De oorlog in Oekraïne

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Dafluc »

We hadden heeeeeeel veel pagina's geleden een link naar een heel goed stuk. Daarin stond de uitleg van wanneer een standpunt geen standpunt meer is. En waarom je niet naar alles hoefde te luisteren. Net in een democratie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

https://www-theguardian-com.translate.g ... r_pto=wapp

De tijd blijkt inderdaad in het voordeel van het Russische Federale leger.
Ze komen er zo onderhand beter voor te staan en de initiatieven tot offensieve handelingen liggen niet langer alleen bij de Oekraïners.

Verwachting van westerse, Amerikaanse experts is dat de vijandelijkheden nog minimaal dit jaar zullen voortduren.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door PE1OPQ Theo »

Nos.nl meld:
1024x576a.jpg
1024x576a.jpg (103.63 KiB) 498 keer bekeken
"Het is ongelooflijk, maar waar: we worden opnieuw bedreigd door Duitse Leopard-tanks met hakenkruizen aan boord", zei Poetin. Volgens hem wordt Rusland opnieuw gedwongen om de agressie van het collectieve Westen af te slaan. "Maar we hebben manieren om te reageren, en niet alleen met gepantserde voertuigen. Dat zou iedereen moeten begrijpen", sloot hij af, waarbij hij een toespeling maakte naar Ruslands kernwapenarsenaal.
[/i][/b]
Tja het is helder, het westen is Oekraine binnen gevallen door het volt te stoppen met wapens.
En daar heeft hij dus last van.
Leuke man kijkt het me :mrgreen:

Theo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

https://www-theguardian-com.translate.g ... r_pto=wapp

Het kan gewoon.
Het milde weer is niet de enige reden dat een gascrisis is uitgebleven.
Bezuinigen.
Solidariteit
en snel handelen hebben ervoor gezorgd dat Putin geen succes heeft gehad met zijn manipulatie van de gashandel.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Dafluc »

Aah. Volgens een topman van Shell was het puur geluk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Hij moet de prijs toch op een of andere manier omhoog proberen te praten voor de komende maanden….
Belangrijkste bron van inkomsten voor Shell.
Dus meer een kwestie van geluk voor Shell en de bonussen van het management dan dat het de Europese samenleving zomaar overkomen is.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

The Repair Shop.
https://www-theguardian-com.translate.g ... r_pto=wapp

Maar dan voor tanks en andere ongein.

Af en toe moet er wat zooi zoals bloed, losse ledematen of persoonlijke spullen van de vijand verwijderd worden maar dat boeit ze verder niet.
Klaar maken voor de strijd tegen de Russen dat is wat telt.

Een Nederlandse club heeft op basis van openbare bronnen al 546 buitgemaakte Russische tanks geteld.
De krant denkt dat dit nog maar een fractie is van wat het Russische Federale Leger werkelijk heeft achtergelaten op het slagveld.

In de krant online staat dan fijntjes naast dit bericht dat de Duitsers, naast de 14 moderne tanks, ook wel nog 29 oude Leopard 1 tanks willen doneren :mrgreen:

Maar blijkbaar is Rusland nog de grootste sponsor van materieel :thumbup: :cheers:
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door PE1OPQ Theo »

Iedereen lijkt zich op te maken voor een offensief, maar toch wil ik nog even aantippen dat er gepraat moet gaan worden.
Rusland en de VS erkennen het internationale strafhof in Den Haag niet, dus heeft het geen zin om hier tijd en werk in te steken.
Maar de geschiedenis leert ons na oorlogen, dat de winnaar bepaalt en bestraft.

Theo
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door AadenAnke »

Wat dat betreft vrees ik dat beroepsreiziger gelijk krijgt! Er is zolang gewacht met beslissen om de tanks e.d.te leveren dat die pas beschikbaar komen als het voorjaars offensief van Rusland weer wat terrein in Russische handen heeft gebracht dan heeft Rusland iets gewonnen. Wenselijk nee maar langzaam krijg ik het idee dat zoiets toch de uitkomst zal worden. Puur door dat het westen met Duitsland voorop de levering van de nu toegezegde wapens zolang heeft tegen gehouden

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Weer de verkeerde insteek :wink:
Dat zou kunnen gebeuren doordat het Kremlin zijn agressie niet stopt maar blijft volharden in zijn streven het westen te vernederen en delen of meer van Oekraïne in te pikken. 8-)
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door tonic »

AadenAnke schreef:
zo 05 feb 2023, 9:34
Wat dat betreft vrees ik dat beroepsreiziger gelijk krijgt! Er is zolang gewacht met beslissen om de tanks e.d.te leveren dat die pas beschikbaar komen als het voorjaars offensief van Rusland weer wat terrein in Russische handen heeft gebracht dan heeft Rusland iets gewonnen. Wenselijk nee maar langzaam krijg ik het idee dat zoiets toch de uitkomst zal worden. Puur door dat het westen met Duitsland voorop de levering van de nu toegezegde wapens zolang heeft tegen gehouden

Gr Aad
Je snapt toch wel dat die levering van die paar moderne wapensystemen alleen maar voor de bühne is. Het aantal is te laag en ook is het personeel nauwelijks getraind. Als er geen onderhandelingen gestart worden staat de uitkomst wel een beetje vast. Al willen we dat niet weten. Rusland is een groot land met veel manschappen en materieel. Misschien niet goed getraind en weinig gemotiveerd maar we hebben het hier over aantallen. Vroeg of laat gaan die het strijdtoneel overlopen. Ik hoop dat het niet gebeurd maar als ik rieël kijkt dan kan ik niet tot een andere conclusie komen. wat zou het westen daar tegenover moeten zetten? Mensen sturen? Onze westerse krijgsmachten zijn al decennia het slachtoffer van forse bezuinigingen en de mensen die daarvoor gezorgd hebben roepen nu het hardst over inzetten.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door gjvonk »


tonic schreef:
Rusland is een groot land met veel manschappen en materieel. Misschien niet goed getraind en weinig gemotiveerd maar we hebben het hier over aantallen. Vroeg of laat gaan die het strijdtoneel overlopen. Ik hoop dat het niet gebeurd maar als ik rieël kijkt dan kan ik niet tot een andere conclusie komen.
Hmm, die conclusie deel ik niet...Als Rusland zoveel materieel heeft, waarom hebben de grondtroepen nou juist daar gebrek aan? En is dat vele materieel ook wel effectief inzetbaar? En je kunt 1.000 man met alleen een Kalasjnikov als wapen op een tank afsturen, zonder een goed anti tankwapen zijn ze allemaal kansloos.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

De Oekraïne vecht trouwens ook op Russische grondgebied.
Met regelmaat gaan vrijwiligers van een sabotage eenheid de grens over om aanslagen te plegen op Russische infrastructuur en militair personeel.
Via de oude smokkelroutes is het vrij simpel om de grens over te komen.

En de eenheid is gelieerd aan het leger - een verlengstuk - maar officieel geen onderdeel ervan.
Zodat het Oekraïense leger (en de westerse partners) hun schouders op kunnen halen als er weer een oliedepot in Rusland 🇷🇺 in vlammen op gaat.
We weten nergens van :wink: :cheers:
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door tonic »

gjvonk schreef:
zo 05 feb 2023, 13:19
tonic schreef:
Rusland is een groot land met veel manschappen en materieel. Misschien niet goed getraind en weinig gemotiveerd maar we hebben het hier over aantallen. Vroeg of laat gaan die het strijdtoneel overlopen. Ik hoop dat het niet gebeurd maar als ik rieël kijkt dan kan ik niet tot een andere conclusie komen.
Hmm, die conclusie deel ik niet...Als Rusland zoveel materieel heeft, waarom hebben de grondtroepen nou juist daar gebrek aan? En is dat vele materieel ook wel effectief inzetbaar? En je kunt 1.000 man met alleen een Kalasjnikov als wapen op een tank afsturen, zonder een goed anti tankwapen zijn ze allemaal kansloos.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Misschien ingegeven door rooskleurige en/of éénzijdige berichtgeving? Ik hoop het met je maar moet het nog zien.
Plaats reactie