Thetford absorptie koeling: 12 volt storing

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door PaulBng »

Netjes!


Paul
RickOnderweg
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 aug 2022, 21:06

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door RickOnderweg »

Ah, kijk eens aan. Die printplaat lijkt erg op die van mij:

5771D07C-9B78-485A-8232-6B5924852EDF.jpeg
5771D07C-9B78-485A-8232-6B5924852EDF.jpeg (223.99 KiB) 1510 keer bekeken
Sunlight A72 camper uit 2018 met Thetford N3000 koelkast. De koelkast doet het op gas en op 230V, maar niet op 12V.
Dit weekend gaan we nog even op pad. Hopelijk volgende week tijd om hier verder naar te kijken.

Wat me niet duidelijk is, is hoe ik veilig de printplaat kan los maken. Wat/waar moet ik iets doen om ervoor te zorgen dat er geen stroom naar de printplaat gaat als ik ermee in de weer ben? Wil graag voorkomen dat ik de boel alleen maar erger kapot maak…

Alvast veel dank!
Rick
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door Zijspan »

De zwarte punten op de printplaat daar zit de storing, de stekkers de print af doen.
Binnen alles af zetten, 12 volt ook als dat kan.
De accu’s los is geen garantie dat je spanningsloos bent en je moet alles weer instellen!
Op zoek naar de zekeringen dan die van de koelkast er uit.
Stekkers vd print af en zien of je de zwarte punten opnieuw kan solderen? Wat zit er aan de andere kant vd print?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
RickOnderweg
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 aug 2022, 21:06

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door RickOnderweg »

Dank voor de tips! Top forum dit. Vandaag ermee aan de slag gegaan en het is nog gelukt ook!
Achteraf best snel gefixt.

Kastje losmaken, paar kabels losmaken om wat meer werkruimte te hebben, print losschroeven, kapje eraf, zekering vervangen en alles weer terug.

01 onderkant_print.jpg
Onderkant print
01 onderkant_print.jpg (225.86 KiB) 1362 keer bekeken
02 zekering.jpg
Verkoolde zekering ;)
02 zekering.jpg (244.07 KiB) 1362 keer bekeken
03 onderkant print zonder zekering.jpg
Onderkant print - zonder de zekering
03 onderkant print zonder zekering.jpg (238.07 KiB) 1362 keer bekeken

De printplaat is wel redelijk geblakerd, maar blijkbaar nog goed genoeg.
Gebruikersavatar
jenna
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 05 mei 2017, 0:36
Locatie: Barendrecht

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door jenna »

Ook ik heb voor de tweede keer in 3 jaar een doorgebrand powerboard met een Thetford N3142 AES absorbtie koelkast. Beide keren is het 12V deel van het powerboard doorgebrand.
De eerste keer is het board door Thetford onder garantie vervangen.
Nu zelf op zoek gegaan waar de oorzaak kan zijn dat het board weer kapot is gegaan.

Optimized-3EDBA731-D535-4DE2-9286-3C3005078433.jpeg
12V stekker powerboard
Optimized-3EDBA731-D535-4DE2-9286-3C3005078433.jpeg (188.79 KiB) 1217 keer bekeken
Optimized-C798F2D2-CC7E-4300-8B00-F79306BC073C.jpeg
Beschermkap
Optimized-C798F2D2-CC7E-4300-8B00-F79306BC073C.jpeg (232.04 KiB) 1217 keer bekeken
Wat opviel is de zwarte kabel (paarse pijl). De kabelisolatie is gebarsten en koperen kern is geoxideerd. Er zijn ook wat vochtdruppeltjes zichtbaar op de kabelisolatie.
Het powerboard zit achterop de koelkast gemonteerd, direct achter het onderste buitenrooster.
Direct onder het powerboard zit het opvangbakje waar het slangetje van condensafvoer uit de koelkast uitkomt. Vanuit dat bakje verdampt het weer door warmteoverdracht van het koudemiddel pijpje waar hij op gemonteerd zit.

Door deze beide constructies kan het zijn dat er vocht bij het powerboard kan komen bij afspuiten van de camper of rijden in hevige regen (water via buitenroosters koelkast) of door condensatie van verdampt condenswater uit de koelkast).
Om deze risico's te vermijden ga ik het afvoerslangetje condensafvoer koelkast verlengen en gelijk naar buiten afvoeren. Ook plaats ik een extra spatscherm over het powerboard kastje zodat water dat via de roosters binnen kan komen niet meer op de niet waterdichte beschermkap en het powerboard kan komen.

