Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door Kroppie »

en als de nieuwe kabel en aansluitingen zitten, en alles werkt weer naar behoren , ter voorkoming van oxidatie, een klodder tectyl o.i.d. erop
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door hathi »

Juist Ron :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door WiSpi »

Kroppie schreef:
di 14 mar 2023, 16:17
en als de nieuwe kabel en aansluitingen zitten, en alles werkt weer naar behoren , ter voorkoming van oxidatie, een klodder tectyl o.i.d. erop
Ga ik zeker doen. Alleen bij de onderste moer kan ik moeilijk bij en die zit juist muurvast.....
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door henk en lila »

De Anwb pechhulp had bij mij drie verleng stukken op zijn dopsleutel en dat ging net.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door WiSpi »

Die van ons ligt niet zo diep als die van jullie, als ik jouw eerdere reactie zo lees. Met 25cm verlengstuk kom ik er wel. Zal even een dopsleutelset aan moeten schaffen.

Wie heeft een goed en betaalbaar merk?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door DJSmiley »

Mannesmann is een (naar mijn mening) prima budgetmerk voor incidenteel gebruik.

Dit is een mooi setje wat ik standaard in mn camper heb liggen.

Voor dit specifieke geval is zo'n kleine ratel niet ideaal als het vast zit (en te kort) maar voor nood kan het, en omdat het een mooi compact doosje is (met diverse doppen en schroefbits) handig als 'EHBO' onderweg.

Voor heel incidenteel is zo'n Action setje ook nog prima, al moet je daar echt geen zwaar werk mee doen en mist ook hier een lange verleng.

Voor in de garage is deze set een mooie hobbiest set, waar ook verlengstukken bij zitten, maar ook bv de grotere Torx maten (T40/45) die je soms tegenkomt in een auto/camper (bv de stoelen bij sommige modellen).

Maar in jouw geval: Buurman of kennis met een doppenset, of vragen bij een lokale garage even dat ding losdraaien? Al is zo'n set wel handig, als je nooit het idee/behoefte hebt om zelf wat te doen gaat die toch alleen maar stof vangen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door WiSpi »

Bedankt voor de suggesties :thumbup:
Mijn buurmannen, vrienden hebben dit niet. Ze komen eerder bij mij langs.....
Zo'n setje kan geen kwaad. Las al wel, als je veel kracht moet zetten, kies van voor een 1/2 duims aansluiting, i.p.v. 1/4 duims.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door DJSmiley »

Ja, daarom die 2e set, die heeft 2 maten.

Met een 1/4 kan dopje 13 nog wel, maar niet als je die op 100nm wilt vastzetten. Dan is je ratel aan gort, en als die het wel zou kunnen draai je t verlengstuk tot een wokkel ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door henk en lila »

Doe maar voorzichtig dat het boutje niet afbreekt. Vooraf inspuiten.


Groet, Henk


Laatst gewijzigd door henk en lila op do 16 mar 2023, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door WiSpi »

Dat gaan we zeker doen. Mijn zoon heeft een dopsleutelset heb ik inmiddels van hem begrepen. Ik heb een nieuwe massadraad en ook kruipolie. en dan met beleid en voorzichtigheid aan de slag.
Na het weekend begin ik eraan. Houdt jullie op de hoogte.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door WiSpi »

Een update:
Met een dopsleutel en verlengstuk was het verwisselen van dat massa kabeltje een fluitje van een cent. Even alles goed schoongemaakt en de nieuwe kabel gemonteerd.

Resultaat is dat de voltage nu varieert van 13,6 naar 13,9V. Wat mij wel opvalt is dat dit weinig schommelde. Met de oude massakabel zat ik tussen de 13,3 en 13,8V maar dat switchte continue heen en weer. Ik dacht dat dit normaal was, maar kennelijk niet. Dus op zich is het wisselen van deze oude massakabel wel goed geweest.

Er is dus wel enige vooruitgang geboekt, maar de 14,4V heb ik nog niet gezien. Verder valt het mij op, dat hij bij een testrit op de 13,8 - 13,9 V komt, maar na ongeveer 10 minuten rijden daalt naar 13,6 - 13,7V. Wat kan hiervan de reden zijn?
(ik meet dit met een metertje die ik in de sigarettenaansteker stop. Misschien niet helemaal correct, maar werkt wel snel en rijdend is het goed zichtbaar).

Wat ik ook zie is dat wat ik voor, bij de sigarettenaansteker meet, ook achter bij de BMV700 wordt gemeten. Mag ik dan stellen dat ik (nagenoeg) niets verlies richting de HH-accu?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door WiSpi »

Update:

Vorige week heb ik de oude radio vervangen door een nieuwe. Toen ik deze eruit haalde zag ik dat de massadraad aan één niet meer in de radio zat. Met de nieuwe radio is dat in orde gemaakt.
Wat blijkt: waar ik bij de vorige update tussen de 13,6V en 13,9V bleef steken kom ik nu ineens uit op 14,1V tot 14,2V.
Is dat toeval, of kan het een echte oorzaak zijn van mijn massa probleem?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door Kroppie »

ligt er aan waar je de spanning vorige keren gemeten hebt, meet eens eerst op het punt waar je nu meet en dan eens direkt op de accupolen, misschien was het vorige meetpunt ook van het nu veranderde/verbeterde meetpunt afhankelijk,
wil je goed meten wat de boordspanning is dan direkt op de accupolen meten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Huishoudaccu laden met dynamo: vraagje



Bericht door WiSpi »

Ik heb nu gemeten, waar ik de vorige keer ook heb gemeten (met een speciaal metertje in de sigarettenaansteker. Eén van de vorige keren heb ik de meting vanuit dat metertje vergeleken met met een (multimeter) meting op de accupolen. Daar zat geen verschil in.
Het enig verschil van nu met toen is de andere radio waar de massa nu wel is aangesloten.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie