Nieuwe navigatie aanschaffen

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Face »

Ik heb voornemens een nieuwe navigatie aan te schaffen.
Het gaat om de TomTom go camper of de Garmin 780
Beide toestellen krijgen updates via Wifi
Mijn vraag is hoe verlopen de kaartupdates via WiFi ?,en wordt campercontact ook steeds bijgewerkt?
Hoef je dit soort toestellen nooit meer op je pc aan te sluiten voor updates?
Hoe zijn de ervaringen tussen beide toestellen.?
Ik gebruik nu een Garmin 2699 LMT-D
Bedankt alvast voor jullie info.
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Dirk Dreamer »

Geen ervaring met deze toestellen , maar wel een Tomtom Rider 550 met wifi.

Je hebt verschillende soorten data op je gps : kaarten , interessante punten (poi) , eventueel flitsers , routes enz.

Je geeft de ssid en het paswoord van de wifi in. ( kan ook hotspot van bv telefoon zijn of wifi van een camping) Telkens het toestel aanstaat binnen het bereik van de wifi maakt die verbinding. Als er nieuwe kaarten zijn verschijnt er op het scherm dat er kaarten zijn , je moet zelf nog bevestigen: updaten ja/nee. En afhankelijk van de grootte van de update en je internetverbinding ben je wat later klaar. Zonder computer dus. Flitsers en wegenwerken , verkeer gaan automatisch. Dat is qua verbruik zeer beperkt , vandaar.

Voor poi en routes moet (in mijn geval) deze eerst in tomtom mydrive gezet worden … de schuiver van synchroniseren aan en paar seconden later staan ze erop. Via internet en zonder kabel dus.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door DiffRental »

Als eerste de vraag waarom je voor een camper navigatie zou gaan?
De speciale camper functies vallen in praktijk best tegen, diverse topic’s over geschreven.

Wat de WiFi updates betreft, klopt het toestel hoeft niet aan een pc gekoppeld te worden.
Voor de grote kaart updates hang ik de Garmin wel altijd aan de pc, alleen al voor de stroom voorziening.
Campercontact update gaat bij Garmin automatisch mee in de updates.

Ervaring met de WiFi updates heb ik met de Tom Tom en zo’n beetje alle Garmin motor navigaties en met verschillende Garmin Camper navigaties. Mijn huidige Garmin 785 is een prima navigatie systeem met de bekende Garmin nukken, wel prettiger en uitgebreider dan de 770/780 serie.
Ik gebruik de camper navigatie weinig en steeds vaker zet ik een tablet in de houder.
En het beste navigatie systeem ooit van Garmin is de XT Motornavigatie, zou die nog eerder aanschaffen vanwege zijn veelzijdigheid.
Laatst gewijzigd door DiffRental op di 08 mar 2022, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31975
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Bob Diesel »

Bij de oude generatie werden de eigen poi rechtstreeks in de landen kaart gezet
En moeste je dus bij kaart verversing alles op nieuw plaatsen
Bij de nieuwere staan deze ih toestel , dus bij update vd kaarten veranderd er voor gebruiker poi niks
Wil je deze aanpassen cq verversen , dan moet je dat id via mydrive en de pc doen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door TestCase »

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Een link waarbij bleek dat campercontact niet automatisch werd bijgewerkt? Ter info.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Face »

Garmin in dit geval beter dan Tomtom?
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5689
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Camperic »

Nee, wel anders met voor- en tegenstanders van beiden.
Je zult dus zelf een keuze moeten maken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door TestCase »

Er zijn maar 2 firma's die kaarten maken, naast Openstreetmaps, en daar moet iedereen het mee doen. Kies wat je handig vindt werken.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Markus
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 21:44
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Markus »

Ik heb de Garmin 780 en die bevalt me goed.
Kan de kaarten updaten via Wifi thuis en onderweg als het moet.
Hij maakt onderweg contact met mijn mobile telefoon en geeft me de benodigde
waarschuwingen die ik afzonderlijk heb ingesteld direct weer zoals verkeersinfo, ACSI, Foursquare, Trailerpark e.d
De brandstof prijzen info is ook zeer handig voor onderweg vooral in deze dure tijd.
Wat betreft Campercontact is het antwoord hier al gegeven.
Het de keuze aan jou want er zijn voor en tegens.
Groet,
Markus

GiottiLine Therry T37 Citroën Jumper Semi Integraal 2.2 HDI

"Collect Moments Not Things"
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door hans51 »

Ik heb een Garmin Camper 890 ,het updaten van de kaarten gaat goed vai de wifi .
Het updaten van de campercontact app die origineel op deze garmin zit werkt niet ,al diverse keren een e-mail naar garmin gestuurd met betrekking tot de CC app maar ik krijg gewoon geen antwoord .
Het is een prima navigatiesysteem maar de service met betrekking tot de app's is werkelijk beneden alle pijl voor zo'n duur apparaat.
Maar zoals bij vele dingen wel verkopen en dan laten .........

groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 694
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Adfur »

Ik heb al jaren de 770. Updaten gaat goed. Ik ben er over het algemeen best tevreden over. Ieder systeem heeft wel voor- en nadelen. Heb ook wel eens voor een weiland gestaan waar een weg zou zijn, maar wat een voetpad bleek te zijn.
Als je problemen hebt, zal je merken, zoals eerder aangegeven, dat de service pet met de klep is bij Garmin.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Face »

Kan iemand mij vertellen die een TomTom go camper heeft of de app die er op staat van de NKC alleen camperplaatsen bevat of een gecombineerde versie camperplaatsen/campings ? Als dat zo is dan zullen niet alle camperplaatsen er opstaan omdat het een vrij groot bestand is.
Persoonlijk ga ik voor TomTom daar ik de kaarten iets fijner vindt
roypesik
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 1:11

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door roypesik »

@Face. Ik heb een TT Go Camper. Bedankt dat je die vraag stelt, ga dus vanavond kijken of er alleen camperplaatsen op staan of de gecombineerde versie. Ik heb trouwens een Micro-SD kaart erin gezet voor meer ruimte. Zo heb ik de volledige Europa kaart erop kunnen zetten.

Mijn bevindingen tot nu toe: overzichtelijke kaarten en duidelijker aanduiding dan Google Maps. De weggetjes waar wij opgestuurd werden waren superleuk en hadden we anders nooit gevonden. Tot nu toe geen probleem gehad met te smalle wegen of viaducten. We hebben een campervan van 6 meter lang en incl. imperiaal 280cm hoog.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Nieuwe navigatie aanschaffen



Bericht door Face »

Heb een exemplaar in de winkel bekeken waar standaard de europa kaart op staat
Europe camper v1085.11337

Mn dochter heeft ook eentje maar daar zijn na een update NKC camperplaatsen/campings verdwenen. ANWB, ADAC, ACSI en eigen nuttige plaatsen staan er nog netjes in... Een raadsel, ze hebben Tomtom al geraadpleegd.
Plaats reactie