Must-visits Spanje (en Portugal)?

Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door MarceldeHoog »

Mijn vrouw rijdt zelf niet. Wel rijbewijs, maar zit er liever naast.

Als zij zegt: Het rijden, bedoeld ze lekker om zich heen kijken terwijl ik rijdt :lol3:
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door Bob Diesel »

Dan zou ik haar zeker niet te veel asfalt en vangrail laten zien
Dat heb je op de A13 of A 2 ook
Maar gewoon op normaal tempo ,binnendoor , door de Périgord/Dordogne en over de Pyreneēn
Via de costa Verde ,langs de kust door naar N- Portugal ,natuurparc Peneda Geres ,Braga , Bom Jesus zien
En dan nog een stukje ,, tot Porto , Douro dal en dan zijn er al 3 weken vd 4 voor bij :-B :-B
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door dedruivenplukker »

Ik dacht al dat je met mijn opmerking weinig kon. :-B

Maar het is ook zo'n algemene vraag. Het Iberisch Schiereiland is erg groot en al hou ik van reizen, ik heb nog heel veel niet gezien.
In een paar weken rondrijden kan, maar ook ik zou zeggen zoek een gebied uit en verken dat.
Als je van de bergen houdt dan weet je ook dat rijden daar mooi is en niet op schiet, zekers als je ook nog wil lopen en fietsen.

Ik heb bijvoorbeeld goede herinneringen aan een meerdaagse wandeltocht door de Sierra Grazalema en je kan daar ook leuk fietsen op de Via Verdes, maar in de zomer is het daar veel te warm voor mij, dan wil ik alleen hoog in de bergen of in een zwembad zijn.

De stukken waar je wel kan doorrijden in Spanje zijn ook vaak de saaie stukken.
Alleen Portugal door ben je ook al zo drie weken kwijt zoals Bob al schreef, tenzij je je Sagres alleen maar koud onder het rijden drinkt.

Laatste tip.
Zet je vrouw in de trein op een plaatsje achter het raam en ga zelf genieten van de natuur. :shh: :silent: :wink:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door Bob Diesel »

In 2016 vertrokken we via Spijkenisse ,Richting zuiden
Als je vrouw van kijken tijdens de rit houd

viewtopic.php?t=8456790

We aren zo,n 17 dagen kwijt voor we PT in reden

https://freubels-van-elly.jouwweb.nl/na ... ajaar-2016

En nog een paar meer voor we bij de Douro waren :wink:
.
FA56E0EE-D38C-4A52-A063-CB7A9B318712.jpeg
FA56E0EE-D38C-4A52-A063-CB7A9B318712.jpeg (69.8 KiB) 2260 keer bekeken
Het afzakken het dal in en weer omhoog kost je zonder stop ih dal 2 uur
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door MonRoe »

Wij gaan vanaf 20 mei voor 5 weken een rondje doen. We beginnen in San Sebastiaan, dan naar Salamanca, Caceres, Merida (misschien even naar Lissabon heen en weer), dan naar Cordoba, Sevilla, paar dagen de kust, dan Ronda, Granada, Sierra Nevada, Benidorm (enkele dagen bij mijn ouders op bezoek), Valencia en dan aan de Costa Brava nog enkele dagen strand.

We beginnen bewust in het zuiden vanwege de warmte en willen eerst de bezienswaardigheden gedaan hebben en hetgeen het verste rijden is.
5 weken is eigenlijk te kort, maar wij bezoeken steden altijd erg snel, meestal in 1 dag wel rond gefietst. We boeken via baja bikes een fietstocht in de ochtend en dan hebben we de hele middag en avond om zelf nog dingen te doen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door Bob Diesel »

Tegen strijdig Monique
We beginnen ih zuiden :wink: san Sebastian
Maar het is zuiderlijker als Zuid Frankrijk

Begin je echt door eerst vlug helemaal naar het zuiden te rijden
En langzaam retour Dan is dat een goed idee :thumbup:
En 5 weken begint er op te lijken

Je steden volgorde zou ik nog eens op de kaart bezien :idea:
Anders word het een beetje zig zag , maar kan en mag /gaat altijd natuurlijk :crazy:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door Karelkaywa »

Wij rijden de door jou gewenste route momenteel tegen de klok in. We hebben eerst Noord Spanje gepakt en zijn in Portugal grotendeels via de N2 naar het zuiden gereden. De N2 wordt ook wel de Route 66 van Portugal genoemd. Onderstaande links zijn een tijdje terug al op het forum gezet.

https://www.reisroutes.be/blog/portugal ... rtugal-n2/

https://www.portugal-vakantie.info/road ... tugal.html

Omdat we de provincie Alentejo al meermalen doorkruist hebben zijn we voor het einde van de route af geweken en rijden nu oostwaarts richting Valencia en Barcelona.

