Rondreis zuid-Noorwegen

Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door Ferrariman »

Hallo Allemaal,

Mijn vriendin en ik gaan in juli voor 4 weken naar Noorwegen.
Ik heb al veel info van onder andere dit forum gehaald en ik ben benieuwd of jullie nog tips en tops voor ons hebben.
De camper is gehuurd van 11 juni t/m 8 juli. Betreft een camper uit 2021, 7,5m met zonnepanelen e.d. Dus vrijstaan moet geen probleem zijn.
Het enige dat we vast hebben gelegd is de boot van Hirtshals naar Kristiansand voor zondag 12 juni om 18.00u.

Ik heb bij het plan bewust geen planning per dag gezet, omdat we graag van dag tot dag willen kijken hoe we verder gaan. Mogelijk redden we het hele plan, misschien komen we maar tot de helft.

We zijn actieve personen, de racefiets en wandelschoenen gaan mee.
Op een actieve dag willen we het liefste max 20-25km wandelen, of 5 uur fietsen en daarnaast vind ik het geen probleem om ongeveer 3 uur te rijden.
Op een “rijdag” rij ik graag veel, maar we stoppen dan ook regelmatig om van de omgeving te genieten.

Het plan tot nu toe is als volgt:

Boot met camper hirtshals kristansand
Afvaart om 18.00, 930 km vanaf huis rijden.

- Kristiansand - Brusand. ~1 dag via de kust(200km).

-lysefjord
Kjeragbolten?? (Veerboot lysebotn naar forsand)
Preikestolen(8km wandelen)

Suldalsosen? (Zalm tegen rivier op zien zwemmen)

- Hardingervidda nationaalpark i.c.m. Hardangerfjord
Trolltunga, wandeling vanuit Odda, 23 km in totaal
Folgefonna, ‘touristische route(25 km vanuit bondhus, vlak bij Odda) of blue ice hiking?
Voringsfossen waterval, 4km lopen vanaf Fossatromma
Route 7 vanaf Eidfjord - Geilo

- Flam
treinrit, met terugweg lopen
fjordsafari?
Staafkerk borgund(1 uur enkele reis)?

- Gudvangen
- Naeroyfjord

- Bergen

- Sognefjord

- balestrand?

- fjaerland?

- staafkerk Urnes?

- Jotunheimen
Route 55
Galdhoppigen met ijstunnel
Route: sognefjellet(ligt op route 55)
Route: Gamle stynefjellsvegen
Route: Valdresflye


- Staafkerk Lom

- Route: Grotli - Stryn

- loen?

- Jostedalsbreen
Briksdalgletscher?

- Vetvika?

- Geirangerfjord
Geiranger(seven sisters waterval)

- Alesund?

- Route: Trollstigen?

- Route: Atlantic road.
Vevang - Averoy, 8km.



2000km vanaf kristiansand tot aan averoy

- trondheim?

2064km vanaf atlantic road naar huis via Oslo

De terugweg willen we af en toe monitoren wat de prijs van holland norway lines doet. Die was laatst opeen echt bizar gestegen en kwamen we uit op bijna 1000 euro. Dat vinden we een beetje overdreven, maar terug via Kristiansand- Hirtshals kan ook nog, of via zweden en dan kunnen we in Denemarken nog kiezen uit de brug of de boot.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Rondreis zuid-Noorwegen.



Bericht door GeMa »

Wegen in Noorwegen zijn over het algemeen goed, maar vaak 2-baans en kronkelend vanwege de vele bergen. Ook langs de kust is het vaak slingeren om de fjorden en inhammen heen, waardoor afstanden vaak langer zijn en langer duren dan je misschien gewend bent.

Zeker buiten de bebouwde kom moet je tankstations goed in de gaten houden.

Gasflessen is een lastig verhaal in Noorwegen, ze hebben zo hun eigen fles en omruil/vulsysteem. LPG is wel simpel te krijgen.

Prijzen liggen over het algemeen wat hoger als in NL, zeker als het om alcohol gaat of uit eten.

Maar..., het is een mooi land, je moet de mensen en gewoonten even leren kennen, schoon en veilig.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Rondreis zuid-Noorwegen.



