Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door DJSmiley »

Die NDS is idd een mooie tussenoplossing.

Dat is geen booster, reguleert de stroom niet, maar dat doen de kabels meestal wel. Als dat voldoet ben je er in principe. Grote voordeel van een NDS itt een conventioneel scheidingsrelais is dat die WEL het relais afschakelt als de accu vol is, en dus netjes het laden stopt.

Niet de perfecte laadcurve voor een lithiumaccu, geen stroomregulatie, maar het belangrijkste punt wat een lithiumaccu wil: Stoppen met laden als ie vol is, wordt wel geregeld. In de praktijk dus een hele mooie middenweg tussen een perfecte setup met een booster en een dom scheidingsrelais. Kost wel wat, maar als je de losse dingen doorrekent valt het nog enigszins mee, want je hebt wel 1 op elkaar afgestemd systeem. Bespaart ook uitzoekwerk (en dus kosten)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door hathi »

Ds Smiley,jij bent de enige welke de zaak nuchter bekijkt :thumbup: ,netjes naar waarheid de zaken uit legt,zoals ze werken,maar vind je ook niet,dat hier veel geld over de balk gegooid ,word omdat men die booster wel een beetje onderschat, men denkt n.m dat er dan ook meer geladen gaat worden, niemand hier hoeft v mij zo,n NDS te kopen waarom ook ieder doet zijn ding,maar men moet ook geen wonderen verwachten, van zo,n Booster……. jij hebt ook ooit zo,n test uitgevoerd in het verleden,momenteel is dat ook gebeurd door Pro Mobil, ook niet zomaar iemand, hierbij 2 foto’s uit de test, n.m.de laad curve ( grafiek 1)zonder en (grafiek 2)met booster,bijna geen verschil ! (Grafiek 3) met 2x Booster,aan zienlijk verschil, met daarbij het kabel dikte verhaal uiteraard!…en de laatste foto,of het überhaupt nodig is., dat de meeste FIATS geen intelligente Dynamo hebben blijkt ook nu weer,dus waarom,geld uitgeven,vraag ik me dan af ?
6BA57BE7-E027-45F8-8418-AA6E640463AE.jpeg
6BA57BE7-E027-45F8-8418-AA6E640463AE.jpeg (107.43 KiB) 669 keer bekeken
627AFE43-677E-4D68-A651-55914946F5AF.jpeg
627AFE43-677E-4D68-A651-55914946F5AF.jpeg (97.68 KiB) 669 keer bekeken
. Het voordeel van een Lfp4 accu is toch ook als je er een hebt,dat deze ook in een mum v tijd weer vol is,en dat mis ik bij vele,welke er wel een hebben,ze hebben enkel meer stroom,minder gewicht,maar moeten alle zeilen bij zetten,of capriolen uithalen ( lees extra uitgaven doen )..om hun accu vol te krijgen,en juist dat laatste voordeel mis ik bij velen !
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door ducati 900 »

Duidelijk verhaal Hans.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door jan- »

Ik snap niet dat een DC/DC lader geld over de balk gooien zou zijn. Die kosten € 100 a € 200 euro of meer, afhankelijk van de max. stroom, merk etc.

Als ik kijk op https://www.bombeeck-digital.nl/nds-3l- ... -ion-3link
NDS 3LIONSYSTEM € 1.439,00
NDS Accu 12V-100Ah € 859,00
Dus dan kost het 3LINK kastje met display € 580,00
Als je al een accumonitor hebt dan is een DC/DC lader toch voordeliger?

Dus het is ook een beetje afhankelijk van wat je hebt, wat je graag zou willen en wat je er voor over hebt, welk systeem het handigst is.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door hathi »

Jan even alles in z,n perspectief,een DcDc is meestal helemaal Niet eens nodig,zie foto,daar gaat het n.m over ,niet die NDS :-B …………en als je de Victron een beetje goedkoper maakt, €220,-en de NDS weer wat duurder,heb je exact,wat jij wil, (er zit n.m.ook nog standaard een display bij)…en alles werkt onafhankelijk rijden/ stilstand/ laden….en de snelheid waarmee!.…maar daar ging het hier helemaal niet om,je hoeft niets te kopen,als je een normale 100 Amp accu vervangt,dus nog goedkoper ! Ik zou zeggen koop een Promobil uitgave 4 en je leest de hele test
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door jan- »

Ik dacht dat je een fan was van het NDS systeem. Maar je stelt nu voor om alleen een scheidingsrelais te gebruiken en de juiste kabel lengte en dikte? Want dat wordt toch met het Promobil systeem bedoeld?

Naast zelfbouw (zoals b.v. bij albertrietjens) zie ik nu zo gauw 3 systemen:

1) Scheidingsrelais:
Dit kan b.v. een Cyrix zijn of door een D+(simulator) aangestuurd relais.
Voordeel:
- Goedkoop.
Nadeel:
- Laden stopt niet als de LiFePO4 vol is.
- laadstroom is afhankelijk van de kabellengte en dikte.

