Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Jumbo holiday »

Ga met identiek project starten, ex-Jumbo, 150pk handgeschakeld.
Eerste ritje ging gelijk naar de weegbrug, 2780 kg met half lege tank en incl. de krattenstellingen.
Na het verwijderen van de krattenstellingen opnieuw naar de weegbrug met half lege tank, 2300 kg. Voorasdruk 1320 kg, achterasdruk 980 kg.
Krattenstellingen wegen dus 480 kg (stalen frames).
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Mooie wagen om wat mee te doen. Ik zou er inderdaad de achterwand vervangen en een zijdeur plaatsen na een goed vloerplan gemaakt te hebben. Breedte binnen 2.10m denk ik? Ga niet zomaar een dakluik plaatsen hou rekening met zonnepanelen. Flink ruimte voor dus goed bedenken wat je aan elektriciteit nodig hebt en wil hebben :lol: veel foto’s plaatsen aub

Gr Aad
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door fostar82 »

Mooie wagen.
Ik ga je topic volgen.

Koken op inductie bevalt ons goed. Moet je wel een flinke accu en omvormer voor hebben, maar die had je op het oog zag ik.
Voordelen:
- geen gastank en leidingen in de bus.
- komt geen vocht vrij bij het koken
- geen vuur in de bus
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door ducati 900 »

Ik zie het voordeel van geen gastank en gasleidingen niet zo, leg dat eens uit?
En geen vocht als je kookt?
Okay geen verbranding van gas maar geen vocht wil er bij mij niet in.
En wat is het voordeel van geen vuur in de bus?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door fostar82 »

Geen gastank; dus minder ruimte, want geen gaskast nodig met ventilatie door de bodem.
In geval van een lpg tank; geen kostbare installatie.
Bij beide geen gasleidingen door de bus, die gas kunnen lekken.

Er komt bij de verbranding van gas veel vocht vrij. Dit heb je met koken op inductie niet. Natuurlijk houdt je dat er vocht komt wat uit het voedsel komt.

Geen vuur in de bus is minder kans op brand. Al zal de grootste oorzaak van brand bij zelfbouwkampers, de electronica of bedrading zijn :-B
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door ducati 900 »

Ah maar LPG tank hoeft niet duur te zijn , installatie stelt niks voor
en goed gemonteerd lekken de leidingen niet.
Ik zie meer problemen met de installatie voor inductiekoken, zware omvrmer en
dikkere accu's en kabels maar misschien komt het aan het eind wel even duur en even zwaar.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Misschien is de LPG installatie te zwaar in dit geval ?
Groeten Kampo
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door fostar82 »

Een flinke accu, bijv LiFePo4 is kostbaar, zeker als je een kant en klare koopt. En een forse omvormer ook. Maar als je die toch voorzien hebt, zoals de topic starter, dan spaar je door het niet nemen van een lpg systeem zo 400 euro. En als je een zonnepaneel hebt wordt ie ook gratis weer volgetankt, mits het weer meezit.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Jumbo holiday schreef:
do 31 mar 2022, 13:13
Ga met identiek project starten, ex-Jumbo, 150pk. [...]
Wat leuk! Zijn mooie wagens inderdaad, met absurd zware stellage kasten. Ben heel blij met deze keuze nu. Dank voor het delen van je gewicht en aslast, zou in mijn wagen dan vergelijkbaar moeten zijn. Laat mijn lowliner ook nog wel even wegen bij ophalen. Heb je ook een thread of blog waar je voortgang bijhoud? Ga dat dan met plezier volgen!
AadenAnke schreef:
do 31 mar 2022, 13:23
Ik zou er inderdaad de achterwand vervangen en een zijdeur plaatsen na een goed vloerplan gemaakt te hebben. Breedte binnen 2.10m denk ik? Ga niet zomaar een dakluik plaatsen hou rekening met zonnepanelen. Flink ruimte voor dus goed bedenken wat je aan elektriciteit nodig hebt en wil hebben veel foto’s plaatsen aub
Komende maand ga ik me focussen op het ontwerp, het vloerplan, en dakplan voor dakraam + zonnepanelen. Afmetingen zijn: L:4.25, B: 2.00m, en H:2.20. Buitenkanten weet ik niet zo, dus moet dat nog even vragen. Wil zoveel mogelijk zonnepanelen (liefst richting de 1000-1200W) omdat ik niet altijd op plekken ga staan met landstroom, dus moet goed kijken naar beste opstelling op het dak.

