Vraag over gasverbruik thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Marco Polo »

Dat zeg ook ik niet :wink:
Maar voorschot in stand houden terwijl de energieleverancier zegt dat dit niet hoeft is hetgeen waar deze opmerking uit voort kwam 8-)

Geen risico op hartverzakkingen of faillisementen of niks maar toch de rekening van de leverancier als spaarpotje gebruiken.
Dan is mijn reactie:
Liever baas over eigen geld :mrgreen:

Als je het doet om het geld ergens te hebben waar je er niet bewust niet bij kan is een termijndeposito bij een bank een betere optie lijkt me.
Levert tenminste nog een paar stuivertjes op :wink:
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 01 mei 2022, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Camperic »

:thumbup:

Ik quotte jouw opmerking, omdat deze de kern beschreef van diverse andere reacties waar ik op wilde reageren :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door AadenAnke »

Ik heb nog van die ouderwetse panelen van 250wp 13 stuks voor en achter een paar van 300wp krijg terug wat ik er voor betaal en heb een overschot aan electriciteit :lol: de installatie voor na subsidie en aftrek btw koste nog geen 3500 euro’s en had zich na een ruime 4 jaar terug verdiend :lol: achter wat 2e hands panelen en een ?e hands omvormer 1200wp voor 650€ Heb het niet bij gehouden maar zal wel aardig in de buurt van terug betaald zijn. Verstandig omgaan met energie doe ik al jaren :shh: mijn rijstijl is rustig en vloeiend op mijn voormalige werk was er een beloningssysteem voor zuinig rijden leverde best wat op boven het gemiddelde flink er boven zelfs. Privé met de camper maar ook met de auto 95/100 op de teller is hard zat. Temperatuur in huis een 19 graden als schoonpapa komt naar 22 de kou kleun :lol: wij lopen dan te strippen :lol: huis is erg goed geïsoleerd. Zeker in deze tijd maar raak verbruiken terwijl er een energie chantage plaats vindt is eigenlijk om het netjes te zeggen niet sociaal! Maar ook erg neerbuigend naar het klimaatprobleem. Ook al kan je het makkelijk 20 keer betalen en betaal je het zelf getuigd dat voor mij op dit moment een erg hoog ik gehalte :silent: ja de kosten van energie gebruik bij ons zijn lager dan de netwerk kosten e.d.wij hebben tot nu toe elk jaar geshopt voor gunstige energie contracten welkomst bonus lage prijs e.d. Maandtermijnen stond altijd al laag maar dit jaar bewust extra laag gezet, je weet maar nooit de eersten zijn al over de kop en ik vrees dat er meer zullen volgen. Sinds vandaag weer bij een grote jongen en de prijzen aauuuww behoorlijk omhoog :bang: maar gezien het verbruik over het afgelopen jaar een flinke verhoging van het maand bedrag nog wel minder dan 100€ gaan we deze week nog verlagen betaal lieverbij dan dat ik terug krijg. Veel weg met de camper helpt ook het energie verbruik thuis omlaag te brengen.

Gr Aad
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door hermanusb »

Robenan schreef:
za 30 apr 2022, 22:59
@hermanusb :
Lees dit nog eens na wat je schrijft ik kan er geen touw aan vast knopen.
Wij hebben 9 panelen die ca 3000 Kwh opwekken,
Ons verbruik met 4 personen is 2 max 3 Kwh
Oftewel, 2000 Kwh meer opbrengst dan ons verbruik
:crazy:

Uit de literatur:
De meeste zonnepanelen brengen ongeveer 275/320 Wp op. Zonnepanelen van 350 Wp leveren dus veel meer op. Maar dat kan alleen met de beste materialen en de nieuwste technieken. Zonnepanelen van 350 Wp zijn nog steeds uitzonderingen.

Gemiddeld brengt 1 Wattpiek (Wp) in Nederland ongeveer 0,88 kWh per jaar op. De opbrengst hangt af van de plaats van het dak, de richting van de zonnestralen en andere omgevingsfactoren.


