C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door AadenAnke »

Ja was toen ook al :shh: gewoon een 2e of 3e cbr nummertje en zwakke leerlingen op een ander nummer examen aanvragen :silent: maar er staat aan gegeven het totaal aantal examens aantal 1e geslaagde en het aantal 2e en zo voort heb ooit begrepen dat het zelfs op instructeur niveau bij gehouden wordt. Maar voor mij alweer 30 jaar geleden dat ik mijn laatste rijles heb gegeven dus is allemaal veranderd he :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door rijschoollucassen »

Slagingspercentages hebben mij nooit veel geïnteresseerd, er zijn manieren om die te manipuleren.
Geef vooral geen automaat rijlessen,
als je een buitenlands klinkende stem aan de telefoon hebt zeg je een wachtlijst te hebben voor de komende maanden,
geef elke leerling voor de zekerheid tien lessen meer dan nodig en laat je vooral niet in met zaken als rijangst, faalangst, autisme etc.

Druk vanuit de ouders is ook heel vervelend, pa deed het in 12 lessen!

Ga bij de keuze van een rijschool vooral op mond-tot-mond reclame af. Is een lesuur ook echt 60 minuten, zijn prijzen echt all-in of krijg je bij het examen nog een rekening voor "autohuur"?

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door AadenAnke »

Ik had mijn rijschool in Rotterdam buitenlandse stem of naam niet aannemen was gelijk geen werk :lol: waren om eerlijk te zijn vaak leerlingen met veel gevoel voor het voertuig de verkeersregels en die toepassen was wat lastiger meestal. Ik werkte samen met een Portugees en verzorgde zelf theorie lessen. We hadden veel leerlingen uit Kaapverdië mooie tijd maar was hard werken in de grote steden lag de prijs een 7 tot 10 gulden per uur lager. Ik heb 3 kinderen van 2 examinatoren als leerling gehad dat was voor mij toch wel een teken dat ik het niet verkeerd deed. Was blij dat ik in 85 in het OV kon beginnen. Maar mond op mond reclame is de mooiste

Gr Aad
EricRX
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 11 mar 2022, 14:51

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door EricRX »

AadenAnke schreef:
za 12 mar 2022, 9:42
Maar mond op mond reclame is de mooiste

Gr Aad
Ik heb begrepen dat dit nu juist blijkbaar niet openlijk op dit forum mag (niet negatief, maar ook niet positief), maar adviezen/ervaringen via PB zeker welkom, aangezien ik nog niet zo lang in deze omgeving van Eindhoven woon en nog geen mensen gesproken heb die mij ervaringen met rijscholen kunnen delen.
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door hermanusb »

Beide meiden hier hebben hun rijbewijs in 1 keer gehaald bij de rijschool van onze buren.
Ja, wat meer lessen gehad maar voor ons telde dat het goed moet en waarom ver weg lessen als je buurman en buurvrouw een rijschool hebben??

Bijna al de kinderen in deze straat en wijde omgeving lesten ook bij hun.

Lessen nemen doe je daar waar je een goed gevoel hebt.
Ik zou dus nooit een pakket nemen.
Want dan zit je aan iemand vast waar je geen klik mee hebt.
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door AadenAnke »

Pakketten voor C en D zijn heel normaal. In de morgen en begin middag alleen of met 2 leerlingen lessen en eind van de middag examen. We deden in het OV (D) met 3 leerlingen vanaf maandag rijles geven in het toekomstig werk gebied dus gewoon bus lijnen rijden en dan op donderdag alle 3 examen doen was meestal 3 flessen bedank drank mee naar huis :cheers: konden ze op maandag met de mentor mee en na een week of 2 zelfstandig de dienst op :lol: heb bij een rijschool ook nog op de bus en vrachtwagen (toen was C en D net gescheiden en moest het een echte vrachtwagen en bus zijn) les gegeven dagdelen van 3 uur met 1 leerling vaak na 3 of 4 dagdelen examen meestal begonnen we een 5 a 6 werkdagen voor de examen datum. Later kon je examen tijdstippen inkopen.

