Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Hoi iedereen!

Na 2-3 jaar veel vanlife videos te hebben gekeken en veel documentatie over de mogelijkheden te hebben aangelegd, heb ik een aantal weken geleden een bakwagen gekocht ter conversie naar camper deze zomer (mei-sept, fulltime).

Het plan is om einde zomer/begin herfst naar Zuid Europa (vooral Frankrijk, Spanje, Portugal) te gaan voor een sabbatical, waarbij gedurende 12+ maanden fulltime in de camper zal worden verbleven. Ik zal vooral meerdere weken op dezelfde locatie staan bij projecten/ communities die zich bezighouden met permacultuur, ecologisch bouwen en regeneratieve principes (denk work-away / WWOOFing activiteiten). Bij die locaties hebben ze vrijwel altijd douches en gemeenschappelijke keukens voor andere vrijwilligers.

Totale budget ligt zo tussen de €40-50k, inclusief basisvoertuig. Dit is mijn eerste project en dus zal ik sommige dingen willen uitbesteden en soms wat duurdere onderdelen kopen om het proces makkelijker te maken. In deze thread wil ik graag mijn plannen en vooruitgang delen en hopelijk wat tips en tricks meekrijgen van meer ervaren zelfbouwers.

De wens is om zo veel mogelijk op zonne-energie + LiFoPo batterijen te doen (EcoFlow Delta Pro + extra batterij = 7200Wh, incl 3600W omvormer), om zo onafhankelijk mogelijk te zijn.

Ik begrijp dat inductie koken prima kan, water verwarmen met elektriciteit niet zo efficient is, en luchtverwarming eigenlijk niet kan - daarvoor is een diesel standkachel nodig. Al ben ik zeer nieuwsgierig naar het verbruik en prestatie van nieuwe convectie+infrarood Dual-Kherr kachels.

BASISVOERTUIG
Edit: Het basisvoertuig is veranderd van een Opel Movano dubbele cabine bakwagen die waarschijnlijk problemen ging hebben met het laadvermogen (880kg) en overbelasting van de achteras door grote overhang, naar een Renault Master lowliner bakwagen.
discovisi schreef:
ma 28 mar 2022, 22:49
UPDATE
- de aankoop van het originele basisvoertuig is geannuleerd (met wat kosten, zonde, maar valt te overzien)
- na een proefrit in een Renault Master lowliner bakwagen (ex Jumbo verkoopwagen) besloten om hiervoor te gaan.

Nieuwe basisvoertuig
- bouwjaar: nov 2016
- 55.000 km
- 2.3 DCI motor met 150pk, semi-automaat
- 360 graden camera systeem
- Bakruimte: L:4.25m, H2.20m, B:2.00m
- 1100kg laadvermogen (met de stellage kasten van Jumbo eruit). Kan eventueel nog de deuren eruit halen en vervangen alsmede de heavy duty opstap naar de bak voor meer gewichtsverlies
- Dealer haalt de zware stellingkasten eruit
- VB Air suspension voor makkelijker waterpas
- binnenin stevige muren en dak, met rechte hoeken overal
- cabine achterwand zit direct tegen de bak voor makkelijk doorgang maken

Afbeelding
Afbeelding
GEWICHTSPLANNING
Er is 1100kg beschikbaar. Onderstaand mijn gewichtsplan. Wat vinden jullie hiervan?

Passagiers
- 170 kg voor 2 volwassenen
- 30 kg voor hond (+ eten, etc)
----
~200kg

Grote dingen
- 25 kg voor deur + hor (Dometic Cara D-RF scharnier rechts)
- 15 kg voor dakluik (Dometic Heki 2 dakluik, 96x65,5cm)
- 5 kg voor raam (Klapraam Carbest RW STYLE, 60x45cm)
- 70 kg voor drinkwater (Nuova Rade Bora 60L + pomp etc)
- 15 kg voor boiler (Itho Daalderop close in keukenboiler 10 liter Hotfill, 500W)
- 30 kg voor zonnepanelen (Solarfam 180W Shingle Mono Flexibel Zonnepaneel 1150x840 mm, 5 panelen voor 900W)
- 45 kg voor solar generator (EcoFlow Delta Pro, 3600Wh met 3600W omvormer)
- 38 kg voor extra batterij (EcoFlow Delta Pro Smart Battery, 3600Wh)
- 25 kg voor koelkast (Indel B CR100 Cruise 100)
- 11 kg voor compost toilet (Kildwick MiniLoo)
- 11 kg voor convectie/infrarood kachel (Climastar Silicium Three-in-One Pro, 210-1000W)
- 5 kg voor standkachel
- 5 kg voor inductiekookplaat
---------
~300 kg

Ander gewicht
- 20 kg voor isolatie (Mix van PIR, X-Tren en Armaflex XG)
- 200 kg voor meubels, (keuken)kastjes, afwerking, etc
- 150 kg voor spullen (kleding, outdoor gear, eten en drinken, keukenuitrusting, etc)
- 60 kg voor vouwbare e-bikes + sloten + opladers (EOVOLT Confort X)
-----
~430 kg

Diesel in de tank: 80kg

200 + 300 + 430 + 80kg = 1010kg
Nog ~90kg over voor onvoorzien


Qua plaatmateriaal kwam ik Falcata multiplex, aka Powerplex Lite, aka Vederpanel tegen met een soortelijk gewicht van 330-360kg/m3. Dit lijkt mij uitermate geschikt, heeft iemand hier ervaring mee? Het is namelijk lichter dan de Populieren multiplex (aka Vederplex aka Ecoplex) met 450kg/m3 wat standaard in de camperbouw wordt gebruikt.

