Ventilator compressorkoelkast uitschakelen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ventilator compressor koelkast uitschakelen?



Bericht door ducati 900 »

@mikeanber als Karel zich s nachts stoort aan herrie van de ventilator dan is er toch niks op tegen om te kijken of er iets aan kasn worden gedaan?
Zo n ding wordt gebouwd zodat hij goed werkt als hij helemaal is ingebouwd dus zonder roosters naar buiten.
In het geval van Karel zitten er volgens mij onder en boven roosters in de buitenwand met ook nog twee ventilatoren.
Dan kan Karel daar gerust mee experimenteren volgens mij.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Ventilator compressor koelkast uitschakelen?



Bericht door Charles Franconi »

Ik heb nu 10 jaar een Dometic compressor 110 liter.
Geen roosters naar buiten, maar de standaard roosters bovenin de koelkast.
Eerste jaar waardeloos, werd veel te warm.

Daarna achter de koelkast een silent fan ingebouwd van een tientje. Draait dag en nacht onhoorbaar, en koelt sindsdien bizar goed.

Misschien andere fans monteren? Mijne komt van Conrad.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Ventilator compressor koelkast uitschakelen?



Bericht door John lamers »

Bij mijn Dometic koelkast wat de ventilator niet goed gemonteerd vanuit de doos, gevolg was dat de koelkast niet werkte en in storing ging omdat de compressor te warm werd,
Ik heb hem toen zelf moeten repareren omdat de dealer met vakantie was en de door Dometic voorgestelde servicepunten pas over 2 tot 2.5 maand tijd hadden hier naar te kijken.
ik heb het apparaat opengeschroefd en het snoertje aan het ventilatortje gerepareerd waardoor hij wel werkte.
mijn conclusie is dus dat het ventilatortje wel nodig is.

Gr. John
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ventilator compressorkoelkast uitschakelen?



Bericht door marjasjaak »

Op deze link kan je bij "documenten" en dan kijken bij troubleshooting en zie hoe de ventilator is geplaatst.

https://www.bade.biz/indel-b-compressor ... #pd-tabs-1

De ventilator zit in een te kleine condensor.
Om de hoge koelgas druk / warmte te kunnen afvoeren hebben ze hiervoor een ventilator geplaatst.

Deze ventilator kan je niet uitschakelen tijdens het draaien van de compressor.
Ook niet voor die 2,5 minuut welke de compressor draait, de ventilator is nodig om het systeem op een afgestelde temperatuur/druk te laten draaien.
De compressor zal dan warm lopen, in de compressor zit een clixon (warmte) schakelaar die het koelsignaal onderbreekt.
Is de compressor weer afgekoeld, dan gaat hij weer draaien totdat deze weer te heet wordt.
Kortom deze heeft dan geen lang leven, en zal voortijdig de geest geven.

Wat wier500 ook al schreef, het mooiste zou een ventilator toerenregelaar (die werkt op druk) zijn.
Maar voor die apparatuur heb je gewoonweg geen ruimte. Het is een zeer compact gebouwde koeling.

Wat ook een oorzaak van de herrie zou zijn, de ventilator zit in de condensor.
Dan krijg je een "klankkast" effect > extra geluid.

De gebruikte ventilator zal waarschijnlijk niet de duurste zijn, je zou terug naar de leverancier kunnen gaan.
Misschien dat een betere ventilator (meestal duurder) de oplossing is.

Kortom zonder ventilator zal je koeling niet goed werken.
Sjaak.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Ventilator compressorkoelkast uitschakelen?



Bericht door Karelkaywa »

Uiteindelijk heb ik alles weer terug gezet zoals het was. Dus de ventilator op de condensor loopt weer mee als de compressor loopt. De 2 ventilatortjes voor het buitenrooster heb ik nu via een thermostaat geschakeld. Ze schakelen in bij 32 gr. en uit bij 28 gr. De voeler van deze thermostaat aan het rooster voor de condensorventilator gemonteerd. Op het display van de thermostaat zie je dat de luchttemperatuur voor de condensor snel oploopt en ook weer snel zakt als de ventilatortjes ingeschaald zijn. M.a.w. de extra ventilatortjes zijn in mijn geval niet helemaal overbodig.


Groeten Karel
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Plaats reactie