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door rijschoollucassen »

Ligt eraan hoe de rijschool met zijn pakketten omgaat. Wij hadden ook diverse pakketten, maar als daar om welke reden dan ook een eind aan kwam betaalden wij gewoon het verschil terug, wel met dien verstande dat reeds gedane zaken gewoon als losse onderdelen berekend werden.

Je zou dus gewoon aan de rijschool kunnen vragen hoe zij daar mee om gaan.

Bij de korte pakketten zoals bromfiets en aanhanger reden wij vaak de eerste twee uren als een soort in-test om te zien of het haalbaar was. Niet iedereen heeft genoeg aan 6 uren voor de aanhanger of 4 uur voor de bromfiets. Zo konden we met een of twee uurtjes extra toch een goede slagingskans bieden.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
EricRX
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 11 mar 2022, 14:51

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door EricRX »

Indien ik kies voor rijbewijs C (zonder code 95) en niet voor rijbewijs C1 heb ik meer keus qua rijscholen in de omgeving Eindhoven. Ik krijg de indruk dat dit te maken heeft met de grootte van de vrachtwagen. Voor C1 lijken rijscholen over het algemeen een kleinere vrachtwagen in te zetten dan voor C.....maar dat weet ik dus niet zeker.

Wat ik begrijp van de site van het CBR en (viewtopic.php?t=8460439&start=14)is het theorie-examen voor rijbewijs C (RV1) iets uitgebreider dan voor C1 (RV1 light) maar mij is niet duidelijk wat het verschil is met de praktijklessen en het praktijkexamen.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door Marco Polo »

Voor C zie je meestal een 19 tons bakwagen als leswagen.
Voor C1 van alles tussen zware Iveco Daily’s en lichte distri trucks
Tot 7,5 ton max natuurlijk.

Die heeft niet elke rijschool omdat er niet heel veel vraag naar C1 is.
Daarom is het ook moeilijker te regelen.

Naast bescheidener afmetingen en gewicht van het voertuig heb je bij de lichtere C1 trucks ook vaak een 6 versnellingsbak in plaats van een 8 bak (laag/hoog) met splitter (totaal 16 keuzes) bij een 19 tonner.
Alhoewel er tegenwoordig ook met een (semi-)automaat afgereden mag worden zonder dat dit een aantekening automaat oplevert.
Je kan dan door de examinator gevraagd worden om een stukje “handmatig” te schakelen.
Volgens de rijschool waar ik 6 jaar geleden les had kwam het in de praktijk nauwelijks voor dat een examinator dit af vroeg.
Meeste moderne trucks werden toen al met automaat afgeleverd.

Overigens rijd deze lesschool nog steeds met dezelfde DAF XF 95 handgeschakelde trucks waar ik op afgereden heb.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door Marianjacques »

Rijschool van Bentum in Nederweert.
'Smorgens 2 lessen en na de lunch je C1 afrijden.
Doen het ook bij jou in de buurt.
Advies kreeg ik van menig ander Camperaar welke voor C1 zijn gegaan en advies klopte.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door Peter+Annie »

EricRX schreef:
zo 13 mar 2022, 12:22
Indien ik kies voor rijbewijs C (zonder code 95) en niet voor rijbewijs C1 heb ik meer keus qua rijscholen in de omgeving Eindhoven.

Dan ging ik mooi voor dat C rijbewijs.
Die code 95 heb je alleen nodig als je beroepsmatig goederen vervoert,dus niet met je camper.
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door AadenAnke »

De kosten van de opleiding (C rijbewijs) is in principe ook nog aftrekbaar voor de belasting en misschien ook voor de 1000€ opleiding subsidie dus ff informeren

Gr Aad
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door Peter+Annie »

AadenAnke schreef:
zo 13 mar 2022, 15:39
en misschien ook voor de 1000€ opleiding subsidie dus ff informeren

Gr Aad
Dan moet je wel werken bij een werkgever die aangesloten is bij de S.O.O.B , de Stichting Opleiding een Ontwikkeling Beroeps goederenvervoer :

https://www.soob-wegvervoer.nl/home
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: C1 Rijbewijs halen: tips welke rijscholen?



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij elke opleiding die tot een baan kan lijden in de toekomst. Ik doel dus op de 1000€ opleidingssubsidie. Zal leeftijd wel een rol bij spelen?

Gr Aad
Plaats reactie