Wat vind je van deze plannen? Zijn ze realistisch of moet ik dingen bijstellen? Waar moet ik verder nog rekening mee houden?

Ik kan feedback waarderen!
Laatst gewijzigd door discovisi op ma 28 mar 2022, 23:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Opel Movano dubbel cabine bakwagen project



Bericht door marjasjaak »

Mooie vierkante bak.
Je zou kunnen overwegen om de laadklep te verwijderen.
Weet niet hoeveel gewicht winst je behaald omdat je een achterwand moet plaatsen.

Houd er rekening mee dat je ook weleens dagen geen zon hebt.
Dan moet je wel een aardig accu pakket hebben.

Wij hebben een 27 liter LPG fles met buitenvuller, kan je bijna overal wel tanken.(behalve in Finland).
Dit gebruiken voor een absorptie koelkast en koken.
Voor koken gebruik je gemiddeld 40 gram per dag.
Verwarmen doen met een dieselkachel, de warme lucht gaat eerst door een Elgena luchtboiler.
Zodat we ook warm water hebben.

Met inductie koken in de camper hebben we geen ervaring, maar je kan berekenen hoeveel je van je accu kan vragen.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op wo 23 mar 2022, 8:26, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Mooie grote bak en een toffe cabine. Laadklep op marktplaats zal een eigengerechtig van een 150kg hebben schat ik dus levert 100 kg winst en euro’s op. Een flinke lpg dampgastank onderbouw er onder. Gas moet je niet bij een bouwmarkt voor zijn te duur en heel beperkt assortiment. Dat van met inductie koken zou ik niet doen. Opvoeren naar 175 pk zou ik ook niet doen maar het kan wel. Rekening houden met je materiaal keuze dan moet het lukken om binnen je gewicht marge te blijven

Gr Aad
+Onderweg+

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door +Onderweg+ »

Mooie bak.

Wel een hele oversteek achter de achteras. Met het verwijderen van de laadklep 'win' je inderdaad zo 150 kg en dat ga je wel nodig hebben!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door marjasjaak »

Lees 50 kg voor tussenmuur bij laadklep?
Weet niet wat voor hout je gaat gebruiken?

Je kan kiezen voor populieren multiplex, dat is verkrijgbaar vanaf 4mm.
Wij hebben veel gewerkt met balk frames en bekleed met 4 mm. Dat is net zo sterk als 18 mm plaat.

Onze Ducato L4H2 heeft ongeveer 700 kg aan interieur, en dan hebben wij al zeer goed gekeken naar de materialen.

Zou voordat je begint de bus eens wegen.
Sjaak
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door rijschoollucassen »

Gewicht lijkt me een issue te kunnen zijn. Kijk eens of het met dit voertuig überhaupt mogelijk is om op te waarderen. Niet om gelijk te doen, maar om te voorkomen dat je, mocht het toch tegen vallen, niet met een mislukt project blijft zitten. Je kunt dan nog altijd voor het C1 rijbewijs gaan, of in elk geval je investering er weer uithalen. C1 beperkt wel je max aanhanger gewicht, of je moet E er nog bijhalen.

Verder mooi project, rechte wanden, haakse hoeken gaat een boel aftekenwerk schelen. Komt er ook een doorgang naar de cabine?

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10158
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door Peter LMC »

Leuk ding.
Maar ik vind (persoonlijk) dat de oversteek na de achteras veel te lang is.
Alhoewel het lijkt alsof dit wel de langste wielbasis is die er te leveren was.
Je zult heel goed op moeten letten om de achteras druk binnen de normen te houden.
Begin met even naar een weegbrug te rijden om de asdrukken te wegen.
Dan weet je wat je nog kunt toevoeren op bv de achteras.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Opel Movano dubbel cabine bakwagen project



Bericht door discovisi »

Dank voor alle goede reacties!
marjasjaak schreef:
di 22 mar 2022, 15:37
Verwarmen doen met een dieselkachel, de warme lucht gaat eerst door een Elgena luchtboiler.
Zodat we ook warm water hebben.
Handige tip, wist niet dat je de restwarmte van een dieselkachel kan hergebruiken voor warm water.
marjasjaak schreef:
wo 23 mar 2022, 8:25
Lees 50 kg voor tussenmuur bij laadklep?
Weet niet wat voor hout je gaat gebruiken?
Is 50kg dan te laag ingeschat? Ik dacht qua plaatmateriaal aan Falcata multiplex (soms bekend als Powerplex Lite), dat heeft een soortelijk gewicht van 360kg/m3. Populieren gaat richting de 450kg/m3 dus dat is 20% zwaarder.
marjasjaak schreef:
di 22 mar 2022, 15:37
Houd er rekening mee dat je ook weleens dagen geen zon hebt.
Dan moet je wel een aardig accu pakket hebben.
Met een Lithium accupakket van 7200Wh (600Ah op 12V) en 900W+ watt aan zonnepanelen moet ik toch wel een eind komen lijkt me.
rijschoollucassen schreef:
wo 23 mar 2022, 8:46
Kijk eens of het met dit voertuig überhaupt mogelijk is om op te waarderen. Niet om gelijk te doen, maar om te voorkomen dat je, mocht het toch tegen vallen, niet met een mislukt project blijft zitten. Je kunt dan nog altijd voor het C1 rijbewijs gaan

Na een snelle RDW check blijkt ook de technische max massa 3500kg te zijn.
Afbeelding

Doorgang naar de cabine is niet het plan, wel een zijdeur aan de rechterkant als extra doorgang.
Peter LMC schreef:
wo 23 mar 2022, 9:34
Je zult heel goed op moeten letten om de achteras druk binnen de normen te houden.
Begin met even naar een weegbrug te rijden om de asdrukken te wegen.
Dan weet je wat je nog kunt toevoeren op bv de achteras.

Ook een waardevolle tip, ik ga eens informeren bij de garage/dealer.
Edit: de RDW check geeft aan 1850kg op de vooras en 2300kg op de achteras, voor een totaal van 4150kg. Een weegbrug test lijkt me dan nog handig om inzicht te krijgen in de beschikbare druk per as.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door kampo »

Ik twijfel een beetje in dit geval.
Enerzijds is het een mooi basisvoertuig en geschikt voor ombouw tot camper.
Anderzijds is het eigenlijk niet mogelijk om hier een goede camper van te maken want het voertuig heeft zelfs na het verwijderen van de laadklep onvoldoende laadvermogen om er een doorsnee camper in te bouwen. En de achteroverbouw is bizar lang...

Dus is de vraag wat je gaat weglaten ?
En hoeveel personen moeten mee op reis want voor de berekeningen is het 6 plaatsen ?
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door discovisi »

Dank voor je reactie! De ombouw is bedoeld voor 2 personen (+ hond). De extra cabine bank gaat eruit, en die ruimte wil ik gebruiken voor vieze spullen / garage zoals bv klimspullen, SUPs, etc.

Wat zijn typische gewichtsgroepen voor een doorsnee camper?
En hoeveel laadvermogen in het basisvoertuig is gebruikelijk voor zelfbouw-projecten?

Qua gewichtlimitaties ben ik de volgende opties aan het verkennen:
- Laadklep eruit (lijkt noodzakelijk)
- Een (kleine) aanhanger voor zware spullen die niet vast in de camper hoeven te zitten (bv vouwbare e-bikes, extra accupakket, klimspullen, etc)
- Verhoging van Technische Max Massa via dealer of WDT Services
- Mijn koopcontract op deze bakwagen laten annuleren, op zoek naar een ander voertuig.
Laatst gewijzigd door Aloys op di 29 mar 2022, 7:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door kampo »

Als het voor 2 personen is dan zou ik op zoek gaan naar hetzelfde soort bakwagen maar met de korte rij cabine.
Bakwagen is voor langdurige bewoning beter (ruimer) als een buscamper.
Hij mag ook een stuk lager zijn. 2m binnenhoogte is voldoende voor een camper.
>2,20m binnenhoogte is een wiebel ding.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door Dafluc »

Discovisi, een vriendelijk verzoek: bij rechtstreeks reageren, zoals hierboven, niet quoten. Dan staat het bericht er onnodig dubbel. Quoten doen we als er al meerdere berichten tussen staan. Als je reageert op een bericht dat hogerop staat dus. Bij rechtstreeks reageren de knop Plaats reactie gebruiken links onder. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door discovisi »

@kampo
Fijn dat je dezelfde mening deelt dat een bakwagen fijner is voor langdurige bewoning.

Qua hoogte is de binnenruimte 2.14m, met 5cm isolatie en afwerking op de vloer + dak blijft daar 2m van over, dat lijkt me wel prettig.

Ik ga een opwaardering van het technische max massa naar 3700-4000kg verkennen, met rijbewijs C. Als dat qua prijs buiten proporties wordt of uberhaupt niet kan, ga ik waarschijnlijk op zoek naar een andere bakwagen als basisvoertuig; een lowliner is ook een leuke optie die ik overwogen heb.

@dafluc dank voor de vriendelijke pushback / feedback en toelichting van de etiquetten, ik zal er op letten!
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Opel Movano dubbelcabine bakwagen project



Bericht door Bart200 »

Bakwagens zijn meestal zwaar, dus het zou zo maar kunnen zijn dat deze gewogen is voordat de laadklep gemonteerd is. Dan levert het verwijderen van de laadklep wel voordeel op maar blijft het heel erg krap.
Dus ik sluit mij aan bij het advies van Sjaak om eerst eens te wegen.
Plaats reactie