Spaargeld en inflatie

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Ferrariman »

Beroepsreiziger schreef:
zo 05 jun 2022, 22:53
CaradoT135 schreef:
zo 05 jun 2022, 8:50
Geeft eerst maar eens een tip hoe je als 17 of 18 jarige 1000 per maand kan sparen.

Met 17 of 18 jaar gaan werken is een garantie dat je een baan krijgt die vanwege de opleiding niet garant staat om 2 x modaal te gaan verdienen, eerder onder modaal. Zo'n jongen of meisje mag al blij zijn dat er nog dagen over zijn in die maand dat er nog geld is. Over sparen wil ik het dan nog niet eens hebben.
Zullen we even een baan nemen waar je met je handen werkt, en niet met diploma's?
Dan moet je toch wel tussen de 1300 -1500€ kunnen verdienen per maand?
Dan lukt 1000€ sparen ook. Hou je 300 - 500€ per maand over om op te maken.

Leeftijdsgenoten die door studeren zullen niet meer te besteden hebben.
Als je dus WIL sparen, kan dat dus wel.

1000€ per maand is 12.000€ per jaar.
Doe dat 5 jaar.
Dan ben je 23, en heb je 60.000€.
Je leeftijdsgenoten zijn nog hard aan het studeren, dus blijf je ook nog lekker thuis wonen..........
Met je 26ste heb je bijna een ton op de bank. (Ik reken geen rente.)

Als je dan eens voor een huis gaat kijken, voor zeg 3 ton, betaal je 1/3 alvast aan.
Dan mogen je leeftijdsgenoten van school komen, en uitzicht hebben op een baan van 4000€ per maand?
Die zullen dan vast gaan voor een huis van 4 ton.

Ondertussen verdien je als iemand die met zijn handen werkt al wat meer als 1300 - 1500€.

Ik ken 2 jongens. 28 en 29 jaar oud. Alle 2 int chauffeur. Dus een baan zonder lange opleiding.
De enne nu 5 jaar getrouwt, koophuis, en 2 kinderen.
En 2 auto's voor de deur. En hij vind een auto een 'belangrijk' iets.
Die heeft aan het eind van zijn salaris nog een stukje maand over.

Die andere 'bewust' nog vrijgezel, en thuiswonend.
Heeft een auto van 3000€ omdat die naar zijn werk moet.
Heeft ondertussen 280.000€ op de bank staan.

Het is dus maar net welke keuze je maakt in het leven. Of misschien je opvoeding.
En als hij die 280.000 euro met 6% wegzet, verdient hij 1400 per maand zonder te werken. Maw, afhankelijk van zijn uitgavenpatroon kan hij zich dan financieel onafhankelijk noemen. Met 28/29 jaar…
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Ferrariman »

Dafluc schreef:
zo 05 jun 2022, 23:17
Sorry, maar blijf thuiswonen tot je 40e, begin geen relatie en eet met je ouders mee? Dan blijf ik liever arm. (En er was niks mis met mijn opvoeding).
Iedereen die het anders doet, prima hoor. Met je handen werken niks mis mee. Maar een diploma halen is ook niet verkeerd. Kan degene die met zijn hand tussen een machine komt tenminste ook geholpen worden en weer verder werken.
Waar komt die 40 vandaan? En er zijn mensen die graag vrijgezel blijven en thuis prima wonen. Ook weer persoonlijk.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Dafluc »

Heel persoonlijk, want helemaal alleen op mezelf betrekking hebbende. Want ik schrijf dat ik het dan liever anders zou doen. Ik schrijf ook dat ik het prima vind dat anderen het anders doen. En die 40 is gewoon een beetje dik aangezet om het punt te maken. Had er een knipoog achter moeten zetten :wink:
Afbeelding
Beroepsreiziger

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik heb nog wel een voorbeeld.
Ik heb een koophuis, en een goede vriend van mij woont in een huurhuis, maar is aan het kijken voor een koophuis.
Verleden week heeft die een nieuwe vrachtwagen gekregen.
Daar wil die wat aan doen. Chromen wieldoppen etc. Prijskaartje 800€
Hij vroeg aan mij wat ik er van vond? (Of dat mooi is.)
Mijn antwoord: Doen als je dat wil, maar het is ook een voordeur van je huis.
Koop je die wieldoppen, betekend dat wel een hypoteek op je voordeur voor 30 jaar!!!!
Hij gaat de wieldoppen bestellen.........

Dit weekend is die met zijn vriendin naar Stockholm.
Hij kon voor 29€ PP vliegen. Super goedkoop!! (Waren zijn woorden.)
Maar dan sta je op het vliegveld. Moet je nog naar de stad.
Dan nog een hotel voor 2 nachten.
Vast ook nog uit eten, en wat andere uitgave.

Ik ben gisterenavond wezen stappen, en dat heeft me 110€ gekost. (Ja leuke avond gehad.)
Ik ga van de week wel horen wat zijn goedkope vliegreisje heeft gekost.
Maar ik denk een 500€.

Niks ten nadelen aan hem hoor, maar hij denkt anders als mij.
800€ wieldoppen. 400€ reisje Stockholm. Huur huis.
Ik hypotheek, want niet geld kwijt is, maar geld in een spaarpot.
Verschil deze maand 2000€ wat hij kwijt is, en ik 'rijker' ben geworden.
Beroepsreiziger

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Beroepsreiziger »

Dafluc schreef:
zo 05 jun 2022, 23:17
Met je handen werken niks mis mee. Maar een diploma halen is ook niet verkeerd. Kan degene die met zijn hand tussen een machine komt tenminste ook geholpen worden en weer verder werken.
U bent dokter?
En heb tot U 35ste op school gezeten? :mrgreen:

Of heb je 6 jaar Havo gehad, en mag je nu vakken vullen bij AH?

Je weet zelf ook wel dat er in NL teveel mensen zijn met diploma's.
Wat een overvloed aan mangers heeft gebracht.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Dafluc »

Ach, het is allemaal zo betrekkelijk. In andermans beurs kijken en oordelen. Niet iedereen kan of kon zich meteen een koophuis permitteren. Niet iedereen bleek een baan voor het leven te hebben. Niet iedereen vond een nieuwe baan. En zo kunnen we nog heel lang doorgaan. Ik gun iedereen zijn eigen rijkdom. Voor de een zal dat 280.000 euro op de bank zijn. Voor de ander chromen wieldeksels. Voor mij is het weer wat anders. Is het ene beter als het andere? Wat mij betreft niet.
Afbeelding
Beroepsreiziger

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Beroepsreiziger »

Ferrariman schreef:
zo 05 jun 2022, 23:19
En als hij die 280.000 euro met 6% wegzet, verdient hij 1400 per maand zonder te werken. Maw, afhankelijk van zijn uitgavenpatroon kan hij zich dan financieel onafhankelijk noemen. Met 28/29 jaar…
Kan jij mij vertellen waar ik/hij die 6% met zekerheid kan halen?

Met ''gokken'' kan je schat hemeltje rijk worden. (Maar ook straatarm.)
Beroepsreiziger

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Beroepsreiziger »

Dafluc schreef:
zo 05 jun 2022, 23:36
Voor mij is het weer wat anders. Is het ene beter als het andere? Wat mij betreft niet.
Daar ging het volgens mij niet over.
Het zijn de keuze's en omstandigheden in het leven.
'Wij' zijn hier op leeftijd. We hebben denk ik allemaal wel iets van, had ik maar. Of als, wat ik nu weet, geweten had als ik jong was.

En sommige jongeren luisteren naar hun ouders. (Als het slimme ouders zijn.)
En andere denken dat ze het beter weten, en komen er op latere leeftijd achter..... Had ik maar geluisterd.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Lambiek »

Will schreef:
zo 05 jun 2022, 12:40
Normaal woonhuis gekocht 1973 42.000 gulden rente 13 % daarna 1982 woonhuis gekocht 110.000 gulden 11 % rente.
2022 woonhuis vrij waarde 400.000 euro. Ik ben nu 72 jaar huis bijna niet te verzilveren niet interessant en 72 jaar is geen leeftijd waarbij de bank je een hypotheek verstrekt onder een niet boven modaal inkomen.Of alleen een lening gelijk een consumenten lening met hoge rente en fiscaal oninteressant dus de mogelijkheden zijn ook hier weer voor de hogere inkomens.

Mvrgr.Wil
.

72 jaar, man man Tijd voor actie. Ga genieten van je vermogen...tis zo voorbij

Knalt eens een bord in de tuin te koop
Jij €400.000 op de rekening
Klaar.... wat je dan gaat doen kun je zelf wel bedenken.

Of verhuur een gedeelte...zal toch wel te groot

Heb je kinderen ?
Verkoop het huis extreem goedkoop aan hun , onder voorwaarde dat je blijft huren op papier. Dus gratis tot je dood.
( of tijdelijk op papier een huurder in je woning, daardoor kun je de de woning voor een extreem lage prijs verkopen aan iemand. Met de voorwaarden dat je tot je dood mag blijven.
Jij toch paar ton €€ , en toch kunnen wonen.

Mogelijkheden voldoende. Anders heb je mooi voor Jan L L het huis afbetaald. Ook dom . Je had kunnen weten wat de gevolgen zijn. Als je te weinig inkomen hebt.

Maar oplossing zijn er altijd
Niet in problemen denken maar oplossingen.
Bijvoorbeeld plaats een mooie unit in de tuin, onder moto ouderzorg. Enz

Of verhuur de hele woning. Er is woning nood. En ga veel kleiner goedkoop ergens huren voor de helft wonen.

Bij u glas half leeg.....echt jammer
.
Beroepsreiziger

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Beroepsreiziger »

woonhuis vrij waarde 400.000 euro. Ik ben nu 72 jaar huis bijna niet te verzilveren niet interessant en 72 jaar is geen leeftijd waarbij de bank je een hypotheek verstrekt onder een niet boven modaal inkomen.Of alleen een lening gelijk een consumenten lening met hoge rente en fiscaal oninteressant
Het hele verhaal is vaag.
Een huis van 4 ton = vermogen.
Daar heb je geen hypotheek op nodig.
Ook geen lening.
En welke hoge rente.

Aan de andere kant, men heeft het wel over opmaken voor je dood ben, maar eigelijk heb je ''niks'' verdient he.
Je heb dat vermogen alleen berijkt omdat het huis in waarde is gestegen.
Je heb niet keihard moeten werken om je huis van 2 ton in aankoop, die nu 4 ton waard is.

Het huis is betaald, dus 'kosten' zijn er dan verder niet.

Ga je dan dood, en je heb 4 kinderen. Die misschien al een huis hebben.
Erven die een ton per persoon.
ALS ze die aflossen aan hun hypotheek, scheelt dat toch een stuk.....

Maar misschien doen ze het niet, en kopen ze een nieuwe Mercedes.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Zonneke »

Beroepsreiziger schreef:
zo 05 jun 2022, 22:53


Zullen we even een baan nemen waar je met je handen werkt, en niet met diploma's?
Dan moet je toch wel tussen de 1300 -1500€ kunnen verdienen per maand?
Dan lukt 1000€ sparen ook. Hou je 300 - 500€ per maand over om op te maken.
Allemaal zo weinig zeggend en voor de overgrote meerderheid niet van tel.
Veel parameters onbekend:
Gratis kost en inwoon, geen kosten voor verzekeringen?
Auto tellen we niet, we gaan alles met de fiets doen want we wonen tegen ons werk en wat zijn wij sportief?
Een relatie hebben we niet en anders brengen we die ook onder bij hotel mama?
Jaja, in theorie en op papier kan het allemaal als je zelf zoals een pater en voor de rest op de kap van een ander leeft.
Verder zal hetgeen je dan gespaard hebt moeten gebruikt worden voor de aankoop van een partij stenen.
Of is het zo in jullie kromme berekening dat er heel het leven gehuurd zal worden?
Verder gebruik maken van het profitariaat genaamd ouders kan ook natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Dafluc »

Ik ken ook kinderen die niet naar hun ouders hebben geluisterd en toch prima terecht zijn gekomen. Het is lang niet zo zwart wit allemaal.
Afbeelding
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Ferrariman »

Beroepsreiziger schreef:
zo 05 jun 2022, 23:39
Ferrariman schreef:
zo 05 jun 2022, 23:19
En als hij die 280.000 euro met 6% wegzet, verdient hij 1400 per maand zonder te werken. Maw, afhankelijk van zijn uitgavenpatroon kan hij zich dan financieel onafhankelijk noemen. Met 28/29 jaar…
Kan jij mij vertellen waar ik/hij die 6% met zekerheid kan halen?

