Zelfbouw cross camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 48
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Nu alleen de tafel nog binnen komen en dan 15 maart voor de keuring!

Daar we ook veel gaan crossen en duiken willen (natte lange kleding) willen we ook een hoge kast aan 1 kant. Nu loopt het dak natuurlijk aardig schuin omhoog. Een mooie kant en klare vierkante kast gaat hem dus natuurlijk niet worden.

We zaten te denken aan 2 meter breed en tot het dak hoog (ca 190cm). Dit met 2 schuifdeuren van een meter breed. Iemand ervaring met hoe je zoiets mooi/makkelijk bouwt?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door PaulBng »

Dat zijn nogal forse afmetingen...

Ben je niet bang dat die schuifdeuren op een rotonde hun eigen leven gaan leiden?


Paul
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door pele »

Ik heb vorige week de goede eigenschappen ontdekt van 'DIBOND'
"Dibond® is misschien wel het bekendste merk van alupanel platen, vaak ook sandwichplaten genoemd. Die naam is te danken aan de 3 lagen waaruit de platen zijn opgebouwd, en waarbij de kern uit polyetheen (PE) gesandwicht wordt tussen 0,3 mm dikke toplagen uit aluminium. Dibond® is stijf, licht en extreem duurzaam."

Relatief licht, vochtbestendig. Een dikte van 4 mm zou ideaal zijn. Verder met alu-profielen. Ik verzaagde een plaat van 4000x 2000x4 met een fijngetande cirkelzaag (invalzaag).
Je kan hier goed hang- en sluitwerk op schroeven.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door PaulBng »

Ik ken het spul.
Wordt ook gebruikt voor reclame panelen.
We hebben nog zeker 40 afgedankte platen staan van reclame borden op de ijsbaan.

Je kunt het ook leuk "graveren" door de bovenste halve mm weg te frezen.

Maar voor een schuifdeur van 2m hoog, beter goede versteviging aanbrengen...


Paul
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door pele »

Je zou alvast aan één lange zijde een L - profiel kunnen verlijmen voor goede stabiliteit en meteen ook als greep.
Ik zou trouwens met drie panelen aan de voorkant werken: één vast in het midden, van pakweg 70 cm, waarover de linkse en rechtse schuifdeur met een breedte van elk 65 cm overheen kunnen schuiven. Wat minder praktisch om de spullen die zich achter dat vaste gedeelte bevinden uit te nemen, maar je krijgt dan wel stabielere deuren.
Erwin P
Berichten: 48
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Daar heb ik de schuur van gebouwd. Zijn wel platen van 40 en 60mm dik die ik daar heb.

Die deuren wilde ik dan bij de eindsluiting vastzetten met wat de Hornbach een kruisgreepmoer/schroef noemt. Even losdraaien voor normaal gebruik. Uiteraard zou het wel kunnen klapperen.
Vanavond een gratis kant en klare kast opgehaald van die afmetingen om wat in te korten, maar moet wel zeggen dat die deuren echt heel zwaar zijn. Voor wat ik zo even kon zien was het ook echt massief hout. Dan heb ik iig het rails systeem maar, dan kan ik nog een kijken naar een wat minder zwaar uitgevoerde deur.
mmben
Berichten: 20
Lid geworden op: do 24 sep 2020, 22:37

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door mmben »

Dibond of algemeen Aluminium Composiet Paneel (ACP) is heel fijn materiaal voor een zelfbouwer en ik heb er al aardig wat ervaring mee opgedaan. De sterkte (en het gewicht) is afhankelijk van de totale dikte en vooral ook van de wanddikte van de aluminium lagen. Deze wanddikte varieert van plm. 0,2 tot 0,5 mm en is iets om goed in de gaten te houden. Bij om een hoek zetten na infrezen is ook de samenstelling van het aluminium van belang; soms scheurt/breekt het vrij vlot. Ben(2?)
Erwin P
Berichten: 48
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Punt elektra is aan de beurt.
We hebben besloten het kleinschalig te houden.

- Verlichting gaan we in het begin op batterijtjes doen. Zijn hele mooie lampjes voor te krijgen en met LED tegenwoordig gaat dat lang zat mee.
- We willen 12V voeding naar het keukentje leggen voor het kleine accu'tje (7Ah) dat daar zit voor de wasbak/kraan. Daar komt gelijk een simpel ''stopcontact'' met 2 USB en 2 sigarettenaansteker aansluitingen. Hiermee willen we tijdens het rijden onze nood powerbank/jumpstarter opladen en eventueel de tablet etc. Geen TV, magnetron of andere grote gebruikers.
- Mocht de wens voor grotere gebruikers toch ontstaan willen we een los 230V netwerkje aanleggen welke enkel op de camping of ergens met stopcontact gebruikt kan worden.

Nu is de vraag hoe we dat gaan aansluiten op de accu. Ik had mezelf al een 30A 4 polig relais bedacht met een zekeringhouder er naast van ca 10A afzekeren, nog even kijken hoe groot de verbruikers exact zijn. Waar ik nu vooral mee zit is de voeding welke het relais moet schakelen. Waar halen jullie het signaal vandaan? Dit relais mag natuurlijk alleen ingeschakeld zijn op het moment dat de bus op contact staat.
Erwin P
Berichten: 48
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

mmben schreef:
za 05 mar 2022, 22:40
Dibond of algemeen Aluminium Composiet Paneel (ACP) is heel fijn materiaal voor een zelfbouwer en ik heb er al aardig wat ervaring mee opgedaan. De sterkte (en het gewicht) is afhankelijk van de totale dikte en vooral ook van de wanddikte van de aluminium lagen. Deze wanddikte varieert van plm. 0,2 tot 0,5 mm en is iets om goed in de gaten te houden. Bij om een hoek zetten na infrezen is ook de samenstelling van het aluminium van belang; soms scheurt/breekt het vrij vlot. Ben(2?)
Welke dikte zou jij gebruiken voor de genoemde kastdeuren van 2 bij 1? En heb je er een goedkope webshop/adres voor?
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door NoStress »

Een cyrix relais tussen start accu en je keukenaccu zorgt dat hij wordt opgeladen tijdens het rijden.
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door HoK »

Het beste laad je een accu als de motor loopt. Alhoewel een 7ah accu denk ik geen probleem is als je dat via contact doet. Enig risico is met starten dat je 7ah dan je 90+ah accu van je bus wil helpen. Cyrix zou kunnen, maar is vrij overkill voor deze situatie.

Helaas kan ik geen PDF als bijlage toevoegen, maar dat bestand bevat welk signaal waar in de kabelboom zit vooraan bij je zekeringskast. Deze stekkers kun je verder uit elkaar halen zodat je twee blokjes met draadjes krijgt (als je goed kijkt wil dit ook maar op 1 manier terug) verder staat het pin-nummer aangegeven op de stekker zelf. Ik heb met mijn bus de D+ (dynamo aan) uit de kabelboom gehaald en het contactslot signaal. Wil je me een DM sturen, dan kan ik die PDF wel naar je mailen.
Erwin P
Berichten: 48
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Het Cyrix relais kende ik nog niet.

Eigenlijk is het ook niet de moeite om vanalles los te gaan lopen klooien voor de €45 die een 120A Cyrix kost. De meerprijs tov een normaal relais 30A en een zootje extra kabel is maar iets van 2 tientjes, maar wel een middag minder werk :lol3:

Wederom is mijn dank weer groot!

Kwa tekening is het niet zo ingewikkeld. Er gaat vanaf het (Cyrix) relais een kabel naar het keukenblokje waar een accu in staat. Vanaf die accu gaat er een kabel naar een 2x usb en 2x sigarettenaansteker moduletje. Daar zit het kraantje dan ook in. Een schema daarvoor tekenen lijkt me wat overbodige luxe.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door NoStress »

Ik had het eerste bericht anders begrepen.
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin P
Berichten: 48
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

26 maart gaan we rijden dus voor die tijd moet het af, komt ome Ali een beetje laat denk ik :lol3:

Uitgebreid aftimmeren wordt hem ook niet. De 15e gaan we keuren (nog geen zwaar aftimmerwerk dus) dus daarna 11 dagen inclusief inpakken. Wordt gewoon de paar aftimmerschotten die er in zaten en een kastwandje, meer niet dus. Dat we daarna geen kabels meer kunnen trekken ben ik dus niet zo bang voor.

Voor de eventuele 230V moet een kabelhaspel de eerste vakantie eigenlijk al wel genoeg zijn. Eigenlijk hebben we buiten een paar opladers voor de telefoons niks nodig.

De bus heeft al het nodige meegemaakt (we vinden hier en daar PostNL stickers, zegt genoeg denk ik) de achterdeuren sluiten niet zo denderend, daar moet de kabel al wel doorheen kunnen :lol3:
Plaats reactie