Met name die Portugese Route 66 kan ik je aanbevelen. Hier in Spanje rijden we binnendoor en bepalen per dag waar we naar toe gaan. Qua tijd kun je ons niet vergelijken met jouw situatie, als pensionado’s zijn we niet aan tijd gebonden en zien wel wanneer we weer terug gaan.

Onderstaand nog een plaatje van de route die we t/m vandaag hebben gereden.
Afbeelding
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door MonRoe »

@Bob, het is ook nog maar een grove planning. Bij ons weet je het maar nooit, misschien komen we helemaal niet in Andalusië maar gaan we naar Portugal.
Maar 3 dingen staan wel vast, Pinxtos eten in San Sebastiaan, naar Benidorm en een bezoek aan Valencia. Voor de rest zijn we zo vrij als een vogel.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door Bob Diesel »

👍mooi :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door albertrietjens »

Onze reis, 5 oktober tot 15 december. afgelopen najaar: https://www.polarsteps.com/AlbertRietje ... ee88402e43

Dit geeft misschien een paar aanknopingspunten. Hangt er een beetje vanaf wat je zoekt tijdens het reizen. Wij hebben nooit zo'n strak plan en nemen het zoals het komt.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door MarceldeHoog »

Mooie tips allemaal, dank daarvoor!

Intussen in ieder geval besloten dat we de hoek bij Santiago de Compostella gaan skippen: dat maakt de reis net iets beter te doen in de beperkte tijd die we hebben.

Heb een spreadsheet gemaakt met alle stops: puur om te kijken of het allemaal in een maand past, want welke stops we daadwerkelijk nemen weten we pas als we rijden. En eerlijk is eerlijk, het is best veel voor de tijd die we hebben. Het kan dan ook zomaar zijn dat we stukken gaan afsnijden (bijvoorbeeld bij Velencia al binneland in richting de Algarve). Dat is het mooie van cemperen: iedere dag bepaal je waar je dan weer heen rijdt!

De route helemaal rond is pakweg 6400 km in ieder geval.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door Joske »

Voor ieder wat anders.
Hier wat (minder voor de hand liggende) tips voor Portugal.
Bezoek aan Porto; bekijk in het Centraal station “São Bento” de uitgebreide tegelwanden.
Fátima zeker bezoeken. Loop daar ook de kruisweg door de heuvels. (iets buiten Fátima)
Ook Tomar is een bezoek waard: je moet zeker het kasteel van de Tempeliers en het monumentale Convento de Cristo gezien hebben. Ook een aquaduct in de directe omgeving. Tomar heeft een goede camperplek op de voormalige stadscamping.
Ook in Tomar het voormalig klooster van Franciscus met binnen een werkplaats voor beschilderde tegels en het Museu dos Fósforos (lucifermuseum met 43000 doosjes!)
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wesselsjan
Berichten: 314
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 17:24
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door Wesselsjan »

In 2012 waren we in Spanje, ongeveer dezelfde rondreis die jullie plannen. Maar dan wel in bijna 6 weken. In 2014 bezochten we Spanje en Portugal, waarvoor we nog iets langer de tijd namen.
Ik zou zeggen: sla Barcelona niet over, kijk rond in Valencia. Malaga en Cordoba moet je ook zien. Ronda, Salamanca en Bilbao (Gugenheim Museum) mag je ook niet overslaan. en dan heb je onderweg nog de mooie natuur her en der.
En in Portugal is natuurlijk ook het een en ander te bekijken. Bekijk dat op mijn website...
Kortom, geniet er van; ik hoop dat je het in 4 weken redt...
Camper'n is SKIK... wie döt oons wat vandage...

Mijn reisverhalen op Campersite
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Must-visits Spanje (en Portugal)?



Bericht door MarceldeHoog »

De route zoals we hem in gedachten hebben:

Afbeelding

Let wel dat is erg globaal: we zullen hier en daar van de route afwijken om dingen te bezoeken die wat verder van de kust liggen (Ronda, Alhambra, Tomar bijvoorbeeld). De route is alleen zo gemaakt om een idee over de dagen te krijgen, willekeurige campings en camperplaatsen gekozen voorlopig.

We zullen zeker gebieden die ons aanspreken vaker gaan bezoeken, maar voor dit jaar hebben we de rondrit op ons verlanglijstje staan :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie