Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Camperbassie schreef:
do 31 mar 2022, 23:49
Mijn wagen heeft ook Pir 20mm op de wanden 80 in dak en vloer. Daarmee wordt het winterhard.
Ah, mooi om te horen dat ik niet de enige ben die PIR als isolatiemateriaal wilt gebruiken. Is er dan nog iets van een dampscherm nodig?
Ik dacht zelf aan 50mm op de wanden (= R-waarde van 2.3) en 80mm op de vloer en plafond (= R-waarde van 3.65). Het mooie van een bakwagen is dat PIR gewoon gebruikt kan worden :)

Ik las dit ergens op dit forum:
“Een nieuwbouwhuis moet een R-waarde hebben van R3,5 (vloeren), R4,5 (gevels) en R6,0 (daken), voor een renovatie geldt R2,5 (vloeren), R1,3 (gevels) en R2,0 (daken).”
Dus met bovenstaande isolatie zit ik tussen een nieuwbouw en renovatie in, lijkt me goed. Omdat ik vooral in Zuid-europa zal verblijven ben ik meer oplettend op isolatie tegen warmte, al begreep ik dat voorkomen dat de zon binnenkomt via ramen dan de grootste factor is.
kampo schreef:
vr 01 apr 2022, 8:51
Even meedenken en daarom een paar bedenkingen op basis van de vele afgewerkte projecten die ik gezien heb:
Dank voor het meedenken! Wordt gewaardeerd!

Ik heb al het grote spul al besteld en in huis (koelkast, watertank, portable power station, compost wc, etc). Komende maand ben ik in het buitenland en ik wil niet het risico lopen dat sommige onderdelen een lange levertijd hebben of niet meer beschikbaar zijn. Dan kan ik in mei, als ik weer thuis ben meteen aan de slag. Uiteraard ga ik op basis van de reeds bestelde onderdelen het ontwerp/vloerplan uitwerken.

Wat vriendelijke pushback op jouw reactie Kampo:
- Zonnepanelen: de 'Solarfam 180W Shingle' weegt ~3kg. Dat komt neer op 1kg = 60W en is het beste gewicht/vermogen wat ik heb gevonden. Dit betekend dat 5 panelen (900W) dan slechts 15kg weegt en in theorie slechts ~5m2 in beslag neemt. Met extra ruimte marge kom je uit op 6m2-7m2. Het lijkt me dat dit moet passen, met wellicht ruimte voor een 6e paneel.

- Dakluik: Ik heb gekozen voor 1 groot dakluik (Dometic Heki 2) met een opening van 96x65cm. Ik ga niet voor een Maxxair unit; met zo'n grote opening lijkt me dat niet nodig. Met 2 draadloze kleine ventilatoren op 5V met ingebouwde accu kan ik zorgen voor voldoende airflow. De plaatsing van het dakluik en ramen ga ik waarschijnlijk uitbesteden aan Autoglasinbouw of een vergelijkbaar bedrijfje.

- Compost toilet: de start-up Kildwick maakt solide compost WCs. Ik heb de MiniLoo al in huis (+ Spillguard tegen urine luchtjes). Deze kan ook als kruk/ stoel worden gebruikt. Het is wellicht prijzig voor een vierkante houten doos met 2 plastic containers, maar het is bijna 50% goedkoper dan een Nature's Head / Air Head en ziet er in mijn beleving mooier uit. Zelf bouwen leek me niet de moeite / tijd waard met deze mooie kant-en-klare oplossing.

- Koken op inductie: een 2 pits inductie heeft een max vermogen van ~3000W, al zal dat in de praktijk waarschijnlijk lager liggen omdat je beide pitten nooit tegelijkertijd op max zal hebben staan. Ik schat in dat een avond kooksessie zo'n 1000-1200Wh vraagt. Dit is de reden dat ik voor de EcoFlow Pro ben gegaan; met 3600W vermogen output bied het voldoende om op max inductie vermogen ook nog andere dingen van stroom te voorzien, zoals het tussentijds aanslaan van de koelkast en boiler. Wel maakt de EcoFlow geluid door de luchtkoeling/ventilatoren als de omvormer meer dan 150W geeft, dus ga ik dit accupakket systeem inbouwen in een kastje met geluidsdempend materiaal om dat te beperken. Met een capaciteit van 3600Wh (op 12.6V is dat 285Ah) moet dat voldoende zijn. Zoals eerder aangegeven is een extra accu van 3600Wh nog een optie om erbij aan te sluiten, samen zit je dan rond de 80kg voor 7200Wh (~550Ah). Zonder de extra accu weegt de power station 45kg.

- Een extra gaspitje als backup is een goed idee! Ik heb nog wel een lichtgewicht vouwbaar backpacking pitje liggen die als backup kan functioneren.

- CNC laten uitzagen: dat is ook een goede suggestie waar ik zelf ook over na aan het denken was. Een goede vriend van me heeft ervaring met meubels maken en 3D modelleren. Hij kan mij eventueel helpen. Ook ben ik Ikea producten aan het verkennen, al zal dat in verhouding zwaar zijn.

- Keep it Simple: goede herinnering, helemaal mee eens!

- Qua tijd heb ik ~5 maanden (mei t/m september) fulltime de tijd - samen met mijn partner. Verder zal ik hier en daar wat help van handige vrienden krijgen. Ook zal ik bepaalde dingen laten uitbesteden: de inbouw van deur/ramen/dakluik, en de installatie van een diesel standkachel. Ik verwacht /hoop dat het op die manier moet lukken, desnoods neem ik een maand uitloop naar oktober.
Laatst gewijzigd door discovisi op vr 01 apr 2022, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Bij zo'n mooie bus moet je inderdaad heel goed overwegen wat Kampo allemaal zegt. Hij heeft heel veel ervaring en verteld gewoon No nonsense. De keuze blijft altijd bij jezelf. Als je het kunt veroorloven bouw topkwaliteit daar heb je zelf plezier van en bij verkoop ooit nog steeds. In Engeland is ook mooi en apart materiaal te koop.
Meubels heb ik gebouwd met licht gewicht plaat en aluhoekprofielen. Licht en super stevig. En als je niet zoveel ervaring hebt kun je toch ermee bouwen.
Je bak is net als de mijne met een goede indeling heb je een zee van ruimte ter beschikking en dat campert zeer prettig. Als het regent lange tijd wil je ook niet dat opgesloten gevoel krijgen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Ik heb geen dampscherm en meting toonde aan dat er geen enkele vocht indicatie is. Vocht van binnen is van ademen en koken dat moet je weg ventileren. Vocht van buiten komt er niet in. Koude bruggen goed inpakken.
50mm Pir is wel heel dik aangezien je wanden waarschijnlijk al 24mm of meer zijn. Ikea spul is niet gemaakt voor on the road heb ik ervaren. Naast dat het zwaar is, is het ook als er een laadje uitklapt gelijk stuk. De draad mandjes kun je zeker wel gebruiken.
Meubels verbinden met de wanden door bijvoorbeeld schroefbare gelijmde platen op de sandwich en onder de isolatie.
Veel lijmen helpt tegen losgaan en piepen en kraken.

De kop van de wagen is een immens warmte lek en warmte bron in de zon. Als je een doorgang maakt naar de cabine althans Kun je zonder doorgang is warmtetechnisch beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Thx ! Gaat over meedenken, uitwisselen van ervaringen en niet over beslissen wat een ander moet doen.

