Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2144
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door jaap van duijn »

Wie van U heeft deze rond reis van 34 dagen - planning - gedaan door de Balkan landen:
Slovenie, Kroatie, Servie, Albanie, Montenegro, Noord-Macedonie.

Gaat ons om wat we juist moeten doen, meenemen, vooraf en thuis regelen en hoeveel geld je normaler wijs moet in ruilen voor lokale valuta.
Daar vind en lezen we weinig over.
De route zelf met alles eromheen is zeer goed omschreven - vinden wij.
Met het kopen vna de route van de NKC voor 9,90 €, al is dat gemakkelijk, ben je er niet, begrijpen we heus wel.
En onervaren zijn we ook niet, als meerdere reizen met camper in Canada (Oost en West), U.S.A. (ook Oost en West), Australie (Oost) en in het westen gewerkt, zoals in/rond Perth, Fremantle, Canavaron, Dampier, Karathe daar hoeven we niet heen.
Ook New Sealand, Noorwegen gedaan alles meer dan 4 weken reizen, dan heb je tijd en zie je wat.

Wie o wie heeft hinten voor ons, want blijft toch echt de Balkan, hoe mooi het ook zal zijn, de venijn zit hem in wat je niet hoort, ziet of lezen kan.
Hoor graag - groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door de Jonckheer »

Ik weet niet wat voor "venijn" je verwacht in de Balkan? Het enige wat ik kan bedenken is dat je geld moet wisselen en dat kan bij elke bank. Steeds vaker kun je trouwens met een pasje betalen al is dat veel minder dan bij ons. Ik zelf ben bekend met Kroatië en Bosnië, de rest kan ik niet veel over zeggen al zal er weinig verschil zitten tussen Bosnië en Servië, de taal is in ieder geval nagenoeg gelijk. Het is er redelijk gemoedelijk, nergens last van, vooral aan de kust kun je je met Duits prima redden, dat zal in het binnenland nog wel een dingetje zijn maar gelukkig hebben we Google vertalen. Ik zou zeggen, ga er gewoon heen, het is de moeite waard.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door amigob2 »

in Slovenie en Kroatie kun je bijna op ieder hoek van de straat geld pinnen, het aantal pinautomaten is daar heel hoog
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door AadenAnke »

Een reis door de Balkan is volgens mij geen reis in de prehistorie gewoon alles kan je daar krijgen/kopen niet op elke straathoek misschien en voorspijzen die je niet gewent bent :lol: een stuk goedkoper over het algemeen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door Zonneke »

amigob2 schreef:
ma 21 feb 2022, 10:17
in Slovenie en Kroatie kun je bijna op ieder hoek van de straat geld pinnen, het aantal pinautomaten is daar heel hoog
Daar kunnen wel kosten voor in rekening gebracht worden.
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door fstuif »

De Balkan is prachtig maar een paar aandachtspunten. Niet ieder land is lid van de EU. Dat heeft gevolgen voor de telefoonkosten en je autoverzekering. Even nakijken. Landen hebben hun eigen munteenheid. Heb je geld over voor de grens? Wissel op de grens of er net na. Je kunt dan je overgebleven geld inwisselen. Tanken voor het bedrag dat je over hebt is ook een optie. Albanië is erg mooi maar het minst ontwikkeld. Men wil daar eigenlijk niets op papier hebben. Ook niet pinnen dus. Alles cash maar wel geld uit de muur. We zijn een pomp tegengekomen die was gekocht in Duitsland. Het geld bedrag wat hij aangaf klopte helemaal niet. Je moet dan even flink kletsen. Men weet dat je gelijk hebt dus volhouden. Het zuiden is erg mooi. De bergen maar ook de kust onder en bij Sarande.
Als je op reis gaat gaat er wel eens wat verkeerd. Dat hoort erbij maar laat niet de angst regeren. Alle landen zijn veilige reislanden en de overgrote meerderheid van de bevolking is alleraardigst. Taalprobleem? Vertaalprogramma op je telefoon en klaar.
Mooie reis en geniet er van.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door Peter+Annie »

amigob2 schreef:
ma 21 feb 2022, 10:17
in Slovenie en Kroatie kun je bijna op ieder hoek van de straat geld pinnen, het aantal pinautomaten is daar heel hoog
Alleen betaal je bij deze pinautomaten een behoorlijk bedrag aan "wisselkosten"
Je kunt beter bij een bank binnen lopen.
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door fstuif »

Pinnen kost altijd geld lijkt het. Zelfs hebben de verschillende banken ook nog verschillende tarieven. Ook onze eigen banken rekenen kosten voor het pinnen in het buitenland. Ook als je bij de bank binnen geld opneemt zijn er kosten. Ik maak altijd een kleine afweging. Hoe hard heb ik nu geld nodig en waar haal ik het dan vandaan. Wil ik een half uur bij de bank in de rij staan enz. Om een indicatie te geven: onze Balkanreis van 7 weken kostte aan bankkosten iets meer dan € 40,-. Altijd uit de muur.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2144
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door jaap van duijn »

@allen,

Dank voor de informatie.
Kroatie is mij goed bekend, spreek zelfs redelijk - technisch - de taal, door werken met steeds 20 man Kroaat aan dek maar meer in machine kamer en daar bij mag gezegd worden kundige mensen zonder poeha al U begrijpt.
Juist de andere landen, daar heb ik geen weet van hoe dat in een steekt.
Verschil tussen de volkeren heerst daar ook nog, zelfde als bij ons met Belgen en Duitsers al is dit in mindere maten.

We hebben dus nog niemand die met ANWB of NKC of ACSI zo een reis gemaakt heeft.
Zoals gezegd een pdf kopen en gaan is volgens mij niet juiste manier EN als ik met een groep moet, neen daar ben ik veel en veel te veel eigenwijs voor, te lang aan boord van schepen geleefd en gewerkt:)

groeten Jaap van Duijn
Tompster
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 29 jan 2020, 15:16

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door Tompster »

Heb geen suggesties Jaap, maar volg deze draad wel graag. Wij zijn voornemens deze zomer die kant op te gaan en heb ter inspiratie ook de route van de NKC gedownload.

Ga je binnenkort al? Erg benieuwd hoe je 'm ervaren hebt!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door de Jonckheer »

Ken je Kroatisch? Dan kun je daar overal terecht want het is voormalig Joegoslavië en daar was de voertaal Servo-Kroatisch, alleen in Slovenië hebben ze een compleet andere taal maar dat was destijds al een buitenbeentje :lol: . Als je ze in hun eigen taal aanspreekt wordt het alleen maar beter!
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door juanv »

Wij deden enkele jaren terug onze eigen route door de Balkan op weg , overland naar Griekenland, toen waren de overnachtingsplaatsen nog eerder schaars, wat inmiddels wel flink zal toegenomen zijn.
Immers dit hebben zij nog overgehouden van het Yougoslavie tijdperk , dat je niet zomaar ergens mag gaan staan ( in de jaren 80 werden wij daar nog midden in de nacht voor uit bed getrommeld door de politie omdat wij vrij stonden, met een hoop gedoe errond !)
Ondertussen is wel heel wat gewijzigd , voornamelijk in de mentaliteit van de lokale bevolking, waar je in de jaren 80 nog afgunstig nijdig als decadente kapitalist werd bekeken, zijn zij vandaag zeker in het binnenland blij een toerist te zien, en kom je nu makkelijk tot een vriendschappelijke babbel met deze mensen ( alhoewel ik geen Servisch of Kroatisch spreek).
Meestal spreken zij een soort mix tussen Engels en Duits ,waarbij zij letterlijk switchen tussen deze talen.
Wij hadden onderhande een schitterende ervaring in Vranje (Autocamp Enigma) waar de zoon ons met zijn motor voorreed tot in het stadje naar een goed restaurant, om bij onze terugreis uit Griekenland vast te stellen dat zij ook een eigen restauratie hadden op hun camping :DD Op dergelijk moment kan je jezelf wel voor de kop slaan , dat je eerder niet verder hebt doorgevraagd :bang:
Onze ervaring in deze regio was uitermate aangenaam, uiteraard met gepaste respect voor deze mensen, was dit een zeer aangename ervaring.

Dus no fear , ga ervoor met open blik , er is echt héél veel te zien. :thumbup:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door MarceldeHoog »

Wij hebben de balkan landen tijdens een roadtrip met een opgooi tentje gedaan: geweldige reis geweest!

Qua veiligheid: Nergens ook maar enigszins onveilig gevoeld. Sterker nog, de eerste keer dat we ons wat minder veilig voelden was toen we in Zuid-Italie aankwamen vanuit Albanie, en de vele sporen van ingeslagen autoruiten zagen.

Wat wel erg irritant is: de grensovergangen. Omdat niet alles EU is, heb je een aantal overgangen die lang duren. Irritatie tonen naar de douane beambte is niet verstandig: kostte ons flink extra tijd omdat de volledige auto leeg ging ter controle ;)

Tenslotte: Montenegro is misschien wel het mooiste land in Europa: prachtige natuur, weinig toerisme. Dus de oever van een mooi groot meer staat daar nog niet vol met hotels. Uit eten gaan is enorm goedkoop, en heerlijk, in de meeste landen die je noemt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2144
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Rondreis Balkan landen in 34 dagen van NKC



Bericht door jaap van duijn »

@Tompster en anderen met interesse,

Even dit draadje weer opgang brengen.
We zijn van plan om rond 15 mei 2022 te vertrekken, of Putin moet roet in het eten gaan gooien.
De camper is dan door FIAT dealer en door WEINSBER camper deal na gezien en ook APK gekeurd.
Verzekering via NKC reeds en hebben aanvulling - of aanvullende eisen opgevraagd (nog geen antwoord).
Paspoorten, inentingen Corona reeds 4 x gehad dus ook klaar er mee.
Ben nog aan het wachten op recente berichten van reizigers die hier nog waren, maar t zijn er niet veel.
Bang, neen absoluut niet, vooruit denken en plannen zeer zeker.
En wat je weet kan je mee nemen toch.

Wordt vervolgt - groeten Jaap van Duijn
Plaats reactie