De oorlog in Oekraïne

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Jan en Simonne »

Hoe lang houden we dat nog vol dan?
En intussen wordt heel Oekraïne in puin geschoten?
En Rusland maakt uit welke landen er graan krijgen?
Het is hun graan niet.
Het interesseert hun niets, dat er hongersnoden uitbreken.

Dit kan nog wel een paar jaar gaan duren.
Als "niemand" kan zien dat die raket in Polen uit Rusland kwam, kan Rusland zeker niet zien waar een raket vandaan komt, die hun onderzeeërs en oorlogsschepen in de Zwarte zee de grond inboren.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door gjvonk »

Ik voel dezelfde emotie en ik snap hem ook, maar daarmee spelen we juist de heren Poetin, Loekasjenko, Xi-Ping en Kim-Yung-Un in de kaart.

Dit is een uitputtingsslag die Poetin gaat verliezen, maar dat duurt nog wel even en ja dat kost ons geld. Maar voor mij liever dat dan aan die "wat minder 'globaal sociaal' gerichte figuren" excuses te geven om met kernwapens te gaan smijten...

Dus: ook geen Chinese teringzooi meer kopen; de rest is al geboycot... En het enige wat ze gaan voelen op termijn is pijn in hun portemonnee.

De Russische economie was voor het uitbreken van de oorlog ongeveer net zo groot als die van de Benelux, het houdt dus een keer op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Jan en Simonne »

Ik denk dat China op dit moment al heel aardig bezig is de eigen economie om zeep te helpen met al die enorme lockdowns.
Vooral doorgaan zo, lijkt mij.

Volgens een hotemetoot uit Rusland is Putin van plan om in januari nog eens 700.000 man te mobiliseren.
Aan kanonnenvoer geen gebrek daar.

Maar ik bedoel maar: op de drone, die de Krimbrug in elkaar liet storten, stond ook geen naam.
Doe nog maar een heleboel van datzelfde.

En die atoombom hoeven ze niet te gebruiken hoor.
Gewoon een kerncentrale in elkaar schieten werkt net zo goed.
En ook dat schijnt gewoon te kunnen, zonder dat iemand er iets tegen onderneemt.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Kroppie »

gelukkig zit rusland zelf ook dichtbij die centrale, mss denken ze daardoor wat beter na voor zover die lui na kunnen denken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45235
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door thole »

Het zit erin dat de steun voor voor wapenleveranties aan Oekraïne ook in het parlement minder wordt.
Vergeet niet dat de grootste partij in de peilingen, de PVV, vorige week een motie heeft ingediend om met onmiddellijke ingang te stoppen met wapenleveranties aan Oekraïne. De motie is weliswaar verworpen maar het zit erin dat ze niet een motie indienen zonder dat ze weten dat de steun onder de bevolking in Nederland hiervoor afkalft.
Stel je krijgt een strenge winter, het energieprijsplafond per 1 jan. mag niet doorgaan, armere Nederlanders vernikkelen van de kou, ik denk niet dat die staan te juichen als er weer voor honderden miljoenen naar wapens voor Oekraïne gaan.
En nu Rusland doorgaat met zijn oorlogsmisdaden, het verwoesten van de infrastructuur, is Europa dan bereid weer een grote stroom op te vangen van wanhopige vluchtelingen?
Wat mij betreft mogen ze aan de onderhandelingstafel, ik heb er geen verstand van, een verdere escalatie lijkt me vreselijk. Zoveel doden meer, is het dat werkelijk waard? Russen hebben zich in loopgraven verschanst , dit kan jaren duren, zal de westerse solidariteit , mn van de bevolking, oneindig zijn? Veel vragen van iemand die het ook niet weet maar zich wel machteloos en woedend voelt bij iedere raket die er, ook vandaag weer talrijke , valt.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Zolang de Oekraïners er maar de moed in houden :thumbup:
Zag gisteren een stukje op de Duitse TV over een Oekraïense uit Hannover die wat hulpgoederen - in een gebruikte ambulance - naar een stadje nabij Lviv bracht.
Was ze geboren. Ouders woonden er nog.
Broer vrijwillig in het leger.
Bizar.
Moderne stad, Lviv.
Maar regelmatig rouwdiensten voor omgekomen soldaten.
Stoet rijd door de stad.
Toevallige voorbijgangers gaan even op de knieën om respect te betuigen.
De Oekraïense zag er 2 keer zo oud uit toen ze weer naar Duitsland terug ging 😢
PE1OPQ Theo
Berichten: 4590
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dus wat moet er heen?
Lucht afweer geschut, en dan de betere!
En een paar himars voor de lange afstand, gewoon omdat het kan en om de russen schrik aan te jagen.

Theo
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Jan en Simonne »

Dat dus.

De 300.000 man, die laatst opgeroepen waren, doen het niet meer zo goed, ze hebben nieuwe nodig.
https://twitter.com/gerashchenko_en/sta ... 4907655169
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Was vanavond al op het nieuws.
Dat de noorderlingen behoorlijk extremistisch aan het worden zijn :P :-B :mrgreen: :hug:
PE1OPQ Theo
Berichten: 4590
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dat is in woord, gelukkig nog niet in daad. :)
De meesten pissen in hun broek als ze horen dat ze zelf iets moeten doen.
Dan haken ze af.

Zie ook de laatste provinciale verkiezing uitslagen in Groningen, partijen die opkomen voor de belangen van de burger zijn afgestraft en partijen die alles willen verkopen zijn beloond.
Ik hoor zo veel onverdraagzaamheid naar alles wat anders is dan je eigen leef omgeving, is gewoon eng.
Maar als je ook ziet wat hier gebeurt, en net weer met het verdelen van geld voor infrastructuur.
Neem daarbij ook de lage opleidingen en scholing wat mensen hebben gehad, dan komt dit tezamen in een gevaarlijk smeltkroes.

Theo
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Jan en Simonne »

Marco Polo schreef:
wo 23 nov 2022, 21:36
Was vanavond al op het nieuws.
Dat de noorderlingen behoorlijk extremistisch aan het worden zijn :P :-B :mrgreen: :hug:
:mrgreen:


Maar dat gevoel van machteloosheid, die oneerlijkheid, het idee dat zo'n man de wereld kan gijzelen...
Die baby van twee dagen hakte er aardig in bij mij.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door CaradoT135 »

gjvonk schreef:
wo 23 nov 2022, 19:11
Dus: ook geen Chinese teringzooi meer kopen; de rest is al geboycot... En het enige wat ze gaan voelen op termijn is pijn in hun portemonnee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
En wat als die S8 van jou in China is gemaakt en niet in Vietnam of Korea, doe je die uit solidariteit dan ook weg?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door gjvonk »

Als ik ga vervangen ga ik daarover zeker wel nadenken, dat doe ik nu al.

Waar ik vooral nu op doel is de "meuk" van een Wish, Alibaba, etc... En ik realiseer me ook heel goed dat je er bijna niet aan ontkomt, omdat ook in oeverloos veel producten goedkope Chinese componenten verwerkt worden.

We hebben toegestaan dat we ons ongelooflijk afhankelijk hebben gemaakt van landen met regeringen die toch duidelijk anders tegen mensen en mensenrechten aankijken dan wij. Bewustwording is de start van verandering.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door AadenAnke »

Marco Polo schreef:
wo 23 nov 2022, 21:36
Was vanavond al op het nieuws.
Dat de noorderlingen behoorlijk extremistisch aan het worden zijn :P :-B :mrgreen: :hug:
Dat is niet van vandaag of gisteren. Toen ik in 2008 bij een consessie wisseling bij Arriva kwam te werken merkte ik al vrij snel dat er best veel nationalistische gevoelens bij de Friese werknemers waren ook toen was het al bij velen van wij hier en zij in de rest van het land. Bij de Groningers speelde dat ook maar dan vooral om het gas en wat daar mee samen hing. Wat mij dan ook wel opviel was dat het tussen Groningers en Friezen ook niet echt lekker boterde de opmerking in de volle kantine in Heerenveen zal me altijd wel bij blijven “een goeie Fries is een dooie Fries” wij (de OR leden) uit het Hollandse en Brabant schrokken daar best van maar de rest verblikte of bloosde er niet van! De Amsterdammers en Rotterdammers onder ons keken elkaar aan met een blik van nou nou dus verrassend nee maar wel al jaren onder de tafel geschoven, als je niet kijkt dan zie je het niet toch? Las net een stukje over de energie voorziening in Moldavië dat EU land is dus wel erg hard getroffen door de oorlog en dan dat zelfs al voor die oorlog er was. Toch een bredere of langere termijn visie van Poetin

Gr Aad
Laatst gewijzigd door AadenAnke op do 24 nov 2022, 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie