De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Charlotte75
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 feb 2022, 3:51

De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Charlotte75 »

Wij gaan in de mei vakantie voor het eerst op pad met een camper (Volkswagen)
Maar hoe ga je aan de slag met het plannen van je reis?
Wij willen graag meerdere plekken bezoeken maar vinden het heel moeilijk inschatten welke afstanden realistisch zijn. We zouden graag Noord Italie en en stukje Kroatie bezoeken en ook in Oostenrijk stoppen en een stop maken bij Munchen.
Plannen jullie ook alle overnachtings plekken? Onze camper heeft geen sanitaire voorzieningen dus we zijn aangewezen op campings om te overnachten.

Kortom, we hebben er veel zin in maar ik verzand heel erg in routes en dingen die we willen zien waardoor het een grote warboel wordt.

Bestaat er iets van een stappenplan of uitleg voor nieuwelingen zoals wij?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoe ga ik dit regelen?



Bericht door jheeck »

Voor een eerste reis zou ik zeker campings reserveren, dat hebben wij ook gedaan. Plan niet teveel kilometers op je rijdagen, 500 is al een heel eind, zeker in bergachtig gebied. Neem ook ruimte in je agenda voor af en toe een paar dagen niks doen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Sandor Gora »

Voor een 1e reis zou ik in NL of in de buurt blijven. Dan doet u ervaringen op in rijafstanden, inkopen doen, overnachtingsplekje zoeken, kortom: reiservaring opdoen. Dat is handig voor een latere verre reis.
De landen die u nu aan wilt doen, zijn wel veel en ver voor een meivakantie.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 447
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Hoe ga ik dit regelen?



Bericht door SkiRon »

Ik plan altijd de avond(en) ervoor, ik gebruik gewoon google maps, kijk ongeveer hoeveel je wil afleggen die dag en met google maps type je gewoon camping of campground in waar je ongeveer wil uitkomen en op de kaart verschijnt van alles en nog wat, dan even fine tunen en voila er komt wel wat geschikts uitrollen. Via internet reserveer ik dan die plek die me wel wat lijkt als reserveren mogelijk is. Dit systeem heeft me nog nooit in de steek gelaten, moet wel zeggen dat ik nooit in drukke vakantie tijd reis dus plek is er dan altijd. En ik rij nooit meer dan 500km op een dag.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Hoe ga ik dit regelen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Charlotte75 schreef:
vr 04 feb 2022, 22:42

Maar hoe ga je aan de slag met het plannen van je reis?
gewoon gaan, en je eerst doel op 100 km zetten.
En zo ga je voort.
Niemand kan hetzelfde ervaren en willen, als wat jullie willen.
Dus, tank vol, en gaan.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Aloys »

Een eerste vraag die bij me opkomt: hoeveel tijd beslaat jullie meivakantie?
En een tweede vraag: is de camper gehuurd of geleend, of is het je eigen?

Wat betreft het toilet, misschien kun je een plekje vinden voor een PortaPotti? Die heb je al voor betrekkelijk weinig geld, en dan ben je in één klap onafhankelijk en kun je ook eens een nachtje de camping overslaan.

Ondanks dat wij ook regelmatig een camping opzoeken, bijv. om te douchen (wij hebben geen douche aan boord), hebben we in het buitenland nog nooit een camping gereserveerd. Vrijheid blijheid! Is het ergens mooi/leuk, blijf je een dag langer. Valt het tegen? Inpakken en verder!

Onze eerste camperreis, met 2 stellen in een gehuurde VW-bus naar Italië, 44 jaar geleden: https://www.aloys.nl/reizen/1978-italie ... een-camper
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door fred101060 »

Wij reizen met deze bus
Afbeelding
En hebben tussen de voorstoelen een porta potti zodat we de keuze hebben wel of geen camping Afbeelding
We gaan meestal rond 10.00 op pad en kijken rond de klok van 15.00 waar te gaan stoppen.
Heb je nog wat aan je middag.
Komt neer op maximaal 400 km maar 200 komt meer in de buurt.
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door MonRoe »

Rij de eerste dag lekker veel kilometers over de duitse snelweg en kijk of je ergens in de buurt van Munchen een camping kan boeken.
Kijk dan of je naar Italie of Kroatie gaat en laat dat afhangen van het weer. Regent het de komende dagen in Italie en niet in Kroatie, dan weet je waar je heen gaat. Misschien besluit je dan wel om in Zuid Duitsland te blijven, ook heel erg mooi.

Plan niet te veel, komt meestal toch niets van terecht. Alhoewel de voorpret ook erg leuk is ;-)
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door AadenAnke »

Mooie bus!
Ga ervan uit dat je gemiddelde snelheid op de snelweg iets van 80km per uur zal zijn overige wegen 50/60km per uur. Je gaat op vakantie dus een uur of 4 sturen? De eerste dag vroeg weg en door halen :silent: vraag jezelf wel af tot hoever doe jij/jullie dat veilig? Rijden jullie beiden? Zijn jullie gewent lange ritten te doen? Er zijn hier zat leden op het forum die best 10tot12 uur veilig achter het stuur kunnen maken maar voor sommigen zal 5 uur al een zware dag zijn. Ik zelf al bijna 44 jaar mijn dagelijks brood op en rond het asfalt aan het verdienen en gewend aan dagelijks trappen vindt na de eerste dag een uur of 4=sturen wel voldoende het moet niet op werken gaan lijken.
Succes en wees voorzichtig met dat mooie busje

Gr Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door TestCase »

Precies, rij niet te veel op een dag. De eerste dag 500km is misschien nog te doen maar de 2e en 3e dag? Het is vakantie! Mei vakantie is 1 week? Italië is dan wel erg ver hoor, je moet ook weer terug! Echt, wanneer je teveel rijdt gaat het je tegen staan. Zoek ook op campercontact.com naar een plekje.
Zuid Duitsland richting Oostenrijk en laat het afhangen van het weer. Is het mooi weer tijdens de rit zoek dan een interessant stadje of gebied waar je nu rijdt! Bij mooi weer door rammen is zonde!

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Charlotte75
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 feb 2022, 3:51

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Charlotte75 »

Aloys schreef:
za 05 feb 2022, 0:32
Een eerste vraag die bij me opkomt: hoeveel tijd beslaat jullie meivakantie?
En een tweede vraag: is de camper gehuurd of geleend, of is het je eigen?
Wij hebben twee weken mei vakantie en rijden in een gehuurde volkswagenbus.
Aloys schreef:
za 05 feb 2022, 0:32
Onze eerste camperreis, met 2 stellen in een gehuurde VW-bus naar Italië, 44 jaar geleden: https://www.aloys.nl/reizen/1978-italie ... een-camper
Leuk!
Charlotte75
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 feb 2022, 3:51

Re: Hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Charlotte75 »

Sandor Gora schreef:
vr 04 feb 2022, 22:58
Voor een 1e reis zou ik in NL of in de buurt blijven. Dan doet u ervaringen op in rijafstanden, inkopen doen, overnachtingsplekje zoeken, kortom: reiservaring opdoen. Dat is handig voor een latere verre reis.
De landen die u nu aan wilt doen, zijn wel veel en ver voor een meivakantie.
Bedankt voor de tip maar we hebben wel enige ervaring met reizen door Europa. Het scheelt denk ik wel dat we twee weken mei vakantie hebben maar misschien is ons doel dan toch nog iets te ver. We gaan er de komende dagen eens goed naar kijken. :-)
Charlotte75
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 feb 2022, 3:51

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Charlotte75 »

AadenAnke schreef:
za 05 feb 2022, 9:41
Mooie bus!
Ga ervan uit dat je gemiddelde snelheid op de snelweg iets van 80km per uur zal zijn overige wegen 50/60km per uur. Je gaat op vakantie dus een uur of 4 sturen? De eerste dag vroeg weg en door halen :silent: vraag jezelf wel af tot hoever doe jij/jullie dat veilig? Rijden jullie beiden? Zijn jullie gewent lange ritten te doen? Er zijn hier zat leden op het forum die best 10tot12 uur veilig achter het stuur kunnen maken maar voor sommigen zal 5 uur al een zware dag zijn. Ik zelf al bijna 44 jaar mijn dagelijks brood op en rond het asfalt aan het verdienen en gewend aan dagelijks trappen vindt na de eerste dag een uur of 4=sturen wel voldoende het moet niet op werken gaan lijken.
Succes en wees voorzichtig met dat mooie busje

Gr Aad
Hoi Aad,

Het busje op de foto's is van een ander forumlid.
We rijden in een vrij nieuwe volkswagen bus dus 120 km/pu zal geen probleem zijn.
Mijn man rijdt geen auto en dus ik zit de hele vakantie achter het stuur maar langen afstanden is voor mij geen probleem.
Charlotte75
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 feb 2022, 3:51

Re: De eerste reis: hoe ga ik dit regelen?



Bericht door Charlotte75 »

Leuk om al jullie tips te lezen, het geeft ons nu wat meer overzicht en we gaan lekker verder plannen.
Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom :D
Plaats reactie