Jenna
Laatst gewijzigd door jenna op di 06 sep 2022, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door Kroppie »

mijn beste ervaring met koelen in de camper:

een goedkoop 230v hh koelkastje van de bouwmarkt (+_ 130 euro), daar een extra thermostaat (+-15 euro)ingebouwd welke de omvormer aan/uit schakeld i.p.v. de kk, die hebben het jaren tot de verkoop van de camper tot volle tevredenheid gedaan, moet je wel een omvormer hebben natuurlijk maar wie heeft die niet.

dat was de beste handeling in jaren, de absorptie eruit (oudijzerbak) en dat er in
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door TestCase »

RickOnderweg schreef:Dank voor de tips! Top forum dit. Vandaag ermee aan de slag gegaan en het is nog gelukt ook!
Achteraf best snel gefixt.

Kastje losmaken, paar kabels losmaken om wat meer werkruimte te hebben, print losschroeven, kapje eraf, zekering vervangen en alles weer terug.

De printplaat is wel redelijk geblakerd, maar blijkbaar nog goed genoeg.
Wanneer je niets aan die contacten van de zekering doet heb je dit probleem snel weer!
Slechte contacten hebben een overgangsweerstand worden dus warm of heet en voilà weer hetzelfde probleem.

//Kees
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door jansloos »

Wilde ik ook net schrijven😄

Door het warm/heet worden van de contacten, gaat de spanning/veerwerking verloren.

Het werkt dan wel maar bij belasting wordt alles weer warm.

Contacten vervangen.
Of contacten er uit en zo'n zekeringhouder met draadjes er in.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door ducati 900 »

Kroppie schreef:
di 06 sep 2022, 14:14
mijn beste ervaring met koelen in de camper:

een goedkoop 230v hh koelkastje van de bouwmarkt (+_ 130 euro), daar een extra thermostaat (+-15 euro)ingebouwd welke de omvormer aan/uit schakeld i.p.v. de kk, die hebben het jaren tot de verkoop van de camper tot volle tevredenheid gedaan, moet je wel een omvormer hebben natuurlijk maar wie heeft die niet.

dat was de beste handeling in jaren, de absorptie eruit (oudijzerbak) en dat er in
Dat kan ik alleenj maar onderschrijven, draait bij ons al 9 jaar zo.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door kampo »

Misschien een eigen topic openen ?
Hoe tevreden je bent (geweest) met je eigen 230V koelkast.
Nee dat heeft er hier niets mee te maken :bang:

De Thetford is niet beter als de Dometic.
Zoals Testcase hierboven schrijft is het steeds weer hetzelfde probleem.
Een circuit waar 20A of meer door gaat is bij campers af fabriek altijd onder gedimensioneerd. Zowel wat de bekabeling, de contacten, de printplaat baantjes en de zekering houder betreft. Het gaat even goed en na een paar jaar gebruik kom je steeds dezelfde problemen tegen. Je kan het maar beter in het oog houden want je weet dat het er aan komt.

Mooie foto docu :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door ducati 900 »

:-B :-B Toch is het zo, iedereen heeft zo zijn eigen stokpaardjes.
En ik bevestig hier iets dat iemand anders schrijft.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door Grumble »

Mijn broer heeft nu een Thetford koelkast met hetzelfde probleem, als ik het vermogen bekijk op het type plaatje dan vraagt hij 205 watt (bij 12 volt komt dat neer op iets meer als 17 ampere.
Waarom dan in de centrale kast geen zekering van 20 ampere waar nu een zekering van 30 ampere zit, dan hoef je ook niet de halve camper uit elkaar te halen om de zekering te wisselen?

thetford type kaartje.jpg
thetford type kaartje.jpg (100.02 KiB) 607 keer bekeken
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door myway »

Als de zekering van 30 Amp er al uitvliegt zou ik ff verder kijken.
Of er nou een zekering van 30 Amp of 20 vervangen moet worden maakt toch niet uit, of mis ik iets.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Thetford absorptie koeling: 12 volt storing



Bericht door Aloys »

Ja, je mist iets denk ik... :D

Wat ik begrijp: Grumble wil de 30A zekering vanaf de accu (in de "centrale kast") vervangen door een 20A zodat die zekering eruit gaat en niet de zekering in de koelkast-elektronica. Maar dat lost niets op: het probleem is niet de waarde van de zekering, maar de houder van die zekering op de print in de koelkast.

Wat je wellicht wel kunt doen (schiet me maar af als ik iets over het hoofd zie :D ): de 20A zekering op de koelkastprint verwijderen en overbruggen (solderen/kortsluiten met voldoende draaddikte) en dan een externe 20A zekering aanbrengen in de 12V aanvoer naar de koelkast toe, buiten de koelkast. In dit geval in genoemde "centrale kast".
Het probleem is eigenlijk de zekeringhouder op de print, niet de zekering zelf.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie