Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Jumbo holiday schreef:
za 25 jun 2022, 10:55
In mijn Ex Jumbo zit een 360 graden camerasysteem, aan 4 zijden zitten camera’s bevestigd. Wellicht heb jij ook z’n systeem.
Ja, ik heb ook zo'n systeem. Echter zie ik alleen een scherm in de buurt van de achteruitkijk spiegel en verder niks.
Zou ook graag de instelling willen veranderen - nu wordt de voorcamera getoond tijdens rijden, en zou graag de achteruitcamera willen hebben.

Als je hebt uitgevonden hoe dit te veranderen, dan hoor ik het graag! :)

Kleine update:
Afgelopen week vooral bezig geweest met elektra voorbereidingen. Die puzzel was een flinke uitdaging en kostte veel mentale energie. Een tweede ruwe versie van het elektra-schema is af, de puzzelstukjes / onderdelen zijn besteld, er zitten groeven in de PIR isolatie op het plafond, en het plaatmateriaal wat op de PIR platen moet komen is op maat gezaagd en eenzijdig behandeld met Woodcon/impregneer.

Inmiddels heb ik vrijwel alles binnen, dus maandag beginnen met (samen met iemand die meer ervaring heeft met elektra) de draden in het plafond trekken in 16mm/19mm flexibele buizen.

Hierbij de elektra diagram op papier. Zitten hier en daar nog wat foutjes in, dus wil nog een mooiere digitale versie maken in Photoshop met wat correcties.
Afbeelding
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door fostar82 »

Mooi bezig.
Graag meer fotos :-B
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Inmiddels een tijdje verder, dus hierbij een update.

Hierbij een link met de totale vooruitgang tot nu toe.
https://imgur.com/a/zTPXBB8

Qua update van vorige keer:

Het plafond is extra geïsoleerd met 5cm PIR + alle muren zijn nu extra geïsoleerd met 20mm x-trem en is afgedekt met 9mm Powerplex Lite plaatmateriaal. In het plafond zitten de elektra draden met de juiste draaddiktes voor de toepassing: 1.5mm2 voor de spot lichten en 2.5mm2 voor de zwanennek lampen met 10W USB laders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 5 zonnepanelen van 180W elk (900Wp totaal) zijn geinstaleerd op het dak. Ik heb eerst een dubbelwandig polycarbonaat plaat aan elk van de zonnepanelen bevestigd met Sikaflex 552. Omdat de polycarbonaat plaat ietsje kleiner was dan het paneel heb ik de plastic platen in 8 stukken gezaagd en die gelijmd zodat de stukken aan de randen zitten. Hierdoor kan er wat lucht onder het paneel langs wat warmte en vocht kan afvoeren. Daarna het zonnepaneel met Sikaflex 552 op het dak gelijmd. Ik heb de gele Jumbo sticker laten zitten, maar zag dat @Jumbo Holiday dit wel verwijderd had. Ik heb er al met >110km/h over de snelweg mee gereden en het werkt prima. Daarna de kabels netjes op het dak bevestigd.

Afbeelding

Alle muren en het plafond zijn wit geverft in een mooie warme tint. Daarna bezig geweest met het installeren van de 220v walstroom aansluiting en wat eerste kabels getrokken naar een 12v zekeringsapparaat in de toekomstige kast. De walstroom aansluiting is getest en werkt naar behoren. Erg blij mee! Dat was een mooi succesmoment.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ook de waterinvoer geinstalleerd en uitgedacht waar de watertank en de leidingen precies komen. Daarna kon ik eindelijk beginnen met het meubilair. Voelt goed om de bak te vullen! Mijn focus ligt in eerste instantie op de twee banken (waarvan de linkerkant een opklapbed krijgt).
Met 44x44mm balken eerst een stevig frame gemaakt en dat ben ik nu aan het afdekken met 15mm en 9mm plaatmateriaal. Ik werk essentieel per plank, dus: uitmeten, zagen, schuren met 120 en 240 grid schuurpapier, en 1 tot 2 lagen beitsen (afhankelijk hoe het opdroogd). Dan vastschoeven en door naar de volgende plank. Misschien met het meest efficient, maar ik vind het overzichtelijk, het is makkelijker om precizier te werken als een andere plank er al is, en de afwisseling bevalt goed.

