Renault Master lowliner bakwagen project
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Als je ramen dubbelglas gelaagd en gasgevuld zijn en niet te groot valt dat warmte lek wel mee.
De cabine dat is een groot lek, enkelglas, rare vorm heel lastig om de warmte vast te houden.
Als je geen draaistoelen wilt. Dichthouden dat schot of een luik wat geen warmtelek is erin.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
De cabine dat is een groot lek, enkelglas, rare vorm heel lastig om de warmte vast te houden.
Als je geen draaistoelen wilt. Dichthouden dat schot of een luik wat geen warmtelek is erin.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Weet ook iemand of de wanden/dak van deze jumbo, gelijk zijn aan de wanden van een citybox-ecolight?
De wanden/dak van een Citybox-ecolight zijn volgens mij als volgt opgebouwd: 25mm (1,5 mm poly - 22 mm PET isol - 1,5 poly).
Indien dit zo is hebben de wanden/dak een isolatiewaarde van U-waarde: 1,2 W/m2⋅K = Rc 0,83. Dit is naar mijn mening fors beter dan 19 mm Armaflex of X-trem.
Aanvullend isoleren van de wanden lijkt mij dan niet nodig (mooi voor de binnenruimte en passing van de ramen). Gezien de grote interne hoogte is extra aanbrengen van vloer- en dakisolatie geen probleem en wenselijk.
De wanden/dak van een Citybox-ecolight zijn volgens mij als volgt opgebouwd: 25mm (1,5 mm poly - 22 mm PET isol - 1,5 poly).
Indien dit zo is hebben de wanden/dak een isolatiewaarde van U-waarde: 1,2 W/m2⋅K = Rc 0,83. Dit is naar mijn mening fors beter dan 19 mm Armaflex of X-trem.
Aanvullend isoleren van de wanden lijkt mij dan niet nodig (mooi voor de binnenruimte en passing van de ramen). Gezien de grote interne hoogte is extra aanbrengen van vloer- en dakisolatie geen probleem en wenselijk.
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Ik kan geen lambda waarde van PET vinden maar ik ga er vanuit dat topmaterialen weinig verschillen. Armaflex is volgens mij 20 mm. De 22 mm PET is dan 10% beter dan 20 mm Armaflex. Voor de winter zou mij dat te weinig zijn (ik heb 50 mm rondom in onze buscamper) en voor de zomer... tsja. Warm wordt het toch dus dikker helpt dan maar een tijdje.
Ik zou voor een extra laag gaan want je hebt ruimte zat. En op die sandwich kan je denk ik niet echt lekker bevestigen dus een goede (houten) lat moet er toch op.
Ik zou voor een extra laag gaan want je hebt ruimte zat. En op die sandwich kan je denk ik niet echt lekker bevestigen dus een goede (houten) lat moet er toch op.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
De Pir platen kun je eenvoudig verlijmen op de sandwich. Geen latten o.i.d. nodig. Afdekken kan met 3mm triplex berken byv.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Goed gevonden, en waardevolle info over de opbouw!Jumbo holiday schreef: ↑do 07 apr 2022, 22:39Weet ook iemand of de wanden/dak van deze jumbo, gelijk zijn aan de wanden van een citybox-ecolight?
Lijkt vanuit de website er wel op dat Citybox de Jumbo opbouw maakt.
Ja, dat dacht ik ook. Weet niet of de ramen die ik al heb gasgevuld zijn (Dometic Heki 2 en Carbest RW Style), maar ze hebben in ieder geval wel dubbel acrylglas.Camperbassie schreef: ↑wo 06 apr 2022, 15:03Als je ramen dubbelglas gelaagd en gasgevuld zijn en niet te groot valt dat warmte lek wel mee.
Heb ook goede voortgang gemaakt op het design. Hieronder een eerste snelle, ruwe preview.
Komende dagen ga ik het met schilderstape visualiseren op de vloer. Aan de hand daarvan ga ik het design itereren, en kom ik met een nieuwe versie inclusief beschrijvingen en afmetingen.
Voor nu:
- Keukenblok van 60cm diep, 95cm hoog in L-vorm (190 cm x 140 cm)
-- 140cn = 2 x 70cm, een gedeelte voor de wasbak, en een gedeelte zit op een scharnier dat omhoog kan voor verstopte compost WC
-- Bovenkastjes bij keuken: 190cm lang, 60cm hoog, 35 cm diep. Op ~50cm vanaf met keukenblad
-- Raam bij wasbak: 60x40cm (gatmaat)
-- Dakraam: 96x66 cm (gatmaat)
- Bankjes aan weerzijden aan de achterkant
-- Kant zonder opklapbed: 45 hoog (inc zitkussen), 45cm diep, en 210cm lang (voor 200cm lang matras)
-- Bovenkasten bij bank: 190cm lang, 40cm hoog, 35 cm diep.
-- Raam: 100x60cm (gatmaat)
-- Kant met opklapbed: 70cm diep (30cm voor plank + ruimte opklapbed, 40cm voor zitvlak)
- Links van de deur: grote kast (B:50 x D:60 x H:200 cm) met deur aan rechterkant
-- Deur: 10cm ruimte tussen onder keukenkastjes en deur gatmaat
Ben vooral nog niet helemaal uit over de diepte van de bankjes (40cm of 45cm). Bij 45cm heb je ruimte voor 3-5cm rugkussen en 40-42cm zitvlak. Lijkt me wat comfortabeler dan ~3cm rugkussen en ~37cm zitvlak. Wat is gebruikelijk?
Laatst gewijzigd door discovisi op di 12 apr 2022, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
De voormalige Jumbo bezorgauto, met krattenstellingen en na verwijdering van de krattenstellingen = minus 480 kg!
Op de wanden waren kunststof beschermstroken welke met montagekit en dubbelzijdig tape bevestigd waren. intensief karwei om alles netjes te verwijderen, doch het resultaat telt, schone wanden en goede basis voor het vervolg….
Nu de vloer aanpakken en de wielkasten.
Op de wanden waren kunststof beschermstroken welke met montagekit en dubbelzijdig tape bevestigd waren. intensief karwei om alles netjes te verwijderen, doch het resultaat telt, schone wanden en goede basis voor het vervolg….
Nu de vloer aanpakken en de wielkasten.
- Bijlagen
-
- 0681218C-5E8B-4FE0-B3F7-F8562D4E5EF1.jpeg (109.36 KiB) 850 keer bekeken
-
- 4BF7B11A-7CAA-43DB-B827-FDEC49EE1EDE.jpeg (137.86 KiB) 850 keer bekeken
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Lekker bezig Jumbo Holiday!
In mijn geval haalt de dealer de stellagekasten uit de Jumbo verkoopwagen, al zal een grote schoonmaak nog wel nodig zijn.
Ga je de vloer er uithalen? Of is dat niet mogelijk?
In mijn geval haalt de dealer de stellagekasten uit de Jumbo verkoopwagen, al zal een grote schoonmaak nog wel nodig zijn.
Ga je de vloer er uithalen? Of is dat niet mogelijk?
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Mijn voorkeur is wel om de vloer eruit te halen. Weet alleen niet hoe de wanden bevestigd zijn aan de vloer. Gaat mij met name om de ruimte tussen het platform van de Renault Master en de multiplex voor te inspecteren. Wellicht dan preventief een goede corrosiewerende coating aanbrengen op het platform.
Gelijk maar even kijken of er een mogelijkheid is om er een trekhaak onder te bouwen is. Volgens mijn kenteken zou er een geremde aanhanger achter mogen van 2500kg, misschien wil ik er een bootje op trailer achter willen hangen.
Gelijk maar even kijken of er een mogelijkheid is om er een trekhaak onder te bouwen is. Volgens mijn kenteken zou er een geremde aanhanger achter mogen van 2500kg, misschien wil ik er een bootje op trailer achter willen hangen.
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Goede info Jumbo Holiday !
Zou je niet een eigen draadje opstarten want dan hebben we er meteen 2 leuke om te volgen !
Zou je niet een eigen draadje opstarten want dan hebben we er meteen 2 leuke om te volgen !
Groeten Kampo
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Ik heb de opbouw even door een snelle calculator gegooid met verschillende isolatiediktes.henk en lila schreef: ↑vr 08 apr 2022, 17:50Ik kan geen lambda waarde van PET vinden maar ik ga er vanuit dat topmaterialen weinig verschillen. Armaflex is volgens mij 20 mm. De 22 mm PET is dan 10% beter dan 20 mm Armaflex. Voor de winter zou mij dat te weinig zijn (ik heb 50 mm rondom in onze buscamper) en voor de zomer... tsja. Warm wordt het toch dus dikker helpt dan maar een tijdje.
Ik zou voor een extra laag gaan want je hebt ruimte zat. En op die sandwich kan je denk ik niet echt lekker bevestigen dus een goede (houten) lat moet er toch op.
Zo krijg je al een eerste idee van de warmteverliezen door de wanden.
Let op dit zijn enkel de wanden en de rest van de verliezen zijn even groot of groter.
Lengte 4,0m
Breedte 2,0m
Hoogte 2,0m
Buitentemperatuur -15°C
Binnentemperatuur +20°C
isolatie 20mm: 1.445W
isolatie 30mm: 1.148W
isolatie 40mm: 1.008W
Meestal valt de meeste winst te halen bij het plafond.
Daar is het grootste oppervlak dat rechtstreeks in contact komt met het interieur.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Slimme indeling en makkelijk te bouwen zo. Wel ietsje minder camper meer bus met bak. In ieder geval geen warmte verlies. Knots van een keuken. De bedoeling is toch zoveel mogelijk buiten koken?
Maak die banken diep minstens 45cm, je been goed ondersteund en rugkussens dik. ( ik heb 10cm ) Comfort om wat langer te zitten is fijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
Maak die banken diep minstens 45cm, je been goed ondersteund en rugkussens dik. ( ik heb 10cm ) Comfort om wat langer te zitten is fijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Renault Master lowliner bakwagen project
Los van de dikte geldt voor goed en lang zitten dat zowel de zitting als de rugleuning een hellingshoek hebben.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).