Terug naar de standaard oplossingen:
- Niemand gebruikt een dampscherm in een camper ! Dampscherm dat is voor een huis met poreuze muren.
- Isolatiestandaard is +/- 30mm bij fabriekscampers. Je kijkt eerst naar wat mogelijk is tussen het frame van je opbouw en beslis daarna, maar meer als 50mm is overdreven. 30 en 40 mm zijn heel goed. Dak isoleren is belangrijkste. Wat ben je met 50mm isolatie als je er lucht spleten tussen laat ? De afwerking is belangrijker als de dikte. PIR is goed maar lastig afwerken, beweegt, zakt naar beneden en piept. Bovendien lees ik dat je weinig gaat ventileren, onder en bovenaan is zelfs verplicht... 1 groot dakluik lijkt me erg weinig voor een 4,30m leefruimte.
- Zelf ken ik de "all in one powerpacks" slecht behalve die van Clayton Energy. Op papier fantastische toestellen maar of die passen voor continu gebruik weet ik niet. Ik hou liefst wat reserve en zou ver weg blijven van de maximaal beschikbare specs. Veel lijkt me vooral een verkoops praatje zoals ook bij Eco Flow, maar heb verder totaal geen ervaring met dat merk. Zoek misschien even naar een 1 pit warmhoud inducie plaat in combinatie met een 1 pit gasplaat en focus meteen op een oplossing voor buiten koken op gas.
- Hetzelfde voor de plak solar panelen ... Het eerste wat opvalt bij Solarfam en voor argwaan zorgt is de lage prijs. Die is niet de helft van wat andere merken vragen. De kabels zijn met 2,5mm² dun (max 100V is weinig voor serie schakeling) De garantie is slechts 2 jaar ! De draadjes op de zelfbouw forums over plakpanelen zijn erg negatief. Het gewicht en de dikte dat wil iedereen en toch komt het niet van de grond. Afhalen is duurder als er op zetten. Moest het enkel duurder en beter zijn zouden er vandaag al velen zijn omgeschakeld.
- Een doorgang naar de rij-kabine zou ik enkel maken als er geld en tijd in overschot zijn. 2 deuren en een harmonicaverbinding. Je kan het voorzien in je plan...voor later.
- 5 maand zijn zo om. Standaard zou je eerder 15 maand schrijven.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Ik persoonlijk denk dat je beter een lpg dampgas onderbouwtank kan nemen en dan op gas koken en een kleine keukengeiser zonder waakvlam. Behoorlijk aantal watt aan panelen op het dak en minstens 1 raam wat open kan en 2 dakluiken wel van een kleiner formaat dan wat je hier schreef. Mijn mening hè

Gr Aad
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6797
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb op de camper 2 midiheki dakluiken van 50x70 cm. Mijn ervaring daarmee: fijn voor lichtinval, maar een Maxxfan plaatsen gaat dus niet. Mocht je dus - nu of in de toekomst ooit - een Maxxfan willen plaatsen, pas daar dan nu de maat van je dakluik op aan.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Hele volksstammen van camper bezitters zijn bezig met extra sloten beveiligingen en alarm installaties om inbraak en diefstal te voorkomen en dan gaan voor een dakluik waar deze toch wel wat te zware/dikke bejaarde makkelijk door kan :?: nee voor mij zouden het 2 of meer kleine luikjes zijn het gaat om lucht verplaatsing toch?

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Dus we zijn het er over eens dat 1 dakluik zonder Maxxfan te weinig is...
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Hahaha discussie gesloten. Maxxfan is een topding. Ik wil ook geen groot luik ivm ongewenste indringers.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Het grote dakluik is vooral voor lichtinval bedoeld.

Daarnaast nog 2 of 3 medium grote ramen (~60x40cm) die open kunnen voor ventilatie. En dus twee 5V draagbare ventilatoren op accu/ USB. Lijkt me dat deze combinatie wel voldoende ventilatie geeft toch..?

Ik kan nog eventueel kiezen om er een Maxxfan bij te doen, ze zijn uiteraard populair voor een reden. Dit zal wel ten kosten gaan van de hoeveelheid zonnepanelen qua ruimte op het dak, dus dat heeft niet echt mijn voorkeur.
kampo schreef:
vr 01 apr 2022, 18:17
30 en 40 mm zijn heel goed. Dak isoleren is belangrijkste.
Daar kan ik wat mee, bedankt!

Doorgang naar cabine zit momenteel niet in het plan, zie niet zo direct de voordelen hiervan..
Laatst gewijzigd door discovisi op vr 01 apr 2022, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
+Onderweg+

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door +Onderweg+ »

Met een doorgang naar de cabine creëer je extra licht en ruimte. Als je de cabinestoelen draaibaar maakt kun je die ook bij het camperdeel betrekken. Over het algemeen zitten de cabinestoelen beter dan een dinettebank oid. Heeft er ook mee te maken dat de cabinestoelen verstelbaar zijn. Als laatste creëer je zo een (extra) (nood-)uitgang.