Bericht door kampertjes »

Je hebt er al erg grondig over na gedacht. Wat moeten we er nog aan toe voegen?
Misschien dit: camperen is bij uitstek vakantie vieren in vrijheid. Een al te ambitieus en geplande route hoort daar m.i. niet bij. Wij zijn in september met zelfde Ferry naar Noorwegen gevaren (soort van, dikke storm). Daarna meteen linksaf langs de kust. Relatief onbekend deel maar mooie wandelingen kunnen maken, o.a. naar afgelegen vuurtorens. Zo de kust wat gevolgd en gaandeweg wat omhoog. Net wat we tegenkwamen en hoe het weer was. Probeer de toeristische hotspots te vermijden, of je moet het leuk vinden veel mensen te zien. Het kan in die tijd ertussen druk zijn op die plekken. Juist daarbuiten is Noorwegen prachtig en zijn er volop plekken om in alle rust de nacht door te brengen. Ik denk dus dat je te veel wil.

O, en die eerste dag: 930 km in één ruk naar Hirtshals? Het kan ja, maar is wel ambitieus met een camper inclusief files van Hamburg en 2 uur van te voren op terminal. Joh, je hebt vakantie!!
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Rondreis zuid-Noorwegen.



Bericht door Ferrariman »

GeMa schreef:
za 12 mar 2022, 16:01
Wegen in Noorwegen zijn over het algemeen goed, maar vaak 2-baans en kronkelend vanwege de vele bergen. Ook langs de kust is het vaak slingeren om de fjorden en inhammen heen, waardoor afstanden vaak langer zijn en langer duren dan je misschien gewend bent.

Zeker buiten de bebouwde kom moet je tankstations goed in de gaten houden.

Gasflessen is een lastig verhaal in Noorwegen, ze hebben zo hun eigen fles en omruil/vulsysteem. LPG is wel simpel te krijgen.

Prijzen liggen over het algemeen wat hoger als in NL, zeker als het om alcohol gaat of uit eten.

Maar..., het is een mooi land, je moet de mensen en gewoonten even leren kennen, schoon en veilig.
Gasfles is een goede, had ik nog niet gehoord! Ga ik opzoeken.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Rondreis zuid-Noorwegen.



Bericht door Ferrariman »

kampertjes schreef:
za 12 mar 2022, 18:52
Je hebt er al erg grondig over na gedacht. Wat moeten we er nog aan toe voegen?
Misschien dit: camperen is bij uitstek vakantie vieren in vrijheid. Een al te ambitieus en geplande route hoort daar m.i. niet bij. Wij zijn in september met zelfde Ferry naar Noorwegen gevaren (soort van, dikke storm). Daarna meteen linksaf langs de kust. Relatief onbekend deel maar mooie wandelingen kunnen maken, o.a. naar afgelegen vuurtorens. Zo de kust wat gevolgd en gaandeweg wat omhoog. Net wat we tegenkwamen en hoe het weer was. Probeer de toeristische hotspots te vermijden, of je moet het leuk vinden veel mensen te zien. Het kan in die tijd ertussen druk zijn op die plekken. Juist daarbuiten is Noorwegen prachtig en zijn er volop plekken om in alle rust de nacht door te brengen. Ik denk dus dat je te veel wil.

O, en die eerste dag: 930 km in één ruk naar Hirtshals? Het kan ja, maar is wel ambitieus met een camper inclusief files van Hamburg en 2 uur van te voren op terminal. Joh, je hebt vakantie!!
Je moet er niks aan toevoegen, maar als je iets had kunnen toevoegen en ik had niks gevraagd, was het m.i. Zonde geweest.

Ik vind het niet ambitieus om in 1 dag naar Hirtshals te rijden en dat is voor mij ontspanning en vakantie.
Maar goed, zoals gezegd, we varen pas de tweede dag in de avond.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet hoe vaak je met een camper 1000 km op 1 dag hebt gereden. Gezien de omschrijving in de openingspost is het geen kampeerbus.
Dan wordt die afstand in 1 dag best een uitdaging. Je moet af van het idee, dat je even snel kunt reizen als met een personenauto.
Noorwegen is prachtig, geniet er van en maak er geen bucketlist van te behalen doelen van.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door Ferrariman »

EasyBee schreef:
zo 13 mar 2022, 10:16
Ik weet niet hoe vaak je met een camper 1000 km op 1 dag hebt gereden. Gezien de omschrijving in de openingspost is het geen kampeerbus.
Dan wordt die afstand in 1 dag best een uitdaging. Je moet af van het idee, dat je even snel kunt reizen als met een personenauto.
Noorwegen is prachtig, geniet er van en maak er geen bucketlist van te behalen doelen van.
1 of 2 keer denk ik.
Zoals gezegd gaat de boot pas de 2e dag om 18.00, dus die uitdaging zal wel meevallen.
En we hebben maar 1 doel, genieten. Vandaar dat ik ook benoemd heb dat we wel zien hoever we komen. Een plan is maar een plan hé.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door Ferrariman »

Weinig reacties op mijn vraag.
Ben benieuwd of ik iets kan doen om meer reacties te krijgen?
Transit 24
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2020, 23:36

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door Transit 24 »

De afstand naar Hirtshals lijkt me geen probleem in die tijd die je daarvoor hebt .
Hamburg rijden wij s'avonds laat of s'morgens heel vroeg door ivm met files
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door Frans-K »

Ik vind het een ambitieus reisschema.
Gemiddelde snelheid in Noorwegen is ongeveer 60 km/u, sneller ga je niet redden.
Alle geplande wenzen zal niet lukken, maak vooraf keuzes. Eerst de belangrijkste wenzen, daarna 2e keus.
Op de kaart lijkt het eenvoudig, maar daar reizende valt het tegen.
Bij ponten mis je altijd net de pont, extra wachttijd. enz, enz
Maar vooral geniet want het is een heel mooi land om rond te reizen.
Gebruikersavatar
mcpeet
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 13:15

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door mcpeet »

Afgelopen zomer groot deel van jullie reis gedaan.
Heen via Denemakren en de brug, via Oslo, Lillehammer, Gala naar Geiranger en terug via Kristiansand Hirtals.
Ook wij vinden rijden in de camper erg leuk en ontspannend. Ondanks late vertrek uit Berkel en Rodenrijs (13.00) en de files bij Hamburg de 1e dag tot Odense gekomen.
Terugweg idem. Late ferry genomen, geslapen in de buurt van Kolding en volgende dag naar huis.
Zie op je lijstje mooie wandelingen staan. Zoals Preikestolen en Kjeragbolten. Hebben we ook gedaan. Maar vergis je niet in de afstand. Lijkt kort, maar je moet enorm veel hoogte meters maken. Doe je niet even. En.... wil je vriend voor het leven maken. Neem pak stroopwafels mee voor de parkeerwacht bij de Kjeragbolten. Hij zal je eeuwig dankbaar zijn. Check op de dag dat je daar wil gaan lopen zijn facebook pagina,(Kjerag Tourist Information) rond 6 uur geeft hij weather update. Wij hebben onze wandeling door mist en regen een dag uit moeten stellen. De tocht (het is zeker geen wandeling) is geweldig maar heftig.
Mijn advies: plan je trip globaal en hou een aantal dagen "vrij" zodat je wandelingen door slecht weer een andere dag kan doen. Wij zijn zo "hoog" mogelijk begonnen en vandaar weer rustig afgezakt naar Hirtals. En mocht je van vogels houden.... ga dan naar Runde. De leuke papegaaiduikers kan je bezoeken (na wandeling van circa 1 uur).
Neem vanuit Flam de trein omhoog (van te voren boeken) en huur "boven" een mountainbike. Heerlijke route naar beneden, begin is erg steil daarna is het heerlijk fietsen. Al onze wandelingen en fietstochten beginnen we graag erg vroeg. Dan is het nog lekker rustig en heb je de tijd om het op je gemak te doen. Uiteindelijk door regen 2 lange wandelingen niet gedaan (Trolltunga en Jotunheimen). En Preikestolen gedaan met windkracht 7 a 8. Dat was op het plateau geen pretje maar absoluut de moeite waard (je moet wel van traplopen houden!!)
En rij afstanden per dag zijn maar minimaal. Je mag blij zijn als je 60 km per uur haalt. Pontjes, uitzichtpunten, tegenliggers, schapen op de weg......
Veel plezier met je voorbereidingen

Gr Peter
eura-mobil-profila-t-675-sb
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door Ferrariman »

Hamburg hebben we nu in gedachten om te overnachten op de heenweg. Daar hoop ik de files mee te ontlopen. Is het makkelijk om daar een camperplaats te vinden zonder reservering?
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door Ferrariman »

De wandelingen doen we goed voorbereid qua spullen, training en fitheid, maar weer is inderdaad wel een dingetje. Hoe heb je dat bij de andere wandelingen voorbereid?

Reisafstand is voor ons echt iets wat we onderweg wel zien. Misschien halen we Flam niet, en misschien redden we alles.
Elke dag is dus een potentiële rust dag.

Mountainbiken bij Flam klinkt leuk, eens kijken of ik mijn vriendin kan overhalen :wink:
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rondreis zuid-Noorwegen



Bericht door EasyBee »

Ferrariman schreef:
za 26 mar 2022, 0:07
Hamburg hebben we nu in gedachten om te overnachten op de heenweg. Daar hoop ik de files mee te ontlopen. Is het makkelijk om daar een camperplaats te vinden zonder reservering?
Campercontact , Stellplatzführer , Park4Night
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie