Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Wauw dit is een heel goed basis voertuig :thumbup: .
Nu gaan er hier heel veel jaloers rondlopen.
Stukken beter als menig grote bus.

Isolatie:
Inderdaad een twijfelgeval, of het wel/niet moet. Ik ben het eigenlijk eens met camperbassie. Maar begin eens met de wanddiktes op te meten. Anders is het moeilijk om er iets zinvol over te zeggen.
Kijk vooraf naar de dikte mogelijkheden voor deurprofielen en Seitz S4 ramen. Dat is bepalend voor de zijwanddikte. (Heb je de profielen al gevonden voor die wandikte ?)
Als je toch gaat isoleren dan eerst het plafond en vervolgens de vloer. De wanden zijn minder belangrijk. Er blijft niet veel bloot oppervlak van over. Je kan de zichtbare wanden bekleden met vilt of skai wat ook bijdraagt aan de isolatie. Ziet er bovendien #trendy uit.


Bij de indeling is er een volgorde.
Eerst de trap plaatsen. Dan de deur erboven. Vervolgens de hor.
Dan de technieken en tanks.
Wat er daarna nog overblijft mag je vrij indelen :-B
Begin niet aan je meubels voor je alle toestellen en keuzes bepaald en vastgelegd hebt.

Weet dat je de wielkasten nog zou kunnen afronden/verkleinen.


PS:
Al gewogen ?
Is de Renault al technisch bekeken ?

#Trendy
Voor mezelf heb ik een doorgedreven studie gemaakt van de 4 materialen en 4 kleuren (dus ongeveer 16) die gebruikt worden in dit Hymer conceptvoertuig.

Afbeelding
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Wellicht de houten vloer eruit halen. De kans op rotten volledig weg en dan polyester sandwich vloer by 6cm erin maken. Iets meer werk maar super isolatie en direct geschikt voor afdekvloer.
Evt leidinggoot kun je in vloer verwerken. Zelfs vloerverwarming kun je erin maken want de vloer plaat draagt op je platform chassis.
Dieselbrander en hydronic boiler koppelen aan vloerverwarming is wellicht ook een optie. Je kunt het zo sjiek maken als je wilt.

Als lichte meubelplaat kun je ook denken aan triplex sandwichplaat. Zeer licht wordt in de botenbouw gebruikt.

Mijn wagen is met 2 man erin volle tank diesel en 40l water rond de 3500kg. Je zal zien dat je al snel daar ook naar toe gaat.

Zeker leuk project.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk


discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

kampo schreef:
vr 20 mei 2022, 8:38
Wauw dit is een heel goed basis voertuig
Haha, dank! Ben er ook heel blij mee, voelt als een goede keuze. Veel beter dan de grote dubbele cabine met lange overhang over de achteras die ik eest had.
kampo schreef:
vr 20 mei 2022, 8:38
Maar begin eens met de wanddiktes op te meten.
Die zijn ~25mm, met dunne laagjes polyester en heel hard schuimisolatie ertussen.
Heb toch besloten om er nog 2cm zelfklevend X-trem tegen aan te doen en daar tegenaan 9mm plaatmateriaal.
Ik kan die ruimte best missen en extra isolatie is altijd welkom, in mijn opinie.
kampo schreef:
vr 20 mei 2022, 8:38
Als je toch gaat isoleren dan eerst het plafond en vervolgens de vloer.
Plan is 60mm PIR op de vloer (zit verder geen isolatie aan de onderkant) en 50mm PIR op het plafond.
Hoezo is het beter om eerst het plafond te doen? In de meeste content zie ik dat men eerst de vloer doet.
kampo schreef:
vr 20 mei 2022, 8:38
Al gewogen? Is de Renault al technisch bekeken ?
Beide nog niet, wil dat binnenkort wel gaan inplannen.

En mooie plaatjes van die Hymer camper, ik hou wel van die stijl! Vilt is inderdaad ook erg mooi en licht om te gebruiken.

@camperbassie, de houten vloer eruit halen kan in principe wel, zag dat er nog een metalen laag onder zit.
Moet deze week daar maar eens goed over nadenken en een keuze in maken.

Qua gewicht probeer ik alles zo goed mogelijk bij te houden in een spreadsheet, en ik ga na bepaalde fases naar de weegbrug. DIt alles om te zorgen dat ik bij de RDW keuring en weging rond de 3100-3200kg uitkom.

Inmiddels zitten de ramen en deur erin, netjes gedaan door een custom camper bouwer in Zwolle.
De isolatie is ook binnen. En vanmorgen de berekening voor het plaatmateriaal gemaakt en met wat extra marge besteld:

Multiplex timmerplaat Falcata bij de Gamma
- 18mm voor stevige basis op de vloer (~9m2)

PowerpleX Lite bij de Praxis, via Houtwerf (= ook Falcata multiplex):
- 9mm voor de wanden en plafond (36m2 nodig, 39m2 besteld)
- 15mm voor de inbouw (33m2 nodig, 39m2 besteld).

Totaal ongeveer 450kg aan plaatmateriaal besteld, hopelijk kom ik hier mee uit al ga ik er vanuit dat ik nog een paar platen moet kopen.. Tevens ook 'Woodcon hout impregnatie' en 'Tenco Randsealer' besteld ter bescherming van de multiplex platen.

Volgende fase is roestbewerking afmaken. Daarna komt het maken van de balken geraamde en de isolatie van vloer en plafond.

Wat foto's van de ramen + deur, en nog even de details van de afmetingen:
- Kleine raam bij keuken: gatmaat 60x40cm
- Dakluik bij keuken: gatmaat 96x65cm
- Deur: gatmaat 196x58
- Grote raam bij zithoek: gatmaat 145x55

Ben blij met het resultaat! :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door discovisi op di 31 mei 2022, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Irmimi
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 21 jan 2022, 18:11

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Irmimi »

@discovisi; ik heb hier nog niet eerder gereageerd (ook niet de op de rest van het forum :-B ), maar wilde even laten weten dat ik het heel leuk vind om dit project te volgen! Over buscampers zijn natuurlijk genoeg topics te vinden, maar bakwagens heb ik tot nu toe nog veel gezien helaas.

Ik heb zelf net de ombouw van een bakwagen af en ben er nu mee op vakantie. Het is interessant om te zien hoe jij het aanpakt, te zien welke keuzes je maakt en eventueel ook inspiratie op te doen voor als ik mijn bakwagen weer ga veranderen.

Ga je de rest van het bouwen zelf doen? En lig je nog een beetje op planning om eind van de zomer klaar te zijn?
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe je uiteindelijk met het gewicht gaat uitkomen. Dat werd en is bij mij wel echt een uitdaging geworden. Als ik terug ben moet ik ook echt dingen aan gaan passen lichter te worden (kan gelukkig nog wel).
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Hoi @irmimi, leuke reactie!

De rest ga ik wel zelf doen, behalve de dieselkachel.
Qua planning ligt de deadline op eind september. Vind het in deze fase lastig inschatten, maar kan samen met m'n vriendin er fulltime aan werken. En hier en daar wat hulp van vrienden en familie. De werkplaats waar ik gebruik van kan maken heeft wel professionele zaagtafels en tools, dus dat scheelt.

Gewicht is altijd een issue bij <3.5T dus ik hou alles netjes bij in een Excel document en ga m'n bakwagen een paar keer wegen. In totaal heb ik 1000-1100 kg laadvermogen inclusief passagiers.

Heb jij een thread of blog met jouw ombouw project? Ben ik ook wel benieuwd naar!
Irmimi
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 21 jan 2022, 18:11

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Irmimi »

Leuk dat je de rest allemaal zelf gaat doen. Heb je al ervaring met het werken met hout en het bouwen van dingen als een keuken, bed en bankjes enzo?
Fijn dat je een goede ruimte hebt. Dat had ik gelukkig ook en dat scheelt denk ik een hoop, dan blijf je ook met plezier er aan werken. Ik heb mijn camper in de winter gebouwd, dus dan is het helemaal fijn als je een goede plek binnen hebt. Maar ook als je de ruimte om je bus heen hebt, want voordat je het weet heb je allerlei materiaal verzameld en ben je met verschillende mensen tegelijk bezig die elkaar in de weg lopen. En natuurlijk helemaal mooi dat je gebruik kan maken van professionele tools, ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Toen ik begon had ik hetzelfde idee als jij hebt, alles wegen, bijhouden en zo binnen gewicht blijven. Maar ik werd er slordig in. Vooral als andere mensen mij hielpen was het lastig om elke keer het werk te onderbreken voor mijn weegacties. Dus op drie kwart van de bouw had ik eigenlijk geen idee meer. Mijn bus was in de basis ook al zwaarder dan die van jou, dus ik heb minder marge. Ik ben sowieso ook meer met het idee gaan bouwen om het uit te proberen en dan ooit in de toekomst een hele mooie definitieve versie te maken. Ik heb dan eigenlijk ook alleen maar echt geld uitgegeven aan de elektra en de rest is echt heel erg low budget met gebruik van dingen die ik al had of (bijna) gratis waren.

Van mijn bouw heb ik geen thread hier aangemaakt. Ik heb wel van verschillende stappen in het proces foto's gemaakt. Omdat het de eerste keer is dat ik iets zelf ging maken en ik geen idee had wat ik moest doen, hoe ik het ging doen en of het mij überhaupt zou lukken. Ik wilde daar niet ook nog de stress van toeschouwers bij hebben :lol: .

Maar er gaat dus nog een versie 2.0 van de camper komen dus daar ga ik misschien wel een thread of blog voor aanmaken.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Klinkt ook als een mooi project! Ik zie het delen van m'n stappen meer als hulpmiddel om zelf te verwerken wat ik heb gedaan en moet doen, en om tips te krijgen van ervaren zelfbouwers.

Heb zelf nog niet heel veel ervaring met dingen bouwen, zie dit project ook wel als proces om die lifeskills te leren. Als het allemaal een beetje mee zit, ga ik binnen 24-36 maanden ook wel een Tiny House bouwen, co-creatie / onder begeleiding van een bedrijf. Dus dit is de eerste stap naar die toekomstdroom.

Was begonnen om vorige week als test van plaatmateriaal een kast te bouwen in die werkplaats van goede vriend van me die oa meubels bouwt als baan. Hij is daar dus ook met regelmaat dus kan wel met hem sparren en hij kan me hier en daar ook fysiek helpen.

Dat was ook de reden van een bakwagen / lowliner: veel makkelijker in te bouwen met alle rechten hoeken dat typische bestelwagen. En de extra ruimte is ook fijn, vooral voor mijn plannen om langere tijd in te verblijven (9-12 maanden sabbatical met Wwoofing / WorkAway activiteiten). Tevens heb ik mijn design redelijk simpel gehouden, en besteed ik dus bepaalde dingen uit (ramen, dieselkachel, misschien ook electra). Dan kan ik focussen op de rest, dat is al uitdagend genoeg.
Irmimi
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 21 jan 2022, 18:11

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Irmimi »

En, hoe is die testkast gelukt?

Als ik naar mijn meubels kijk moet ik vooral denken aan een eerdere opmerking van @Kampo in dit topic dat je dat beter kan laten doen als je wil dat het er professioneel uitziet of door een bedrijf kan laten CNCfrezen en dan zelf in elkaar kan zetten (absoluut waar denk ik). Maar met de hulp van jouw vriend die professionele meubelmaker is kan je denk ik ook een mooi resultaat bereiken!
Mijn meubels zijn best scheef en duidelijk zelf gemaakt. Vooral de keuken waar ik destijds mee begonnen ben :oops: . Maar ik vind het wel leuk en z'n charme hebben en ben er ondanks de scheefheid en het amateurisme best blij mee :-B
En net als jij wilde ik het ook zelf doen om juist die ervaring op te doen en iets nieuws te leren. Soms tijdens het proces is het heel frustrerend geweest, maar achteraf echt de moeite waard. Je leert dit soort dingen alleen maar door het te gewoon te gaan doen, fouten te maken en het de volgende keer tien keer beter te doen.

Ik heb de dieselkachel en elektra ook door mijn vriend laten doen. Dat durfde ik zelf echt niet aan. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik met elke stap mee heb gekeken en precies weet hoe alles aangelegd is en werkt. Dat is wel fijn mocht je problemen hebben als je onderweg bent.

Wij hebben ook een bus als camper gebruikt, maar zo'n bakwagen is echt wel fijn voor een langere reis. Ik ben nu >30 dagen onderweg en heb mezelf nog niet één keer geërgerd aan weinig ruimte oid. Het voelt ook echt als een klein huisje op wielen en doordat ik de indeling heb kunnen maken zoals ik zelf praktisch vind werkt het gewoon heel goed.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Die testkast was prima gelukt, heb m nu in gebruik als opslagkast voor klusspullen in mijn hoekje van de werkplaats :D

Ik vind het niet erg als het wat 'zelfgemaakt' eruit ziet, zoals je zegt - dat heeft juist ook charme en karakter. En ook juist het op maat te hebben gemaakt etc.

Goede tip over meekijken bij standkachel installeren, om te weten hoe het ongeveer werkt.

---

Kleine update rondom voortgang

Vorige week verder gegaan met de voorbereidingen voor de vloer en het isoleren. Ik las dat het gebruikelijk is om de betonvloer die in dit soort voertuigen zit te verwijderen, om zo 'terug naar het metaal te gaan - ook voor roestbehandeling van de metalen ondervloer.

Dus ik heb geprobeerd om ook deze vloer eruit te halen. Ten eerste waren en issues met de oude schroeven, sommigen waren doorgeroest en veel hadden een slechte kop. Uiteindelijk kreeg ik een koevoet onder de plaat, en zag ik dat er aan de achterkant helemaal geen metalen ondervloer zat! Wel aan de voorkant, maar zou dan zelf nog 50-70cm moeten overbruggen wat me niet zo goed plan leek. Tevens was de betonplaat ook veel te zwaar om met z'n tweeën of drieën te verwijderen, ik kreeg het gevoel dat dit met een heftruck gedaan moest worden. Dus besloten om de betonplaat te laten liggen en te behandelen. Dus de bovenkant wat opgeschuurd en, na schoonmaken, met impregneer ingesmeerd ter bescherming. Weet niet hoeveel er van is ingetrokken - maar voelt toen goed om gedaan te hebben als bescherming.

Daarna alle naden en gaten opgevuld met Bison kit en wat 'EPDM tape' over de metalen randen geplakt ter bescherming van mogelijke condens vorming wat de houten balken evt kan laten rotten.

Vorige week ook begonnen met de vurenhouten balken (44x69mm) op lengte te zagen en te impregneren voor basisbescherming. Wel impregnant gekozen die het hout nog wel laat 'ademen' (Woodcon). Zo'n basisbescherming leek mij wel fijn om te doen, ondanks te extra moeite.

Vandaag bezig geweest om de metalen wielkasten te isoleren. Natuurlijk eerst de wiekkasten goed schoongemaakt en ontvet. Daarna 2cm dik zelfklevend X-trem gebruikt. Het was heel gemakkelijk op maat te knippen met een schaar / stanleymes. De naden tussen de stukken zijn afgewerkt met isolatietape.

Tevens zijn de PIR platen (60mm) voor de vloerisolatie ook op maat gezaagd en tussen de balken gelegd als proef, het sluit over het algemeen strak aan. De kieren ga ik opvullen met isolatieschuim. Komende dagen verder om het echt neer te lijmen en de 18mm populieren multiplex op maat te zagen en te installeren als basisvloer. :D

Afbeelding
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door HoK »

Niet om de pret te verpesten (het is een prachtig project). Maar isoleren is ook deels ventileren (condens afvoeren). Zorg ervoor dat er een luchtstroom door je vloer kan komen.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Hoi HoK,

Dank voor de tip, dit soort comments verpesten zeker niet de pret!

Wat is een handige balans tussen isoleren en ventileren?

Niet alle naden en kieren luchtdicht maken / opvullen met PU schuim?

Ruimte houden tussen isolatiemateriaal en het plaatmateriaal?

Tips zijn welkom! Alvast bedankt!
+Onderweg+

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door +Onderweg+ »

discovisi schreef:
ma 06 jun 2022, 20:49

Vorige week verder gegaan met de voorbereidingen voor de vloer en het isoleren. Ik las dat het gebruikelijk is om de betonvloer die in dit soort voertuigen zit te verwijderen, om zo 'terug naar het metaal te gaan - ook voor roestbehandeling van de metalen ondervloer.

Betonvloer?????
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »

Dat is een lastige je moet het hout niet opsluiten met PIR en zeker niet alle kieren volschuimen (Vandaar mijn eerdere tip haal het hout weg) Je kunt de PIR aan de houtzijde gleuven geven dat er wat ventilatie op de houten plaat komt. Als het hout gaat rotten, los van de stank maar dan ben je op slopers hoogte.
Misschien wat ongewoon maar 16m kunststof kanaal platen erin waar je aan 1 zijde de kanalen open maakt. Dat draagt en kan ventileren.
Ten alle tijden voorkomen dat er bij gebruik van boven vocht op het hout komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

+Onderweg+ schreef:
di 07 jun 2022, 10:56
Betonvloer?????
Betonplex :')

@camperbassis

Groeven in het PIR bij de houtkant lijkt een goede oplossing!
Plaats reactie