Voorbereiding bouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Voorbereiding bouw



Bericht door Dvsl3 »

Hoi allemaal!

Ik zal mij allereerst even voorstellen: ik ben Theun, 31 jaar, trotse vader en ondernemer in hart en nier.
Tevens zit er ook rubber, brandstof en uitlaatgassen in mijn bloed, dus mijn motor, mijn oldtimer en zelfs mijn werkauto's houden mij goed van de straat (en uit huis, vindt de vrouw leuk).

Hoe dan ook heb ik het geweldige idee gekregen om het beetje tijd dat ik over heb te gaan besteden aan het ombouwen van een werkbus.
Het betreft een Citroen Jumper L3H2 uit 2015 met dubbele cabine.
Ik zal de voortgang in dit topic wat bijhouden, met wat uitleg over wat waar wegkomt en met welke beweegredenen.

De daadwerkelijke bouw zal medio dit jaar pas starten, dus voor nu alvast een aantal vragen aan jullie mede-forummers:
- weten jullie adressen in binnen- of buitenland waar ik tegen scherpe inkoop waterreservoirs en overige benodigdheden weg kan halen?
- de bus moet voorzien worden van koelwaterverwarming, douche en interieurverwarming. Is dit te combineren? Liefst op diesel, zodat ik geen gastank mee hoef.
- Heeft de dubbele cabine meerwaarde bij het plaatsen van een camperbankje, of zit dat allemaal nét op de verkeerde plek, waardoor ik alsnog met een gordelbok aan moet?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door DucatoDolf »

1. Voor de tanks weet ik dat dit bestaat naast alle bekende camping accessoire leveranciers. Verder (nog) geen ervaring mee:
https://www.rotterdamplastics.nl/

2.Zoek op chinese dieselkachel hier en je vindt leuke verhalen over dieselkachels wat goedkope clonen zijn van duurdere merken luchtverwarming. Verder kun je aan een standkachel denken en een aftapping van je koelwatersysteem naar een boiler binnen. (iets wat ik aan het overwegen ben, vooralsnog heb ik geen verwarming maar wel een elektrische boiler die ik rijdende weg opstook) Geen idee hoe dat zit met verbruik/capaciteit tov een eenvoudig luchtverwarming apparaat. Een separate waterstokende dieselkachel heb ik nog niet gezien, maar zal vast ook bestaan.

Maw: alles combineren in één kachel zal niet bestaan in de markt. Leuke uitdaging, ik zit er ook aan te denken. Maar in ieder geval heb je:
- standkachels op diesel voor je motorblok (sommigen sluit je aan op op de binnen verwarming van de autozelf, hierbij is het relatief hoge stroomverbruik van je kachelventilator van de auto een bottleneck, eventueel aan te sluiten op je HH accu)
- luchtkachels op diesel voor het interieur (de meest gebruikte vorm van interieurverwarming, in allerlei prijsklassen)
- vloeistofkachels op diesel voor het interieur (ik weet er weinig van, nog niet veel tegengekomen hier op het forum)
- vloeistofkachels kun je in mijn ogen sowieso aansluiten op een boiler
- luchtkachels op diesel zijn er dacht ik ook die je aansluit op een boiler
- vloeistofdiesels die als geiser werken nog niet gezien.
Hier even een korte opsomming van de mogelijkheden, waarschijnlijk komen er nu vanzelf aanvullingen en/of opmerkingen.

3. Een échte dubbele cabine (zoals in een pickup) zul je niet hebben denk ik, hoewel het niet veel uitmaakt. Die bank ga je niets aan hebben. Bij een échte dubbelcabine zit er een bank van 4 plaatsen, maar die kun je niet afzagen omdat hij op 2 poten staat.

Bij de dubbelcabine in een gesloten bus, is de bank en het schot vaak één geheel. Buiten dat je waarschijnlijk het schot eruit wilt hebben, kun je niets aan die bank aanpassen zonder dat het officieel niet meer legaal is. Datzelfde geldt dus ook als het schot en de bank wel gescheiden zijn. Sterker nog, ik heb een personenuitvoering en de bank daarvan heb je zelfs niets aan. Die is 3 persoons en staat op 2 voeten. Aanpassen zou ons niets helpen. Je bent gewoon de klos, tenzij je de bank zoals ie is kan laten staan.

