Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Marinus »

Wordt er bij zulke isolatiewerken geen dampdichte laag aan de binnenkant aangebracht?
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Heb de plekken waar damp vanaf kan komen (de metalen strips) afgeplakt met rubber tape, dus dat zou geen probleem moeten geven.

Ik begrijp ook niet zo goed waar condens kan vormen in deze ondervloer als de bovenvloer strak is gelegd en naden zijn gekit..
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Camperbassie »



Ik begrijp ook niet zo goed waar condens kan vormen in deze ondervloer als de bovenvloer strak is gelegd en naden zijn gekit..[/quote]

2 verschillende materialen en temperatuur kan al vocht geven.
Er is niet gezegd dat het hout van onder geen vocht door laat.

Gleufjes in de PIR is het makkelijkst. Pas wel op dat er niet door de gleufjes juist vocht bij kan!
Leg ook een kabelgoot zodat je altijd kabels, leidingen van voor naar achter in je vloer kwijt kunt.

Al is het maar een pvc pijp D40.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Dank voor de toelichting Camperbassie!

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de betonplex vloer vocht doorlaat vanuit de onderkant aangezien alle openingen naar buiten (oa schroefgaten van de Jumbo stellingskasten) zijn dichtgekit met Bison Polymax. Tevens zijn de wielkasten ook luchtdicht geïsoleerd en afgetaped. En dus ook de metalen strips die langs de betonplex vloer ligt en in de hoeken van de bak aanwezig zijn met EPDM rubber tape afgedekt.

Helaas was het te laat om nog groeven te maken in het PIR materiaal, toen ik dat las was ik net klaar met lijmen.. De kieren tussen de balken en de randen van de bak zijn met PU schuim isolatie gedicht. De kieren tussen de PIR platen en de geïmpregneerde vurenhouten balken zijn open gelaten voor iets van luchtflow. Tevens is er ook ~5mm ruimte boven het PIR materiaal en de onderkant van het plaatmateriaal.

Morgen verder met het plaatmateriaal voor de vloer en de voorbereiding van het plafond (oa balken zagen en bewerken).

Afbeelding
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Jumbo holiday »

Ik Las dat je de betonplex vloer laat liggen. Ben je niet bezorgd dat in het voorste gedeelte van je opbouw vocht zit tussen het betonplex en het platform van de Renault. Bij mijn jumbo kijk ik zo naar buiten op de posities waar de staanders van de rekken stonden. Vocht/water van het wegdek kan dus vanaf de onderzijde tussen deze delen komen.
Jammer dat je betonplex vloer er niet uit kreeg. Zelf ga ik wel proberen deze er uit te krijgen en dan alle gaten dichten (ook in het platform), de platform vloer geheel coaten (tectyl of bijv hammerite) en vervolgens de bestaande vloer terugplaatsen (rondom waterdicht gekit).
Ik Volg je project met grote belangstelling, binnenkort hoop ik ook eea te publiceren. Ons ontwerp is nog niet definitief, waarschijnlijk dwarsslaper 200x160, met daaronder een garage. Voor het bed een treinzitje, keukenblokje tegen cabinewand, douche/toilet wordt links aan de voorzijde geplaatst.
Wij willen ook van het gas af, dus inductie met 2 grote (woning) panelen (tot 800wp). Deze komen op het dak boven de dwarsslaper. Elektrisch toilet, 120 liter schoonwater, 70-80 liter zwart water, 70-80 liter grijswater. Tanks worden nabij de wielkasten in garage geplaatst. Onderbouw van de vuilwatertanks zou mooi zijn, doch lijkt mij moeilijk en wil met deze lengte van auto wel voldoende ruimte onder de auto houden. Verwarming met 2kw diesel airheater, gecombineerd met air boiler 9 of 10 liter.
Wij gaan grotendeels off grid staan.
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Jumbo holiday »

Op foto’s van het plaatsen van de Carbest RW style ramen zag ik dat je latten aan de binnenzijde gelijmd hebt, is dit gedaan om dat de wand qua dikte te dun was voor de afwerking?
Heb je in de sandwichwand bij de ramen nog een lat ingelijmd? Of vervormd de wand niet met het inklemmen van de ramen en deur.
Ps de Carbest ramen vormen een mooi strak geheel met camper.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Klinkt als een mooi plan @jumbo holiday! Al lijkt het me veel water opslag. Voor off-grid zeker handig, maar een extra jerrycan mee kan natuurlijk ook gewoon om de tank bij te vullen indien nodig. Ik vind dat soort 'modulaire' aanpak wel prettig. Ik ga ook voor een aantal portable lampen op accu (naast een aantal vaste op 12V). En twee of drie grote power banks (Xstorm XB3) die ook m'n laptop kan opladen via de usb-c 100W uitgang, naast vaste oplaadpunten.

Ik heb 60L drinkwater, en 20L jerrycan voor grijs. Zwart water heb ik niet ivm compost wc. Aangezien ik ook off-grid wil kunnen staan, zit ik aan de 900pw zonnepanelen - wil ze in serie schakelen voor ~100V bij 9A max.

Ik wilde hetzelfde doen met de vloer als jij beschrijft, maar dus toch besloten om het niet te doen omdat het me veel meer tijd en moeite zou kosten en ik voor mezelf een deadline heb ingesteld op uiterlijk 1 okt.

Ben niet perse heel bezorgd over vocht tussen de betonplex vloer en de metalen ondervloer met kans op rotten omdat dus de achterkant van de betonplex helemaal geen metalen ondervloer heeft en dus direct in contact staat met de elementen buiten. Tevens heb ik alle schroefgaten die door de vloer naar buiten gaan twee keer behandeld met anti-rot impregneer en daarna met Polymax afgesloten. Ik ga nog wel binnenkort goed schoonmaken onder de auto en evt roestplekjes wegwerken.

De Carbest ramen zien er goed uit (en dus geschikt voor vlak oppervlak). Ik ben er blij mee! Het enige nadeel met monteren is dus dat ze 30mm wand nodig hebben, en de city box heeft 25mm, vandaar de latjes. De ramen van Dometic hebben meer flexibiliteit in de wanddikte, maar zijn ook wat duurder. Wellicht is het die extra paar honderd euro waard voor de makkelijkere installatie. Ik heb dit process in ieder geval uitbesteed dus maakte mij niet veel uit.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Jumbo holiday schreef:
di 07 jun 2022, 19:37
... Verwarming met 2kw diesel airheater, gecombineerd met air boiler 9 of 10 liter.
Wij gaan grotendeels off grid staan.
Besef dat er nogal wat haken en ogen zitten aan de montage en het gebruik van dit systeem.
Neemt ook veel plaats. Lees je vooraf goed in over de Y klep(pen) en het belang van de plaatsing.
Er zijn nogal wat dingen om uit te zoeken want de toelaatbare tegendruk is beperkt.
Elgena en Pundmann zijn de boiler merken.

Hier lijkt het een mooie montage die volgens mij niet echt geslaagd is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Inmiddels weer wat stappen verder en heeft het plafond ook PIR isolatie (50mm) en geïmpregneerde vurenhouten balken. Had de metalen profielen die in de bakwagen zitten in de hoeken met rubber tape afgedicht zodat de houten balken niet direct in contact komen met het metaal. Doordat deze metalen strips een hoogteverschil veroorzaken met de rest van het plafond is er in het PIR materiaal een groef gemaakt zodat het plat kon worden gelijmd.

Tevens ook houten boxen gemaakt rondom de met 20mm X-Trem geïsoleerde wielkasten. Op de foto zijn deze wielkast-boxen nog niet vastgezet ;)
Afbeelding

De balken voor het skelet voor de muren zijn ook al geïmpregneerd. Het is nu wachten op de levering van het plaatmateriaal, dat loopt wat uit.

Ben ondertussen bezig met de voorbereiding van de elektra en heb een eerste snelle diagram gemaakt met onderdelen en lengtes van bedrading. En ik ben bezig met een onderdelenlijst voor de elektra. Dit ga ik volgende week verder uitwerken met een goede vriend van me die meer kennis van zaken heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Doordat ik een portable solar station (Ecoflow Delta Pro) gebruik is er wat minder informatie te vinden over wat handig is qua opladen. De specs staan in bovenstaande afbeelding. Het liefst wil ik 4 opties benutten: zonnepanelen, landstroom, via DC/DC acculader op motor, EV type 2 laadpunt. Hieronder mijn gedachten en vragen voor elke optie.

Zonnepanelen: accupakket kan max 11-150V met 15A aan. Mijn panelen zijn max 8.61A met 20.9V. Ik heb 5 panelen. Dus als ik ze in serie schakel dan komen we uit op max 8.61A bij 20.9V x 5 = 104,5V. Dat kan zonder problemen direct in het accupakket. Er zijn natuurlijk ook nadelen voor alles in serie-schakeling: schaduw heeft invloed op alle panelen, als er 1 paneel stuk zou gaan valt alles uit, etc.

Omdat ik 5 panelen heb dacht ik aan een hybride parallel/serie schakeling. Met links bovenop 2 panelen in serie (= 8.61A bij 41,8V), en rechts bovenop 3 panelen ook in serie (= 8.61A bij 62,7V). Vervolgens die in parallel schakelen voor 17,22A bij 62.7V?? Hierdoor heeft wat schaduw op rechts of links geen invloed heeft op het hele systeem. Omdat de accu max 15A aankan, moet dit dan naar een extra mppt laadcontroller (dacht aan Victron 100/30A), die de output vervolgens kan veranderen naar de max 15A voor het accupakket. Klopt dat?

Ik vraag me af of deze opstelling de moeite waard is qua extra moeite en kosten tov alles in serie en klaar. Jullie feedback is welkom.

EV type-2 lader: het accupakket ondersteund laden via een laadpaal voor elektrische voertuigen, met de officiele "EV X-Stream Adaptor".

Landstroom: het accupakket heeft een AC-stroom C14 ingang, waar je een C13 kabel met Schuko connector in kan stoppen (denk desktop stroomkabel). Zo kan je het apparaat ook simpel thuis opladen. Nu is de standaard voor campers een CEE connector. Dus is het gebruikelijk om een CEE ingang aan de buitenkant te hebben. Aan de binnenkant van deze CEE-ingang inbouwdoos moet je dan zelf nog stroomdraden koppelen. In mijn geval moet dit uitmonden in een vrouwelijke Schuko poort.

Echter, mocht ik ergens in staan waar er geen CEE stroom is, maar gewoon Schuko stopcontact dan gaat het: Schuko verloopkabel > CEE kabel > CEE ingang camper > Schuko > C14 ingang van accupakket. Dat lijken me veel omvormingen qua connectoren, kan dat leiden tot problemen? Of maakt dat niet uit omdat het allemaal 220V is?

DC/DC acculader: opladen wanneer je rijd of motor idle staat is natuurlijk ook fijn. Er is een sigarettenstekker input in het accupakket, maar die kan slechts 12V/8A aan dus maakt slechts 100W, dat schiet niet op. Het liefst wil ik met 1000W aan input kunnen bijladen als ik rij of de motor idle aanstaat. Want met een accupakket van 3600Wh kan dit dan in 3 uurtjes weer vol zijn vanaf <10%. Dit is handig voor als het super slecht weer is en de zonnepanelen niet voldoende genereren en er geen landstroom mogelijkheid is. Dus dan kan dan via de voorgenoemde AC-stroom C14 ingang.

Ik zag dat Victron combi boxen heeft met omvormen/laden (DC/DC + AC). Die kunnen 12V (of 24 / 48V) input krijgen van de dynamo van de auto, en dat vervolgens omvormen naar een 230V uitput. Ik heb mijn oog laten vallen op de Victron MultiPlus 12/1200/50 die 1000W AC-stroom uitput kan geven. In theorie kan er een kabel worden getrokken naar een female Schuko connector, zodat de C13-Male Schuko kabel van het accupakket daar op aangesloten kan worden. Ik vind de concepten rondom laden vanaf de motor / relais nog erg ingewikkeld, dus enige inzicht is welkom hoe dit zou werken. Of dat dit überhaupt de moeite waard zou zijn..

Een issue die ik wel zie is dat er dan eigenlijk 2 AC-stroombronnen zijn (landstroom & Victron Multi box) voor het accupakket, maar er 1 ingang is. Om niet continue de kabels om te hoeven wisselen, is een tweeweg adapter handig. Dus 2x male en 1x female voor 2 inputs en 1 output. Bestaan dit soort adapters? EDIT: Ik zie net dat dit een Automatic Transfer Switch heet (ATS), "omschakelautomaat" in het Nederlands, en er stekkerdozen met deze functionaliteit bestaan: link / link2.

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken!
Laatst gewijzigd door discovisi op vr 17 jun 2022, 18:31, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Kroppie »

voor kabeldoorsneden afhankelijk van lengtes en amperes:

http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Dankjewel Kroppie, handige website voor draaddiktes! Al had ik die link had al gevonden op dit forum :)
Jumbo holiday
Berichten: 53
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Jumbo holiday »

In mijn Ex Jumbo zit een 360 graden camerasysteem, aan 4 zijden zitten camera’s bevestigd. Wellicht heb jij ook z’n systeem. Graag zou ik de instellingen van dit systeem willen aanpassen, doch bij mij staat nergens een naam van de fabrikant en/of type op het systeem vermeld. Heb jij hier wel info over?
Het systeem zit bij mij overigens (heel netjes) onder de middenstoel ingebouwd.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Johan de Jongh »

Deze bussen werden bij Vermeulen in Oosterhout gebouwd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Een typeplaatje staat er altijd op
Groeten Kampo
Plaats reactie