Als jou 9 panelen 3000 KWh opleveren moeten ze dus bruto 3409 KWh opleveren. Dan moeten dan panelen van 378 Wattpiek zijn.
Ik weet niet hoelang je ze al hebt maar dat zijn knappe panelen gezien de bovenstaande quote’s.

Ikzelf heb 23 panelen van 260 wattpiek, die bruto 5980 KWh op kunnen wekken. De afgelopen 8 jaar brengen ze gemiddeld een kleine 5000 KWh. Die panelen waren toen der tijd zo’n beetje top of the bill met 260 Wp.
Het leek mij zo simpel.

Onze panelen liggen nu 7 maanden op het dak en ze wekken ca 3000 Kwh op.
Is het 2900 is het mij ook goed.
Ons verbruik is 2 tot max 3 Kwh…. (Per dag) heel simpel.
360 * 2,5 KWh is 900 Kwh per jaar. Maak er 1000 van.

Ik schrijf nergens dat ik TOP panelen heb.
Maar wel dat onze situatie gewoonweg top is.
Want die 2000 extra Kwh’s leveren zoveel geld op dat dit voldoende is om de gasrekening van ca 600 kuub volledig te financieren.

Oftewel we hebben het TOP voor elkaar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Kroppie »

da,s heel mooi, 2000Kwh electra voldoende voor 600m3 gas, nieuwe Kwh prijs zeker tegen oude m3 prijs
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door hermanusb »

Nee.
Ik betaal 45 cent per Kwh.
En krijg voor zOlang het duurt ca 35 cent per Kwh.

En gas betaal ik 1,15 voor.
Energiekorting en de overdaad aan Kwh’s is genoeg om de 600 Kuub gas te betalen,
Meer gas stoken we nu eenmaal niet.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door AadenAnke »

Moet ik toch maar snel wat panelen er bij regelen. Lijkt me heerlijk financieel neutraal of zelfs positief uit te komen :lol: is wel mijn uiteindelijke streven maar nog niet gelukt. Met de oude prijzen was de elektriciteit 0,21€ per kilowatt in en verkoop gas was iets van 0,86€ per m3 ik heb een flinke overproductie van elektriciteit maar gebruik of nog teveel gas of produceer te weinig elektriciteit om kiet te spelen

Gr Aad
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door jan- »

Jan en Simonne schreef:
vr 04 mar 2022, 7:42
Ik zag een artikel over manieren om minder gas te verbruiken in huis.
https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... verbruiken

Daar staat dat je de temperatuur van je gasketel zou kunnen verlagen van 80 naar 70 graden.
Mijn vraag: waarom zou dat een bezuiniging zijn?
Het duurt toch alleen maar langer om de gevraagde temperatuur op de thermostaat te bereiken?
Hoe is dit bezuinigen?
Ik wil het best proberen, maar ik zie niet echt in hoe dit zou helpen.
Ik kon het antwoord hierop in de antwoorden niet zo gauw vinden. Bij een lage retour temperatuur kan de waterdamp in de uitlaatgassen condenseren wat extra warmte geeft. Daarom zit er ook een condensafvoer op een HR CV ketel. Binnen een paar dagen kan je zo een emmer vol water verzamelen. Bij mijn ketel hoor je ook getik van het druppelen. Als het goed is zie je dan niet zo'n pluim bij je dak afvoer.

De onderhoudsmonteur hoeft de energie rekening niet te betalen, maar moet wel terugkomen bij klachten. Daarom wordt de aanvoertemperatuur vaak te hoog ingesteld om zeker te weten dat er geen kouklachten komen.

Wat ik in de antwoorden las is dat een aan/uit thermostaat niet goed zou werken. Volgens mij hoeft dat niet. Mijn huis werd in 1998 opgeleverd met zo'n ronde Honeywell kwik thermostaat op een modulerende ketel en dat werkte verbazend goed. Geen overshoot en een temperatuur tot op een tiende nauwkeurig. De thermostaat geeft als een soort pulsbreedte modulatie aan hoeveel vermogen er nodig is en de ketel zal dit dan gaan regelen. Een combiketel heeft al gauw een vermogen van 20 KW om genoeg warm water te leveren. Vaak is 5 KW meer dan genoeg om het huis op temperatuur te houden, dus in de praktijk zal de ketel vaak pendelen op het minimaal vermogen wat vaak 25% is. Alleen als je bij thuiskomst de temperatuur hoger instelt moet hij tijdelijk moduleren boven de 25%. En dat deed die kwik thermostaat verrassend goed. Bij mijn nieuwe ketel regelde die wat minder, daarom heb ik nu een modulerende klokthermostaat geplaatst. Die worden op marktplaats veel aangeboden door de introductie van die slimme thermostaten.

