Stootrollen op de chassisverlenger

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: stootrollen



Bericht door AadenAnke »

jansloos schreef:
wo 30 mar 2022, 12:37
Kun je met google streetmap niet bij die ponten kijken?

Haha net gedaan, en dat lukt prima.
Kom zelfs een dieplader tegen.

Screenshot_20220330_123915_com.google.android.apps.maps.jpg
Ha ha een dieplader heb ik nog een herinnering aan van een kleine 40 jaar geleden. Ik moest een speciaal vervoer doen hoogte van het oprecht was zelf al meer dan 4 meter op de dieplader rijhoogte 4.80m onder politie begeleiding Utrecht uit kwamen we bij een viaduct dat volgens de papieren 4.90m was toch maar ff heel voorzichtig er naar toe gereden gestopt en naar boven geklommen kwam toch echt een cm of 3a4 tekort :lol: motoragenten terug de weg afzetten en dan moest ik achteruit een km of 2 terug :lol: zo zouden een seintje geven. Hun terug om het verkeer tegen te houden. Ik de dieplader laten zakken scheelde een 25/30 cm en zonder enige vering heel voorzichtig onder het viaduct door :lol: dieplader weer omhoog en kon zo de snelweg opdraaien maar er stonden 2 motoragenten voor de combinatie ze konden de humor er niet echt van inzien mijn maatje en ik wel

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door gjvonk »

PaulBng schreef:
Kroppie schreef:dan word de ruimte nog kleiner EN komt het gewicht wat op de achteras rust, zij het maar gedurende een korte tijd, nog meer op die achterkant te rusten, kan die daar tegen??
Ik gok dat het achtereind van de camper er niet opgebouwd is om het gehele gewicht van de achterkant van de camper te dragen.
En dat je zo een nieuwe kreukzone creëert...


Paul
Een verkeerd vouwtje in het hulpframe en de opbouw? Past tie daarna wel beter over te korte knikken omhoog...

Maar serieus: ik snap je punt en je zorg. Het echt lastige met veerponten is dat een streetview foto een moment opname is: bij veerponten over rivieren heb je te maken met variabele waterhoogten en dus knikken omhoog of juist omlaag tussen veerstoep en pontklep. Bij veerponten over zee (armen) krijg te maken met getijde verschillen en dezelfde variabele hoogte verschillen.

Ik zou de dealer/fabrikant raadplegen of het chassis en de opbouw berekend zijn op het gebruik van steunrollen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door hathi »

Het is hier al aangegeven,als je Luchtvering hebt,en de Camper lift maar 1 1/2cm is er iets niet in orde,,of het is Alko? Maar ander halve cm is ook dan ,Te weinig…ik zou kijken hoe ver de Balgen uit staan in rij stand,mss zijn ze op te vullen, zoals Ben ook al aangaf…..Stootrollen,is bij de huidige lange over steek,enkel een goedkoop hulp middel,en je moet ze eigenlijk onder het chassis plaatsen,en niet onder een hulpframe,..wil je niet alles kapot rijden,en je garage deur,nog open kunnen :-B
Hans
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

ducati 900 schreef:
wo 30 mar 2022, 13:27
en inderdaad de luchtvering aanpassen, bij die van ons gaat hij meer dan 5 cm omhoog
achter in de max. stand, 1,5 cm is wel heel weinig.

Ben.
IK realiseer me zojuist dat de camper op de handrem stond toen ik de druk op de balgen verhoogde,ik ga t morgen nog eens proberen als hij "vrije uitloop heeft."
IK heb intussen de vraag ook bij ALKO neergelegd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door de Jonckheer »

Daar heeft die handrem niets mee van doen, waarschijnlijk zit de beperking in de as of mogelijk de schokdempers.
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door isoplus »

Met onze vorige camper, een Hymer integraal met Alko, in 2008 de hele Noorse kust afgeweest. Pontje op pontje af, geen enkel probleem, er zat ook nog en trekhaak onder die ook de grond nooit geraakt heeft. In Frankrijk en Portugal bij steile opritten in de wegen raakte de trekhaak wel af en toe het asfalt, maar het frame nooit.
Ik zou die wieltjes niet plaatsen, je ziet ze wel eens op die grote NB campers vooral als ze op een Iveco chassis staan. Meestal in elkaar gedrukt of de bevestiging krom, valse veiligheid die je verleidt grotere risico's te nemen.
Gewoon rustig de kleppen oprijden, indien mogelijk schuin en niet schromen om hulp te vragen, in Noorwegen helpt het pontpersoneel wel met aanwijzingen.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

de Jonckheer schreef:
do 31 mar 2022, 7:30
Daar heeft die handrem niets mee van doen, waarschijnlijk zit de beperking in de as of mogelijk de schokdempers.
Dat ligt er maar net aan hoe de constructie van de veren en het chassis is.
Als de veerweg een boog vormt zal het raakpunt van de band t.o.v de plaatsing van de veerhand op het chassis iedere keer veranderen bij iedere invering.
Zeker bij bladveren ,zoals onder de achteras van mijn camper.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

isoplus schreef:
do 31 mar 2022, 10:19
Met onze vorige camper, een Hymer integraal met Alko, in 2008 de hele Noorse kust afgeweest. Pontje op pontje af, geen enkel probleem, er zat ook nog en trekhaak onder die ook de grond nooit geraakt heeft. In Frankrijk en Portugal bij steile opritten in de wegen raakte de trekhaak wel af en toe het asfalt, maar het frame nooit.
Ik zou die wieltjes niet plaatsen, je ziet ze wel eens op die grote NB campers vooral als ze op een Iveco chassis staan. Meestal in elkaar gedrukt of de bevestiging krom, valse veiligheid die je verleidt grotere risico's te nemen.
Gewoon rustig de kleppen oprijden, indien mogelijk schuin en niet schromen om hulp te vragen, in Noorwegen helpt het pontpersoneel wel met aanwijzingen.
IK heb ,met streetvieuw de meeste pontjes daar zo eens bekeken en denk dat Noorwegen weinig problemen gaat opleveren,bij de meesten loppt de loopbrug nagenoeg vlak.
Indien ik de rollen laat monteren moet ik natuurlijk niet als n kip zonder kop de veerstoep af rijden,dit met natuurlijk stapvoets gaan.
Of er rollen onder zitten die de grond raken of een trekhaak maakt niet veel uit: ze oefenen beiden kracht uit op de chassis verlenger
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door pwhooftman »

De verlengers onder mijn Hobby Toscana 650 zitten alleen met de bovenste bouten in de flenzen aan het oorspronkelijke bakwagenchassis, dus alleen om de krachten naar beneden (gewicht van de opbouw) te dragen. Steunrollen daaronder zou dus echt verkeerd af kunnen lopen.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

hathi schreef:
wo 30 mar 2022, 20:03
Het is hier al aangegeven,als je Luchtvering hebt,en de Camper lift maar 1 1/2cm is er iets niet in orde,
Wat zou er aan de luchtvering mis kunnen zijn?
De balgen blijven netjes op druk staan ( 2 bar) en als ik die verhoog naar 3 bar blijft die daar ook op staan.
Er zitten bij dit systeem geen regelventielen tussen die eventueel een afwijking zouden kunnen hebben.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door hathi »

Peter ….bv de huidige hoogte van de balg,mss kan deze niet eens hoger ,zoals ik uit jouw antwoord lees ?maar veren in de uiterste ( hoogste) stand is niet ideaal…….heb je Alko,dan kan het best zijn,dat er maar een maat is,….maar heb je dat niet, dan kan er gebruik gemaakt worden van meerdere Balg maten,zowel de minimale,als de maximale maat,…….alles is afhankelijk van de veerweg welke je hebt!
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter LMC »

De veerweg wordt begrenst door de maximale uitgeschoven stand van de schokbreker.
De kun je pompen wat je wilt maar hoger gaat hij dan niet.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Peter+Annie »

Peter LMC schreef:
do 31 mar 2022, 20:26
De veerweg wordt begrenst door de maximale uitgeschoven stand van de schokbreker.
De kun je pompen wat je wilt maar hoger gaat hij dan niet.
Bedankt,dan houdt t op natuurlijk,of ik moet op de veerstoep mijn schokbrekers even losschroeven. :mrgreen:
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Stootrollen op de chassisverlenger



Bericht door Bart200 »

Of langere schokdempers,
waarschijnlijk is dat ook geen oplossing omdat de balgen van de luchtvering waarschijnlijk zijn afgestemd op de lengte van de schokdempers.
Dus losschroeven lost het probleem ook niet op.
Plaats reactie