Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door DJSmiley »

BMS instellen op 3.5V / cel vind ik vrij krap. Dat is 14V in totaal. Dan zal de BMS relatief vaak ingrijpen. Zeker als je laders ook op die spanning staan. Dan zal de BMS eigenlijk altijd eerder ingrijpen dan dat de lader stopt (Er zit altijd iets verschil tussen de cellen. Ga je met 14V laden terwijl de BMS op 3.5V staat dan kun je er zeker van zijn dat de lader eigenlijk nooit stopt en de BMS telkens gaat ingrijpen (cel 1 = 3.52, cel 2 = 3.49 bijvoorbeeld).
Naar mijn mening moet er zo'n 0.2V minimaal zitten tussen laadspanning en BMS instellingen (= 50mV per cel), waarbij de BMS dus pas iets later ingrijpt. Dan zal de lader stoppen met laden, de BMS niet telkens gaan klapperen. De lader zal ook nooit in float gaan, want de BMS grijpt eerder in dan dat de lader naar float gaat. Als de BMS weer vrijgeeft gaat de lader meteen weer in absorbtie laden tot die 14V, BMS grijpt alweer in en het herhaalt zich.
Netto houd je dan de accu op 14V, met pulsen waarbij de duur bepaald wordt door de tijd waarin de BMS m weer vrijgeeft

Ook vind bij veel BMSsen het (passief) balanceren pas plaats vanaf 3.4V (vaak instelbaar)

Naar mijn mening is een BMS een beveiliging tegen extremen en zou het geen onderdeel van basisfunctionaliteit moeten zijn. Een soort last-defense dus.

Mijn BMS staat ingesteld op 3.65V / cel max. Maar dat wordt vrijwel nooit getriggerd. Mijn laders gaan tot 14.2V (3.55V / cel)

Met goed gebalanceerde cellen zal dat niet perse meteen voor een disconnect zorgen, terwijl de cellen wel gebalanceerd worden. In de praktijk werkt dat ook prima, ik zie de lader(s) regelmatig stoppen, zonder dat de BMS ingrijpt.
Mijn cellen blijven prima in balans, en bij de meeste cellen is de grotere celdrift pas echt als je richting de 3.6V gaat.

Wat de EBL betreft: Ook daar verschillen de meningen over. Zelf gebruik ik een EBL, op de dikke invoerdraden, tot max 30A. (Via de kroonsteen achterin - daar kan 16mm2 in)
De interne lader koppel ik af (is niet geschikt voor lithium), en zonnepanelen ook buiten de EBL om. In de praktijk is daardoor de stroom nog relatief beperkt.
De Orion TR Smart levert in de praktijk zo'n 26-27A maximaal (is 360W, en bij een accuspanning van 13V is dat niet de volledige 30A)
Zwaardere DC-DC laders rechtstreeks op de accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door Schovie »

Ik vraag me af of jouw theoretische mening ook in de praktijk klopt. In mijn geval heb ik in de praktijk gezien dat nadat mijn BMS het laden stopt mijn MPPT lader vervolgens stopt met laden en nadat de BMS het laden weer heeft vrijgegeven de MPPT niet verder gaat met laden en hooguit in druppellading gaat als ik stroom af neem. Ik heb al regelmatig de MPPT softwarematig uit en weer aan moeten zetten als ik mijn fietsaccu's wil opladen.
Wat de laadapparaten(EBL en DcDc lader) via de alternator doen weet ik niet zeker. Maar meestal is de accu net weer vol, als ik mijn nieuwe bestemming bereikt heb. Dus het pulsen zal wel meevallen.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door Schovie »

Ik heb nog even een verdere praktijktest gedaan. Na een rit en een stop was met mijn instelling van 3,55V de accu vol. De BMS had het laden gestopt.
Na een goede lunch waarbij de accu de tijd heeft gekregen om tot rust te komen, heb ik in de BMS de instelling vervolgens op 3,65V gezet en ben naar onze geplande camperplaats gereden. De MPPT laadt, zoals ik al eerder constateerde verder niet bij. Die had zich bij de eerste uitschakeling van de BMS uitgezet en staat op druppelladen. Nadat tijdens de rit één van mijn cellen de 3,65V heeft bereikt stopt het laden. De andere cellen blijven wat achter want totaal kom ik net op 14,0V uit. Vervolgens duurt het een poos totdat de cellen weer tot rust komen. Pas als het voltage van hoogste cel gedaald is naar 3,55V begint het laden weer. Echter maar heel kort want binnen no time heeft de hoogste cel weer de waarde van 3,65V aangetikt en stopt het laden weer. Het totale voltage is dan 13,8. Ik kan heel even aan het te laden amperage zien dat het laden in ieder geval via de DcDc gaat. Van deze lader had ik verwacht dat die zou uitschakelen bij 14V. Niet dus. Of hij slaat weer aan als het voltage onder de 14V komt. Dat zou betekenen dat ook bij jouw instelling het wel en niet laden gaat pendelen. Overigens is bij mij dat pendelen maar van hele korte duur. Het duurt namelijk een poos voordat de hoogste cel weer onder een waarde zit (3,55V) dat de BMS het laden weer vrij geeft. Wellicht kan ik deze waarde in de BMS via mijn laptop ook nog aanpassen. Daar zal ik eens naar kijken. Als na het laden mijn accu geheel tot rust is gekomen is het voltage totaal gezakt naar 13,4V en zijn alle cellen weer in balans. Het balanceren van cellen heeft m.i. ook weinig toegevoegde waarde. Het balanceren gebeurt alleen tijdens het laden boven een in de BMS vastgesteld voltage en met een minimaal voltage. Zoals jij ook hebt geconstateerd, gaan de cellen pas afwijken bij een hoog voltage. De tijd om vervolgens naar het maximum voltage van de cel te gaan, is dermate kort dat het balanceren m.i. niets toevoegd.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door jan- »

Waarom doen ze dan al die moeite om een balancer in een BMS te bouwen? Het lijkt mij dat als het balanceren goed werkt, dit beter voor je cellen is en je langer van de volle capaciteit gebruik kan maken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
H+MCamper
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 19:41

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door H+MCamper »

Hans, hallo !

Wat bedoel je met een NDS systeem ?

Ik ben me aan het verdiepen in het monteren van een LiFePo4 100ah als HH accu in mijn camper, maar zie door de bomen het bos niet meer. Na het lezen van jouw reactie, was ik eigenlijk best opgelucht: het is allemaal kennelijk niet zo moeilijk ! Ik heb een Rimor camper uit 2017 op een Fiat Ducato MultiJet 130 - 130PK Euro6.

Ik zou graag jouw reactie horen !
En ook wat ik moet doen, ik heb een Lithium accu inmiddels gekocht, maar die staat in mijn schuur omdat ik hem niet zomaar in mijn camper durf aan te sluiten !

Groetjes, Han.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door jan- »

Waarom koop je eerst een accu om vervolgens te bedenken dat je hem niet durft te gebruiken?

Hans gebruikt het NDS systeem. Als je wilt weten wat het NDS systeem is, zie: Zie viewtopic.php?t=8479358&start=17
Maar wat Hans dacht ik bedoeld is dat je volgens Promobile ook gewoon gebruik kan maken van de interne beveiliging van de BMS in de accu. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Dat hangt van een heleboel factoren af (zoals je hier in dit topic kan lezen).

Je kan het ook gewoon met je nieuwe accu proberen en de stroom in de gaten houden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door hathi »

Sorry Han,had jouw reactie niet gelezen (was weg )….maar Jan heeft reeds een antwoord gegeven,…al weet ik niet wat je gekocht hebt ? ….Het NDS systeem , mijn systeem dus,..meer dan 5 jaar in gebruik !,…bedoel ik mee ,dat het een systeem is waar alles ,dus ook de Dynamo beveiliging ! Inbegrepen is in een pakket ,…wat je makkelijk ( zelf) kan monteren , de allernieuwste versie accu,s, de “Tempra”kun je zelfs nog makkelijker 1 op 1 monteren , zeker voor jouw (2017)…met een all in one regeling… lees maar even na ,ook de Download!!…..,het laden gaat zo razendsnel,tijdens een uurtje rijden ….onvoorstelbaar .https://www.cardwriter.nl/nds-pws-psb-1 ... ynamo.html, heb je geen slimme Dynamo kun je met het oudere systeem uit de weg ,of zoals Jan aangaf,eerst proberen???
Hans
Plaats reactie