik redelijk snel achter aan de grond (gelukkig met de trekhaak).
Maar dus niet bij het oprijden van veerponts in Noorwegen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:dan word de ruimte nog kleiner EN komt het gewicht wat op de achteras rust, zij het maar gedurende een korte tijd, nog meer op die achterkant te rusten, kan die daar tegen??
Ik gok dat het achtereind van de camper er niet opgebouwd is om het gehele gewicht van de achterkant van de camper te dragen.
En dat je zo een nieuwe kreukzone creëert...


Paul
Plaats reactie