Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door rcraats »

Ik heb naar volle tevredenheid een diy LifePO4 accu van 200Ah in mijn camper gebouwd. Het BMS staat laden en ontladen met 120A toe. Tijdens het rijden laadt de accu met minder dan 20A. Dat laden gebeurt af fabriek over een Schaudt ebl. Volgens de documentatie kan de Schaudt laden met max 18A, dus dat klop wel. Kan iemand mij uit ervaring bevestigen dat wanneer ik een Victron Cyrix Li-ct 12/120 scheidingsrelais tussen startaccu (lood) en huishoudaccu (LifePO4) plaats, het laden vanzelf met veel meer Amp gaat en ik daarvoor geen laadbooster nodig heb? Ik heb nog een gewone domme dynamo in mijn camper.
Hymer B674 SL
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door Kroppie »

door de cyrix zal de laadstroom veel hoger worden, en een laadbooster wordt geplaatst om de laadstroom zodanig te beperken [is meestal instelbaar bij een booster] dat de dynamo niet overbelast word, dat is wat ik er van weet, ik heb er geen ervaring mee met lithium.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door DJSmiley »

De Cyrix Li-CT voegt niets toe, die is bedoeld in combinatie met een Victron BMS. Zonder aansturing van een VE.Bus BMS is het gewoon functioneel een normaal scheidingsrelais.

De EBL doet GEEN stroomlimitatie. Dat is een hardnekkig misverstand. De 18A is de ingebouwde lader van de EBL, die is maximaal 18A.
Bekijk de schema's maar: Dan zie je ALLEEN een relais tussen de in- en uitgang van de EBL.

Dat de laadstroom onder de 20A blijft komt doordat de bekabeling een natuurlijke weerstand vormt en zo de stroom beperkt. Als er een dikkere kabel zou liggen dan zal uiteindelijk de zekering springen, maar vaak zal de EBL eerder beginnen te smelten: 40A doet de zekering niet trippen, maar wel de relais en stekkers overbelasten.

Geen booster en de ingebouwde lader gebruiken: Het gaat vaak wel goed, maar is beide geen goede oplossing.

De lader van de EBL is niet geschikt voor lithium, te hoge floatspanning (13.8V) en te lange absorbtietijd.
De dynamostroom kan dan wel beperkt worden, maar langdurig >20A door zo'n EBL gaat gewoon ten koste van dat ding. Die dingen zijn simpelweg NIET gemaakt op een lang leven bij zulke stromen.

De LFP via de dynamo op die manier laden is ook verre van optimaal. Accu vol en de dynamo blijft vrolijk 14+V geven. Er is geen enkele vorm van laadpatronen.

Wil je een LFP optimaal behouden, dan laad je met 14-14.2V (max), stop je het laden als ie vol is, en een eventuele float op 13.5V.

Alle andere situaties kunnen best werken, maar is niet hoe je met een accu moet omgaan om de levensduur optimaal te houden: Het gaat simpelweg ten koste hiervan.

Bottomline: Laadbooster altijd plaatsen als je het goed wilt doen. En idealiter geen langdurig hoge laadstromen door de EBL

Meer info en technische details op https://www.boetronics.nl/ebl99/ en https://www.boetronics.nl/dcbooster/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door rcraats »

Dank voor jullie snelle reactie. Ook weer wat leesvoer ;-).

Even een kleine toelichting op het uitgebreide antwoord van @djsmiley. Ik gebruik voor het laden van de LifePO4 via 230v en solar in beide gevallen Victron laders met de instelling op Lifepo4. Die zijn rechtstreeks aangesloten op de LifePO4 accu en gaan buiten de ebl om. Daar heb ik en verwacht ik geen problemen mee. Voor het laden over de dynamo dacht ik de Cyrix te plaatsen tussen de plus van de loodaccu en de plus van de Lifepo4. Dus niet door of via de ebl en aangesloten met voldoende dikke kabels (16 of 25mm2) tussen beide accu's die overigens nog geen meter uit elkaar staan. Dan zou de dynamo (door de dikke kabels) toch meer Amp kunnen leveren en zou de ebl toch niets te lijden hebben? Misschien de laadstroom dan toch nog beperken wanneer die te hoog is, maar wellicht is dat voor de accu niet eens nodig dan. Of heb ik dat mis. Wil je hier je visie nog eens op geven?

groet Rinus
Hymer B674 SL
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door DJSmiley »

Ja, dan kun je met meer amperes laden.

Hoeveel? Geen idee. Er is nog altijd geen regulering tussen, dus de kabeldiameter, lengte en overgangsweerstanden zullen de uiteindelijke laadstroom bepalen.

Gevoelsmatig gok ik dat je, met een beetje toeren, snel op 60-80A kunt uitkomen als je 25mm2 pakt.
De vraag is of je dynamo dat leuk vind om langdurig als extra belasting te moeten leveren.

Ook lost dat nog niet het gebrek aan een fatsoenlijk laadpatroon op. Eenmaal de accu vol dan zal de stroom wel afnemen, maar de lithiumaccu blijft op een hoge spanning (14+) gehouden worden, terwijl dat juist niet hetgene is wat verstandig is voor een lithiumaccu.

Ik plaats altijd een booster, ongeacht of er wel of geen slimme dynamo is.

Een lithiumaccu (elke accusoort) moet je opladen zoals het hoort, met de juist laadcurves en spanningen.

Boeit levensduur je niet? Dan kun je prima een dom scheidingsrelais plaatsen en m met de interne EBL lader opladen. Werkt ook. Maar over de langetermijn hebben we het dan niet....
Je kan een loodaccu ook dagelijks 70% ontladen. Merk je de eerste tijd ook niet perse de gevolgen van....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door rcraats »

@djsmiley: Ik ga me inlezen in laadboosters. Thanx
Hymer B674 SL
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door myway »

DJSmiley schreef:Ja, dan kun je met meer amperes laden.

Hoeveel? Geen idee. Er is nog altijd geen regulering tussen, dus de kabeldiameter, lengte en overgangsweerstanden zullen de uiteindelijke laadstroom bepalen.

Gevoelsmatig gok ik dat je, met een beetje toeren, snel op 60-80A kunt uitkomen als je 25mm2 pakt.
De vraag is of je dynamo dat leuk vind om langdurig als extra belasting te moeten leveren.

Ook lost dat nog niet het gebrek aan een fatsoenlijk laadpatroon op. Eenmaal de accu vol dan zal de stroom wel afnemen, maar de lithiumaccu blijft op een hoge spanning (14+) gehouden worden, terwijl dat juist niet hetgene is wat verstandig is voor een lithiumaccu.

Ik plaats altijd een booster, ongeacht of er wel of geen slimme dynamo is.

Een lithiumaccu (elke accusoort) moet je opladen zoals het hoort, met de juist laadcurves en spanningen.

Boeit levensduur je niet? Dan kun je prima een dom scheidingsrelais plaatsen en m met de interne EBL lader opladen. Werkt ook. Maar over de langetermijn hebben we het dan niet....
Je kan een loodaccu ook dagelijks 70% ontladen. Merk je de eerste tijd ook niet perse de gevolgen van....
Er zijn natuurlijk ook loodaccu’s die je wel met 70/80% mag ontladenAfbeelding
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door jan- »

Wat ik niet snap is dat Victron een speciaal relais ontwikkeld voor een LiFePO4 accu, maar voor de regeling afhankelijk is van het Victron BMS systeem. Hadden ze toch net zo goed een dom relais kunnen gebruiken die door de BMS tijdelijk uitgeschakeld kan worden?

Of ze hadden (net als bij NDS) iets verder moeten gaan en er een shunt aan moeten toevoegen. Dan kan je meten hoe vol de accu is en b.v. bij 90% het laden stoppen en 80% weer inschakelen. Kan je ook het laden via de zonnepanelen en 230V onderbreken, zodat je daarvoor eenvoudige regelaars kan gebruiken.

Zijn er ook BMSen die het laden kunnen onderbreken als de accu vol is? Je hebt dan wel een aparte aansluiting nodig voor het laden en de verbruikers. Of een relais aansluiting zodat je op een geschikte plek een scheidingsrelais kan plaatsen.

Die NDS is relatief duur, ook al zit daar ook nog een display bij voor de laadtoestand van de accu's. Met een shunt en een relais, aangesloten op een Arduino, zou je dit ook kunnen. Zie viewtopic.php?t=8479187 Maar ik heb begrepen dat albertrietjens het laden niet automatisch uitschakelt, maar een DC/DC lader gebruikt.

Zit je nog wel met de stroombegrenzer, want het is niet ideaal om dit via de dikte/lengte van de kabel te regelen. Hoewel ik me kan voorstellen dat na wat praktijkervaring met verschillende busje, dit wel zou kunnen werken. En als je een intelligente dynamo hebt, zou je dat uit moeten kunnen schakelen, maar ik heb nog niet gezien hoe je dat kan doen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door rcraats »

jan- schreef:
wo 16 mar 2022, 10:23
Zijn er ook BMSen die het laden kunnen onderbreken als de accu vol is? Je hebt dan wel een aparte aansluiting nodig voor het laden en de verbruikers. Of een relais aansluiting zodat je op een geschikte plek een scheidingsrelais kan plaatsen.
Ik heb een JBD BMS op mijn accucellen aangesloten. Zodra één van de cellen de maximale, door mij ingestelde, spanning bereikt wordt het laden vanzelf gestopt. Bij een door mij ingestelde lagere spanning begint het laden weer. Dus ook bij het laden met < 20A door de dynamo via het ebl heb ik ervaren. Wanneer ik een Cyrix li-ct zou aansluiten tussen startaccu en huishoud accu zonder tussenkomst van het ebl zal het laden ook stoppen zodra deze maximale celspanning is bereikt. Wat over blijft is de vraag of de dynamo daar dan wel mee om kan gaan. Mijn zorg is dus niet zozeer de lifepo4 accu maar meer of de dynamo dit aan kan.
Hymer B674 SL
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door kampo »

rcraats schreef:
di 15 mar 2022, 20:11
Dank voor jullie snelle reactie. Ook weer wat leesvoer ;-).

Even een kleine toelichting op het uitgebreide antwoord van @djsmiley. Ik gebruik voor het laden van de LifePO4 via 230v en solar in beide gevallen Victron laders met de instelling op Lifepo4. Die zijn rechtstreeks aangesloten op de LifePO4 accu en gaan buiten de ebl om. Daar heb ik en verwacht ik geen problemen mee. Voor het laden over de dynamo dacht ik de Cyrix te plaatsen tussen de plus van de loodaccu en de plus van de Lifepo4. Dus niet door of via de ebl en aangesloten met voldoende dikke kabels (16 of 25mm2) tussen beide accu's die overigens nog geen meter uit elkaar staan. Dan zou de dynamo (door de dikke kabels) toch meer Amp kunnen leveren en zou de ebl toch niets te lijden hebben? Misschien de laadstroom dan toch nog beperken wanneer die te hoog is, maar wellicht is dat voor de accu niet eens nodig dan. Of heb ik dat mis. Wil je hier je visie nog eens op geven?

groet Rinus
Het is altijd best om de volle laadstroom niet over de zwakke EBL te laten lopen.

De laadstroom uit de dynamo, via het CT-Li relais zal "beperkt" worden door
- het type dynamo en het motortoerental
- de kabelsectie tussen Start en HH accu
- het type regelaar dat op de dynamo gemonteerd werd
- de ladingstoestand van de startaccu
- de hogere spanningswaarde van een LFP
- ...

Conclusie, net zoals DJ smiley aangeeft,
De LFP zal in combinatie met een CT-Li relais niet altijd gebruik maken van de maximale spanning die beschikbaar is.
Een relais kan de (lage) aangeboden spanning niet verhogen zoals een booster.
Het LFP laden kan dus in sommige gevallen langer duren.
Als je een booster gebruikt zal je deze problemen niet hebben want dan heb je alles onder controle.

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0-A-NL.pdf
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door albertrietjens »

myway schreef:
di 15 mar 2022, 21:14
Maar ik heb begrepen dat albertrietjens het laden niet automatisch uitschakelt, maar een DC/DC lader gebruikt.
Dat is slechts de halve waarheid. Mijn DC/DC wordt ingeschakeld met behulp van een pseudo D+ detectie op basis van gemeten spanning. Die DC/DC wordt dan niet meer uitgeschakeld tijdens het rijden. Daar zorgt de laadregelaar voor die uiteindelijk het laden voor zijn rekening neemt. Tijdens het rijden neemt de DC/DC de taak over van het zonnepaneel. Grootste voordeel in deze is dat er slechts een apparaat bepaalt hoe en wanneer er geladen wordt.

Aan de 230V kant doe ik in principe hetzelfde, maar daar gebruik ik een 230V naar 36V AC/DC.

Dit is een principe overzicht van mijn electra opstelling

Overzicht_Chang_03.JPG
Overzicht_Chang_03.JPG (49.67 KiB) 1101 keer bekeken
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door Camperic »

Ik heb om dezelfde reden een Cyrix Li-CT gekocht, maar die heb ik gelukkig weer kunnen verkopen en een Orion-Tr gemonteerd. Nou ja, dat staat op de planning de komende weken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door Arie55 »

Zou er maar een beetje voorzichtig mee zijn om de lfp op te laden met de dynamo. Buiten dat de stroomsterkte van belang is, heb ik gezien dat de spanning op kan lopen die eigenlijk te hoog is voor de lfp. Vooral als je net gestart hebt en de start accu opgeladen wordt. Een BMS regelt dat meen ik niet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klopt mijn verwachting met Cyrix Li-CT?



Bericht door hathi »

Dus monteer het NDS systeem,en je hebt nergens meer omkijken naar,deze schakelt het HH laden uit,als deze vol is,en dat gaat bij Dit systeem,al na een 1/2 uur,rijden,want dan is ie weer VOL…..ja ongelofelijk natuurlijk,maar wel waar !…en perfect voor een doorsnee Camperaar , welke na een kleine week weer elders gaat?..maar bijna niemand gelooft dit,omdat er hier enkel over Boosters geouwehrd word, terwijl bijna geen enkele Fiat,zo,n ding ECHT NODIG heeft ,buiten de laatste Euro 6 modellen,en daar schijnt het ook nog niet eens een noodzaak te zijn,!……wat er intussen wel gebeurd,( dikwijls omdat men het hier gelezen heeft) ,er word flink op los gekocht :bang: terwijl er weinig meer geladen word, enkel diegene met een grote( meer dan 200 Amp) accu welke er 2 x30 Ampdc-dc op heeft staan, …..mijn Accu’s,worden een hele stalling pauze Niet geladen,zeker niet op 230 V,een onnodige uitgave,……en jullie blijven maar aan het kloten met die accu’s,geheel ONNODIG……..sorry,ik kon het niet laten,ik kan je nog een tip geven,koop de laatste uitgave van de Promobil no 4, het kost je weinig en je leest het allemaal in een test
Hans
Plaats reactie