2) DC/DC lader/booster:
Voordeel:
- Laden stopt als de LiFePO4 vol is.
- Laadstroom wordt geregeld.
- (Beter) geschikt voor een intelligente dynamo.
Nadeel:
- Voor een grote laadstroom is een dikke DC/DC lader nodig.

3) NDS 3LION:
Voordeel:
- Laden stopt als de LiFePO4 vol is.
- Inclusief display voor de laadtoestand van de accu.
Nadeel:
- Laadstroom is afhankelijk van de kabellengte en dikte.

Code: Selecteer alles

         ┌─────┐
Start + ─┤Cyrix├─ + woonaccu en            ┌───────┐
accu   ┌─┤Li-CT│    verbruikers            │display│
       ┴ └─────┘                           └───╥───┘
         ┌─────┐                            ┌──╨──┐
Start + ─┤DC/DC├─ + woonaccu en    Start + ─┤ NDS ├─ + woonaccu
accu   ┌─┤lader├─┐  verbruikers           ┌─┤3LION├─ + verbruikers
       ┴ └─────┘ ┴                        ┴ └─────┘
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door hathi »

Koop eerst dat blad,even en lees………dat ik NDS heb wat prima werkt,overigens,….wil niet zeggen dat iedereen dat moet,…..maar het ging de verkeerde richting uit,dacht ik…..vele denken door een DC Dc gaat het nog beter werken,of het een must is of zo,…ik weet niet,maar het schijnt wel invloed te hebben,op het koopgedrag,al dan niet terecht, vandaar ook die foto van de noodzaak,bij Fiat,ook zo,n misvatting
Hans
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door B12M_Ferry »

jan- schreef:
zo 20 mar 2022, 11:02
1) Scheidingsrelais:
Nadeel:
- Laden stopt niet als de LiFePO4 vol is.
Een LiFePO4 accu heeft normaal gesproken een eigen (ingebouwde) BMS. Schakelt de accu uit bij vol & leeg. Allemaal instelbaar.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door jan- »

Hoe werkt dat dan? Want de meeste accu's hebben toch maar 1 plus pool? Als die uitgeschakeld wordt, blijft deze vol, want de verbruikers worden dan ook uitgeschakeld. Dus dan moet je hem resetten of zo. Of bedoel je een accu met een aparte laad en ontlaad aansluiting? Heb je een voorbeeld?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door DJSmiley »

Menig FET-gebaseerde BMS zal het laden stoppen, maar nog wel ontladen kunnen worden.

Probleem is echter dat de BMS het laden niet stopt zolang een cel niet >3.65V komt (of wat er ingesteld is). Ook een accu langdurig op 3.6V houden is slecht en eigenlijk het overladen van een accu, zonder dat de BMS ingrijpt.

Een goede LFP lader zal dan ook altijd het laden stoppen als de accu vol is. Een scheidingsrelais doet dat niet, en de BMS ook niet in dat geval.

Je kan zoiets natuurlijk in elkaar flanzen met een goede shunt, BMV en een relaisuitgang die je instelt om dat te doen, en dus dan het scheidingsrelais uitschakelt. Dat is ook wat de NDS doet. Alleen heb je dan een all-in-one systeem, en hoef je dus niet zelf te klooien met settings, shunts, scheidingrelais enz.
En voordat iemand over de prijs begint: Ja, die is hoger. Maar het is een accu in het middensegment, een beetje dezelfde range als bv een Liontron. En naast de accu krijg je ook een fancy display / batterijmonitor en scheidingsrelais. Een Victron BMV kost ook richting de 200 euro, een scheidingsrelais ook 50 euro, en behalve het Victron logotje ziet die NDS er met zn schermpje enz wel wat gelikter uit. Dus tja, wat is netto dan nog het prijsverschil als je ook zelf nog moet klooien?

Persoonlijk ben ik geen fan van ongeregeld laden en de kabels als begrenzing gebruiken, maar als je de installatie goed monitored kan het prima, zoals menige NDS gebruiker al bewezen heeft.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door jan- »

Weer wat geleerd.
Ik had hier gelezen: "Zowel bij overload als overcharge fouten moet de load verwijderd worden om het BMS te resetten (zie gele markering)." viewtopic.php?t=8474000&start=182
Het zal wel afhankelijk zijn van de BMS. Als het in 1 richting onderbroken wordt, heb je het reset probleem inderdaad niet.

Het overladen kan je misschien verminderen door een lagere spanning in te stellen? Eigenlijk zou het laden niet alleen bij een bepaalde spanning moeten uitschakelen, maar ook bij een bepaalde State Of Charge.

Een BMS kan je ook vaak via bluetooth uitlezen. Dus dan is een display minder belangrijk.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door kampo »

hathi schreef:
vr 18 mar 2022, 20:57
Dus monteer het NDS systeem,en je hebt nergens meer omkijken naar,deze schakelt het HH laden uit,als deze vol is,en dat gaat bij Dit systeem,al na een 1/2 uur,rijden,want dan is ie weer VOL…..ja ongelofelijk natuurlijk,maar wel waar !…en perfect voor een doorsnee Camperaar , welke na een kleine week weer elders gaat?..maar bijna niemand gelooft dit,omdat er hier enkel over Boosters geouwehrd word, terwijl bijna geen enkele Fiat,zo,n ding ECHT NODIG heeft ,buiten de laatste Euro 6 modellen,en daar schijnt het ook nog niet eens een noodzaak te zijn,!……wat er intussen wel gebeurd,( dikwijls omdat men het hier gelezen heeft) ,er word flink op los gekocht :bang: terwijl er weinig meer geladen word, enkel diegene met een grote( meer dan 200 Amp) accu welke er 2 x30 Ampdc-dc op heeft staan, …..mijn Accu’s,worden een hele stalling pauze Niet geladen,zeker niet op 230 V,een onnodige uitgave,……en jullie blijven maar aan het kloten met die accu’s,geheel ONNODIG……..sorry,ik kon het niet laten,ik kan je nog een tip geven,koop de laatste uitgave van de Promobil no 4, het kost je weinig en je leest het allemaal in een test
Nou nou wat een betoog .
Vanwaar de emotie over wat je gewoon kennis uitwisselen zou kunnen noemen ?
Niet iedereen heeft een klein systeem met mini dynamo, mini solar, mini LFP accu.
Ik denk dat LFP gebruikers net diegene zijn die wat meer stroom willen als de doorsnee.

Een NDS smart link heeft wat mij betreft geen meerwaarde of is niets anders als een scheidingsrelais. Het verschil is net dat er weinig intelligentie in zit. Om te schakelen wordt nog zoals vroeger gebruikelijk was, gebruik gemaakt van een analoog D+ signaal en hier bijkomend ook een 230V signaal.

Wat je nodig hebt om tot een top oplossing te bekomen is een transformatie van lage spanning naar hogere spanning. Enkel boosters doen dat. Daar kun je niet om heen. Dat op-transformeren noodzakelijk is bij intelligente dynamo's is al lang bekend. De voordelen bij (iets oudere) voertuigen met niet intelligente dynamo's werden hierboven al vernoemd.
Maar je kan je er nooit meer uithalen als wat er uit komt of wat er in de accu gaat. Daarvoor moet je niets gaan bewijzen.

Ik ben niet onder de indruk van de simpele promobil voorstelling die behoorlijk niets zeggend is. Jammer ik had er meer van verwacht. Een gemiste kans.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door hathi »

[Quote)… Een NDS smart link heeft wat mij betreft geen meerwaarde of is niets anders als een scheidingsrelais. Het verschil is net dat er weinig intelligentie in zit. Om te schakelen wordt nog zoals vroeger gebruikelijk was, gebruik gemaakt van een analoog D+ signaal en hier bijkomend ook een 230V signaal. :-B ….lees u eerst eens in in de werking, D + signaal 230 Volt signaal ????…..Waar anders haalt een Booster zijn spanning,dan uit de Startaccu,waar ook de NDS deze vandaan haalt ………….Ja Kampo of u nu onder de indruk bent van de Promobil test,of niet dat maakt mij niet zo veel uit ,ik hecht er grotere waarde aan ,…dan wat u hier tot nu toe verkondigd hebt,….u bent n.m diegene,die begonnen is met Dynamo’s welke te heet zouden worden,….u hebt daarvoor dat onnodige reclame filmpje onder de aandacht gebracht, ….u bent diegene welke ,heel andere normen hanteert op het forum,dan de doorsnee, want uw systemen zijn totaal niet te vergelijken met ,waar een gewone Camperaar wat aan heeft,..en ……Nu worden veel van uw argumenten van weleer ,door deze test weerlegt,en gaat u op uw achterpoten staan ,want wat blijkt 80% van de Fiat Campers hier op het Forum hebben meestal geen slimme Dynamo,en hebben niet eens een DcDc booster nodig,gewoon omdat het zonder kan,maar U bent iemand welke alles wil ontleden,en uitzoeken tot 3 x achter de komma,niks mis mee,maar in de praktijk voor een camperaar,echt niet te volgen,..laat staan te betalen …PS ,als u 150 Amp een mini noemt,dan zitten op dit Forum,veel mini.s
Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door Camperic »

Je vergeet er wel de conclusie van het artikel in Promobil bij te zetten :wink:
"Booster sind also eine ef­fektive Möglichkeit, den Strom­nachschub zu verbessern; sie müssen allerdings mit Sinn und Verstand eingesetzt werden."
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie