Peggy Peg schroefharingen

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Plaats reactie
Voskuh89
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 22:44

Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Voskuh89 »

Ik was benieuwd of er mensen de Peggy peg schroef haringen gebruiken?

Welke type moet je gebruiken voor Nederland/Frankrijk/Spanje?

Is deze kit een mooi begin? Waar de haringen niet in de grond komen je voor kan boren?
https://www.obelink.nl/peggy-peg-starte ... ngset.html

Het gaat om een luifel/grondzeil vast te zetten/een luifeltent vast zetten (bij langere tijd op 1 plaatst)
————————————————
Misschien moet ik me vraag wat beter omschrijven.

Zijn deze haringen geschikt voor Nederlandse bodem?

In Frankrijk en Spanje, wanneer de grond harder is en ik de grond voorboor met de meegeleverde boor.
Krijg ik dan deze haringen ook in harde ondergrond?
———————————————————-
Laatst gewijzigd door Voskuh89 op wo 16 mar 2022, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Peggy peg



Bericht door Stieneke en Donald »

Duur setje. Vroeger gebruikten we deze haringen voor de (voor) tent voor een wat hardere grond.
Houten haringen (piketten) voor zachtere grond.

Afbeelding
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Peggy peg



Bericht door roma »

Mijn ervaringen uit het stormachtige ZuidAfrika, waar tenten, luifels, etc extreem worden vastgezet met stormnetten en stormstraps. Over luifels worden netten gespannen en die worden weer verankerd aan de grond. Over die netten of over het luifel komen zgn stormstraps, die opwaaien moeten voorkomen. De groene band rechts en de zwarte over het net, dat zijn van die stormstraps.
Afbeelding
Zo'n stormstrap zit aan de haring (40cm lang) vast met een veer of spiraal. Die laatste rekt mee tijdens stormvlagen en voorkomt het scheuren van het luifel of het losrukken van de haring.

Op de volgende link wat mogelijkheden, waarvan ik niet heb uitgezocht of die in Nl ook verkrijgbaar zijn. https://www.caravantech.co.uk/caravan-t ... orm-straps
Voskuh89
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 22:44

Re: Peggy peg



Bericht door Voskuh89 »

Misschien moet ik me vraag wat beter omschrijven.

Zijn deze haringen geschikt voor Nederlandse bodem?

In Frankrijk en Spanje, wanneer de grond harder is en ik de grond voorboor met de meegeleverde boor.
Krijg ik dan deze haringen ook in harde ondergrond?
Voskuh89
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 22:44

Re: Peggy peg



Bericht door Voskuh89 »

roma schreef:
wo 16 mar 2022, 9:33
Mijn ervaringen uit het stormachtige ZuidAfrika, waar tenten, luifels, etc extreem worden vastgezet met stormnetten en stormstraps. Over luifels worden netten gespannen en die worden weer verankerd aan de grond. Over die netten of over het luifel komen zgn stormstraps, die opwaaien moeten voorkomen. De groene band rechts en de zwarte over het net, dat zijn van die stormstraps.
Afbeelding
Zo'n stormstrap zit aan de haring (40cm lang) vast met een veer of spiraal. Die laatste rekt mee tijdens stormvlagen en voorkomt het scheuren van het luifel of het losrukken van de haring.

Op de volgende link wat mogelijkheden, waarvan ik niet heb uitgezocht of die in Nl ook verkrijgbaar zijn. https://www.caravantech.co.uk/caravan-t ... orm-straps
Dank voor je goede uitleg!
Ik heb de orginale thule stormbanden set. Deze worden ook aan de luifel vastgemaakt
Camper_01

Re: Peggy peg



Bericht door Camper_01 »

Gebruik ze. Heb ook de metalen uitvoeringen ervan. Heb daarom ook altijd een accu boormachine bij met de juiste doppen. Werkt fantastisch overal.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Peggy peg



Bericht door roma »

In ZA worden stormstraps vooral OVER het luifel gespannen, zodat het luifel niet kan opwaaien. Belangrijk is de metalen spiraalveer tussen strap en haring.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Camperic »

Ik gebruik de metalen pin om hond aan vast te leggen en kan die vrijwel altijd gebruiken (met de hand, zonder boor).
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Camper_01

Re: Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Camper_01 »

Gebruik bijna altijd de accuboormachine lekker gemakkelijk voor luie mensen. De boormachine met 2 accu's speciaal hiervoor aangeschaft. Gemakkelijk om voor alles en nogwat altijd bij te hebben (psu)
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Camper-T »

Ik heb de Peggy Peg boor-haringen set in de tas ook al een paar jaar in gebruik, met de bijgeleverde stalen dopsleutel op een accuboormachine.
Voor de Nederlandse zachte grond prima geschikt, meestal is dit aarde of klei en mocht je een keer zandgrond hebben dan gebruik je de extra lange boor-haringen. Ik heb ook de Peggy Peg luifelplaten voor de poten van de Omnistor schermen, met 4 boor-haringen staan deze als in beton.

Bij hardere grond waarin vaak ook stenen zitten, vaker in het buitenland, merk je vaak wel dat de boor-haringen er lastiger tot niet in willen.
Dan moet je even voorboren met de bijgeleverde boor en lukt het meestal wel. Al moet ik zeggen dat ik dit niet altijd doe en daardoor inmiddels al 4 Peggy Peg boor-haringen heb gebroken...

Onlangs heb ik een setje boor-haringen van het Duitse Wurmi gekocht, zoals in de set: https://www.obelink.nl/wurmi-starterset ... ngset.html
Volgens enkele YouTube reviews zouden deze uit beter en sterker kunstof bestaan dan de Austrlische Peggy Pegs en breken daardoor minderl snel.

Wat ook nog een voordelige en stevige optie kan zijn is de stalen versie van Obelink zelf: https://www.obelink.nl/obelink-heavy-du ... ingen.html
MIsschien als mijn Peggy Pegs en Wurmi's het ooit weer begeven dat ik hier op overstap. Ze hebben minder grof draad wat in zachte grond niet altijd handig is, maar ze zijn behoorlijk lang wat dit mogelijk compenseerd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Voskuh89
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 22:44

Re: Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Voskuh89 »

Dank voor je heel duidelijke omschrijving!
Met voorboren (in het buitenland) merk je dus soms nog dat ze niet in de bodem gaan?

Voor de rest ben je wel tevreden over stevigheid in de grond?
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 16 mar 2022, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Dafluc »

Voskuh, vriendelijk verzoek. Als je rechtstreeks reageert, zoals hierboven, dan niet quoten. Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als het bericht al een stuk hoger staat. Als er meerdere berichten tussen staan. Bij rechtstreeks reageren de knop Plaats reactie links onder gebruiken. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Camper-T »

Is de grond alleen erg hard dan kan de kracht van de accuboormachine er voor zorgen dat de schroef-haring halverwege inboren vastloopt en de kop er afbreekt. Voel je dit aankomen dan eerst even voorboren zodat de schroef-haring er makkelijker ingaat.
Ik draaide de schroef-haring een paar keer in en uit en draaide dan door. Dat ging ook maar dus niet altijd en daardoor zijn er dus al 4 gebroken.
Of je draait zo vaak heen en weer dat het gat te groot wordt en de schroef-haring helemaal niet meer wil ankeren. Alsof je in beschuit schroeft.

In het buitenland kom je vaker harde grond tegen waarin stenen of soms bijna rotsen zitten. Wanneer je hier een schroef-haring in probeerd te draaien dan kan deze weglopen, schuin wegschieten, of zich zelf omhoog drukken tijdens het boren. Je kunt dan iets er naast nog eens proberen of de haring daar wel in wil boren. Optioneel kun je de Peggy Peg aluminium slag-haring met afgevlakt schroefdraad in de grond slaan met een hamer. Nadien er uithalen door los te schroeven met de dopsleutel. Mijn ervaring is dat deze vrij korte schroef-haring met weinig draad dan niet altijd even goed vast zit.

Gebruik je de stalen schroef-haringen van Obelink dan heb je een dunnere versie met minder grof schroefdraad. De lengte van deze schroef-haringen is bijna twee keer de lengte van een standaard Peggy Peg schroef-haring waardoor ze dusdanig diep in de grond kunnen dat ze meest mogelijk wel goed vast komen te zitten. Maar zoals gezegd; ik heb deze schroef-haringen (nog) niet en daarnaast ben ik ook benieuwd wat deze schroef-haringen met harde rotsachtige grond doen waar een schroef-haring soms lastig tot niet diep genoeg in wil. Dan wordt het mogelijk ook weer voorboren.

Evengoed hebben wij het hier over de uitzonderingen op de regel, ik krijg ik de Peggy Pegs over het algemeen vaak prima en muurvast in de grond.
En mocht je een Omnistor luifel met poten hebben dan zijn de passende Peggy Peg grondplaten echt een aanrader, die zet je hiermee muurvast.
Wil je de luifel tijdelijk indraaien dan schuif je de ankerplaten om de poten open zodat ze kunnen blijven zitten als de luifel later weer uit gaat.

Als je binnen YouTube op "Peggy Peg" zoek vind je overigens best wat leuke informatie filmpjes en testen, ook vergeleken met andere haringen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Camper_01

Re: Peggy Peg schroefharingen



Bericht door Camper_01 »

Bij echt harde grond altijd even voorboren, dan geen enkel probleem. Heb nog geen enkele " haring" stuk gedraaid. Een jaar in gebruik.
Plaats reactie