Vraag over gasverbruik thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door hermanusb »

Kroppie schreef:
zo 24 apr 2022, 10:52
ik heb toch liever andere spannende momenten dan rekeningen aan het end van het jaar :-B, maar ieder zijn meug.
2 huizen geleden een naheffing gekregen van 2200 euro omdat ik nooit echt keek naar mijn energieverbruik.

Heb ik van geleerd.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat we dit jaar verhuisden naar een ander huis in een andere woonplaats die super zuinig is. Hoeven we niks voor te doen.

Uit gewoonte maar 158 euro gaan betalen tot ik erachter kwam dat het onnodig veel was.
Ik koop liever een andere auto van het geld dan dat ik het naar Engie breng,
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door hermanusb »

pwhooftman schreef:
za 30 apr 2022, 11:22
Zonneke schreef:
za 30 apr 2022, 7:21
Waauw, dat moet opluchten. Zo met de voeten vooruit op de man spelen. Ter verdediging van iedereen die zuinig leeft: Moest iedereen dit altijd en overal doen. Er was geen schaarste en we zaten nog niet op de helft qua uitbuiting aardbol.
Verwacht niet dat er velen dit snappen...
Inderdaad, ik heb ook de indruk dat veel mensen zichzelf voor de gek houden en denken duurzaam bezig te zijn. Een paar voorbeelden:

- je dak vol leggen met (milieubelastende) zonnepanelen in plaats van je elektriciteitsgebruik halveren (en die Senseo thuis laten).
- alle lampen vervangen door LED, maar inmiddels wel 10x zo veel lampen gebruiken als 40 jaar geleden (idem voor het aantal TV's en computers).
- tegen een Facebook datacenter bij Zeewolde zijn, maar wel elk kiekje tien keer maken op je 108MP telefoon en de foto's nooit meer weggooien.
- pas nog op dit forum: een Renault bakwagen vol hangen met zonnepanelen en omvormers, en dan naar Spanje rijden om daar ecologisch verantwoord te gaan landverbouwen.

Kortom, het energieverbruik neemt nog altijd sneller toe dan de afname door energiebesparende technieken. Elektrische auto's, ook zo'n mooi voorbeeld. Inmiddels is de gemiddelde auto minstens twee keer zo zwaar als 40 jaar geleden, waarmee we de helft van het voordeel al weer weggegooid hebben. De doodsteek zal 'gratis energie' zijn, dan zit er helemaal geen rem meer op het uitputten van de aarde. Milieutechnisch is stijging van de energieprijzen en energieschaarste het beste wat je kunt hebben. Ooit zullen we hard tegen de muur moeten lopen om te beseffen dat we niet oneindig zo door kunnen gaan.

Begrijp me goed, ik ben een grote zondaar met twee auto's, een camper, en vele TV's en computers (en veel tijd doorbrengen op camperforum.nl :-). Maar ik besef me wel dat de enige echte manier van duurzaam leven het 'consuminderen' is.

Oei, ik word oud en zuur. Gauw maar niet meer aan denken :-B
Wij hebben 9 panelen die ca 3000 Kwh opwekken,
Ons verbruik met 4 personen is 2 max 3 Kwh
Oftewel, 2000 Kwh meer opbrengst dan ons verbruik wat de gas rekening mooi compenseert,

Wij hebben geen vaatwasser, geen senseo en geen wasdroger en we leven best luxe maar wassen wel met de hand af.

Bem het met iedereen eens dat alles begint met minder energie gebruiken,
metatoon
Berichten: 9689
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door metatoon »

Inderdaad .

Consuminderen is het toverwoord.
Tijdje geleden stukje over visserij piraterij gezien.
Verschrikkelijk wat ons te wachten staat.

We moeten nu echt met de tijd meegaan ,dus consuminderen en met een rotgang.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Robenan »

@hermanusb :
Lees dit nog eens na wat je schrijft ik kan er geen touw aan vast knopen.
Wij hebben 9 panelen die ca 3000 Kwh opwekken,
Ons verbruik met 4 personen is 2 max 3 Kwh
Oftewel, 2000 Kwh meer opbrengst dan ons verbruik
:crazy:

Uit de literatur:
De meeste zonnepanelen brengen ongeveer 275/320 Wp op. Zonnepanelen van 350 Wp leveren dus veel meer op. Maar dat kan alleen met de beste materialen en de nieuwste technieken. Zonnepanelen van 350 Wp zijn nog steeds uitzonderingen.

Gemiddeld brengt 1 Wattpiek (Wp) in Nederland ongeveer 0,88 kWh per jaar op. De opbrengst hangt af van de plaats van het dak, de richting van de zonnestralen en andere omgevingsfactoren.


Als jou 9 panelen 3000 KWh opleveren moeten ze dus bruto 3409 KWh opleveren. Dan moeten dan panelen van 378 Wattpiek zijn.
Ik weet niet hoelang je ze al hebt maar dat zijn knappe panelen gezien de bovenstaande quote’s.

Ikzelf heb 23 panelen van 260 wattpiek, die bruto 5980 KWh op kunnen wekken. De afgelopen 8 jaar brengen ze gemiddeld een kleine 5000 KWh. Die panelen waren toen der tijd zo’n beetje top of the bill met 260 Wp.
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door gebruikersnaam »

hermanusb schreef:
za 30 apr 2022, 21:42
Uit gewoonte maar 158 euro gaan betalen tot ik erachter kwam dat het onnodig veel was.
Ik koop liever een andere auto van het geld dan dat ik het naar Engie breng,
Geen paniek, het overschot krijg je gewoon terug, zo ging het toch ook met die 2200 die je moest bijbetalen?
Robenan schreef:
za 30 apr 2022, 22:59
Ikzelf heb 23 panelen van 260 wattpiek, die bruto 5980 KWh op kunnen wekken. De afgelopen 8 jaar brengen ze gemiddeld een kleine 5000 KWh.
Zelfde ervaring hier. Ook die 0,88 kWh per jaar per WattPiek.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Marco Polo »

Sinds begin deze maand panelen van 390Wp op het dak.
Top of the range bij de installateur waar we eind vorig jaar bestelden is 405Wp.
Wat we nu hebben liggen is niet uitzonderlijk qua kwaliteit (garantie), opbrengst en kosten.
Zitten wel (micro-)omvormers onder van 295Wp per stuk waardoor 3540Wp het maximale is wat de panelen kunnen leveren.
Hebben we een paar dagen geleden al op de teller gehad.
Blijkbaar hanteren installateurs een bepaalde factor tussen de opbrengst van de panelen en de zwaarte van de omvormers.

Rond de 400Wp panelen is dus geen zeldzaamheid meer.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door veetee »

hermanusb schreef:
za 30 apr 2022, 21:46
Wij hebben 9 panelen die ca 3000 Kwh opwekken,
Ons verbruik met 4 personen is 2 max 3 Kwh
Oftewel, 2000 Kwh meer opbrengst dan ons verbruik wat de gas rekening mooi compenseert,
Inderdaad niet zo bijzonder, de nieuwere panelen worden steeds efficiënter. Hier sinds juni vorig jaar 10 panelen van 360 Wp op het dak. Afgelopen maand (april) 451 kWh opgewekt, dat is 15 kWh per dag... gelukkig krijg ik van mijn energieleverancier evenveel voor teruglevering als wat het kost, en was ik eind okt. vorig jaar net op tijd om mijn contract voor 3 jaar vast te zetten...
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door CaradoT135 »

Klopt helemaal mijn panelen van 2020 zijn 325Wp en waren toen wat opbrengst betreft gemiddeld. Dat stukje tekst van Robenan is redelijk gedateerd. Mijn 20 panelen die niet een optimale ligging hebben, gaven vorig jaar krap aan 6000 KWh.
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Robenan »

Dat klopt dus:
325x20= 6500 Wp.x0.88 = 5750 KWh = een krappe 6000. Niets gedateerd aan.
En 0,88 is een gemiddelde. Afhankelijk van ligging zonuren etc.
Dat de panelen de laatste 10 jaar met sprongen vooruit zijn gegaan is nog niet ten einde. Ze worden nog steeds beter.
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door CaradoT135 »

Het ging mij om de genoemde 350 Wp dat is gedateerd om dit moment als top te betitelen, 375-400 Wp is op dit moment redelijk gemiddeld.
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Robenan »

Die info komt van de Essent website! Die zullen dan nog een jaar of wat achterlopen dan. :lol3:
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Hymerferry »

Die 0,88 is een gemiddelde dus daar zijn uitschieters bij naar boven en beneden. Vooral ligging tov zuiden en hellingshoek plus de woonplaats in Nederland spelen hier een rol. Ik woon aan de kust en onze panelen liggen onder ideale hoek en richting. Over de afgelopen 12 jaar is deze rekenfactor op werkelijke opbrengst altijd net boven de 1 geweest, dus de uitschieter naar boven. Mijn 5200 Wp aan panelen levert dus ook 5200 kWh per jaar. Maar dat lukt niet overal in Nederland dus rekent Essent met gemiddelde waardes.
Nieuwe installaties worden momenteel gedaan met panelen tussen 385 en 425 Wp per stuk. Op de begin deze maand gehouden solar beurs hadden veel fabrikanten al panelen van meer dan 500 Wp per stuk staan, hoogste waarde 585 Wp per paneel. Dit zijn wel panelen die wat groter formaat hebben. Ontwikkelingen gaan best snel, de opbrengst van panelen is in 7-8 jaar verdubbeld.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4574
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door PE1OPQ Theo »

Das mooi om te horen, ik heb 16 stuks van 315 Wp in gebruik.
En als ik nog wil uitbreiden, dan is zo hoog vermogen paneel erg mooi heb nog een plekje over op het schuurdak.

Theo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Camperic »

Marco Polo schreef:
vr 29 apr 2022, 16:33
Waarom zou je geld bij een energiebedrijf stallen?
Waar je er vervolgens tot een jaar niet meer bij kan komen :crazy:
Ik ben het met je eens dat je beter op een eigen bankrekening kunt sparen en een hartverzakking bij de eindafrekening is niet nodig als je er rekening mee houdt dat je moet bijbetalen. Er is echter ook een andere kant. We zijn bang voor faillissement van de energieleverancier en als we allemaal te weinig voorschot betalen dan werken we dat mee in de hand. Ze moeten het ook inkopen en hebben dus wel werkkapitaal nodig :wink:

Daarmee wil ik niet zeggen dat we daarom (te) hoge voorschotten moeten betalen, maar ook niet blind moeten zijn voor de andere kant.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie