Hoger pop-up dak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
HelenV
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 16:36

Hoger pop-up dak



Bericht door HelenV »

Sinds vanochtend zijn wij officieel de eigenaren van een Renault Trafic (L1H1) en kunnen we gaan starten met ons eigen ombouw project. Omdat we de bus op termijn willen laten keuren als camper moeten we een pop-up of hefdak gaan plaatsen. Gezien de lengte van mijn vriend (2 meter) zijn we aan het oriënteren of er überhaupt pop-up daken zijn die hoog genoeg zijn dat hij rechtop kan staan. De pop-up daken die we tot nu toe voorbij hebben zien komen zijn namelijk meestal rond de 50-53 cm hoog, wat bovenop de hoogte van de Trafic (±1.39) niet hoog genoeg gaat zijn om voor hem te staan. Uiteraard is het een optie om dan voor een groter hefdak te gaan, maar vroeg mij toch af of iemand ervaring heeft met een pop-up dakje waarmee we misschien toch de 2m kunnen halen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door neanderthaler »

HelenV

Als je zelf een dak hebt de schaal dus kan het :thumbup: het is niet ander dan meer stof en een hoger kruis maken dit even als voorbeeld van mijn eigen dak .

Het aluminium zou ik niet meer doen gaat zwaar en gaat in vreten hou het op staal dus resume langere armen gebruiken of maken :mrgreen:
Bijlagen
bus 12-4-2015 455.JPG
bus 12-4-2015 455.JPG (112.62 KiB) 1030 keer bekeken
17-3-2015 076.JPG
17-3-2015 076.JPG (138.27 KiB) 1033 keer bekeken
17-3-2015 075.JPG
17-3-2015 075.JPG (104.43 KiB) 1033 keer bekeken
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door Camperbassie »

Waarom koop je een minibus als je 2m bent??
Zelfs met een verhoogd popup dak kun je staan maar erin komen is al met hindernissen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door ducati 900 »

@ Neanderthaler je kunt het vreten verminderen door nylon schijven, bussen en voeringen te gebruiken, koud op koud gaat niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
HelenV
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 16:36

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door HelenV »

Dank voor de suggestie! Ga het meenemen in de overwegingen.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door neanderthaler »

Ben :thumbup:

Bedank voor de toelichting daar kwam ik ook toen ook al achter :-B maar inmiddels is de bus is al 2 jaar geleden verkocht aan een liefhebber die verder af gaat maken en verwacht dat die inmiddels klaar zal zijn .

groet Frits
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 254
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door poldertoerist »

Als stalengte een onderwerp is om over na te denken, denk dan ook na over hoe je comfortabel kan zitten. Een hefdak geeft over de hele lengte ruimte. Wie weet daarom toch het overwegen waard? En hogere hefdaken zijn er sowieso.

Veel plezier met ombouwen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk


Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door Bart200 »

Je kan wel een hoger kruis maken, maar het moet ingeklapt wel onder het dak komen. De lengte van de schaardelen wordt gemaximeerd door de lengte van het pop up dak.
De schaar verder dicht doen maakt wel dat het hoger komt maar om dat de delen dan dicht langs elkaar staan wordt het instabiel.
een groot hefdak lijkt mij dan een betere optie. Geeft over een groter gedeelte meer leefruimte.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door EasyBee »

Praktische overweging. Hoe vaak en hoe lang sta je daar? Weegt dat op tegen de kosten en de moeite?
Wij hebben heel lang een VW T3 gehad met daarin een ventilatie luikje van toch wel 25 x 25 cm dat toch wel 10 cm omhoog kon. Vanwege de leeftijd gedoogd door de Belastingdienst as kampeerauto. Nooit het idee gehad om het te vervangen door "echt" hefdak. Ik zat op een krukje als ik kookte en was verder vooral buiten. Daarna jarenlang een Ford Transit Mk2 met het wettelijk noodzakelijke hefdak om er een kampeerauto voor de Belastingdienst van te maken. Ja. ik kon er net staan, maar 90 x 100 cm geeft nou niet echt de beleving om daar lang te staan. Toch een aardig opgesloten gevoel. Ieder zijn ding, maar iets met kosten en baten om over na te denken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door ducati 900 »

Zo denk ik er ook over maar het hangt natuurlijk af van waar je heen wilt.
Wij gingen altijd daar waar het mooi weer was, dan heb je binnen, behalve slapen niks te zoeken.
Alleen een popupdakje ivm de voorschriften meer niet.
Zo deden we dat in de jaren 70 ook met onze Bedford waar toen dus nog geen popupdak op hoefde.
Later een Bedford gehad met een hefdak maar dat ging ook bijna nooit om hoog.
Lekker buiten koken op een campinggazstelletje.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
HelenV
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 16:36

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door HelenV »

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Deze overwegingen zijn wij inderdaad ook aan het maken. We zullen vooral buiten zijn. Het is hem vooral dat als we dan toch geld moeten uitgeven aan een pop-up of hefdak voor de keuring, dan net zo goed kijken of staan een mogelijkheid is. We nemen het allemaal mee en gaan van de week de knoop doorhakken. Dank!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door DucatoDolf »

EasyBee schreef:
do 31 mar 2022, 16:11
Praktische overweging. Hoe vaak en hoe lang sta je daar? Weegt dat op tegen de kosten en de moeite?
Wij hebben heel lang een VW T3 gehad met daarin een ventilatie luikje van toch wel 25 x 25 cm dat toch wel 10 cm omhoog kon. Vanwege de leeftijd gedoogd door de Belastingdienst as kampeerauto. Nooit het idee gehad om het te vervangen door "echt" hefdak. Ik zat op een krukje als ik kookte en was verder vooral buiten. Daarna jarenlang een Ford Transit Mk2 met het wettelijk noodzakelijke hefdak om er een kampeerauto voor de Belastingdienst van te maken. Ja. ik kon er net staan, maar 90 x 100 cm geeft nou niet echt de beleving om daar lang te staan. Toch een aardig opgesloten gevoel. Ieder zijn ding, maar iets met kosten en baten om over na te denken.
Wij hebben het 1 jaar geprobeerd met bukken en krom staan, en rap daarna een hefdak gefikst. Daarom heb ik ook gekozen voor een iets langer hefdak. Dat is weliswaar schuin aflopend, maar geeft optisch meer ruimte. Ik mag er graag staan. Ons dak gaat wel iets hoger dan 50cm. Wil je het echt weten dan moet ik het morgen even opmeten.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door John lamers »

Net als Dolf hebben wij vorig jaar de camper gebruikt zonder hefdak, heerlijk weekje gehad maar het was zeker niet comfortabel in onze ruim 1.6m hoge Ducato.
Afgezien van het fijt dat we met ons 3en in de camper wilde kunnen slapen had ik er zeker ook als we met ons 2tjes waren hefdak opgezet.
Ieder heeft zijn eigen overwegingen om ergens voor te kiezen. Maar het is zeker een investering waard, en een pop-up dak is ook niet gratis.

Groet john
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Hoger pop-up dak



Bericht door FordtransitMK1 »

Ik sluit me aan bij Neanderthaler .
Als je een hoger kruis maakt en je stof aan past kun je best wat hoogte creëren denk je hebt maar tien cm meer hoogte nodig als die 50 cm alleen niet al te hoog maken ivm de wind denk ik dan.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Plaats reactie