Welke vochtmeter kiezen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vochtmeter



Bericht door Kroppie »

ik denk dat je dat het beste zelf kan vragen het is tenslotte je eigen bezit, maar als jij tevreden bent met de manier waarop er gekeurd ord , wel prima toch, mijn reactie was alhoewel wat cynisch toch goed bedoeld, want ik weet ook geen manier om op het oog te zien of ergens vocht binnen dringt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: vochtmeter



Bericht door AadenAnke »

seth_space schreef:
vr 25 feb 2022, 18:38
Dus pas als ze schimmel zien is het fout?
:bang:
Meestal dode schimmel :lol: dan wordt de schimmel zwart levende schimmels zie je minder snel

Gr Aad
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: vochtmeter



Bericht door camperaap »

mama schreef:
vr 25 feb 2022, 18:14
De vochtcontrole bij dergelijke campers gebeurt op het oog , niet met meters .
Ik denk als je "op het oog" vocht constateert dat je te laat bent.
Camper_01

Re: vochtmeter



Bericht door Camper_01 »

In verband met de garantie is het verplicht bij een nieuwe camper zelfs 10 jaar lang een monny making business. Heb nergens kunnen vinden wat de echte " voorschriften " zijn. Ook de leveranciers doen hier geheimzinnig over. Ook op de beurs in Duitsland kon niemand hier een echt antwoord op geven.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: vochtmeter



Bericht door TestCase »

Er is niets verplicht, ook zonder vochtmeting moeten ze een deugdelijk product leveren en heb je garantie, alleen niet die extended garantie.
Ik ben er mee gestopt, moest volgens dealer een complete jaarlijkse controle betalen waaronder, naast vochtmeting, gascontrole, koelkast (brander en afvoer), truma (brander en afvoer) en accu en dan nog wat. Één of meerdere onderdelen laten vallen mocht niet.

Jaaa Doeiiii, jaarlijks toen al €140 dacht ik?
Meet nu zelf en denk het zo wel te redden.

(Idem met de extended 'diefstal' garantie van de nieuwe e-fietsen bij de leverancier, naast de hoge premie ook nog eens jaarlijks onderhoud verplicht, 5 jaar à €60,- Nu voor minder dan alleen de premie zelf voor 5 jaar verzekerd.)

Stelletje boeven




//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: vochtmeter



Bericht door evdoetelaar+larana »

En koop je een camper bij een officiële dealer, dan is dat geen garantie dat je een camper koopt zonder vochtproblemen. https://www.youtube.com/watch?v=U1MABmBvqIY
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
de putter
Berichten: 196
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 22:57
Locatie: Schijndel

Re: vochtmeter



Bericht door de putter »

toch de trotec bm31 maar genomen
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: vochtmeter



Bericht door seth_space »

Goede keus!
Besef wel dat verschillende materialen verschillende basiswaarden opleveren.
Bij erg hoge Start waardes eerst kijken of er niet een metaalstrip oid achter het meetpunt zit.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: vochtmeter



Bericht door Arie55 »

zou de goedkoopste van de twee nemen. De allereerste meeting is niet meer dan een indikatie, die je ook noteerd en bijhoud. Pas na de opvolgende metingen op dezelfde meetplekken, kan je pas iets zeggen of er wat gaande is of niet. Het gaat dus om de verschillen van de gemeten waarden. En dan is het ook van belang dat van de meetsessie gemeten waarden niet te veel verschillen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: vochtmeter



Bericht door RogerPaolo »

Ook de bm31 gekocht. Morgen 0 meting. Snel een paar metingen gadaan. Bij net gerepareerde lekkage 45 - 65. Verder overal 10 - 25.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: Welke vochtmeter kiezen?



Bericht door RogerPaolo »

ik heb een meetstrategie ontwikkeld, een excel sheetje gemaakt en een 0 meting gedaan. DAar heb ik obv van de aankoopkeuring foto's nog een paar metingen aan toegevoegd. Zie sheet. Camper gaat volgende week 7 weken de stalling in, daarna zal ik nog een meting doen. En dan na de zomer nog eens. De kwaliteit van de meting zit m volgens mij vooral in het begrijpen van de meetwaarden. Ik meet bijvoorbeeld 40 onder het keukenraam en dat is aan de hoge kant. Maar dat werd ook gemeten bij de aankoopkeuring (38) dus wellicht zit daar iets van metaal.

Mochten er ondertussen camperaars zijn in de buurt van Breda die mn meter willen gebruiken: let me know, dan kun je hier een meting doen.

https://www.icloud.com/iclouddrive/085k ... ting_Rotec
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Welke vochtmeter kiezen?



Bericht door jaap van duijn »

@Test Case,

Niet geheel juiste voorstelling:
In de instructies en bepalingen van bijvb. Weinsberg staat:
Er zal een 10 jaar dichtheid garantie gelden, mits er door de dealer een jaarlijkse vocht controle/meting word uitgevoerd.
Deze zal volgens meet plan van Knaus/Weinsberg geregistreerd worden en aan het hoofd kantoor toegezonden zijn.
In het onderhoud boekje zal het certificaat nummer met stikker en nummer worden geplakt.

Ik weet - was er bij - dat dealer 45 minuten bezig is en deze vraagt mij daarvoor 105.= Euro,
Indekken is "verzekeren" is betalen, en hoever je wilt gaan is toch persoonlijk, de mogelijkheden zijn er, wie wil en kan en geld voor over heeft doet zo.

En toch heb ik zo een ALI vocht meter van 25 of zo Euro gekocht waarmee ik volgens plan van dealer eens in 2 maanden zelf meet - een vergelijk meting maak, eenmaal apparaat in gesteld op standje 2 en daar blijft het op neem ik de waarden op en vergelijk.
Immers elke meting is een vergelijk meting in mijn ogen van "wat was het, wat is het en wat wordt het" met op of aflopende getallen.

Een goedendag en groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
RogerPaolo
Berichten: 218
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 22:08

Re: Welke vochtmeter kiezen?



Bericht door RogerPaolo »

zoals gezegd heb ik de camper begin juni gemeten, en net uit de stalling gehaald en weer gemeten. In de tabel zie je de 2 metingen naast elkaar:

Afbeelding

over het geheel zie ik dat de waarden wat lager zijn na 6 weken in een schuur. Maar de verschillen zijn vrij klein en vallen vaak binnen de standaard variatie die ik krijg als ik meerdere keren meet op dezelfde plek. Als je dan het geheel in een boxplot zet krijg je dit:

Afbeelding

Dus gemiddeld ligt het vochtgehalte iets lager, met iets minder variatie. Meerdere metingen na elkaar zullen wellicht meer info geven.
Critics talk about art - Artists talk about brushes
Plaats reactie