Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

De bak en cabine zijn toch waterdicht aangesloten ondanks dat er geen spoiler is. Dan heb je zeer waarschijnlijk een platform cabine en hoef je alleen de sandwich door om een doorgang te maken. De doorgang samen met raam in de wand geeft zicht door de zijkant. Daar heb ik al veel plezier van gehad met invoegen naar links in het buitenland. Zonder raam zie je helemaal niks. Iets om te overwegen. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk

+Onderweg+

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door +Onderweg+ »

Camperbassie schreef:
za 02 apr 2022, 8:39
De bak en cabine zijn toch waterdicht aangesloten ondanks dat er geen spoiler is.
Nee, dat zijn ze niet volgens TS. Dus is het veel extra werk.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Dank voor de reacties weer!

Dus qua isolatie: 50mm PIR op plafond en vloer, en 30mm x-trem op wanden met extra aandacht voor goede afwerking zou goed moeten zijn dan..? :)
kampo schreef:
za 02 apr 2022, 7:31
Sirocco 2
Ah dat is een goede tip voor als vaste ventilator! Handig dat die alle kanten op kan bewegen.

Dan kunnen dit type draagbare 5V fans die ik vorige zomer heb gehaald voor thuiswerken mogelijk als ondersteunende verkoeling dienen, hoewel die in staat zijn om net zo veel lucht te verplaatsen als de Sirocco ;) . Of eventueel zoiets al deze Eurotrail Air Cooler die daarbij ook nog water mist genereert. De tip voor voldoende ventilatie / luchtverplaatsing en grotere ramen (100x50cm of groter) wordt in ieder geval meegenomen in het ontwerp!

Interessante foto, Camperbassie. De mogelijkheid tot extra zicht voor veiligheid vind ik een goed argument. Volgens mij zit in mijn wagen de achterwand van de cabine wel direct tegen de bak aan, maar het is niet een geheel zoals bij een bestelwagen of Durisorri opbouw. Dus iets van waterdichtheid zou dan wel moeten mocht ik besluiten om er een gat in te maken. De extra muur voor bv een kast of keukenblok is natuurlijk ook wel fijn.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Verbinding maken tussen cabine en bak heeft best veel consequenties o.a. fiscaal! Ik ga er vanuitgaande TS in ingezetene van Nederland is. Ik persoonlijk zou juist geen verbinding willen. Ieder zijn ding natuurlijk

Gr Aad
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Fiscaal? Leg eens uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 02 apr 2022, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Internet -》 De Master Platform Cabine beschikt over een gesloten opbouw die door Vermeulen Conversions in samenwerking met Alphabet is ontwikkeld.

Je kan het dus bij Vermeulen zo navragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Jumbo holiday »

Klopt helemaal, volgens mij is de box aangeleverd door citybox, zgn. Jumbox.
Bij mij zitten de stalen wielkasten los, wil deze coaten en opnieuw bevestigen.
Weet iemand ook of de vloer er uitgehaald kan worden? Of staat de wandconstructie ook op de vloerplaat.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 02 apr 2022, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Camperbassie schreef:
za 02 apr 2022, 11:04
AadenAnke schreef:Verbinding maken tussen cabine en bak heeft best veel consequenties o.a. fiscaal! Ik ga er vanuitgaande TS in ingezetene van Nederland is. Ik persoonlijk zou juist geen verbinding willen. Ieder zijn ding natuurlijk

Gr Aad
Fiscaal? Leg eens uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Kan een vrachtwagen blijven 50% vloer oppervlak voor lading beschikbaar :shh: motorrijtuigen belasting? De juiste regeling en regels uitzoeken natuurlijk en controleren of dat past voor het individu

Gr Aad
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Dekker-Achterhoek »

discovisi schreef:
za 02 apr 2022, 10:13
Dank voor de reacties weer!

Dus qua isolatie: 50mm PIR op plafond en vloer, en 30mm x-trem op wanden met extra aandacht voor goede afwerking zou goed moeten zijn dan..? :)
Onze afzetunit op de Land Rover was opgebouwd uit samen geperste sandwich panelen. Binnen en buiten 1,2 mm glasvezelpolyester met PIR ertussen. Wij hebben het advies van de bouwer gevolgd. Deze bouwde al vele jaren koelwagens !
Zijn advies; 50 mm PIR voor dak en rondom de alkove, zijwanden met 40 mm PIR en 60 mm voor de achterwand.
Dat de achterwand op 60 mm uitkwam, had als reden dat er dan een (op maat gemaakte) frame loze koelwagen deur in kon en geen deurkozijn noodzakelijk was (geen koudebrug)
Voor de vloer is 30 mm PIR gebruikt, afgedekt met een 15 mm hechthout plaat, ongelijmde rubber 'Pirelli' tegels en een couponnetje tapijt voor het comfort. Tapijt vuil? Gewoon weer een nieuw couponnetje zoeken.
En als advies meegekregen: elk raam is een warmte / koude lek !. Vandaar er maar 2 ramen (keuken + zithoek) in kwamen en één 60 x 60 cm ondoorzichtig (Wit) dakluik.
Uit ervaring, het werkte ! Bij 0 graden buiten, het binnen op 20 graden met een 500 Watt electrisch spiraal in de Truma omloop ventilatie. De thermostaat kwam zelden boven stand 2 (van de 0 - 6)

Mede om de koude lek, hadden wij geen doorgang tussen cabine en unit. Maar ook om de delen van elkaar gescheiden te houden. De Land Rover Camper is meermalen verscheept op een 'Roll on - Roll off' boot. En dan moet je de auto sleuteltjes bij de verlader achterlaten. Konden zo de unit veilig gesloten houden (ervaring: bij het verschepen van een Mini naar Madeira, was bij aankomst het meegenomen 'Home entertainment'-systeem + DVD's voor thuis verdwenen. En ga daar maar eens verhaal op maken !)

Wens je heel veel succes met de bouw, Rob.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Ik zou de fiscale opmerking van Aad :thumbup: in dit stadium zeker bestuderen.
De cabine doorgang zal in eerste instantie afhangen van de actuele situatie. Dat heeft Camperbassie mooi laten zien.
Ik ben al benieuwd naar de eerste foto's van de lowliner bakwagen !

Meestal zijn de zijwanden voor meer als 50% afgedekt met meubels en ramen. Dan zijn de thermische verliezen door die zijwanden relatief gering.
Anderzijds kan je het verschil tussen een wanddikte van 30 of 40 of 50mm wel degelijk voelen. Leg je hand maar eens op je camperwand als het buiten -10°C is en binnen 22. Dan voel je het verschil.
Naar extra verwarmingscapaciteit, zelfs over de gehele camper wandoppervlakte gemeten, maakt dat weinig verschil. Dan heb je bv 1100 Watt verwarming nodig ipv 900 Watt. Daarvoor ga je geen ander type dieselverwarming gebruiken.

Voor gebruik als "zomercamper" heeft zo een 4,3m goed geïsoleerde box ongeveer 2000 à 2500 Watt verwarming nodig. Als "wintercamper" zit je tussen 2500 en 4000 Watt. Je kan het benaderend berekenen of gebruik maken van vuistregeltjes. Met dezelfde formules kan je ook de noodzakelijke aircocapaciteit berekenen. De lijst van parameters is lang als je het juist wil doen.
De benodigde thermische capaciteit hangt ook af van het aantal personen die je moet ventileren, de tanks of berging ruimtes die je mee wil verwarmen. De voornaamste verliezen ga je altijd in de rij cabine hebben.
Groeten Kampo
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Bart200 »

AadenAnke schreef:
za 02 apr 2022, 13:25
Camperbassie schreef:
za 02 apr 2022, 11:04
AadenAnke schreef:Verbinding maken tussen cabine en bak heeft best veel consequenties o.a. fiscaal! Ik ga er vanuitgaande TS in ingezetene van Nederland is. Ik persoonlijk zou juist geen verbinding willen. Ieder zijn ding natuurlijk

Gr Aad
Fiscaal? Leg eens uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Kan een vrachtwagen blijven 50% vloer oppervlak voor lading beschikbaar :shh: motorrijtuigen belasting? De juiste regeling en regels uitzoeken natuurlijk en controleren of dat past voor het individu

Gr Aad
Als ik het goed zie is het toch een voertuig minder dan 3500 kg. de topicstarter heeft gemeld dat hij geen C1 rijbewijs heeft. Dus valt het toch gewoon onder de regels van een bedrijfsvoertuig minder dan 3500 kg.? De vrachtwagen regeling is toch alleen voor voertuigen zwaarder dan 3500 kg. Of heb ik het helemaal mis.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Dat was ook mijn mening keuren naar camper en dan kwart tarief is veel voordeliger dan nu.
Of er wel of geen doorgang is naar cabine maakt toch niks uit zover ik weet?


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Dafluc »

Nee, dat maakt voor het kwarttarief niks uit.
Afbeelding
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Bart200 schreef:
di 05 apr 2022, 22:19
de topicstarter heeft gemeld dat hij geen C1 rijbewijs heeft. Dus valt het toch gewoon onder de regels van een bedrijfsvoertuig minder dan 3500 kg.?
Ja, dit lijkt mij ook. Vond die opmerkingen al wat vreemd, want heb gewoon een bestelwagen <3500 en geen vrachtwagen >3500 met C1 rijbewijs. Wel vond ik dit eerdere topic rondom dit onderwerp, maar niet echt zo snel informatie van de belastingsdienst.
kampo schreef:
ma 04 apr 2022, 8:04
Ik ben al benieuwd naar de eerste foto's van de lowliner bakwagen
Sleuteloverdracht is pas half-mei, dus daarna kan ik fotos maken :)
Dekker-Achterhoek schreef:
zo 03 apr 2022, 22:09
En als advies meegekregen: elk raam is een warmte / koude lek !
Ja, dat begrijp ik. Ga ik meenemen in het ontwerp, al is naar buiten kunnen kijken natuurlijk ook wel fijn. Dus moet de juiste balans vinden in het ontwerp. Dank voor de tips qua dikte van isolatie.
Plaats reactie