Afbeelding
Afbeelding

Tot dusver. Momenteel geen vragen voor jullie, maar opmerkingen, vragen, tips en feedback zijn natuurlijk welkom! :D
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door AadenAnke »

Je gebruikt wel zwaar materiaal 44x44mm en 15 en 9 mm plaat materiaal kan zeker minder dik om het stevig te hebben. Alle kilo’s tellen door en al geeft het geen probleem met het laadvermogen en rijbewijs het scheelt ook gewoon brandstof :lol:

Gr Aad
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

AadenAnke schreef:
za 17 sep 2022, 21:01
Je gebruikt wel zwaar materiaal 44x44mm en 15 en 9 mm plaat materiaal kan zeker minder dik om het stevig te hebben.
Dank voor de reactie! Had ook best 12 en 6mm gekund achteraf, en 15mm populieren voor de vloer ipv 18mm. Ik voelde me er wat onzeker over en heb geluisterd naar een vriend die meer ervaring heeft met (meubels) bouwen, maar niet voor campers.


De 9mm is overigens van Powerplex Lite materiaal, 30% lichter dan populieren. Helaas was de 15mm destijds niet beschikbaar in dat type houtmix, dus die is gewoon populieren. Erg jammer want dat zou ook een dikke 50kg gescheeld hebben op het totaal van de 15mm plaatmateriaal.

Het is zo in ieder geval super stevig! En dat is wel belangrijk en fijn voor een bank/bed gedeeld. Die 20kg extra ofzo moet ik dan maar misschien ergens anders weer besparen. Mn zonnepanelen systeem is heel licht (flexibele dus wegen 3-4kg per stuk) en ik jeb een relatief kleine watertank van 60L. In ieder geval goed om altijd scherp te houden.. het totaal van 1100kg laadvermogen is zo op:

200kg: passagiers + hond + hond spullen
100kg: diesel
50kg: water systeem, inc boiler (halfvol bij rijden).
100kg: vloer, balken, en isolatie van de rest
100kg: plaatmateriaal 9mm
200kg: plaatmateriaal 15mm
100kg: accusysteem, zonnepanelen, elektra kabels, lampen
50kg: Keuken inrichting + gevulde koelkast
50kg: ramen, dakraam, en deur
50kg: onvoorzien: schroeven, scharnieren, lak/beits.
---
1000kg

Dus 1100-1000= 100kg over voor de rest: kleding, evt fietsen, nog wat meer eten, gereedschap, CCE kabels, etc. De bovenstaande getalen zijn redelijk ruim genomen, dus denk dat er eerder 150kg beschikbaar is. Moet te doen zijn, maar zal zeker wel tegen het toegestane limiet aanzitten..


Misschien dat ik de keuken toch nog wat anders doe, al heb ik wel nog voor 800€+ aan 15mm populieren plaatmateriaal staan maar kan dat wel combineren met 6mm Powerplex bijvoorbeeld.
Irmimi
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 21 jan 2022, 18:11

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Irmimi »

Leuk om weer een update te zien! Ik ben heel benieuwd naar de opbrengst (en levensduur) van jouw zonnepanelen. Ik had exact dezelfde op het oog maar ben uiteindelijk toch voor gewone panelen gegaan vanwege alle negatieve ervaringen die ik op internet las over flexibele lichtgewicht panelen.

Ik zie in jouw lijstje met gewichten niks staan voor het matras, kussens (bed en bank), beddengoed, etc. Dat was bij mij stiekem ook nog best wel zwaar. Hopelijk ga je uitkomen met het gewicht. Ik moet bij mijn bakwagen nog steeds ergens zo'n 100 kilo er weer af halen.
Klaas Jan Modder
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 02 okt 2022, 15:02

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Klaas Jan Modder »

Hallo allemaal mijn naam is Klaas Jan Modder. Woon op Texel. En heb nu ook een ex Jumbo Renault Master lowliner gekocht. Ben nu bezig met het dak te schilderen en voor apk , een fusee kogel tv vernieuwen. En de rekken te verwijderen... Elke keer denk ik ik ben er .. zit het nog steeds vast.. vanavond verder.
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Jumbo holiday »

Klaas Jan
Gefeliciteerd met je aankoop. Slopen van de stelling geeft een hoop werk, maar voldoening EN levert extra laadvermogen van 480 kg op!!!
Je kunt onze vorderingen volgen op het draadje (onder zelfbouw) “Renault Master ex-jumbo verbouwen”.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Haha welkom Klaas Jan
Geniet er van. De afbraak dat gaat nog wel lukken.
Groeten Kampo
Cowcatcher
Berichten: 24
Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Cowcatcher »

Hallo Klaas Jan, en mede Lowliner ombouwers.

Ik ben Han, woon in Appel en ben ook bezig met het ombouwen van een Lowliner.

Om de rekken er uit te halen heb ik een pneumatische beitel gekocht, en daarmee ben je "zo" klaar met de popnagels.
Wel gehoorbescherming, en niet sávonds laat doen, het is wat lawaaiig.

Leuk om mee te lezen hoe de Lowliners toch leuke campers kunnen worden :-)

Grtzzz,

Han
Grtzzz,

Han
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Cowcatcher schreef:
do 03 nov 2022, 20:14
ben ook bezig met het ombouwen van een Lowliner.

Om de rekken er uit te halen heb ik een pneumatische beitel gekocht, en daarmee ben je "zo" klaar met de popnagels.
Welkom! En leuk dat er meer mensen dit basisvoertuig gebruiken voor een zelfbouw camper :)
Goede tip! De dealer waar ik mijn Jumbo lowliner van had gekocht heeft voor mij zonder extra kosten de Jumbo rekken eruit gehaald. Ik had alleen werk aan het verwijderen van de houten latten, opvullen van de schroefgaten, en verder schoonmaken van de binnenkant.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Weer een paar maanden verder en hier is de voortgang (klik hier voor de progressie van start t/m nu):

De banken en het opklapbed-systeem zijn helemaal klaar. Moet alleen nog een mooie manier vinden om de planken voor het bed-systeem verticaal te bevestigen zodat dit niet naar beneden valt tijdens rijden. Er zit ongeveer 28cm ruimte achter de plank voor het matras, deken, kussens, etc. Het matras wordt 150x200cm van 14cm of 17cm dik. Dit precies past qua hoogte met de bank eronder en die extra 10cm breedte tov een standaard 140cm matras is wel fijn voor 2 personen. Ik heb met een frees 7mm diepe groeven gemaakt in de planken voor het bed, zodat er wat ventilatie is en het matras niet zo snel gaat schimmelen.

Tevens bestaat het systeem uit 2 planken (van ong 80cm en 120cm). Dus je kan de plank van 80cm breed naar beneden klappen om zo nog te kunnen loungen en alsnog de andere kant van de banken vrij te hebben. Ook zit er licht hoogteverschil tussen de voorkant en achterkant van het zitvlak op de bank (dmv het draaien van de 33x44mm support balken). Hierdoor is de voorkant iets hoger, wat een stuk fijner zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De hoge kast naast de deur en achter de banken/bed is ook half klaar. Hierin zit de elektra van de spotjes en andere verlichting in verwerkt. De zijkant van deze kast heeft een Sirocco II ventilator (dank @kampo voor de tip!), dit heeft een centrale locatie voor 360 graden luchtverplaatsing.
Afbeelding
Afbeelding

De hoge kast aan de andere kant van de deur bied ruimte voor het accupakket (Ecoflow Delta Pro) en de koelkast (Indel B CR100). De bovenkastjes boven de banken en bed zijn klaar en maken gebruik van een simpele pushlock knop en drukveer op open te houden. De huidige focus ligt op de keuken (bouwen van planken in de kastjes, lades, het keukenblad met wasbak, etc) en de laatste bijbehorende dingen van het watersysteem (boiler, rest van de slangen aansluiten - elektra is allemaal gereed). Ik had de stomme fout gemaakt om groene 'krijtverf' te kopen ipv normale lak, dus het verfen van de groene panelen duurt extra lang omdat deze nog twee extra lagen kleurloze vernis nodig hebben ter bescherming.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kortom, de laatste loodjes zijn in zicht en hopelijk kan ik in februari naar de RDW voor de keuring! :D Dat is een grote mijlpaal! Daarna is er nog tijd voor de laatste afwerking zodat ik tegen maart/april ermee op pad kan.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door martijnoes »

Flink gewerkt en mooi die grote ramen. Fijn om zo'n rechte doos te hebben als basis, scheelt je heel wat uren passen en meten ;-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Leuk dat het verder gaat.

Kleine opmerkingen ...
Die magneetslotjes is wel echte prul. Meestal gaan ze al stuk bij de montage.
En kasten in een camper vragen een vergrendeling.
Vervang ze nu voor dat de kastdeuren openzwaaien bij je eerste testrit.

Koelkast is geladen misschien wel >50kg
Dus stevig vastmaken hè.
Groeten Kampo
Plaats reactie