Maar dan zit je nog met het verhaal dat de belastingdienst eist (wil je voldoen voor het kwarttarief) dat je alles normaal moet kunnen bereiken. En dat gaat niet als je deze brede zitrij gebruikt als stoelen voor het leefgedeelte. Want die kun je (zeer waarschijnlijk) niet goed bereiken als je er achter bent en vice versa. Als je leefgedeelte achter deze rij komt, heb je daar om te voldoen aan de regels alsnog minimaal 2 zitplaatsen nodig. Als dit geen probleem voor je is, dan heb je wat aan die dubbelcabine. Foto's en schetsen van je plannen zouden meer helpen.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door WoutvanAken »

Wanneer het een camper wordt heb je niets meer aan de bank van de dubbele cabine, die wordt dan niet meer goedgekeurd en kom je aan een gordelbok.
Kijk eens op SunnyVan.nl ook voor andere interessante oplossingen en materialen.
Wout SunnyVan.
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door Dvsl3 »

Dag Wout,

Bedankt voor je reactie.
Stel ik laat de bus keuren met de huidige banken met een totaal van 6 zitplaatsen en achterin de volledige uitrusting volgens eisen, zou deze dan goedgekeurd worden? Ik wil de gordelbok en huidige achterbank kunnen wisselen naar wens.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door Aloys »

Dvsl3 schreef:
do 03 mar 2022, 21:06
... de volledige uitrusting volgens eisen ...
Daarbij horen in het leefgedeelte minimaal 2 zitplaatsen. Die hoeven dus geen goedkeuring, gordels etc. te hebben, maar dan zijn ze alleen te gebruiken wanneer je NIET rijdt. Bij een busje mogen dat omdraaibare voorstoelen zijn.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1736
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door marjasjaak »

Je mag wel naar minder officiële (op kenteken) zitplaatsen.
Stel je laat de bus keuren met dubbele cabinebank (6 zitplaatsen) dan kan je later deze bank eruit halen.
Maar als je achteraf deze bank gaat vervangen of aanpassen voor iets anders (met bijv. een gordelbok), tja dan zou je deze opnieuw moeten laten keuren.

Bij onze keuring werd de camper indeling (plattegrond) ook vastgelegd in het RDW systeem.
Maar wat ze met deze gegevens later doen?

In ons geval zijn we van 3 zitplaatsen naar 2 gegaan. Op kenteken staat 3, maar voor de APK hebben we daar geen problemen mee.
Ze kijken dan naar de situatie op die dag. Of de bestaande zitplaatsen aan de eisen voldoen.

En wat Aloys ook al schreef, in het campergedeelte moeten alle campervoorwaarden aanwezig zijn. En op een normale manier bereikbaar zijn.
Sjaak.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door DucatoDolf »

Mijn bus is met 9 plaatsen gekeurd als camper. Originele banken. Dat kan prima. Alleen wil jij die gordelbok eventueel kunnen overplaatsen. En dat gaat lastig worden, want officieel zou die ook gekeurd moeten worden. Maar, als je een product koopt wat al gehomologeerd is, dan zou ik zeggen dat het keuren daarna niet meer nodig is omdat je van meer naar minder zitplaatsen gaat en dat mag altijd. Je inbouw van de gordelbok is dan alleen officieel nooit gekeurd op wijze van inbouw, wat eventueel toch een probleem zou kunnen zijn bij een schadeverhaling. (Je rijdt tegen een boom, het vriendje van je kleinzoon zit op de gordelbok, de gordelbok schiet met kleinzoon en vriendje door de voorruit en raken halfzijdig verlamd maar overleven de boel :bow: . Je krijgt een schadeclaim aan je broek van de ouders van het vriendje en een onderzoek zal uitwijzen dat je gordelbok nooit gekeurd is. Je mag die 1,5 miljoen schadevergoeding dan vervolgens zelf ophoesten. Dat kun je waarschijnlijk niet, dus geraak je in de schuldsanering. Zit je toch 3 jaar aan vast. En daarna mag je berooid en wel het nog eens proberen. Met een schuldgevoel van hier tot Tokio. Je gaat drinken. Je sterft aan een overdosis in de goot. Einde :wink: )

Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar wil je het echt dichttimmeren dan kun je misschien de wagen met gordelbok keuren en daarna nog een keer keuren met originele bank. Komen die extra plaatsen er weer bij op kenteken. Geen idee of dit juridisch stand houdt, maar beter dan helemaal niet.

