Zelfbouw cross camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Zoals meermaals in dit topic aangegeven is achterwaarts inrijden geen optie. Voorwaarts zit je gewoon met een hoogte van 135. Als daar nog een bed boven komt hou je maar een claustrofobisch deeltje over.

Ook als de motoren binnen staan kan het bed omhoog geklapt. Dan heb je ineens een riante 1,24m bij 1,86 waar je bij wijze van je klapstoeltje neer gooit. Het plan is om sowieso zo'n 24mx 3x3 easy-up tent mee te nemen. Dus of wij zitten daar prima onder, of de motoren kunnen daar onder.

Voor de gewone crossdagen maak je het leven ook wel heel moeilijk met een bed als obstructie achterin.

De andere overweging kwa bed is een hijsbed, maar dat wordt toch al wat meer constructie om binnen een maand netjes te voltooien.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Dekker-Achterhoek »

neanderthaler schreef:
do 17 feb 2022, 19:44
Ik ben het eens met DiffRental

Dat is reden dat ik gekozen heb voor lengte bedden en niet meer over mekaar kruipen is dat ik de motor achterin kan zetten als ik alleen op stap ga de bedden zijn uitschuifbaar tot 2x 80 cm breed genoeg voor onz. beiden .

ik heb al heel wat motoren al achterin gehad en ze stinken niet ja een warme motor zal ruiken en lekken is een ander probleem zodra ik op een camping kom gaat die eruit :thumbup:
Zoals wij ook in de 70er jaren onze Bedford ingericht hadden.
Geen lengte bedden, maar met de ruimte voor het keukenblok erbij, totaal genoeg voor mijn racemotor.
Reed tussen 1968 en 1975 wegraces (Ducati 350, Kawasaki A7R 350 en Suzuki TR500) in de BeNeLux en Duitsland met een motortrailer erachter de bestel Eend (!). Maar naar Engeland werd dit 'treintje' wel erg kostbaar.
Besloten om in 1973 een 'Race'-bus te bouwen. Binnen transporteren was dit één van de voorwaarde. De 'Suuz' achterin. En als we de nacht boot naar Engeland namen, kon je al 2 nachten slapen zonder de 'Suuz' buiten te zetten :thumbup:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2207
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door DucatoDolf »

Hoe moeilijk is een bed boven de motoren? Dat is toch gewoonweg de eenvoudigste oplossing? Desnoods 2 klapbedden naar de zijkant zodat je met inladen inderdaad wat ruimte hebt. Een hefbed kan ook, heb ik ook gefikst. Is wat meer werk misschien.
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn zo te zien wel de H3 bussen van Mercedes, die zijn al lekker hoog.

Of met een slaapdak, is wat duurder. Wel zeeën ruimte beneden 8-)
Afbeelding

Of met britsen, wel een beetje karig:
Afbeelding

Een H3 Ducato:
Afbeelding

Ik heb op Pinterest ff gezocht op 'motorbike camper'. Als je er 1 ziet en openklikt, krijg je er steeds meer 8-)
Hier vind je o.a. de hoogte maten van de laadruimte(ook andere merken): https://www.businbedrijf.nl/fiat

N.B. Lees nog eens terug dat je al een L3H2 Ducato hebt. dat is in de hoogte wel wat lastiger. 193-135=58cm. Dat wordt een dun matrasje :-B Een slaapdak is dan geen gek idee. Of alleen een eenvoudig hefdak, zodat je daar direct onder je bed plakt.

Of je maakt in het midden een hefbed en je rijdt je motoren eronderdoor en laat dan het bed zakken tot op je lagere deel van de motoren. Heb je aan de achterkant nog wat ruimte over om uit te stappen, een portapotti te plaatsen etc.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Dat hefbed op de bovenste foto, hoe wordt die omhoog gebracht?
Spierkracht? Dat zou nl een hele constructie schelen!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door marjasjaak »

Denk dat deze via een rails gaat.
Je hebt ook systemen die gebruiken veiligheidsriemen met een soort takel systeem.
Met spierkracht zal je iets met gasveren moeten maken.
Volgens mij ga je spijt krijgen als je je bed voor de schuifdeur maakt. Die deur ga je in camper stand vaker gebruiken.
Als je de motoren binnen hebt staan, kan je niet meer zitten en gebruik maken van je keuken.
Je kan ook een tijdelijk bed maken, en de vereiste camper onderdelen voor de RDW keuring.
En daarna rustig gaan bouwen.
Alleen als je gaat crossen en over de weg gaat, moeten wel alle camper meubels erin zijn.
Sjaak
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door DiffRental »

Een hefdak met 2 slaapplaatsen zou alle problemen oplossen!
Zoiets bv:
https://mees.be/nl/campercenter/hefdaken/hefdakskyup/
Groeten Peter
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door bennieh »

Niet helemaal volgens jouw wensen, maar misschien ideeën.
Mijn Expert L2H2 is natuurlijk stuk smaller dan de meeste motorbussen.
Onder een foto en een paar sketchup principeschetsen.
Let niet op de afwerking..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Peugeot Expert L2H2 2009
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

@Bennieh: Geniaal! Precies wat we zochten eigenlijk. Dan is de ruimte ook lang genoeg.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Klass »

Als je zo een systeem wilt moet je even googlen op: Murphy bed camper van, genoeg voorbeelden voor inspiratie.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Het kantelmechaniek en het bed zitten er in. Nog zonder extra poten enz. Nu is het momenteel een best wel gammel mechaniek, wat vooral veroorzaakt wordt door speling op de scharnieren.

Eens kijken of ik fatsoenlijke scharnieren kan vinden.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Klass »

Dat is snel, heb je een foto?
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Er is verder niks afgetimmerd of geïsoleerd. De eerste vakantie staat voor eind maart dus eerst even RDW/bruikbaar en dan eventueel zover mogelijk netjes maken. Alles is zegmaar bonus bovenop het originele plan van voor 2 maanden een wegwerpbus :lol3:

Dwarstangetje bij de deur mist nog, poten aan de voorkant staan er nu los onder (voor het passen). Op die plek kommen nog blokken/nokken waar hij op valt.

We hebben ons vies vergist in de breedte. De uitstulping achter de deur is langer en breder dan hij leek uit te komen. Hierom moest het bed omhoog waardoor hij hoger in de bus kwam als hij rechtop stond, waardoor de bus weer smaller werd (bovenin is smaller dan het lijkt). Ook kwamen uiteraard de deurknop en rubber stop nog langs. Op de hoeken dus wat uit het bed gehaald (dat oude matras buigt wel mee).

Enfin, bed zit er in met een binnenmaat van 180cm tussen het voeten en hoofdeind dwarsstang, inclusief die is hij 184cm.

Zoals gezegd is het geheel wat gammel tijdens op en neer klappen. Ik denk dat ik een kruis achter de 2 poten ga maken voor de stijfheid. Verder even op zoek naar wat sterkere scharnieren.

Tegen de onderkant van het bed willen we een opklapbank maken. Als het bed opgeklapt staat kan hij omlaag als bank, of omhoog wegklappen.
Wanneer het bed neergeklapt wordt worden de 2 poten van de bank ook gelijk 2 extra poten voor het bed.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Zelfbouw cross camper



Bericht door PaulBng »

De breedte waar iedereen het over heeft, die 2m, is tussen het plaatwerk, niet tussen de spanten. En dat is ter hoogte van de schuifdeur nog wat minder.

99.9 % van de dwarsbedden worden achter in de bus gemaakt, waarbij het bed op de horizontale spanten ligt.

Veel projecten hebben een versie 1.0, 2.0 etc...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Als we bij versie 5.0 klaar zijn vind ik het al heel wat :-B

Ik was uitgegaan van 1.85 breed. Dat klopt ook wel. Minus de knik waar de duur in valt en verschillende uitstekende delen. Achteraf had ik het bed gewoon 110cm breed moeten maken. Dan had het direct makkelijk gepast.

Het matras zal wel iets om de dwarstukjes heen vouwen en dus wat langer zijn dan de 1.80m. Kussens komen natuurlijk aan het hoofdeind dus gaan nog een stuk tussen het spant.

Kwa locatie van het bed: Dit lijkt ons juist een perfect plekje. Mooi aan een of ander warm strand, deurtje los en met de voeten al bijna in zee :cheers:
Plaats reactie