Na 2-3 jaar veel vanlife videos te hebben gekeken en veel documentatie over de mogelijkheden te hebben aangelegd, heb ik een aantal weken geleden een bakwagen gekocht ter conversie naar camper deze zomer (mei-sept, fulltime).
Het plan is om einde zomer/begin herfst naar Zuid Europa (vooral Frankrijk, Spanje, Portugal) te gaan voor een sabbatical, waarbij gedurende 12+ maanden fulltime in de camper zal worden verbleven. Ik zal vooral meerdere weken op dezelfde locatie staan bij projecten/ communities die zich bezighouden met permacultuur, ecologisch bouwen en regeneratieve principes (denk work-away / WWOOFing activiteiten). Bij die locaties hebben ze vrijwel altijd douches en gemeenschappelijke keukens voor andere vrijwilligers.
Totale budget ligt zo tussen de €40-50k, inclusief basisvoertuig. Dit is mijn eerste project en dus zal ik sommige dingen willen uitbesteden en soms wat duurdere onderdelen kopen om het proces makkelijker te maken. In deze thread wil ik graag mijn plannen en vooruitgang delen en hopelijk wat tips en tricks meekrijgen van meer ervaren zelfbouwers.
De wens is om zo veel mogelijk op zonne-energie + LiFoPo batterijen te doen (EcoFlow Delta Pro + extra batterij = 7200Wh, incl 3600W omvormer), om zo onafhankelijk mogelijk te zijn.
Ik begrijp dat inductie koken prima kan, water verwarmen met elektriciteit niet zo efficient is, en luchtverwarming eigenlijk niet kan - daarvoor is een diesel standkachel nodig. Al ben ik zeer nieuwsgierig naar het verbruik en prestatie van nieuwe convectie+infrarood Dual-Kherr kachels.
BASISVOERTUIG
Edit: Het basisvoertuig is veranderd van een Opel Movano dubbele cabine bakwagen die waarschijnlijk problemen ging hebben met het laadvermogen (880kg) en overbelasting van de achteras door grote overhang, naar een Renault Master lowliner bakwagen.
GEWICHTSPLANNINGdiscovisi schreef: ↑ma 28 mar 2022, 22:49UPDATE
- de aankoop van het originele basisvoertuig is geannuleerd (met wat kosten, zonde, maar valt te overzien)
- na een proefrit in een Renault Master lowliner bakwagen (ex Jumbo verkoopwagen) besloten om hiervoor te gaan.
Nieuwe basisvoertuig
- bouwjaar: nov 2016
- 55.000 km
- 2.3 DCI motor met 150pk, semi-automaat
- 360 graden camera systeem
- Bakruimte: L:4.25m, H2.20m, B:2.00m
- 1100kg laadvermogen (met de stellage kasten van Jumbo eruit). Kan eventueel nog de deuren eruit halen en vervangen alsmede de heavy duty opstap naar de bak voor meer gewichtsverlies
- Dealer haalt de zware stellingkasten eruit
- VB Air suspension voor makkelijker waterpas
- binnenin stevige muren en dak, met rechte hoeken overal
- cabine achterwand zit direct tegen de bak voor makkelijk doorgang maken
Er is 1100kg beschikbaar. Onderstaand mijn gewichtsplan. Wat vinden jullie hiervan?
Passagiers
- 170 kg voor 2 volwassenen
- 30 kg voor hond (+ eten, etc)
----
~200kg
Grote dingen
- 25 kg voor deur + hor (Dometic Cara D-RF scharnier rechts)
- 15 kg voor dakluik (Dometic Heki 2 dakluik, 96x65,5cm)
- 5 kg voor raam (Klapraam Carbest RW STYLE, 60x45cm)
- 70 kg voor drinkwater (Nuova Rade Bora 60L + pomp etc)
- 15 kg voor boiler (Itho Daalderop close in keukenboiler 10 liter Hotfill, 500W)
- 30 kg voor zonnepanelen (Solarfam 180W Shingle Mono Flexibel Zonnepaneel 1150x840 mm, 5 panelen voor 900W)
- 45 kg voor solar generator (EcoFlow Delta Pro, 3600Wh met 3600W omvormer)
- 38 kg voor extra batterij (EcoFlow Delta Pro Smart Battery, 3600Wh)
- 25 kg voor koelkast (Indel B CR100 Cruise 100)
- 11 kg voor compost toilet (Kildwick MiniLoo)
- 11 kg voor convectie/infrarood kachel (Climastar Silicium Three-in-One Pro, 210-1000W)
- 5 kg voor standkachel
- 5 kg voor inductiekookplaat
---------
~300 kg
Ander gewicht
- 20 kg voor isolatie (Mix van PIR, X-Tren en Armaflex XG)
- 200 kg voor meubels, (keuken)kastjes, afwerking, etc
- 150 kg voor spullen (kleding, outdoor gear, eten en drinken, keukenuitrusting, etc)
- 60 kg voor vouwbare e-bikes + sloten + opladers (EOVOLT Confort X)
-----
~430 kg
Diesel in de tank: 80kg
200 + 300 + 430 + 80kg = 1010kg
Nog ~90kg over voor onvoorzien
Qua plaatmateriaal kwam ik Falcata multiplex, aka Powerplex Lite, aka Vederpanel tegen met een soortelijk gewicht van 330-360kg/m3. Dit lijkt mij uitermate geschikt, heeft iemand hier ervaring mee? Het is namelijk lichter dan de Populieren multiplex (aka Vederplex aka Ecoplex) met 450kg/m3 wat standaard in de camperbouw wordt gebruikt.
Wat vind je van deze plannen? Zijn ze realistisch of moet ik dingen bijstellen? Waar moet ik verder nog rekening mee houden?
Ik kan feedback waarderen!