Zelfbouw cross camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22887
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door PaulBng »

De plaats van het bed is echt uniek!


Paul
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Bart200 »

Na het plannen maken worden er nu wel meters gemaakt met de bouw. Dat het bed met opklappen wat gammel aanvoelt is niet erg. Als je erop ligt moet het wel stevig zijn.
In mijn vorige camper werd het bed neergelaten op de bank, dat was stevig genoeg.

De oplossing van bennieh met de beweegbare poten had ik nog niet eerder gezien, daarmee had ik het bed in mijn vorige camper wel hoger kunnen maken. Ik heb wel zijn hele verslag doorgelezen maar dat van de beweegbare poten had ik niet opgemerkt. goed gevonden.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Ik ga nokjes maken waar hij aan de achterdeur kant in/op komt te liggen. Hij zit dan dus opgesloten tussen nok en voorschot. Echter heb ik dan de kantelpoot en een poot aan de achterkant bus. Nog geen aan de kant van het tussenschot. Ik denk nu aan een profieltje aan het bed en aan de wand waar hij in gaat hangen.

Ben alleen even kwijt hoe ze heten, van die U-profieltjes met een extra pootje.
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door HoK »

De beperking van beweegbare poten zit hem in dat je bed tijdens het bewegen eerst hoger wordt als dat je bed is in opgeklapte staat. Ik heb met mijn bus ook wel wat zitten spelen met dit idee, maar dan kun je max een bed van 140 breed kwijt. Bij een Sevel H2 variant.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Bart200 »

@hok,
Volgens mij wordt het bed niet langer. Als je kijkt naar het plaatje op de vorige page, Alleen de dikte van het matras omdat het even diagonaal staat,
https://i.imgur.com/znWMCaf.jpg
Zie je dat het bed niet "langer" wordt bij het kantelen. Het scharniert gelijk met de poten totdat je het terug duwt.
Je kan ook een proefstukje maken van hout of karton en het uitproberen.
@Erwin,
Als je aan de achterzijde twee nokken hebt om het bed in ligstand te fixeren dan kan het niet naar voren of naar achteren of naar links of rechts.
Dan heb je aan de voorzijde geen extra steunpunt meer nodig. Het bed ligt aan de voorzijde op de draaipoten. Het is een statische druk en die geeft niet mee. De poten zijn dik genoeg. Wel een aandachtspunt is dat je niet met zijn tweeën tegelijk voor de draaipoten op het bed gaat liggen. Dan loop je de kans dat het bed opklapt. Kan je ook oplossen met een grendel aan de achterkant, of een enkele steunpoot
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door HoK »

@Bart200. Is gesimuleerd en met karton getest. Ik heb dit zelf ook proberen te doen in mijn bus (ik wil een lengtebed omdat ik zelf nogal lang ben). Als je de foto van links naar rechts bekijkt tussen helemaal rechtop (links) en een kwart gekanteld (rechts naast de meest linker foto) maakt je bed iets een slag omhoog. Gesimuleerd maakt het bed deze beweging:
Kantelbed.jpg
Kantelbed.jpg (42.82 KiB) 666 keer bekeken
Voor de duidelijkheid:
- Zwarte lijn geeft de beweging van het verste punt aan.
- Paarse lijn is rail van 180cm waarlangs punt G kan glijden.
- Punt B is een vast punt waaraan de blauwe steunpoot kan draaien.
- De bruine driehoek zou in de praktijk je bedframe moeten zijn (150 breed en 30 hoog). De simulatie kan alleen geen rechthoek laten draaien in de verhoudingen die ik zoek. Fout tussen bureaustoel en scherm gok ik :oops: .

Verplaats je punt H dan verplaats je de plek waar het bed de hoogte in wil schieten.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Bart200 »

@Hok
Dat heeft te maken met de plaats van de steunpoot, die komt er in neergeklapte situatie niet recht onder.
Als de poot meer naar binnen staat (op jouw tekening meer naar links) dan is het in opgeklapte situatie wel recht en zal het inklappen. De lijn van B bodem naar H naar het hoogste punt van 5 is dan een lijn. Bij het neerklappen draai je het bed over punt B bodem en wordt het nooit hoger dan het eerste hoogste punt.
De wijze waarop jij het tekent wordt het wel hoger omdat je het bed over de beweegbare steun (2) heen draait.
Ik zal van de week nog wat tekenen, ik heb er nu geen tijd voor.
Maar ik ben bang dat we dan dit topic kapen.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Ga vooral door, alles wat eventueel helpt het bed er efficiënter of degelijker in te hangen helpt :thumbup:

Weinig aan gedaan in de tussentijd. Er zijn wat meer technische mankementen dan in eerste instantie bleek. Niks onoverkomelijks, maar slokt wel de beschikbare tijd (en een beetje budget) op. Aftimmeren wordt hem voor de reis sowieso al niet meer, functioneel is nu het codewoord :lol3:
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Nog een klein vraagje. Langs de spanten zitten allemaal 6-kant gaten. Beetje dure vorm voor zomaar gaatjes dus ik verwacht eigenlijk dat daar bevestigingsmoeren voor zijn.
Weet iemand zo hoe die heten en waar ze te krijgen zijn? Of zit ik er totaal naast met mijn theorie?
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Rob A2 »

Daar passen zeskantige blindklinkmoeren in. Natuurlijk wel mbv een juiste tang.
Zie voor de moeren bijv. https://rivet-expert.com/nl/blindklink ... linkmoeren
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door HoK »

@Bart200, je blijft hetzelfde probleem houden met de uitslag. In een H3 bus zou dit geen enkel probleem zijn, maar een H2 met afgetimmerd plafond heb je alle soorten problemen. Enige wat werkt is een klapbed met 1 scharnierpunt. Maar dan heb je weer geen mogelijkheid om hogere spullen onder je bed te laten liggen.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

@Rob A2: Mijn dank is weer groot!

Mocht nog iemand een partij van die dingen hebben liggen dan hoor ik het graag!
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door bennieh »

Om te weten welke draadsoort (M6 M8, etc) mogelijk is, moet je wel de maatvoering van dat zeskantgat opgeven.
Als het er niet te veel zijn, en een niet te grote belasting, kan je aluminium overwegen. Die kan je redelijk eenvoudig zonder tang bevestigen door aan te trekken met een bout.
Peugeot Expert L2H2 2009
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Zijn de stalen ook niet gewoon mogelijk met een bout aandraaien tegen een ring? Is wat prutswerk, maar t is ook maar eenmalig.
Plaats reactie