Over de achterdeuren ben ik nog aan het twijfelen. Ik wil het sowieso wat huiselijker maken maar daarvoor hoeven die niet perse weg, met ramen erin en misschien een mooie auto sticker met houtpatroon erop kom ik ook al een heel eind. En aan de binnenkant iets van een gordijn, tapijt en/of kunstgras. Aan de andere kant geeft de vrijheid van een eigen achterwand + deur maken ook voordelen en het levert misschien nog wat extra isolatiewaarde op. Dus moet daar nog goed over na denken.

Met 2m breedte kan een dwarsslaper (zoals iemand voorstelde), maar dit heeft niet mijn voorkeur. Wil graag een Murphy bed / opklapbed systeem zoals in dit model van een Amerikaans camperbouw bedrijf. Ik ga veel inspiratie halen uit dit model.

Qua basis accupakket heb ik al een EcoFlow Delta Pro in huis, die geeft 3600Wh en heeft een ingebouwde omvormer van 3600W. Zonnepanelen input tot 1600W, snelladen met 3000W via huisstekker, en kan zelfs via een EV laadpunt worden opgeladen. En kan daar zelfs nog een extra accu aankoppelen van 3600wh. Is inderdaad wel prijzig maar voor dezelfde specs ben je DIY niet heel veel goedkoper uit en het is nu compact verpakt. En ik ben wel fan van dit soort nieuwe technologie, heb niet voor niks technologische innovatie en duurzaamheid gestudeerd ;)

Verder super leuke reacties allemaal, met een interessante discussie over de schuifdeur van een bestelwagen. Goed om bewust te zijn van de voor en-nadelen. In dit project ga ik voor een Dometic zijdeur van ~60cm breed, en voldoende ramen voor natuurlijk licht en ventilatie. Met de zijdeur is er vrijheid van plaatsing dus kan daar in de ontwerpfase rekening mee houden.

Ik ga proberen om het proces zo goed mogelijk vast te leggen met foto's. In de komende 4 weken zal ik in ieder geval de (concept) plannen voor het ontwerp hier delen. :)
Laatst gewijzigd door discovisi op vr 01 apr 2022, 13:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Bart200 »

Het is inderdaad een prima bus met mooie mogelijkheden.
Maar om even een vast idee om te vormen, een opklapbed kan ook dwars geplaatst worden.
Je houd in de slaapstand dan veel ruimte over, tenzij het bed 2 X 2 meter is.
Nog een opmerking over het bed in het filmpje. Als het bed 10 cm hoger scharniert, dan hoeft ze niet iedere keer de kussens op te ruimen. Die kunnen er dan onder blijven liggen.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat het dagelijks ombouwen/opklappen van het bed een beetje veel gaat worden. Je kan het bed niet opklappen als je partner een keer wil uitslapen.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Dank voor het meedenken, Bart. Ik weet dat een opklapbed ook dwars kan, maar dan ben je dus gelimiteerd aan de breedte van de laadruimte. Afgelopen dagen sliep ik in een gehuurde camper (Peugeot Boxer) met een ~1.95m dwarsligger. Ik vond dat toch te krap qua lengte met mijn 1.85, hou ervan als m'n voeten wat kunnen strekken/ meer ruimte heb aan de achterkant. Omdat ik voor langere tijd in deze wagen wil verblijven (12-18 maanden), is een comfortabel bed essentieel.

Hoger scharnieren op basis van de kussens is een goed idee. Dan kan het gewicht gewoon daar op ipv direct op de houten bank.

Een vast bed heeft ook zeker z'n voordelen, vooral wat betreft de ruimte onder het bed. En het niet hoeven ombouwen natuurlijk.
Camperbassie schreef:
di 29 mar 2022, 8:16
Licht bouwen wordt de uitdaging als je veel ruimte hebt kan er veel in. Heb evt nog wel tips voor je.

Misschien ooit met een dakspoiler de cabine en bak mooi laten aansluiten dat komt je brandstof verbruik ten goede en maakt iets minder doos van het geheel
Tips voor licht bouwen zijn altijd welkom!

Dit zijn mijn ideeën:
- isoleren op basis van PIR platen (32 kg/m3) en/of x-trem.
- plaatmateriaal van Facata multiplex, aka Powerplex Lite (360 kg/m3)
- afwerking met Balsahout (150-250 kg/m3), kurk, tapijt, en/of vinyl

X-trem heeft dezelfde isolatiewaarde als PIR volgens deze website maar ik kan het gewicht van x-trem nergens vinden.
Afbeelding

Wil graag een dakspoiler. De dealer kon dat niet leveren omdat het een aparte maat is, maar heb ze wel gezien dus het is mogelijk.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Mijn wagen heeft ook Pir 20mm op de wanden 80 in dak en vloer. Daarmee wordt het winterhard.
Pir is heel ligt. Dak is metalstud frame gevuld met pir met in de holle ruimte glaswol. De vochtmeting liet zien nul, nul vocht. De pir wanden 3mm triplex eindafwerking kunstleer gespannen over 4mm zachte backing. Superstrak en aaibaar.

Extreme is hartstikke duur en totaal onnodig in een sandwich panelen opbouw.

Je hebt een topwagen maak er iets moois van!

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk


Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Even meedenken en daarom een paar bedenkingen op basis van de vele afgewerkte projecten die ik gezien heb:

Algemeen plan van inrichting:
Je plan moet staan voor je begint. Daarmee bedoel ik dat alles vooraf bepaald moet zijn.
Het model koelkast, de verwarming, boiler en leidingen, positie van accu en inverter enz.
Detail tekening van zitbanken, podest, toilet hoogte en breedte, kastjes, enz moet je maken.
Je opbouw is "slechts" 2m breed en dat is iets te weinig voor een langsbed met naastliggende badkamer. Ik zou resoluut voor een dwarsbed gaan, omwille van éénvoud en minder gewicht. Al het andere (kantel/klap/hef/uitschuif) is ingewikkeld en eerder voor een volgend project, als je wat meer ervaring hebt. Begin je plan met de positie van de trap en vervolgens de inkomdeur erboven. Fietsen ga je hopelijk niet achteraf aanhangen?
Zeer zeker een perfect voertuig voor dit project. Je hebt, net zoals vele anderen, wel een gewichtsprobleem al voor je begonnen bent. Hoe ga je dat oplossen/wat laat je weg ?

Dakplan:
Het dakplan moet rekening houden met de huidige structuur. Daar kan je best niet ik knippen bij het plaatsen van de 2? dakluiken en de Maxxfan. De solarpanelen en dakluiken moeten definitief bepaald worden en hou rekening met schaduw van de dakluiken. Ongeveer 700Wp is volgens mij voldoende. 1200Wp ga je er niet op krijgen. Een 700Wp installatie weegt ongeveer 60kg.

Compost toilet:
Toilet met buitentank voor de urine is veel comfortabeler en plaats besparend. De bereikbaarheid van de hardware en software tankjes is problematisch klein als je alles onder de toilet probeert te bunkeren. Ik zie veel toiletten die voor mij niet goed genoeg zijn.

Het bouwen van de kastjes.
Tenzij je meubelmaker bent valt dit niet mee. Alles zit dan wat scheef en het schilderen is niet altijd netjes. Besteed het uit, laat de meubels maken als half fabrikaat met CNC gereedschap in zo een bedrijfje. Slotjes en opstellers doe je best meteen goed. Bekijk een paar zelfbouwcampers en trek je conclusies. Enkel praatjes en filmpjes geloven geeft je geen echt beeld van hoe miserabel het soms is.

Koken op inductie:
Besef dat dit duur is. Ik adviseerde eerder al minstens 400Ah LFP voor 1 pit van 1800W. Een 2 pit inductie zou ik niet aan beginnen in een <3,5 T budget camper. Eigenlijk moet je bovenop altijd een 1 pit als gaspit voorzien als backup. Dan kan je je de vraag stellen of je niet meteen een 2 pit op gas zet. Met een kleine gasfles van 5kg heb je een autonomie van ongeveer 3 maand.

Dat je een inverter wil die 2000 à 3000W aankan begrijp ik en zou ik ook willen met >400Ah LFP.
Voor permanente bewoning is 200Ah wat weinig. Een electrisch systeem op basis van een multiplus 3000 en 2x200Ah LFP weegt met de bekabeling en de bevestiging bij iets meer als 75kg.

Verwarmen en boiler.
Het is duidelijk dat dit omwille van het gewicht enkel op diesel kan. Een boiler maakt het groter, duurder en ingewikkelder als enkel verwarmen. Een Hydronic 5kW met 2 of 3 ventilo konvektoren van elk ongeveer 2 à 4kW en een erg compacte Hydroplate 10 liter boiler wegen samen met het installatiemateriaal en de waterinhoud ongeveer 30kg.

Keep it simple:
Als het je eerste camper is dan geen innoverende zaken bedenken. "Standaard" oplossingen zijn al moeilijk genoeg. Besef dat er heeeel veel uren gaan in kruipen. 800h is redelijk maar het kan nog veel meer zijn. Het aankopen en afhalen van materialen en gereedschappen is zeeeer tijdrovend. Heb je voldoende tijd om in zo een project te steken ?
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Nugetere en wijze woorden van Kampo maar bedenk ook dat een wat robuustere afwerking prima voldoet en misschien wel iets minder mooi is.

Gr Aad
Plaats reactie