Bij mijn vorige huis had ik met de Honeywell kwik thermostaat wel wat overshoot. Op goed geluk iets aan de terugkoppel weerstand gedraaid en het was in 1 keer goed.

Wat volgens mij nog een veel gemaakte fout is dat als het in het voorjaar lekker weer is, de terrasdeuren lang open gehouden wordt. Dan komt de frisse voorjaarslucht lekker in huis. Maar men vergeet vaak dat bij b.v 15 graden buiten, je lekker in de zon kan zitten. Maar deze luchttemperatuur is te koud voor in huis. Dus dan moet je dan niet te lang luchten.

Theoretisch zou je 's nacht helemaal niet moeten stoken. Hoe lager de temperatuur binnen, hoe minder warmte er naar buiten lekt. Het duurt dan wel langer voordat de gewenste temperatuur overdag weer wordt bereikt, dus je moet wel eerder beginnen met stoken. Over de gehele periode lekt het huis minder warmte, dus dat is beter voor het energieverbruik. Maar vooral bij warmtepompen en vloerverwarming is het beter om de temperatuur niet te veel te laten zakken, omdat het erg lang kan duren voordat het dan weer warm genoeg wordt en het rendement bij opwarmen minder is.

Ik heb jaren lang zitten knoeien om alles in te regelen. Kwam ik er uiteindelijk achter dat bij de radiatoren in de woonkamer de aan en afvoer verkeerd om waren aangesloten. Ik kan nu op een veel lagere temperatuur stoken en het is nu ook veel sneller warm. Ik vraag me af of anderen hier ook een tijd mee hebben leren leven. Ook gehoord dat bij een hele straat de ketel nog in fabriekstest mode stond en niet hoger dan 25% kon stoken. Jaren lang altijd veel installateurs busjes in de straat vanwege kouklachten, totdat een bewoner de gebruiksaanwijzing eens goed ging lezen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door AadenAnke »

Vanmorgen om 3 minuten voor 10 ging de bel de cv monteur voor het jaarlijkse onderhoud ( de afspraak was 10 uur best stipt toch :lol: ) tijdens zijn schoon maken en het plaatsen van nieuwe censorhouder (die gaan soms lekken) met hem gesproken over verlagen van de temperatuur simpel vertelde hij mij nu staat het op 90graden en zo zet je hem in het menu lager het verschil met 20 minuten opgewarmd in de ochtend of 40 minuten als je hem op 75/80graden zet. Hij gaf aan dat als je onder de 60graden gaat het wel erg oncomfortabel wordt. Ook vertelde hij dat het zeker scheelt in het gasverbruik maar verwacht geen wonderen, je praat niet over euro’s per dag maximaal een 100€ per jaar. Alle beetjes helpen dus voorlopig maar op 75graden gezet.

Gr Aad
PE1OPQ Theo
Berichten: 4574
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door PE1OPQ Theo »

Heb hier op 55 graden en wij kunnen nu niet zeggen goh het duurt veel en veel lander met het opwarmen.

Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Kroppie »

zal ook afhangen van het vermogen van de installatie en de warmtebehoefte van het huis
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door AadenAnke »

Huis is best groot begane grond 88m2 1e en 2e verdieping 58m2 vloeroppervlakte bovenste 2 verdiepingen ongebruikt maar met thermostaatkranen die bij 12 graden opengaan dus best wel een flinke klomp steen om warmte in te douwen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Marco Polo »

Als het er eenmaal inzit hoef je alleen een beetje bij te houden natuurlijk :wink:
Voordeel van steen tegen de piepschuimen campers :mrgreen:
Plaats reactie