Renault Master lowliner bakwagen project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Bedankt voor de reactie Kampo!

Die zwarte dingen op de deurtjes zijn pushlock sloten en deden het prima bij een ritje laatst. Het deurtje bij de batterij is inderdaad met magneten vastgezet, dat ging toen ook goed al wil ik er wel een paar extra bij monteren.

Koelkast wil ik ook nog vastzetten, maar weet niet zo wat handig is daarmee. Dacht zelf aan een houten balk aan de voorkant boven, of misschien een zwart metalen bracket tegen de muur en de wand ernaast. Het moet natuurlijk niet in de knoop komen met greep om de koelkast te openen. Heb je daar nog tips voor?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

De pootjes onderaan heb ik 5mm ingefreesd.
Niet volledig ivm met opvangen van trillingen
Achter onder wel een luchtspleet gemaakt
Bovenop heb ik een metalen plaat over de breedte in de koelkast gevezen.
Die vooraan laten uitsteken zodat je hem enkel kan zien met open deur.
Op die plaats met een paar houtvijzen in het meubel.
Maar zijdelings zit die strak tussende houten wanden.

Sommige kk mag je zijdelings vastvijzen op de plaats zoals voorzien in de handleiding.l

Maar ik zie dat de kast de koelkast niet omsluit ?

En hoe zit het met de deurvergrendeling ?
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Dank voor de tips, zeker werkbaar!

De koelkast heeft ingebouwde deurvergrendeling. Linksboven zit de afvoer van warme lucht, dus dat moet ik open houden. Denk dat ik linksonder nog wel een plankje maak, en iets verzin zodat het niet naar voren kan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Met 5 solar panelen in serie kom je altijd een heel stuk boven de 100V uit.
Denk eraan dat dit met de meeste MPPT regelaars niet mogelijk is.

Waarom ga je de ciga lighter gebruiken als aansluiting van de waterpompen ?
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Mijn zonnepanelen array is 5x180Wp voor een totaal van 900 Wp. Dit is ongeveer 100V bij 9 amp. Mn Ecoflow Delta Pro all in one kan dit prima aan (11-150V bij max 12A tot een max van 1200W), geen problemen daar.

Die Ecoflow unit heeft 2 goede DC uit poorten. 1) een 12V/30A Anderson poort (die gebruik ik voor mn koelkast, alle LED verlichting en 10W usb laadpunten in sommige lampen, de ventilator en de standkachel). De andere poort 2) is een 12V/10A sigarettenaansteker poort, en die gebruik ik exclusief voor het water systeem (mn waterpomp heeft een vermogen van 4.5A met piek van 8.5A. De watersensor / meter verbruikt niet zo veel. Dus samen in piek is het <10A).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Je zegt niets over de specs van de 5 solarpanelen die je in serie wil plaatsen.
Wat is de VOC van die panelen ?
Maar normaal gaat dat niet op een regelaar van slechts 150V.
De rest van je verhaal kan ik ook niet volgen want
180Wp/12Vx5 stuks = 75A in een 12V opstelling.
In de praktijk wat minder natuurlijk.

De sigaretten aansteker poort die geeft toch snel slecht contact ?
Dus gebruik die niet. Enkel voor occasioneel gebruik zoals opblazen van luchtmatras.
Waterpomp en andere permanente verbruikers verbindt je continu.
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Panelen zijn ~20V bij 9A (weet even niet precies uit mn hoofd). Dus 5 stuks in serie geeft ~100V bij 9A. De ingebouwde MPPT van de Ecoflow unit zet dat om naar wat de accus (48V geschakeld) aankunnen.
Djo
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 14:21

Hoeveel laadvermogen heb je in de bakwagen



Bericht door Djo »

Ik heb een vraag hoeveel laadvermogen heb je in de lowliner bakwagen ik zie dat je heel veel uitgebreid inbouwt
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door discovisi »

Heb een tijdje niks gepost maar inmiddels door de RDW keuring heen, BPM betaald en deze week aan het inpakken voor 7-12 maanden op pad.

Kan over een paar weken wel een van tour video doen.

Qua gewicht in de RDR keuring kwam ik uit op 3077kg (massa rijklaar), dat is inclusief een passagier van 75kg, 15 Liter water, een 1/4 tank diesel, 150x200x17cm matras, en de andere eisen voor RDW keuring.

Leeggewicht lag rond de 2400kg (dus 1100 kg laadvermogen), en heb ongeveer 600kg ingebouwd. Moet komende week nog laatste dingen doen dus (oa 5mm kurkvloer wat 15kg gaat wegen).

Dus laten we zeggen dat het voertuig 3050 gaat wegen, inclusief de vloer en nog 3 plankjes, alsmede essentiële goederen zoals opstapje, levelers, brandblusser, stroomkabels, beddengoed, opklaptafel en stoeltjes, etc..

2 passagiers + hond: 180 kg
70L diesel (3/4 bovenop de 1/4 tijdens de RDW weging)

Dan hou ik nog max 200kg over aan spullen (kleding, toiletspullen, schoonmaakspullen, voedsel, electronica (laptops, power banks), klimspullen, keukenspullen, opbergbakken, mogelijk lichtgewicht opvouwbare e-bikes of e-step, etc

Had ik minder zwaar kunnen bouwen? Jazeker, had misschien 50-100kg kunnen schelen - was fijn geweest voor een luifel en e-bikes. Een leermoment voor mogelijk volgend project.

Ben ik blij met de RDW weging? Ja! Kwam zelfs iets minder zwaar uit dan mijn eigen excel sheet en maak me niet zo veel zorgen dat ik met volle bepakking boven de 3500kg kom (maar zal wel tegen de grens aan gaan zitten) ;-)

Vanwege deadline om de camper af te maken en werk en normale waan van de dag had ik niet de bandbreedte om vaak updates te sturen afgelopen paar maanden. Zoals bovengenoemd ben ik van plan om een van tour video te maken dus die zal ik tzt wel posten hier!

Voor nu de laatste loodjes om vanaf begin volgende week voor langere tijd in mijn bouwsel te verblijven :)
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Klass »

Ben benieuwd naar het filmpje, wat fotos zouden ook leuk zijn
Schops
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 sep 2020, 13:29

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Schops »

Weet er ook iemand of er onder een lowliner bakwagen een trekhaak gebouwd kan worden?
Denk er ook over om zoiets om te gaan bouwen maar dan moet er wel een trekhaak onder kunnen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door kampo »

Geen idee.
Volgens mij zal het voertuig afhankelijk zijn want niet iedere lowliner van ieder jaartal is hetzelfde. TNT, DHL, Post enz hebben volgens mij geen pakjes voertuigen met trekhaak.
Bovendien moet het maximaal trekgewicht in de papieren opgenomen zijn.
Je zal die papieren (COC) moeten bekijken en je inlichten bij de constructeur om te weten of achteraan de nodige verstevigingen aanwezig zijn om een trekhaak te plaatsen.
Bij bepaalde merken/jaartallen moet ook een bijkomende module geplaatst worden voor de elektrische ahw stekker.
Groeten Kampo
Schops
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 sep 2020, 13:29

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Schops »

Oké bedankt voor de info
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Renault Master lowliner bakwagen project



Bericht door Jean Baret »

Leuk om te volgen! Weer eens wat anders dan een bus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie