Zelfbouw cross camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door bennieh »

Geen idee.. only one way to find out..
Peugeot Expert L2H2 2009
Kwootje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 jan 2022, 15:28

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Kwootje »

Erwin P schreef:
ma 28 feb 2022, 20:10
Zijn de stalen ook niet gewoon mogelijk met een bout aandraaien tegen een ring? Is wat prutswerk, maar t is ook maar eenmalig.
Ik heb geprobeerd de stalen m8-versie met de bout-methode er vast in te krijgen, maar na twee pogingen toch maar een tang gekocht.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Erwin P schreef:
ma 28 feb 2022, 20:10
Zijn de stalen ook niet gewoon mogelijk met een bout aandraaien tegen een ring? Is wat prutswerk, maar t is ook maar eenmalig.
Niet doen. Door de grotere kracht die nodig is om de stalen huls samen te trekken, loop je het risico dat de moer dol draait in het plaatwerk. Krijg je deze niet alleen niet meer vast, je loopt de kans dat je deze er ook niet meer uit krijgt.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

bennieh schreef:
za 19 feb 2022, 12:57
Niet helemaal volgens jouw wensen, maar misschien ideeën.
Mijn Expert L2H2 is natuurlijk stuk smaller dan de meeste motorbussen.
Onder een foto en een paar sketchup principeschetsen.
Let niet op de afwerking..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hoe voorkom jij dat het bed met een rotgang naar beneden klapt? Hij wil bij ons heel graag naar de beweegbare balk klappen. Dat zijn nogal klappen op de constructie welke we liever niet zouden hebben.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Bart200 »

tekening.png
tekening.png (174.99 KiB) 697 keer bekeken
Deze zou ik nog maken, helaas geen strakke tekening maar ik denk dat het duidelijk is.
  • plaatje A het bed in opgeklapte toestand, tot aan het dak recht op. de poot en het bed zijn een rechte lijn.
  • plaatje B het bed wordt samen met de poot gedraaid over het scharnierpunt op de vloer, Het wordt niet hoger.
    Ergens bij het naar beneden draaien wordt het naar rechts geschoven waardoor de steunpoot recht komt te staan en het bed tegen de rechter zijwand komt.
  • plaatje C het bed liggend het rust op de draaipoot rechts en een steun (S) links.
Zorg ervoor dat het bed bij steunpoot S goed gefixeerd wordt, dan wiebel je niet zo veel in het bed.
Omdat het bed hier getekend is boven de wielbak is de breedte van het bed beperkt tot de ruimte tussen de wielbak en het bed.

het antwoord op de vraag hoe voorkom je dat het bed niet omvalt:
Als ik het goed zie op de foto is er een haak boven aan.
Zelf heb ik gewoon en spanband gebruikt. het bed omhoog dan een spanband eromheen.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Die spanband gebruiken wij ook al. Pikt het RDW dat? Is dat ''Normaal te gebruiken''?

Hij blijft wel rechtop, maar spanbanden er af en dan kantelen gaat best wel met geweld nog. Net als weer rechtop zetten (stap B omgekeerd). Dan valt het bed ineens op de poten wat toch best wel een schok in de constructie geeft.

Edit: Omdat we de scharnieren te gammel vonden zijn ze bovenaan vervangen door een steigerbuis.
Ook de 2 poten aan de andere kant worden steigerbuis. 1 is al gemonteerd, voor de andere moet ik nog even buis halen.

Nu nog een klein probleempje. Het bed staat niet super stabiel, echter wanneer we dezelfde spanbanden gebruiken als met omhooggeklapt dan staat het als een huis. Nogmaals de vraag is je bed neerklappen 2 spanbanden los, dan weer vast en 2 inbussen aandraaien ''normaal te gerbuiken''?
In de toekomst zal het denk ik 1 spanband worden welke als een V op de kop OF het bed omhoog houdt of tegen de wand aangetrokken houdt in neergeklapte toestand.

Afbeelding
Afbeelding
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Bart200 »

Als er een schok in het opklappen en neerklappen is dan moet je het stevig bouwen. Het is onhandig als je midden in de vakantie het bed moet repareren.
Ik zie niet waarom de RDW dit niet goed zou vinden. Het is een camperinrichting, het heeft alleen te maken met de inrichting van het voertuig, niet met het rijden.
je bent lekker bezig.
Mijn idee zou zijn om in de hoek links tegen de lange wand een goed fixeerpunt te maken, dan kan het bed nergens heen het zit dan klem tussen het schot en het fixeerpunt. Dan kan de poot bij de deur gewoon aan het bed blijven, daar heb je dan geen last van als het bed is opgeklapt. Zelf had ik een balkje gemaakt dat met een scharnier aan het bed zat, dat bij het neerlaten vanzelf naar beneden ging. Het stond los op de grond.
Hou het simpel dat gaat snel.
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door HoK »

Ik heb in mijn idee gerekend met een vast u-profiel met daarin nylon rolletjes (in jouw geval waar de scheidingswand zit). Dan heb je een soort van glijbaan waar je bed tussenin kan lopen. De rolletjes kun je dan monteren aan de bedkant op het hoogste punt. Zo klap je in en uit in de goede richting. Met een contragewicht en staalkabel zou je de boel nog lichter kunnen lopen. Of de hightech variant lier of lineare actuator.

Deze variant kan wel werken, puur omdat je geen wielkast in de weg hebt zitten. Ik was er vanuit gegaan dat het bed op de meest voorkomende plek zou komen (zoals bennieh's bus).
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Zo'n geleiderails heb ik ook aan gedacht, maar dan 1 waar de wielen in vast zitten dus dat hij ook niet naar achter kan vallen.
Zij het niet dat er een bocht zit in het tussenschot, dat wordt dan dus een van de kant af staand profiel, niet heel sterk dus.

Ik denk dat ik links tegen de lange wand een kastje ga maken waar het bed op valt. Dan kan ik daarop prima een nokje maken waar hij tegen klemt.

Ik ben me ook even aan het verdiepen in een setje gasveertjes voor de dubbel scharnier pootjes. Als t scherpe maar van de knal af is.
Misschien heeft nog iemand een setje liggen?
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door bennieh »

Erwin P schreef:
ma 28 feb 2022, 23:56
Hoe voorkom jij dat het bed met een rotgang naar beneden klapt? Hij wil bij ons heel graag naar de beweegbare balk klappen. Dat zijn nogal klappen op de constructie welke we liever niet zouden hebben.
Met een simpel smal trekbandje naar de carosserie.
Als je goed kijkt in de foto zie je hem bovenaan ongeveer in het midden van de rand van het bed zitten.
Bij stilstand blijft het bed van zichzelf rechtop staan doordat het bed door zijn eigen gewicht ietsje door kan hellen richting zijwand.
De scharnierpoot is bewust iets langer gehouden dan het deel van het bed dat naar beneden draait.
Het trekbandje is alleen nodig voor onderweg.\
Die haakjes zijn van een spannet, gebruikte ik eerder om spullen achter het bed op zijn plek te houden, bleek in de praktijk overbodig, gebruik ik niet meer, de matras druk alles mooi aan.
Peugeot Expert L2H2 2009
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door bennieh »

Erwin P schreef:
di 01 mar 2022, 9:55
Ik denk dat ik links tegen de lange wand een kastje ga maken waar het bed op valt. Dan kan ik daarop prima een nokje maken waar hij tegen klemt.
Ik ben me ook even aan het verdiepen in een setje gasveertjes voor de dubbel scharnier pootjes. Als t scherpe maar van de knal af is.
Misschien heeft nog iemand een setje liggen?
Vaste steunpunten zijn noodzaak. Voor het "vaste" deel van het bed 2 stuks gemaakt tegen de kastwand. Die steunen niet alleen maar vangen de bedrand als het ware.
De bedrand glijdt langs een 2-tal op de kast gemonteerde messing glijstrips naar beneden tot in de steunen.
In feite bepaalde de breedte van de lattenbodem, dus van het bed, de positie van de voorwand van de kast, en daarmee weer de diepe van de kast.

Over de instabiele scharnieren: ik heb de pootjes met elkaar verbonden met 2 tussenbalkjes en stevige plaat multiplex (restant van de oorspronkelijke businrichting).
Dan krijg je een doos, dat geeft stevigheid, nauwelijks nog torsie.

Ik snap dat van die harde klap niet helemaal. Tijdens het laten zakken van het bed blijf ik het bed ondersteunen tot ie in de steunen valt. Hoe doe jij dat?
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door MarceldeHoog »

Waarom geen gasveren gebruiken om de beweging te dempen? Maakt ook de beweging omhoog en omlaag veel minder zwaar volgens mij?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Bart200 »

Ik denk dat het probleem van de harde klap komt omdat bij het opklappen en neerklappen ( plaatje B) de korte kant van het bed hard tegen de draaipoten komt. Dat komt omdat Erwin wat hogere poten heeft gemaakt. Dan is de hefboom hoger en dus de knal harder.
Dure oplossingen zijn gasveren, maar ik zie niet zozeer ruimte daarvoor.
Je kan de oplossing van Bennie ook maken door naast de vaste steunpoot een geleider recht naar boven te maken. Dan heeft het bed minder vrije ruimte.
De vaste buis aan de achterkant geeft alleen statische steun, Het is handiger om het bed ergens op te laten vallen en dan in een nok. Dan schuift het ook niet.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Gasveren heb ik ook even aan gedacht, is ook wel ruimte voor denk ik. Maar ik denk dat ik een veel simpelere oplossing heb bedacht welke op meer vlakken gaat helpen.

Een paar simpele elastische spanners welke op de plek komen van nu de spanbanden. Die trekken het bed ten alle tijden min of meer tegen de wand (helpt tegen het naar je toe vallen wat hij door de hoge poten best graag wil) EN wanneer het bed opgeklapt wordt vangen die de schok op. Doordat ik ze niet te sterk ga kiezen kan het bed ze nog wel ''omdrukken'' als het bed in de staande stand staat.

Vandaag een kastje gekocht welke als laatste poot EN bankje gaat dienen. Even een nokje er op maken welke zorgt dat het bed ook gelijk opgesloten zit.
Plaats reactie