Als je de ruimte niet nodigt hebt heeft bovenstaande wellicht geen meerwaarde.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Hoeveel uur werk en materiaal schat je de prijs voor 2 waterdichte deuren en een harmonicaverbinding ?
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Ik begrijp de keuze voor een open doorgang bij een bestelwagen, waar het verwijderen van het tussenschot niet veel werk is en de chassis al is verbonden. Wel is er dan inderdaad sprake van een koude/warmte brug omdat de cabine niet goed is geïsoleerd.

Bij een bakwagen / lowliner is het, zoals gesuggereerd door Kampo, een stuk ingewikkelder omdat de bak en cabine los zijn. Tevens is er al meer ruimte in een bakwagen. Vandaar dat ik de voordelen van een doorgang bij een bakwagen niet zo zie..

Al zie ik bij de 'U Haul' of 'Box truck' conversies op YouTube soms wel een kleine doorgang naar de cabine, al is dat meer een luik dan volledige doorgang. Vaak ontbreekt dan een zijdeur.

@kampo fijne vriendelijke pushback rondom de zonnepanelen die ik op het oog heb. Ik ga daar dan nog een slag op maken qua mogelijkheden / alternatieven.

Edit: zie dat het 4 mm² draden zijn in het specifieke model die ik overweeg voor dit project. Dit is het (iets duurdere) alternatief van 200W per paneel met een gewicht van 3.6kg, wat neerkomt op ~55W per kg. Beide zijn gemaakt voor mobiele toepassingen, zoals boten en campers. Lijkt me dat dit dus wel geschikt moet zijn..
kampo schreef:
vr 01 apr 2022, 18:17
PIR is goed maar lastig afwerken, beweegt, zakt naar beneden en piept. Bovendien lees ik dat je weinig gaat ventileren, onder en bovenaan is zelfs verplicht
Dus dan lijkt 70-80mm PIR op de vloer en dak, met x-trem 30mm op de wanden een betere combinatie..

En wat bedoel je met verplicht "ventileren onder en boven"? Is dat voor de RDW keuring?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

80mm is veel te veel. Zoals geschreven zou ik het dak maximaal 50mm isoleren. De plaatsing/afwerking is belangrijker als de dikte.

Mijn huidige camper is gebouwd voor extreme temperaturen met sandwichpanelen zoals koelwagens. (Dak/vloer 60, wanden 40mm, binnenwanden 20mm) Er zit behalve xps? voor bijkomende sterkte ook hout aan binnen en buitenwand. Voor de sterkte zijn de dwars en langswanden in gefreesd en verlijmd in de structuur. Ik zie niet in waarom je bij een voertuig voor "on road" gebruik even ver zou gaan.

Mijn volgende camper wordt met rondom wanddikte 50mm gebouwd. Omwille van de raam/deur keuze met Outbound. Bedenk dat jou Seitz S4 ramen voor maximaal 34mm wanddikte zijn!
Je raam(pjes) zijn veel te klein ! Minder als 1000x500 mm zou ik niet gaan. Dat is de maat van de opening. Je zichtoppervlak is veel kleiner. Het wordt snel een donker hol daarbinnen.

Ventilatie wordt niet gekeurd bij RDW. Wel is er de norm ventilatie bij kampeerwagens. Daarin staat hoeveel cm² onder en boven opening je moet voorzien. Dat is om niet dood te gaan in een duikbootsituatie. Bovendien is het slim van veel ventilatie te voorzien. Dat zal iedereen je hier bevestigen. USB ventilatoren dat is iets voor PC's, niet voor kampeerwagens :-B
Om te slapen in het zuiden zonder maxxfan en zonder airco zou ik minstens iets voorzien als een Sirocco 2 12/24V (bv Reimo). Slapen in hittegolf is moeilijk.
Groeten Kampo
Plaats reactie