Met ''gokken'' kan je schat hemeltje rijk worden. (Maar ook straatarm.)
Zekerheid heb je nooit.
In vastgoed heb ik er nog nooit onder gezeten, crowdlending ook nog nooit.
Bij aandelen wel, maar over lange termijn zitten we er nog boven, etf’s altijd erboven gezeten.

Op crypto’s, forexen en dat soort dingen is jouw laatste zin zeker van toepassing, bovenstaande is met goed onderzoek redelijk zeker.
Ferrariman
Berichten: 83
Lid geworden op: za 05 mar 2022, 14:56

Re: Spaargeld en inflatie



Bericht door Ferrariman »

Lambiek schreef:
ma 06 jun 2022, 1:56
Will schreef:
zo 05 jun 2022, 12:40
Normaal woonhuis gekocht 1973 42.000 gulden rente 13 % daarna 1982 woonhuis gekocht 110.000 gulden 11 % rente.
2022 woonhuis vrij waarde 400.000 euro. Ik ben nu 72 jaar huis bijna niet te verzilveren niet interessant en 72 jaar is geen leeftijd waarbij de bank je een hypotheek verstrekt onder een niet boven modaal inkomen.Of alleen een lening gelijk een consumenten lening met hoge rente en fiscaal oninteressant dus de mogelijkheden zijn ook hier weer voor de hogere inkomens.

Mvrgr.Wil
.

72 jaar, man man Tijd voor actie. Ga genieten van je vermogen...tis zo voorbij

Knalt eens een bord in de tuin te koop
Jij €400.000 op de rekening
Klaar.... wat je dan gaat doen kun je zelf wel bedenken.

Of verhuur een gedeelte...zal toch wel te groot

Heb je kinderen ?
Verkoop het huis extreem goedkoop aan hun , onder voorwaarde dat je blijft huren op papier. Dus gratis tot je dood.
( of tijdelijk op papier een huurder in je woning, daardoor kun je de de woning voor een extreem lage prijs verkopen aan iemand. Met de voorwaarden dat je tot je dood mag blijven.
Jij toch paar ton €€ , en toch kunnen wonen.

Mogelijkheden voldoende. Anders heb je mooi voor Jan L L het huis afbetaald. Ook dom . Je had kunnen weten wat de gevolgen zijn. Als je te weinig inkomen hebt.

Maar oplossing zijn er altijd
Niet in problemen denken maar oplossingen.
Bijvoorbeeld plaats een mooie unit in de tuin, onder moto ouderzorg. Enz

Of verhuur de hele woning. Er is woning nood. En ga veel kleiner goedkoop ergens huren voor de helft wonen.

Bij u glas half leeg.....echt jammer
Ik weet niet of bij hem het glas half leeg is. Andere generatie, andere normen waarden, andere wereldbeelden enz. Misschien niet meer helemaal kloppend, maar zeker ook niet onverklaarbaar.

Maar zeker goede opties die je noemt

- huis verkopen aan je kind(eren) kan niet te goedkoop, want dan wordt het een gift (jubelton mag alleen bij kind onder de 40 en moet binnen 3 jaar in hoofdverblijf gestoken worden) Ook moet(en) je kind(eren) dat kunnen betalen.
Maar als ze dat kunnen, is dat zeker slim. Je betaalt de kinderen dan huur en hebt zelf een behoorlijk bedrag om van te genieten. Je kunt dan volledige huur als hulp aan hen betalen, of alleen rente betalen. Dan woon je ook nog eens goedkoop.

Je kunt de woning verkopen en iets goedkoper terug kopen.

Je kunt verhuren en zelf goedkoper ook iets huren.

Afhankelijk van de mogelijkheden, verkopen of verhuren en bij jouw kind(eren) inwonen(of in de tuin).

Je kunt de woning verkopen of verhuren en met een postadres in een camper gaan wonen.

Bij de laatste 4 opties is verkopen de optie waarmee je meer geld zelf per direct beschikbaar hebt.
Verhuren is op de lange termijn voordeliger, maar heb je mogelijk zelf minder aan.
Plaats reactie