Zelfbouw cross camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door marjasjaak »

Houd er rekening mee dat je niet zomaar iedere accu aan je motor dynamo kan knopen.
Als die 7Ah een droge cel accu is, dan heb je daar een speciale lader voor nodig.
Anders is deze zeer snel defect.
Sjaak.
Erwin P
Berichten: 42
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Komt uit een heel lichte motorfiets. Moet goed gaan dus.

Waarom deze? Hij stond in de kast :-B

Ik verwacht de wasbak ook niet vaak te gaan gebruiken. Is zo'n mini dingetje. Afwassen zal meestal op de camping gebeuren. Meer voor even handenwassen enz. Ik vermoed als het geen eis van de RDW en belastingdienst was hij er helemaal niet in gekomen was.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door marjasjaak »

Als er geen "camper eisen" Door RDW en Belastingdienst zouden worden gesteld, dan zou het hele Nederlandse wagenpark camper zijn.
Simpelweg door een sticker camper erop te plakken. :-B

Lees dat je een vrij krappe planning hebt.
Het keuren, BPM aangifte, nieuw kenteken duurt enkele weken.

Bij "ons" konden we na keuring het oude kenteken niet meer opvragen bij de RDW.NL, daar stond dit kenteken bestaat niet meer.
We kregen een briefje mee, waarmee je legaal naar huis kunt rijden.
Sjaak.
Erwin P
Berichten: 42
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Hoe lang duurde het voor het andere kenteken binnen kwam?

We hoorden al van de medewerker van de belastingdienst dat omdat we de 15e keuren er tot 14 juni (gaat per kwartaal) sowieso bestelauto belasting over betaald wordt. Optioneel kunnen we ook na de vakantie keuren, dat geeft dan wel meer rust.
1 mei komen we weer. Dan hebben we alle tijd om hem terug te bouwen naar de minimale eisen (ivm gewicht).

Edit: Zojuist even gebeld met de RDW, er gaat minimaal 2 weken overheen en er mag niet meer gereden worden met het huidige kenteken. De vorige RDW medewerker die ik sprak zij dat enkel het kentekenbewijs aangepast zou worden en er geen nieuw kenteken kwam.
Gezien we de 15e zouden keuren en de 26e zouden vertrekken EN de wegenbelasting pas per 14 juni zou veranderen als we hem voor die tijd keuren brengt het ons niks om te gaan haasten.
Keuringsafspraak afgebeld en dus met een bestelbus die lijkt op een camper op vakantie :lol3:
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door martijnoes »

Wat betreft je vraag hoelang het duurt voordat het nieuwe kenteken er is.

Zelf heb ik 11-02 j.l. de keuring gehad, 15-02 kon ik op de RDW site (gewoon inloggen met DigiD) het nieuwe kenteken daar vinden.
Dit kenteken heb je nodig om de BPM aangifte te doen en kan via papier of via http://belastingdienst.nl/bpmaangifte

Volgens RDW website (RDW - busje ombouwen tot kampeerauto) moet je BPM aangifte doen en betalen voordat je kentekenbewijs krijgt.

Ik heb hem zelf op papier gedaan (omdat wij de BPM al betaald hadden bij aankoop en het online formulier geen optie had om te verrekenen met al voldane BPM). Maargoed 15-02 BPM aangifte verstuurd en 23-02 het kentekenbewijs in huis.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Bart200 »

Nog een aandachtspunt is de verzekering. Ga ruim op tijd op zoek naar een camper verzekering. Pas als je een nieuw kenteken hebt kan je de camper verzekeren. Een bedrijfsbus verzekeren is veel eenvoudiger. Veel maatschappijen vinden dat een camper geen bedrijfsbus is dus dan wordt de verzekering beëindigd.
Zeker met een krappe planning en dan direct op vakantie, let er even op.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door marjasjaak »

Er zijn verzekeringsmaatschappijen die ook nog een Bovag technische keuring verlangen.
Dit vragen ze vaak bij een zelfbouw camper. Aandachtspunten zijn dan gas, elektra en water.
Ga op tijd shoppen bij de diverse maatschappijen.
Sjaak.
Erwin P
Berichten: 42
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Vanwege ons thuis in quarantaine met Corona schiet het voor geen meter op en kunnen we enkel wat bestellen.

We zijn nu eigenlijk op zoek naar Led lampjes op accu welke we tegen het plafon/wanden kunnen bevestigen. En dan in de categorie met mooi warm licht, we hadden er al een paar maar die geven niet bepaald gezellig licht...
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door NoStress »

Ik heb een schakelpaneeltje met voor elk lamp een schakelaar.
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 0:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin P
Berichten: 42
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

De vakantie is gelukt, de ombouw ook, echter zijn we aan keuren niet toegekomen.

De motor is kapot gelopen, mocht iemand een basis zoeken voor ombouw en zelf handig zijn :bang:
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door DucatoDolf »

Ah wat balen. Wel nog een beetje leuke vakantie kunnen hebben? En weet je ongeveer wat er kapot is? Wil je de wagen nu verpatsen?

Leuk dat je nog wel terugkoppelt :thumbup:
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 23 aug 2022, 13:55
Locatie: Wessem

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door MotoCon »

Ik doe het niet vaak met zo'n lange draad, maar deze heb ik zojuist van voor tot achter uitgelezen!
Leerzaam. Ooit wil ik iets soortgelijks doen.

Wat jammer dat na al dat werk de motor kapot is. Enig idee wat mankeert?
Sorry voor mijn avatar... Dat is mijn andere hobby
Erwin P
Berichten: 42
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door Erwin P »

Het cilinderblok is vastgelopen. Bekend 2.2 probleem schijnbaar.

Bus is op transport gegaan naar Servië, die zien we niet weer.

Mocht iemand nog een Ducato/Jumper/Boxer te koop hebben in minstens L3H2 dan horen we het graag, want verder is het super bevallen!
Ik ben niet veel online hier gezien ik geen camperbus meer heb :bang: Mocht je dus wat laten/willen weten stuur dan gerust een privé-bericht. Die komt wel door.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw cross camper



Bericht door DucatoDolf »

Balen hoor. Succes met de zoektocht.

Het is de beruchte PUMA motor. Voer voor uitgebreide discussie, maar bij deze toch helaas weer een bewijs dat dit blok echt voer voor de schroothoop is.
Plaats reactie