Buiten dit alles vraag ik me af wat je nou eigenlijk wilt. Je gaat die gordelbok nooit meer loshalen vrees ik. Dat is namelijk een ongelofelijk gedoe. Daarbij is het zeer moeilijk om een inrichting te maken die ten alle tijde (dus ook met die 3 persoonsbank) voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar vooral dat je je moet afvragen wat je nu eigenlijk wilt.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik wilde ook persé 9 zitplaatsen met originele banken en dat is gelukt. Wel wacht ik nog op de belastingdienst voor toewijzing kwartarief. Want de rest van de inrichting moet normaal te bereiken zijn. Dat is de meest vage, ongelukkige regel die er is, maar tegelijk wel de meest cruciale. Ik heb dus ten alle tijde een opvouwkeuken en hefbed in m'n bus nodig. Natuurlijk staan die 2 banken van mij 99% van de tijd in de opslag en maak ik een iets fijnere keuken op termijn. Maar mijn banken zijn er met 10 minuutjes uit en in. En dat vind ik al een heel gedoe. En ik gebruik het waarschijnlijk nooit. (Het idee was om met de bus vol vrienden op wintersport te kunnen gaan. De vrienden hebben inmiddels allemaal kids. We gaan dit jaar met z'n 3en. In de auto van een maatje. Omdat die goedkoper rijdt :clap: )
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door Dvsl3 »

Bedankt allemaal voor de reacties, alles is aandachtig doorgenomen en meegenomen in de overwegingen.

We zijn weer wat verder: Nederland is een camper rijker!

We hebben in eerste instantie de bus laten keuren zoals we hem wouden: met gordelbok en grofweg de indeling zoals de bedoeling is.
De vrijdag voor kerst die kant op met goede hoop, op de gordelbok na natuurlijk, daar twijfelde ik stiekem ook aan.
WhatsApp Image 2022-12-17 at 16.37.54.jpeg
WhatsApp Image 2022-12-17 at 16.37.54.jpeg (111.7 KiB) 1052 keer bekeken
Helaas wouden ze inderdaad een RVT keuring op de gordelbok, waar het op het volgende neer kwam: vanaf 550€, certificaat overhandigen en klaar.
Dat gaan we dus niet doen.
Direct een vervolgafspraak gemaakt voor dinsdag, waar ik de originele achterbank (van de dubbelcabine) er terug in gezet heb:
WhatsApp Image 2022-12-27 at 12.37.40.jpeg
WhatsApp Image 2022-12-27 at 12.37.40.jpeg (133.23 KiB) 1052 keer bekeken
En de camperbenodigdheden wat naar achter verplaatst:
WhatsApp Image 2022-12-27 at 12.37.40 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-12-27 at 12.37.40 (1).jpeg (127.94 KiB) 1052 keer bekeken
Een ja hoor, goedgekeurd en wel!
Zoals op de foto's te zien hebben we in de afgelopen maanden langzaam het dakraam ingezet, demping en isolatie geplakt en de vloer glad gemaakt.
Ook heb ik een Webasto blokverwarming ingebouwd en al wat roest weggewerkt (bizar bij een bus van 7 jaar, maargoed, het is geen VW)
Onder de bus heb ik de grijswatertank al geplaatst en liggen de luchtveren klaar voor montage.
Laatst gewijzigd door Dvsl3 op di 03 jan 2023, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door Dvsl3 »

WhatsApp Image 2022-10-06 at 18.08.47.jpeg
WhatsApp Image 2022-10-06 at 18.08.47.jpeg (129.54 KiB) 1051 keer bekeken
Het grootste deel van de manier van bouwen komt van KampeerMark, welke naar mijn inziens een prima bouw gerealiseerd heeft.
Indelingschets komt nog.

Tot slot zijn vrijwel alle spullen reeds besteld: 2 zonnepanelen, Victron 2000 omvormer, 210Ah accu's, etc.

Vandaag ook de kentekencard binnen, dus meteen platen besteld en verzekering geregeld.
Grappig eigenlijk dat ik dus legaal, maar illegaal dagenlang rond rij met een kenteken dat verlopen zou moeten zijn, maar dat niet is en op het zelfde voertuig een tweede kenteken zit waar al sinds de uitgifte (29-12 tot vandaag 03-01) geen verzekering op zit, omdat je die niet kunt aanvragen zonder de meldcode.. Pleisterwetgeving noemen ze dat ook wel.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door DucatoDolf »

Lekker bezig, gefeliciteerd :cheers:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door ducati 900 »

Mooi maar de meld code zijn toch de laatste 4 cijfers van het chassisnummer?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door Dvsl3 »

Goed punt, dat wist ik niet eens.. na zo veel voertuigen😂
Hoe dan ook was het nieuwe kenteken ook niet bij mij bekend, dus dat maakt het niet anders.. haha
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 05 jan 2023, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door Affinity »

Dus ondanks forum waarschuwingen toch met een niet gekeurde gordelbok naar de keuring
:bang:


En je hebt al zo weinig tijd....1 jaar verder.

Succes verder natuurlijk.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Voorbereiding bouw



Bericht door Bart200 »

Maakt niet uit of de gordelbok goedgekeurd is of niet. Die keuren ze alleen op locatie van de inbouwer. Dat moest ik ook, wel flauw want daar werd door de inbouwer hetzelfde certificaat overhandigd als ik op het keuringsstation heb laten zien.
Plaats reactie